Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: PUR-reparatie

PUR-reparatie 16 jan 2019 18:24 #1013169

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Het (balsa-)hout dat tussen het dek en Kajuitplafond zit is op een aantal plaatsen weggerot. Ik heb dit op een plek gerepareerd door het open te zagen en op te vullen met multiplex en veel epoxy.

Ik wil een andere plek repareren door er PUR-schuim in te spuiten, als dat uithardt geeft dat voldoende druksterkte. Zou ik daar nu gewoon bouwmarkt (gamma) pur kunnen gebruiken, of moet ik nog letten op speciale eigenschappen ?

Het gaat om een (polyester) Friendship 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 16 jan 2019 18:38 #1013174

Niet rotzooien met materialen en toepassingen die niet voor elkaar gemaakt zijn. Balsa munt uit in druksterkte, PUR juist niet. Bouwmarkt PUR is weer van een heel andere kwalieit dan 2C PUR en moet je niet in een boot willen toepassen. Dus een sandwich dek alleen repareren met daarvoor geeigende materalen als watervast multiplex of pvc schuim.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 16 jan 2019 18:39 #1013175

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Dag Zapp,
Er bestaat Flex-Pur.
Dit is geluiddempend en flexiebel.(na druk komt het weer terug)
Ik heb dit ook toegepast met goed resultaat.

Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 16 jan 2019 18:48 #1013178

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Het is al gezegd: Niet doen!
Pur uit een spuitbus is zo bros als wat, verkruimeld en neemt sloten water op.
Goed voor isolatie en niet voor constructie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 16 jan 2019 19:07 #1013185

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
PUR uit de bouwmarkt is van een niet gesloten cel type. Dit kan/zal water opzuigen als een spons.
En kan dan allerhande problemen opleveren.
Er is ook schuim te verkrijgen dat gesloten cellen heeft, en geen water zal opnemen.
Daarvoor moet je bij de polyester/epoxy specialist zijn.
Die schuimen zijn in verschillende sterktes te vinden.
bvb bij Voss Chemie.
voorbeeldje
Als jij met je concrete toepassing contact neemt met de raadgevers kunnen ze je een passende oplossing voorstellen.
Ook andere poyester/epoxy speciaalzaken zullen dergelijke gesloten cel schuimen kunnen leveren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 09:40 #1013314

Eencomponent PUR heeft geen gesloten cellen en hard bovendien niet uit in een luchtdicht gesloten ruimte of en grote diktes omdat er water(damp) bij moet kunnen om te kunnen uitharden.
Vandaar dat op de bussen meestal staat dat je droge oppervlakekn moet bevochtigen voor het opspuiten.

Er bestaat overigens ook tweecomponent PU schuim in spuitbussen wat veel beter is en wel ( hoofdzakelijk) gesloten cellen heeft bijv. deze : www.hornbach.nl/shop/SOUDAL-So...7107065/artikel.html ; Details: www.hornbach.nl/data/shop/D04/...L_20160721155902.pdf
Nadeel is dat het in een keer moet worden opgemaakt en de bus ook helemaal leeg moet anders kan de bus zelfs "ontploffen" doordat het schuim al in de bus uitzet en uithard.

Maar algemeen kan worden gesteld dat PU schuim niet goed tegen water kan als dat erin komt en erin blijft , zeker als dat water kan bevriezen. Daardoor verpulvert het schuim op den duur.
Bovendien is PU i.h.a. niet duurzaam bestendig tegen permanente waterbelasting. Vandaar dat je PU verf ook niet onder de waterlijn moet toepassen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 10:22 #1013330

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Yellow Boat schreef :
Eencomponent PUR heeft geen gesloten cellen en hard bovendien niet uit in een luchtdicht gesloten ruimte of en grote diktes omdat er water(damp) bij moet kunnen om te kunnen uitharden.
Vandaar dat op de bussen meestal staat dat je droge oppervlakekn moet bevochtigen voor het opspuiten.

Er bestaat overigens ook tweecomponent PU schuim in spuitbussen wat veel beter is en wel ( hoofdzakelijk) gesloten cellen heeft bijv. deze : www.hornbach.nl/shop/SOUDAL-So...7107065/artikel.html ; Details: www.hornbach.nl/data/shop/D04/...L_20160721155902.pdf
Nadeel is dat het in een keer moet worden opgemaakt en de bus ook helemaal leeg moet anders kan de bus zelfs "ontploffen" doordat het schuim al in de bus uitzet en uithard.

Maar algemeen kan worden gesteld dat PU schuim niet goed tegen water kan als dat erin komt en erin blijft , zeker als dat water kan bevriezen. Daardoor verpulvert het schuim op den duur.
Bovendien is PU i.h.a. niet duurzaam bestendig tegen permanente waterbelasting. Vandaar dat je PU verf ook niet onder de waterlijn moet toepassen.
Ad

De vraag van TS gaat over niet onderwaterdelen: (Uit doe openingspost van TS)
"Het (balsa-)hout dat tussen het dek en Kajuitplafond zit is op een aantal plaatsen weggerot".
Het lijkt mij dat voor dergelijke toepassingen dit soort 2 componenten gesloten cel schuim wel kan.
Anders heb ik een probleem, want ik heb het op verschillende plaatsen op mijn boot ook daarvoor toegepast. En wil dat dit voorjaar op een andere plek ook nog toepassen.

Dus graag even toelichten of het voor dergelijke toepassingen wel kan.
( kajuitdak, kuipbanken, bovendek ) Allemaal plaatsen waar de vorige eigenaar onvoldoende aandacht had aan insijpelend water wat uiteindelijk de ingesloten houten verstevigingen heeft doen wegrotten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 10:24 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:00 #1013345

Ook bovenwater kan PU nat worden en op den duur tot kruimel kapotvriezen als het niet steeds weer droog kan worden aan de lucht ( bij met PU gevulde kieren van huizen kan dat nl. wel) .
Algemeen kun je het beter niet in grotendeels gesloten ruimtes of dikkere lagen gebruiken .
Vergelijk maar met Balsa in een sandwich dek. Ook achteraf niet zo'n goed idee tenzij je ervoor zorgt dat er nooit water bij kan komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:18 #1013349

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Maar balsa is een hoogwaardig kernmateriaal met bijbehorende eigenschappen. pur is een (slecht) afdichtmiddel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:30 #1013352

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
En wat als je nou bouwmarkt PUR toepast, dus open celstructuur, en dat na uitharding verzadigt met injecteer-epoxy?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:37 #1013356

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
waar pur als schuim verschijnt, weet je ook waar het vakmanschap verdwijnt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:43 #1013358

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
@TS: Ik zou geen PUR gebruiken om bovengenoemde redenen. Ik heb nog wel wat restjes plaat pvc-schuim liggen (Airex). Hoeveel heb je nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:44 #1013359

Eclips schreef :
En wat als je nou bouwmarkt PUR toepast, dus open celstructuur, en dat na uitharding verzadigt met injecteer-epoxy?

Dan kun je beter polystyreenkorrels eerst met (injecteer)epoxy mengen/verzadigen ( in een emmer) en dan ingieten.
Doen ze ook el bij spouwmuurisolatie.
Nog goedkoop ook .bijv. : www.zitzakkenstore.nl/zitzakvu...8ns6LiYaAm-8EALw_wcB
Dan weet je tenminste zeker dat er om elke korrel een laagje epoxy zit en er dus geen water bij kan .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 11:53 #1013362

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Of gewoon epoxy schuim gebruiken, maar dan zit je wel met de hechting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 12:45 #1013374

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Eclips schreef :
En wat als je nou bouwmarkt PUR toepast, dus open celstructuur, en dat na uitharding verzadigt met injecteer-epoxy?

Dan kun je beter polystyreenkorrels eerst met (injecteer)epoxy mengen/verzadigen ( in een emmer) en dan ingieten.
Doen ze ook el bij spouwmuurisolatie.
Nog goedkoop ook .bijv. : www.zitzakkenstore.nl/zitzakvu...8ns6LiYaAm-8EALw_wcB
Dan weet je tenminste zeker dat er om elke korrel een laagje epoxy zit en er dus geen water bij kan .
Ad

Zeker, dat kan ook. Ik suggereerde het eigenlijk vooral vanwege de situatie van TS, waar het gaat om de ruimte tussen dek en plafond. Het voordeel van PUR is in dat geval dat het zich mooi vormt naar de contouren van de ruimte. Vervolgens injecteren met een ruime hoeveelheid epoxy. Het was maar een idee.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 12:51 #1013375

Zoals ik al schreef , met 2 K PU spuitschuim zal het waarschijnlijk wel goed gaan omdat dat grotendeels gesloten cellen bevat.
De meerwaarde van achteraf bewerken met epoxy injecteer zie ik eigenlijk niet echt.Tussen alle belletjes kom je daarmee toch niet en ik vrees ook dat het nogal een kliederboel wordt tegen een plafond.
Alleen als er desondanks condens gevormd zou worden onder het Pu schuim tegen het dek ( niet erg waarschijnlijk hoor) kun je na een aantal jaren problemen krijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 13:31 #1013387

Je gaat helemaal voorbij aan de constructieve functie van een sandwich. De kern is niet zomaar een of andere vulling. De kern zorgt ervoor dat de relatief dunne constructieve lagen aan binnen en buitenkant met elkaar verbonden zijn. Daarbij is die kern aan verschillende spanningen onderhevig. Je gaat de staande flens van een stalen H-balk toch ook niet repareren met karton. Balsa zit daar niet toevallig maar heeft superieure eigenschappen voor een sandwich constructie. Alleen jammer dat het zo slecht tegen water kan ...
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 14:17 #1013396

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Iedereen die repareert met pur (in welke vorm dan ook) zou verplicht moeten worden dat te melden bij verkoop :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 17:50 #1013472

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Het gaat om een stuk van (pak ‘m beet) 30 x 40 cm. De afstand tussen onderkant dek en bovenkant plafond is ca. 3 cm.
Ik snap ook wel dat repareren met watervast multiplex of PVC-schuim de voorkeur verdient, maar dat is veel werk (plafond openzagen, prut er uit krabben en dan met veel epoxy en PVC dat allemaal opvullen en dan het plafond weer netjes terugplakken).

PUR zou een “quick and dirty” oplossing zijn: een paar gaatjes boren, slangetje erin en spuiten maar totdat de pur de andere gaten uitkomt. Het is maar klein stukje.

Zijn er andere snelle oplossingen? Ik zag dat JRomkes het had over epoxyschuim. Dat lijkt mij beter, kan je dat (net als pur) gewoon via boorgaatjes inbrengen?
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 17:51 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 17 jan 2019 17:58 #1013478

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Mijn tot koelkast omgebouwde koelbox zit met PUR gefixeerd en geïsoleerd onder een kajuitbank en dat zit al bijna 20 jaar zo. Ik mocht willen dat dat schuim eens verpoederde, want daaronder zit de kielbout en daar kan ik nu niet bij.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 06:42 #1013564

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
JRomkes schreef :
Of gewoon epoxy schuim gebruiken, maar dan zit je wel met de hechting

Toen we met de workshop 'roer bouwen' bezig waren heeft de sponsor gemeld op het forum dat er epoxyschuim is wat hecht op vochtige ondergrond. Dat was forumlid herman'.
Dat naar aan aanleiding van wat geexperimenteer mer vocht en schuim.

Als die niet meer aktief is kan je sponsor polyestershoppen eens vragen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 18 jan 2019 06:43 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 09:03 #1013595

Herman werkt bij Polyestershoppen en heeft zeer ruimhartig de materialen voor de recente workshops ter beschikking gesteld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 09:40 #1013608

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Inderdaad, nog altijd dankbaar voor. Maar eens met de vorige sprekers: geen PUR maar epoxyschuim gebruiken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 09:57 #1013613

ilCigno schreef :
Inderdaad, nog altijd dankbaar voor. Maar eens met de vorige sprekers: geen PUR maar epoxyschuim gebruiken.

Er zit wel een klein nadeel aan epoxyschuim.
Epoxy schuimt een factor 10 minder dan PU schuim.
Één kg epoxy geeft ongeveer 5 liter schuim, 1 kg PU daarentegen maximaal 25 tot wel 50 liter, afhankelijk van het type.
Dat betekent dus ook dat de isolerende eigenschappen veel lager zullen zijn ( tot ook een factor 10 ).
Als het dus vooral om optimale isolatie gaat is epoxyschuim geen goed idee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 11:38 #1013642

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Kernmateriaal wordt meestal niet geselecteerd op isolatiewaarde, en die van balsa zal ook minder zijn als een pu schuim vermoed ik.
De hechting, ik denk dat vocht nog het minste probleem is, alles wat er nu nog tussen zit is amper schoon te krijgen. Een optie is gaatjes boren en met een kromme spijker, afgeslepen inbussleutel o.i.d in een boormachine nog wat proberen. Gaatjes aftapen, wat sicomin pb160 o.i.d. in de holte werken, en je hebt een (nood)reparatie die het wel een aantal jaren gaat houden, met een beetje geluk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl