Thijs Noord schreef
Als dat nu net zo eenvoudig ging als dat wij het denken dan direct.
Het probleem is dat het ding nogal zwaar en nogal lang is dus omkeren gaat niet zomaar even.
De haven heb ik gevraagd wil er ook niet aan meewerken met de heftruck.
Een lichte boot keer je met een paar man en een paar matrassen om.
Om een zwaardere boot om te keren heb je 4 kettingtakels in een voldoende hoge loods nodig of een havenkraan die dus ook 4 takels heeft.
Je kan dan aan een kant de singels uitvieren en aan de andere kant de singels innemen.
De boot draait dan om zijn as in de singels.
Het is wel verstandig een lijn tussen de singels te doen zodat die niet uit elkaar kunnen gaan en de boot dus niet makkelijk uit de singels kan vallen.
Uiteraard gaat dit niet met een boot met een inbouwdiesel (of die moet er eerst uit). En tevens moeten alle losse spullen uit de boot.
Zou mooi zijn als er iemand met kennis van polyester komt. Als ik die pukkels zie denk ik aan afschuren met korrel 60 op een Fest Tool RO 150. Maar dan moet je dus een nieuwe gelcoat maken. Ik weet niet of dat bij polyester kan bij hout kan dat wel middels Epoxy en double coat. Bij een boot geld vaak de wet met lagen van verfsystemen als iets wat los zit laat het vroeg of laat en vaker vroeg dan laat helemaal los.
Freek