Hans,
het leuke is dat je niet hoeft te paniekeren over zinken. Want dat doet de boot niet als je verstandig werkt. Hij zal niet of nauwelijks lekken.
Kijk, de naden staan nu hier en daar wat open door uitdroging.
Het klinkt aanlokkelijk om daar kit of epoxy of plamuur in te prakken (Ata heeft het ook over kit, sikaflex). Dat moet je dus NIET doen.
Alles wat hard wordt (ook kit als sikaflex of polymax of noemmaarop) verhindert het beheerste zwelproces. (Lezers met een dirty mind, hou je even in aub
)
Met een bescheiden randje bitumen en/of stopverf maak je alle naden dicht, waarmee de boot bij tewaterlating gewoon netjes blijft drijven.
Gedurende de week na de tewaterlating zwelt het hout en wordt de bitumen-/stopverf er tussenuit gedrukt. Na een week is de boot in z'n fatsoen en kun je er weer woest mee varen.
(Anekdote: ik had in een droge zomer aan een jachtbotter gewerkt. In verband met actieve boktorvraat moest in het voorschip veel nieuw hout worden aangebracht: de vlakdelen, de huiddelen onder de waterlijn, de kielbalk en de steven. Na 6 weken ging de uitgedroogde botter te water met tixophalt in de naden en scheuren, maar daar kon ik niet bij zijn. 's Avonds belde ik de eigenaar, een professor die altijd zeer zorgvuldig zijn woorden koos, of de botter erg lekte. Hij zei, na enig nadenken: "Nou, ik heb enkele minuten moeten sponzen".)
Verder schrijf je dat je de boot wilt plamuren. Niet doen joh. Nergens goed voor, tenzij je je best wilt doen om een houten boot op een plastic boot te laten lijken.
Plamuur flikkert er van af, na een tijdje.
Over bitumenpasta (zoals Tixophalte) kan geen verf of lak. Het zal groenig blijven doorbloeden. Er kan wel Hempatex HiBuilt 46330 overheen.
Over stopverf kan wel geschilderd worden met verf/lak op alkydbasis.
Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken met mijn adviezen: doe niet moeilijk, want het is niet moeilijk.
Wim.