Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gat frezen in 5mm GRP?

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 13:17 #1294138

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2134
Hallo,

Ik wil in de GRP kop van mijn stuurstand een vierkant gat frezen met een 10mm frees of kleiner (afrondingsstraal hoeken is 5mm)

Ik heb al een mal gemaakt van 12mm dik voor het passen, maar deze heeft slechts de grootte van het uiteindelijk te bevestigen apparaat en slechts zo'n 10mm "vlees" op de randen. In die 10mm zitten ook nog op de hoeken de gaten voor bevestiging.

zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten? De gelcoat laag lijkt knetterhard en breekt snel. Een metaalfrees gebruiken?

Ik heb de keus of om een wat grotere mal te maken voor de ondersteuning van de zool van de bovenfrees en een kopieerfrees te gebruiken, maar dan moet je in 1 keer de hele diepte frezen, of ik zou een grotere mal kunnen maken en die bevestigen met de behulp van de schroefgaten van het belendende instrument zodat ik het gat groter kan maken en met ringen voor de festool kan werken zodat ik in twee of 3 stappen door de ongeveer 5mm heen frees.

Of andere suggesties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 13:23 #1294139

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6224
4 gaten van 1cm boren voor de hoeken en het vierkantje eruit zagen met een fijn decoupeerzaagje? Een frees geeft in zo hard materiaal kans op splinteren en stukken naar buiten toe uit de gelcoat slaan...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 13:24 #1294140

Waarom pak je geen multitool? Omdat je het uit te zagen deel niet ziet hoeft dat niet superstrak toch? Frezen kost veel meer tijd om goed voor te bereiden en een foutje gaat wss te hard (te snel) om op tijd op te merken.

Hoe polyester uit de hand (zonder geleiding/mal) freest weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 13:26 #1294146

Ik boor ook 4 gaten, en dan met een multitool verder uitzagen. (Zo’n halfrond zaagblaadje met fijne vertanding).
Gaat echt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 13:39 #1294150

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2134
O.K. bedankt allemaal! Ik heb een FEINL, heb ik ook meteen genoeg aan de mal die ik al gemaakt heb. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 15:31 #1294175

Toe maar, een échte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 20:26 #1294267

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2134
Nog bedankt voor de adviezen!

Heb ff een half rond zaagblad gekocht en daarna geklust bij de boot.

Best wel een dingetje als je een 10 mm boor in het polyester zet, maar het is allemaal super gegaan, zit er fraai in.

Dit ook dankzij de mal van hardpapier die ik met de freesbank nauwkeurig had gemaakt.

Volgende keer eerst de 2 mm gaten met een verzinkboor nabewerken voordat ik er een zelftappende schroef in draai, bij 1 gat zijn er wat schilfers weggesprongen, maar dat valt toch onder de rand van RMK-10 AB van Raymarine.

De ST70001 is vervangen door een p70s, en dan blijven er twee grote gaten over aangezien de ST7001 breder is dan de p70s. Dus, ik MOEST wel de RMK-10 kopen doen!

Nou ja, geen overbodige luxe aangezien ik veel solo zeil, en over de bank moest kruipen om in en uit te zoomen op de plotter. Kwestie van veiligheid, en veiligheid kent geen prijs...

Ik praat volgens mij teveel..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 20:33 #1294270

Je hebt je gadget-keuze prima goedgepraat :)
Laatst bewerkt: 10 juni 2021 20:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 20:42 #1294275

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2134
Nachtvlinder schreef :
Je hebt je gadget-keuze prima goedgepraat :)

Hetgeen de bedoeling was haha! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat frezen in 5mm GRP? 10 juni 2021 21:32 #1294282

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Klopt, boorgaatjes voor schroeven altijd even soevereinen. Gelcoat schilvert gemakkelijk en dat is op zich best te repareren (indien in het zicht) maar is veel onnodig extra werk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl