BertT7 schreef :
Ik heb een dufour T7 uit 1980 met wat werk over genomen van een vriend van me. Ik ben geen ervaren zeiler dus alles is nog nieuw voor me. Ik houd wel van klussen dus ik kan mijn lol op met dit zeilende project. Bij het klussen heb ik waarschijnlijk af en toe jullie hulp nodig.
Het is een enkelwandige polyester boot waarbij aan de binnenkant multiplex is geplakt ter versterking. (Niet in glas gesandwiched dus) Zoals bij veel T7's is het houtwerk aan de binnenkant slecht geworden.
Ik wil beginnen met de achterkajuit, de houten plaat is daar vrij slecht en daar hangt wel het roer aan. Daarna is het houtwerk in de voorkajuit aan de beurt, wat lek bij de ramen heeft ook voor wat nat houtwerk gezorgd in alle jaren.
De naad tussen onderschip en bovenschip is ook berucht om zijn water"dichtheid" lees ik op het forum. Dat wil ik wel beetpakken maar kans blijft dat daar over een tijdje wel weer eens een druppie doorkomt.
Ik zat vooral voor de achterkajuit (waar mijn 2 jongens zullen slapen) te denken om een kunststof plaat te gebruiken ipv hout. Coosa bluewater 26 werd me aangeraden en lijkt bijvoorbeeld een goede optie te zijn.
Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met Coosa of een ander kunststof materiaal dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
Welkom op het forum, Bert.
Ik heb geen idee wat het door jou genoemde materiaal (Coosa Bluewater) kost, maar als ik lees dat het een soort laminaat van glasweefsel en poly-urethaanschuim van hoge dichtheid is, dan vermoed ik dat het niet goedkoop is. Ook is de vraag hoe prettig verwerkbaar het is. Zagen aan platen met glasweefsel heeft zo z'n nadelen. Dat geldt ook voor de nabewerking om de platen precies pas te krijgen voor de betreffende plek (schaven en schuren).
Het is altijd fijn op een boot (ook in het interieur) als een materiaal vochtbestendig is, maar opgave nr. 1 op deze boot lijkt mij de lekkages die het bestaand multiplex in de huidige toestand hebben gebracht te verhelpen.
Je kan ook besluiten om de bestaande aangetaste panelen gewoon te vervangen door nieuw multiplex (okumé WBP-plaat) en dit multiplex voor montage te behandelen met epoxy. Als je je met name de kopse kanten (plaatranden) de nodige epoxy laat opzuigen, dan is de vochtgevoeligheid van het materiaal vrijwel nihil geworden.
Zelf zou ik het altijd met multiplex doen, tenzij dat Coosa Bluewater echt stukken goedkoper uitpakt dan multiplex en een paar liter epoxy.
Multiplex is makkelijk en probleemloos te verwerken (even letten op wat de zichtkant wordt en welke kant eventueel wat splintert bij het zagen) en waterbestendig af te werken.
aanvulling: nog even verder gegoogled: een plaat van 4' x 8' (het amerikaanse equivalent van onze 122 x 244 mm. en 3/8" (9 mm.) dik kost $ 284,- Dat is ongeveer 3 tot 4x zo duur als een plaat okumé van redelijke kwaliteit en dezelfde afmetingen.