Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex?

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 09 mrt 2020 09:01 #1133801

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zal me eerst even voorstellen: Ik ben Bert, 39 jaar. Voor mijn oudste geboren werd in 2010 hebben mijn vrouw en ik zeillessen gehad met het idee daar een hobby van te maken. Dat liep toch iets anders maar nu 9 jaar later gebeurt het dan toch :)

Ik heb een dufour T7 uit 1980 met wat werk over genomen van een vriend van me. Ik ben geen ervaren zeiler dus alles is nog nieuw voor me. Ik houd wel van klussen dus ik kan mijn lol op met dit zeilende project. Bij het klussen heb ik waarschijnlijk af en toe jullie hulp nodig.







Het is een enkelwandige polyester boot waarbij aan de binnenkant multiplex is geplakt ter versterking. (Niet in glas gesandwiched dus) Zoals bij veel T7's is het houtwerk aan de binnenkant slecht geworden.

Ik wil beginnen met de achterkajuit, de houten plaat is daar vrij slecht en daar hangt wel het roer aan. Daarna is het houtwerk in de voorkajuit aan de beurt, wat lek bij de ramen heeft ook voor wat nat houtwerk gezorgd in alle jaren.





De naad tussen onderschip en bovenschip is ook berucht om zijn water"dichtheid" lees ik op het forum. Dat wil ik wel beetpakken maar kans blijft dat daar over een tijdje wel weer eens een druppie doorkomt.

Ik zat vooral voor de achterkajuit (waar mijn 2 jongens zullen slapen) te denken om een kunststof plaat te gebruiken ipv hout. Coosa bluewater 26 werd me aangeraden en lijkt bijvoorbeeld een goede optie te zijn.

Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met Coosa of een ander kunststof materiaal dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

Groet Bert
Dufour t7
Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 09:05 door BertT7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 09 mrt 2020 09:21 #1133805

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
BertT7 schreef :
Ik heb een dufour T7 uit 1980 met wat werk over genomen van een vriend van me. Ik ben geen ervaren zeiler dus alles is nog nieuw voor me. Ik houd wel van klussen dus ik kan mijn lol op met dit zeilende project. Bij het klussen heb ik waarschijnlijk af en toe jullie hulp nodig.

Het is een enkelwandige polyester boot waarbij aan de binnenkant multiplex is geplakt ter versterking. (Niet in glas gesandwiched dus) Zoals bij veel T7's is het houtwerk aan de binnenkant slecht geworden.

Ik wil beginnen met de achterkajuit, de houten plaat is daar vrij slecht en daar hangt wel het roer aan. Daarna is het houtwerk in de voorkajuit aan de beurt, wat lek bij de ramen heeft ook voor wat nat houtwerk gezorgd in alle jaren.

De naad tussen onderschip en bovenschip is ook berucht om zijn water"dichtheid" lees ik op het forum. Dat wil ik wel beetpakken maar kans blijft dat daar over een tijdje wel weer eens een druppie doorkomt.

Ik zat vooral voor de achterkajuit (waar mijn 2 jongens zullen slapen) te denken om een kunststof plaat te gebruiken ipv hout. Coosa bluewater 26 werd me aangeraden en lijkt bijvoorbeeld een goede optie te zijn.

Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met Coosa of een ander kunststof materiaal dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Welkom op het forum, Bert.

Ik heb geen idee wat het door jou genoemde materiaal (Coosa Bluewater) kost, maar als ik lees dat het een soort laminaat van glasweefsel en poly-urethaanschuim van hoge dichtheid is, dan vermoed ik dat het niet goedkoop is. Ook is de vraag hoe prettig verwerkbaar het is. Zagen aan platen met glasweefsel heeft zo z'n nadelen. Dat geldt ook voor de nabewerking om de platen precies pas te krijgen voor de betreffende plek (schaven en schuren).

Het is altijd fijn op een boot (ook in het interieur) als een materiaal vochtbestendig is, maar opgave nr. 1 op deze boot lijkt mij de lekkages die het bestaand multiplex in de huidige toestand hebben gebracht te verhelpen.

Je kan ook besluiten om de bestaande aangetaste panelen gewoon te vervangen door nieuw multiplex (okumé WBP-plaat) en dit multiplex voor montage te behandelen met epoxy. Als je je met name de kopse kanten (plaatranden) de nodige epoxy laat opzuigen, dan is de vochtgevoeligheid van het materiaal vrijwel nihil geworden.

Zelf zou ik het altijd met multiplex doen, tenzij dat Coosa Bluewater echt stukken goedkoper uitpakt dan multiplex en een paar liter epoxy.
Multiplex is makkelijk en probleemloos te verwerken (even letten op wat de zichtkant wordt en welke kant eventueel wat splintert bij het zagen) en waterbestendig af te werken.

aanvulling: nog even verder gegoogled: een plaat van 4' x 8' (het amerikaanse equivalent van onze 122 x 244 mm. en 3/8" (9 mm.) dik kost $ 284,- Dat is ongeveer 3 tot 4x zo duur als een plaat okumé van redelijke kwaliteit en dezelfde afmetingen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 09:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 09 mrt 2020 15:09 #1133883

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Welkom op het forum.
Ik zou de boot eerst helemaal waterdicht maken en dan pas aan de binnenzijde beginnen. Die Coosa bluewater is vrij duur en is het in Nederland te verkrijgen? Hout is gewoon een goed alternatief.
Voorwaardelijk voor het hele project is dat de boot binnen droog is en er geen water meer kan doorsijpelen. Anders is elke oplossing maar van tijdelijke aard.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 15:12 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 09:06 #1134105

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Op het youtube kanaal van BoatworksToday wordt informatie gedeeld over coosa plaatmateriaal. Mijn indruk: goed spul, wel duur en meestal is multiplex goed genoeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 09:17 #1134112

Over de romp-dekverbinding:
Dat is meestal met ingedikt polyester op elkaar geplakt, en door een flinke aanvaring en indeuken/ bewegen van de romp kan die verbinding breken. Als je dat ziet, hetzij door lekkage, hetzij dat je de breuk ziet, en je wilt het dicht hebben, dan kan je hetzelfde doen als ik indertijd:
Met een beitel alle losse polyesterlijm wegbikken, en daarna insoppen met dunne epoxy die in de kieren trekt. Daarna weer opvullen met ingedikte epoxy met wat weefsel er overheen.
Was bij mijn T7 daarna weer keurig dicht.
(Van 2000- 2009 een T7 gehad)
Die achterwand zou ik gewoon beplakken met een nieuwe plaat multiplex. Als je het heel netjes wil ga je naar een fijnhouthandel (Arnhem of Amsterdam bijvoorbeeld) en haalt daar een plaat met anigre-fineer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 09:53 #1134127

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
It Paradyske schreef :
anigre-fineer.

Say what?
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 10:10 #1134135

Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
anigre-fineer.

Say what?

Geen typefout hoor.
fineer.nl/product/anigre/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 10:34 #1134144

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
anigre-fineer.

Say what?

Geen typefout hoor.
fineer.nl/product/anigre/

Nee; het leek me ook geen aardigheidje van de spellingchecker.
Desondanks nooit van gehoord. Normale okumé heeft ook altijd een mooie en een iets minder mooie kant. En blank afgewerkt kan die mooie kant ook best.

Altijd mooier dan een plaat pu-schuim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 11:02 #1134145

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Ook in Okume zijn er grote verschillen in kwaliteit. Soms zijn de fineerlagen niet goed aan elkaar gevoegd. Al zien de buiten fineerlagen er goed uit, het binnenwerk is van veel mindere kwaliteit.

En wat je ook toepast. Sluit de kopse kanten af met een epoxie, twee componenten houtlijn of een gelijmd afwerk latje.

Dat de verlijming watervast is zegt verder niet zoveel over de kwaliteit van het hout.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 11:03 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 11:56 #1134157

Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
anigre-fineer.

Say what?

Geen typefout hoor.
fineer.nl/product/anigre/

Nee; het leek me ook geen aardigheidje van de spellingchecker.
Desondanks nooit van gehoord. Normale okumé heeft ook altijd een mooie en een iets minder mooie kant. En blank afgewerkt kan die mooie kant ook best.

Altijd mooier dan een plaat pu-schuim.

Eh, misschien niet helemaal duidelijk uit mijn mailtje, maar de binnenkant van een T7 is helemaal afgewerkt met dat anigre gefineerd multiplex. Dus 't is vooral om alles zo gelijk en origineel mogelijk te houden. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 12:01 #1134159

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
It Paradyske schreef :
Eh, misschien niet helemaal duidelijk uit mijn mailtje, maar de binnenkant van een T7 is helemaal afgewerkt met dat anigre gefineerd multiplex. Dus 't is vooral om alles zo gelijk en origineel mogelijk te houden. :-)

Nee, dat was niet duidelijk uit je mailtje.
Wat ik zie in de link die je potste komt overigens qua kleur vrij dicht bij okumé dat onbehandeld ook vrij roze van kleur is.

Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat het multiplex in de T7 anigre fineer heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 12:07 #1134160

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
brambo schreef :
Ook in Okume zijn er grote verschillen in kwaliteit. Soms zijn de fineerlagen niet goed aan elkaar gevoegd. Al zien de buiten fineerlagen er goed uit, het binnenwerk is van veel mindere kwaliteit.

En wat je ook toepast. Sluit de kopse kanten af met een epoxie, twee componenten houtlijn of een gelijmd afwerk latje.

Dat de verlijming watervast is zegt verder niet zoveel over de kwaliteit van het hout.

Omdat TS er mogelijk wat aan kan hebben gaan we er even wat langer op door.

Wat in Nederland wordt verkocht als "door-en-door okumé" of "garantplaat" is over het algemeen van prima kwaliteit. We hebben het dan niet over Buynzeel Hechthout, dat heel goed is maar ook de hoofdprijs kost, maar over multiplex van (meestal) Frans fabrikaat.
Het multiplex waar de fineren niet goed aansluiten is voornamelijk van aziatische houtsoorten en komt ook vaak uit die buurt.

De gewone bouwmarkten (als Gamma en Praxis) verkopen nauwelijks okumé-multiplex. De meer op de professionele markt gerichte bedrijven als Jongeneel en Pont-Meyer hebben het wel op voorraad. In een goede kwaliteit. Sinds de crisis kunt je ook als particulier, zonder KvK-nummer bij deze bedrijven kopen.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 12:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 12:21 #1134165

Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
Eh, misschien niet helemaal duidelijk uit mijn mailtje, maar de binnenkant van een T7 is helemaal afgewerkt met dat anigre gefineerd multiplex. Dus 't is vooral om alles zo gelijk en origineel mogelijk te houden. :-)

Nee, dat was niet duidelijk uit je mailtje.
Wat ik zie in de link die je potste komt overigens qua kleur vrij dicht bij okumé dat onbehandeld ook vrij roze van kleur is.

Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat het multiplex in de T7 anigre fineer heeft?

Met een stukje naar de Arnhemse fijnhouthandel gegaan, ik had uitgezocht wat ik dacht dat het was, maar meerdere kenners daar hadden in een oogopslag de conclusie: nee, da's anigre. Tja wie ben ik dan om daar tegenin te gaan...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 12:29 #1134166

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Wat wadloper zegt. Doorgaans zijn alle Okoumé platen zogenaamde garantplaten en hebben nette aaneengesloten fineerlagen. Aanvulling: tegenwoordig ook gewoon bij de Gamma en andere DHZ zaken te krijgen (al kan het wel goedkoper). Ook bij Hornbach, Bouwmaat etc maar het goedkoopst in mijn beleving te krijgen bij de houthandel.

De normale 'WBP' 'watervaste' platen van vaak meranti zijn minder mooi en zitten vol gaten zodra je de zaag er in zet. Alleen de buitenste lagen zijn netjes en dicht. Ze kosten ook maar de helft. Dat de lijm waterwast is, is leuk maar je hebt er niks aan in deze toepassing omdat vocht gewoon je hout in komt en je over een paar jaar weer opnieuw kan beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 10 mrt 2020 14:07 #1134193

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :

Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat het multiplex in de T7 anigre fineer heeft?

Met een stukje naar de Arnhemse fijnhouthandel gegaan, ik had uitgezocht wat ik dacht dat het was, maar meerdere kenners daar hadden in een oogopslag de conclusie: nee, da's anigre. Tja wie ben ik dan om daar tegenin te gaan...

Het wijkt qua tekening wel af van okumé. Ik zag ergens de benaming Afrikaans noten.
Nou ja; als TS hecht aan het origineel houden van de boot, dan weet ie wat 'm te doen staat..
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 14:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 07:00 #1135272

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank voor de reacties allemaal!

Coosa is inderdaad een stuk duurder, ik heb echter niet heel veel nodig. Vandaar dat ik het wilde overwegen. Met name achterin waar mijn jongens slapen, kan het ook niet schimmelen.
Een leverancier vinden blijkt inderdaad wel een uitdaging. Ik heb Coosa maar eens gemaild voor een europese leverancier.

Ik ben overigens wel bijna om, om op jullie advies toch gewoon hout te gebruiken. Tenslotte zit dit er ook al 39 jaar op. De kanten met epoxy behandelen ga ik dan ook zeker doen. Binnenkort maar even naar de fijnhouthandel ;)

Dank ook voor de tips over het herstellen van de stootrand. Dat is achterin inderdaad het probeem. Voorin waren het ook de ramen maar die zijn al vervangen gelukkig. Ik ga die rand zeker een keer doen maar eerst ga ik even oefenen met deze boot. Bij het 1e keer tewater laten woei ik al gelijk 2x tegen de steiger :) anders kan ik straks weer beginnen.

Als ik nog wat hoor van coosa zal ik het ter lering en vermaak zeker posten.
Dank!
Dufour t7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 09:07 #1135297

Bij het 1e keer tewater laten woei ik al gelijk 2x tegen de steiger :) anders kan ik straks weer beginnen.

Zwaard zeker niet naar beneden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 09:08 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 09:55 #1135309

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Heb je wel eens aan trespa gedacht. Dat schijnt ook goed weer- en vochbestendig te zijn. Is niet zo duur en volop te verkrijgen in de bouwmarkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 10:09 #1135311

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
zapp schreef :
Heb je wel eens aan trespa gedacht. Dat schijnt ook goed weer- en vochbestendig te zijn. Is niet zo duur en volop te verkrijgen in de bouwmarkt

Wel zwaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 10:59 #1135319

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Zwaard was omlaag, het was gewoon onkunde vermoed ik, haha :)
Nog niet zo'n ervaren booteigenaar/ zeiler,..
Dufour t7
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 22:43 door BertT7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 11:02 #1135320

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
zapp schreef :
Heb je wel eens aan trespa gedacht. Dat schijnt ook goed weer- en vochbestendig te zijn. Is niet zo duur en volop te verkrijgen in de bouwmarkt

Ik begreep dat trespa behoorlijk werkt met temperatuurverschillen. Was ik wat huiverig voor,..
Dufour t7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 11:25 #1135326

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
BertT7 schreef :
zapp schreef :
Heb je wel eens aan trespa gedacht. Dat schijnt ook goed weer- en vochbestendig te zijn. Is niet zo duur en volop te verkrijgen in de bouwmarkt

Ik begreep dat trespa behoorlijk werkt met temperatuurverschillen. Was ik wat huiverig voor,..

Een paar feiten: de bouwmarkten hebben Trespa, maar voornamelijk in één dikte (6 mm). Dat komt, denk ik, omdat het materiaal niet voor constructieve doeleinden bedoeld is, maar voornamelijk voor gevelbekleding en soortgelijke (buiten)toepassingen.
Het is inderdaad behoorlijk zwaar: 6 mm dik weegt het ruim 8 kg/m2. Ter vergelijking: 12 mm. okumé multiplex weegt iets meer dan 4 kg/m2.
Een plaat trespa van 122 x 244, 6 mm. kost € 140,- tot 150,- Okumé multiplex 12 mm. kost pakweg € 90,- voor een volle plaat.

Trek zelf je conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 14 mrt 2020 22:52 #1135501

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Inderdaad, trespa wordt het niet.

@It paradyske: klopt het dat het multiplex in de voorkajuit tegen de romp veel dunner is?
Dufour t7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 15 mrt 2020 06:15 #1135516

BertT7 schreef :
Inderdaad, trespa wordt het niet.

@It paradyske: klopt het dat het multiplex in de voorkajuit tegen de romp veel dunner is?

Ja, in de voorkajuit is ongeveer 4 mm, dak en spiegel zijn veel dikker (8 á 10 uit mijn hoofd)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met coosa bluewater ipv multiplex? 03 apr 2020 15:43 #1142572

  • BertT7
  • BertT7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Het houtwerk moet even wachten, ik heb toch eerst wat andere puntjes aan te pakken.

Ik zag water binnenkomen in de kajuit, Boot gelijk weer uit het water en gisteren wilde ik die scheurtjes repareren.Bij het openmaken van de scheurtjes kwam er nog veel meer water naar binnen (terwijl ik op de parkeerplaats stond op de trailer)

Er blijkt water tussen de romp en de binnenschil te zitten en omdat de trailer iets voorover staat kwam al het (zoute) water er in de kajuit uit. Ik vermoed dus dat er op een of andere manier water in de boot komt en onderin de boot over de binnenkant van de romp verspreid.

Ik heb een metalen plaat aan de onderzijde van de boot zitten die met schroeven/bouten vast zit in de romp. Dit lijkt me niet origineel en aan de binnenzijde hebben ze daar blijkbaar ooit gaten gemaakt in de binnenmal om polyester proppen aan te brengen waar deze schroeven in zitten. Ik kan me voorstellen dat dat ook een oorzaak kan zijn van lekkage.

Heeft een van jullie ervaring met zoiets? Ik las bijvoorbeeld van de tuimelaar dat er via de zwaardkast water binnen kwam?

mijn vragen:
- Kan ik die binnenschil weer dicht maken of moet ik eerst de oorzaak weten?
- Aan de buitenzijde zie ik geen duidelijke beschadigingen/lekken, ideen waar ik dit zou moeten zoeken?
- Hebben mensen met T7 ervaring plaatjes van hoe de onderzijde bij hen ingericht is? hoe zit origineel de plaat voor het droogvallen op de boot?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp weer!
Dufour t7
Laatst bewerkt: 03 apr 2020 17:06 door BertT7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl