Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schillen en lamineren zonder spoelen?

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:05 #1178520

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Dag Forum,

onze semi S-spant zeilboot wordt dit jaar 50 en heeft -ondanks een voor de rest voortreffelijke gezondheid- een probleem met het onderwaterschip.

Toen we het schip 16 jaar geleden kochten hebben we het onderwaterschip kaal gehaald tot op de gelcoat en vervolgens de romp behandeld met een impregneer-epoxy om de haarscheurtjes in de gelcoat te verzegelen. Hierover kwamen 2 lagen epoxy protectielagen en tot slot 2 lagen koper/epoxy antifouling (van het ondertussen helaas ter ziele gegane EcoNautic). Werkte allemaal prima, maar ondertussen komen de haarscheurtjes helaas her en der terug te voorschijn op de romp.
We zien dit vooral waar de gelcoat heel dik is (>6mm) en op die plaatsen die het meest belast worden, bv de holle zone (bilge en watertank) boven de ingelamineerde kiel en hoger waar een spatader-achtige structuur van scheurtjes zit (geen krakele zoals je die vaak ziet op oude polyester).

Dit lijkt me niet gezond omdat het schip zo water kan opzuigen en dit op termijn tot verdere (vorst)schade kan leiden (de boot staat in de winter altijd op het droge).

Om hier definitief komaf mee te maken willen we nu het onderwaterschip schillen tot aan de glasweefsels (zonder die te beschadigen) en hierop 2 lagen rovingweefsel van 350gr lamineren met epoxyhars (eerst primen natuurlijk). Dit wordt vervolgens uitgeplamuurd en hierover komt een coppercoat (de echte of namaak, dat weten we nog niet).


Het schip staat sedert oktober vorig jaar op de kant en zou dus voldoende droog moeten zijn.
Plan is om eerstdaags te beginnen schillen en dan terug te beginnen opbouwen.

Zegt nu een zeilkennis dat we eerst moeten spoelen omdat er zich in de loop der jaren zuren kunnen gevormd hebben die de hechting van het nieuwe laminaat kunnen verzwakken.
Ik ben de man heel dankbaar dat hij mij in extremis hierop wijst want ik wil niet het risico ergens een essentiele stap over te slaan.

Maar als ik nu ga spoelen dan moet ik weer maanden wachten om alles te laten drogen en wordt er dit jaar niet gezeild :ohmy:
Is dit spoelen echt nodig, want er is geen spatje osmose te bekennen dus kan er toch ook geen zuur ontstaan zijn zou ik denken...

Graag jullie advies waarom ik wat al dan niet moet doen zodat we alles nog eens goed kan overwegen!
De werken worden sowieso on-hold gezet tot er hierover zekerheid is :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:17 #1178525

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Spoelen doe je alleen als er osmose is.
En als je moet spoelen duurt het niet lang voordat het weer droog is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:17 #1178526

bij spoelen wordt alleen de buitenkant nat, die is zo weer droog. bij osmose moet je blaasjes spoelen daar zit stinkend spul in. in jullie geval is spoelen niet nodig. mijn Sailmaster 22 uit 1964 zat geen gelcoat meer op aan de onderkant, na schuren ook 2 lagen weefsel aangebracht.
je moet wel wat dikkere epoxy nemen, dan valt de mat er niet af :(
zag later bij een kennis foto's hoe hij het had gedaan, was lijnen rond de boot op de goede hoogte en daar met knijpers het weefsel aan, slim.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:18 #1178527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Waarom schillen als er geen osmose is? Niet doen en zoeken naar een bescherming die je over de gelcoat kunt zetten. Daarna weer in een antifouling, mogelijk na een goede hechtlaag.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:22 #1178530

weefsel kan je niet op gelcoat plakken volgens mij.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:23 #1178531

Weefsel is voor de stijfheid vermoed ik?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:23 #1178532

Vorstschade door bevriezend vocht in laminaat kan ik mij niets bij voorstellen. Dit is toch geen vrij water dat bij dooi uitzet als in een gesloten kogelafsluiter??

Haarscheurtjes duiden op beweging. Was dat altijd al zo, of denk je dat het laminaat daar slapper aan het worden is, of zelfs gedelamineerd is? Afkloppen of wiebelen aan de kiel wanneer de boot in de kraan hangt geeft wellicht een indruk... Wil je die beweging wegnemen, dan zul je de boel daar moeten verstijven. Of 2 lagen a 350 g roving daar voldoende voor is weet ik niet (anderen hier wel!). Kan wellicht ook van binnenuit, door spanten/deelschotjes aan de brengen in dat deel (wel veel werk en kans op hardspots - vereist wel wat engineering denk ik)

Als je niet wilt verstijven maar de boel alleen waterdicht maken (ik denk persoonlijk niet dat je 50 jaar oude boot veel nadeel van dat vocht ondervindt...), dan zou je m.i. ook voor een meer flexibele epoxyhars kunnen kiezen. Gewoon over de gelcoat. Die matjes die je voorstelt lijken mij voor dat doel overbodig...

Als het mijn boot zou zijn, zou ik hier niets aan doen.
Laatst bewerkt: 25 juni 2020 21:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:43 #1178542

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Voor het lamineren gaan we inderdaad de dikke (thixotrope) hars gebruiken, kwestie van zelf ook niet ondergedruppeld te worden.

Motivatie om te schillen is 1) de scheurtjes definitief (?) weg te werken en 2) de stijfheid van de romp te verbeteren. En lamineren op een gelcoat met scheuren is zinloos, daarom moet die er af.

Gelcoat is nooit helemaal waterdicht, maar het idee leeft dat een gelcoat met scheurtjes nog minder waterdicht is :silly: en zo het laminaat meer vocht kan opslorpen dat dan bij vorst voor delaminatie zou kunnen zorgen. Eerlijkhshalve moet ik bekennen dat we nergens sporen van delaminatie zien, maar het voelt gewoon niet lekker en ik wil er van af.

De haarscheurtjes zijn er bij mijn weten al jaren maar het wordt erger, wat misschien toch op verslapping van het laminaat duidt. Langs binnen verstevigen is niet mogelijk zonder heel het interieur te gaan slopen. Vandaar de 2 lagen roving langs de buitenkant, "men" heeft mij verteld dat dit voldoende zou moeten zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 21:56 #1178546

Polyesterlaminaat is geen spons hoor ;) Dat vochtig (of zelfs nat, verzadigd...) laminaat tot vorstschade kan leiden heb ik hier geen enkele ervaring van aangetroffen. De halve vloot is “nat” namelijk. Ook hoeft een nat laminaat niet tot osmose te leiden (zeker niet na 50 jaar). Hangt o.a. van type hars, menging en luchtinsluitingen af.

Als het echt “beter voelt” kun je doen wat je van plan bent natuurlijk; wel even checken hoe dik je moet gaan om de stijfheid zover te verhogen dat je plamuur niet gaat barsten ;) Romkes, noballast (bv) weten hier echt veel vanaf!
Laatst bewerkt: 25 juni 2020 21:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 25 juni 2020 23:05 #1178556

Wat een leuk schip! Ik geloof idd dat haarschueren alleen door beweging zijn ontstaan. Mogelijk ook door aan de grond lopen, hardhandig opbokken óf opbokken met de mast erop? Dikke gelcoat is minder flexibel dan dunne en ook met de jaren wordt elke GC inflexibeler. Als er door normaal gebruik beweging is op de genoemde plekken dan los je dat bij dit niet op met weefsel a/d buitenzijde, zeker niet bij semi S-spant. Ik zou de vloer toch verwijderen en de spantjes controleren. Kan je niet een kijkje nemen in de bilge om te beginnen? Het kan zijn dat de spantjes los zitten na 50 jaar en dat ze juist een steeds belangrijker rol krijgen bij het verzorgen van stijfheid. Zijn er foto's?
Gènigforumkenikookeffemeekèkih... graag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 26 juni 2020 13:11 #1178710

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
@Stadtsiewoar: ja onze beide schepen hebben heel wat gemeenschappelijke trekjes, alleen de opbouw is verschillend en jouw Sprinter is een ietsiepietse langer dan mijn Westhinder.

Bij de laatste inspectie van de bilge en watertank was nergens een scheurtje te bekennen, alles zit nog steeds zoals het hoort. De spantjes dragen de vloer die we deels kunnen verwijderen en dit is mee geinspecteerd vorig jaar; voor zover zichtbaar is alles in perfecte staat.

De laminering aan de uitersten van de spantjes zit onder de vaste delen van de kajuitvloer (hier zijn geen foto's van beschikbaar). De vloer uitbreken is de allerlaatste optie maar we gaan proberen om dit met een inspectiecamera nader te onderzoeken op eventuele scheurtjes.

Het schip is inderdaad 2 keer aan de grond gelopen voor zover ik weet (en van die ene keer ben ik heel erg zeker :whistle: :whistle: :whistle: ) dus dat kan een deel van de verklaring zijn.
Maar ook het brosser worden van de gelcoat is hier volgens mij -samen met de leeftijd- een doorslaggevende factor. Vandaar het idee; de (dikke) gelcoat vervangen door epoxy laminaat. Gewicht van het schip zal nauwelijks wijzigen maar de scheuren zijn weg en het brengt extra stevigheid mee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schillen en lamineren zonder spoelen? 26 juni 2020 18:08 #1178805

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
helmsman 38 schreef :
weefsel kan je niet op gelcoat plakken volgens mij.

Dat zou wel moeten kunnen toch? Gelcoat is gewoon een product op basis van polyester.
Het zal niet echt zinvol zijn dat te doen.

Scheurtjes in gelcoat kan ook komen doordat er veel of teveel harder is gebruikt is mij eens uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl