Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verzwaren Kiel

Verzwaren Kiel 16 okt 2017 21:29 #882715

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Hallo,
Ik zeil vaak solo en mijn bootje zeilt eigenlijk t fijnste met 3 man aan boord. Ik mis dus ca 150/180 kilootjes aan boord. Dus gemakkelijk uit t roer lopen en te schuin gaan.
Volgende week gaat t bootje uit het water.
Is dit het verzwaren van de kiel een mooi winterklusje? Ik zou er dan ook een mooie bulbkiel van kunnen maken met daarin extra gewicht. Iemand ervaring mee?
voordelen/nadelen?
Type:Extension uit 1978, wel helemaal opgeknapt. Alles nieuw. Gewicht 1500, huidige kiel ca 700.
Groeten uit Scharendijke. Zie ook de fotootjes.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 04:53 #882735

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
zonder door te rekenen zou ik de kiel niet verzwaren. misschien binnenballast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 05:15 #882741

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zou eerst eens kijken of je 'm wat leigieriger kan krijgen, bijvoorbeeld met behulp van mastvalling (rechter op zetten eigenlijk).
Uurtje draaien aan je verstaging en je bent een heel eind.

Als je het toch doet, dan rekenen hoeveel je kiel verzwaard moet worden onderin om het gewicht op de romp te compenseren. Gaat geen 180 kilo aan hoeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 05:32 #882743

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
Een clever 23 eigenaar heeft eens een bulb van 40 kg aan zijn kiel gemaakt. Dat scheelde aanzienlijk.
Was aan een hefkiel van 250 kg, dat is procentueel wel wat extra.

Zal een s zoeken of ik de foto' s nog heb.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 13:03 #882833

Wat denk je te verbeteren met een zwaardere kiel?
Het is al een behoorlijk ballastpercentage, 46 %.
In die tijd waren de ontwerpen wat meer gewichtsstabiel, dus bedoeld om in aanvang wat te hellen, daar duidt het hoge ballastpercentage al op.
Dat geeft een veel comfortabeler gedrag in wat minder vlak water.
15 a 20º helling is heel normaal voor die scheepjes.

Het is een hoop specialistisch werk.
Het is een ontwerp van Koos de Ridder, een goed berekende boot mag je van hem verwachten.

Is de bevestiging kiel/romp dusdanig ruim bemeten dat er een zwaardere kiel aan kan?

De krachten op verstaging worden fors groter, ook de hele rompconstructie wordt zwaarder belast.
Het bootje wordt zwaarder, en daar door trager. Het zeildragend vermogen wordt door een zwaardere kiel wel wat hoger, maar heeft het zin?

Wanneer je te scheef gaat, zou ik in eerste instantie denken aan reven. Doorgaans wordt het schip dan sneller en comfortabeler.

Zijn de zeilen goed vlak te trimmen, te bolle zeilen geven meer helling en minder snelheid.
Zeilen zijn niet zo snel te vlak, en bolling er in brengen is heel wat makkelijker dan die er uit te trimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 13:42 #882847

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Zwaardere kiel of zwaarder schip heeft als gevolg dat krachten groter worden ook op verstaging.
Denk dat je het beter in de trim kan zoeken van mast maar vooral ook zeilen.
Mogelijk dat je een van de zeilen iets kleiner wil hebben voor solo met veel wind die investering is misschien veel rendabeler.
Met veel wind een ongereefd goed zeil is fijner dan reven wat altijd ten koste van de vorm gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 14:27 #882867

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De observatie dat verzwaren van de kiel tot hogere belasting op de verstaging zou leiden lijkt mij bij de beschrijving van de TS niet terecht: of je nou door 3 man in het gangboord te zetten de boot recht houdt of door er een zwaardere kiel aan te hangen, de krachten op de verstaging worden door allebei flink hoger. De enige constructie die lijkt mij wel geraakt wordt door een zwaardere kiel is de kielophanging. Die is gedimensioneerd op de kiel die eronder zit en kan je niet zomaar straffeloos zwaarder belasten. Nu is die constructie overbemeten, dus wellicht valt het wat mee, maar dit lijkt mij wel iets om te controleren...

Betere trim lijkt me een eerste stap. En zeker in het geval van een rif in het grootzeil zie ik niet hoe dit een slechtere trim zou hoeven opleveren dan een ongereefd grootzeil. Je kunt nog steeds het onderlijk meer of minder strak zetten en idem voor de val. Mijn ervaring is dat bij wat meer wind een hoop boten juist veel fijnere en ook harder varen met een rifje in het grootzeil!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 14:36 #882875

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Natuurlijk Erik maar ik zie dus gebeuren dat er verzwaard is en er toch met meerdere mensen aan boord gevaren wordt.

En wat reven betreft ook juist wat je zegt maar ik denk dan eerder aan een voorzeil dat maatje veel wind heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 15:56 #882895

Hi zwaardere kiel is ok voor quartertonner zoals de balletent.

Veel quartertonners varen nog met de Mills mk1 keel, in 2016 zijn de Mills mk2 keel in zwang gekomen.
Deze kiel maakt de boot ca. 200 kilo zwaarder. Het gewicht kon toenemen door de kiel 20cm te verlengen.

Bulb keel onder quartertonner wordt niet echt aangeraden , deze maakt de rating te zwaar als je wedstrijdje zou varen. Momenteel wordt een minimale verzwaring van 5% toegepast bij een te moderne kiel.

Tip:

Zit de oude IOR kiel er nog onder dan is de kans dat er nog ergens een holle ruimte in de kiel zit. Zware kielen werden afgestraft dus bij een aantal quartertonners is gewoon een holle ruimte half in de kiel gemaakt inzake een gunstigere rating. Als je die hebt kan je meestal nog 40 - 80 kg met lood bijvullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 16:07 #882897

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Dat zou leuk zijn, dus als het bootje uit t water is ga ik kloppen en tikken om de holle ruimte te vinden. Ben benieuwd.
Trimmen is uiteraard belangrijk, heb gisteren ook gereefd gezeild, ging al veel beter.
Nieuwe fok (van Kees van Vliet) er pas opgezet, mooi strak -met leuvertjes-, scheelt ook alweer, dat merk ik meteen.
Maar dat met die holle ruimte......, zou prachtig zijn.
Of is dit een soort "poets" -met de verborgen camera- en zie ik mezelf kloppend op een massieve kiel op TV? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 18:52 #882933

Voorbeeld van zo'n "verlichte" IOR kiel:




Mills mk1 en verlengde mk 2 kiel voor kwarttonner





Voorbeeld kwarttonner met bulb met (te) zware rating:





Bron foto 2 : Hyde sails of Cowes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 19:32 #882943

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7644
Ken de boot niet, maar zou het eerder zoeken in het lichter maken van alles wat boven de waterlijn zit ipv eronder.
Koolstofmast, dyneema verstaging... Zo van die dingen.
Verhoudingsgewijs wordt je kiel automatisch zwaarder ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 20:08 #882951

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Zoek eens contact met de mannen van sailingteam slow motion. Die zijn hun extension ook met een flinke bulb kiel aan het uitvoeren!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 17 okt 2017 22:07 #882974

Nog een vraagje: de extensions zitten met een kiel van ca. 450-500 kg standaard. Zie folder onderaan.

histoiredeshalfs.com/Quarter%2.../Q%20De%20Ridder.htm

De meeste kwartonners zitten met een 400/500 kg kiel en dat is boven 16 knopen wind gewoon te weinig gewicht in de kiel.

Bij de qt-er Wings varen we met de standaard Jones kiel, boven 18 knopen kom je dan tekort tov 700kg kielen. Met de huidige fauroux 's varen ze bv met 700kg.

Met de fauroux FsM kwarttonner gaan we denk ik met 525 kg varen , bootje dus voor windrange tot 12 - 14 knopen.

Volgens je opgave vaar je al met 700kg. Als dat zo is, is er al een zwaardere kiel. Als die 700 kg is zou ik niet verzwaren en ben ik t eens met voorgaande reaguurders en moet je het in de trim zoeken.


Slow Motion - mooi project, maar denk ik te uitvoerig als je alleen je boot wilt aanpassen aan gebrek aan railmeat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 18 okt 2017 05:34 #882991

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Wat fijn werkt is een waterrif in je grootzeil, een extra reefhoog waarmee je alleen in het achterlijk een reef oog hebt +/- 40cm. Aan de wind trek je die erin, voor de wind laat je deze direct weer vieren, gaat heel makkelijk en snel.

Verder veel twist, achterstag, ondelijk, grootzeilval en overloop trimmen om je helling te beperken (Grootzeil afvlakken)

Mijn kwarttonner Eyghtene24 heeft ongeveer 1000 kilo balast op 1900 kilo boot :sick: Ik heb geen moment een gevoel dat ik te weinig kiel heb, hoe harder het waait hoe mooier het bootje loopt (t/m 6 bft, daarna moet ik toch echt een keer reven :-))
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 18 okt 2017 05:37 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 18 okt 2017 06:38 #883000

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
ik heb sinds kort een waterrif in het zeiltje van mijn pluis, scheelt echt heel veel bolling
precies wat fer2nand al schijft, schoot en neerhouder los, en je trekt hem er zo in
eventueel in combi met de cunningham max aantrekken tot op de giek
voor foto's kijk maar ff in mijn pluis draadje
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 18 okt 2017 07:02 #883008

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik heb al eenberichtje naar Teu gestuurd met de vraag naar het juiste huidige gewicht vd kiel. Wellicht vergis ik me en zit de oude kiel er nog gewoon onder, even reactie afwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 18 okt 2017 07:26 #883019

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Gelezen Ton, ga ik mee experimenteren, oog zit er al. Nu nog vooral strak zien te krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 18 okt 2017 16:14 #883162

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Het is inderdaad nog de originele kiel Theo, dus onder de 500 kilootjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzwaren Kiel 10 juli 2019 13:52 #1062442

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Warner, kwam dit draadje ineens tegen ;-) Onder je boot zit een kiel van en Dehler Delanta dus geen originele Extension kiel.... Dit wist Jim Lensveld me ooit te vertellen en dat werd bevestigd door Leen Bom die de boot bouwde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl