Het lek is niet boven, het zit aan de onderkant....
De laatste tijd bezig gegweest met het lekvrij maken, nadat er steeds meer water in de bilge stond.
Schuurlijst gekit (nee dat kon niet zoveel water geven), dekluiken eruit (scheelt bij een fikse regenbui maar het bleek nog steeds te lekken als de boot bij droog weer in de box ligt), ventilatie paddestoelen (alleen bij vast water over dek), motor checken (geen drupje), kleine gebo ramen (2 lekken wel wat maar veel is t niet, meer vochtig), watertank/pomp/leiding (alles leeg, lekt nog steeds), wc (afsluiters dicht, slangen los <bwech>, droog).
Dan maar 'stuwmeertjes' gemaakt in de bilge om te zien welke meertje nat wordt, er loopt een goot van de spiegel naar de bilge en warempel gevonden (denk ik wederom)
1. kuiprand kleine gaatjes waar teak schoeven zaten zie ik van binnenuit licht door komen, maar dat kan nauwelijks lekken, voor de zekerheid nogmaals dichtgemaakt, maar ik denk dat de witte kit licht door laat
2. teak stootrand spiegel 1 bout lekt, voorlopig even eruit en dichtgekit, nu droog tot ik de tijd heb om t beter te fixen
3. heee, nat keukenpapier bij de aansluiting van de ingelamineerde RVS doorlopende roeras-bus (hoe heet dat ookalweer) op de aansluiting bij de romp.
En die laatste doet t 'm. Na een dag een halve cm in de bilge. Na een week een paar cm en na een vakantie (zonder boot) op t niveau van de bilgepomp....
Het lijkt op te wellen uit een barstje bij de ingelamineerde roer-as-bus. Even droog maken en direct daarna loopt er weer een klein stroompje.
Er zat daar ooit een hele dikke klomp zwarte kit. Die heb ik er uit gehaald toen ik PU compound in de bilge heb gesmeerd. Dat heb ik net bij dat lekje niet helemaal gedaan.
Wellicht heeft het roer ooit een tik gekregen en is de aanhechting wat gekraakt.
Van buiten heb ik er met het opzetten van de lagen epoxy en coppercoat niets van gezien. Het zal in de holte van de roeras zitten.
De roeras-bus is doorlopend, onder afgelamineerd op de romp, boven met een lager in de kuipbank.
Wat die bobbel er naast doet, ik denk de bout die het RVS frame van de skeg vast zet.
Kun je zoiets van binnenuit met epoxy en een 'matje' repareren?
Of volgieten, zoals met de PU compound.
Het is allemaal heel slecht bereikbaar, nauwelijks schuurbaar, je moet een slangemens zijn om erbij te kunnen, en dat ben ik bepaald niet
.
De aanhechting op de bus ziet er dun uit, dus openslijpen zie ik niet zo zitten, schuren wel.
Er staat waterdruk op. Misschien met de achterkant in de kraan of wat zwaars op de boeg zodat de bovenkant van het roer uit het water komt...
Kun je dit met epoxy, PU of kit of een ander spul dicht krijgen?
De uiteindelijke oplossing zal wel op de kant en roer eruit zijn, maar het zou goed zijn als het daarvoor dicht is.