Beste allemaal,
Wij willen wat klusjes aan boord aan aanpakken en moeten daarvoor met polyester/expoxy/gelcoat/topcoat aan de slag. Voor ons is dit allemaal nieuw en proberen we dus te begrijpen hoe het allemaal werkt.
De klusjes zijn te verdelen in drie soorten:
- gelcoat reparaties
- Nieuwe schroefgaten
- Stukje rot hout wegwerken
Voor de gelcoat reparaties heb ik gister en vandaag met polyestershoppen gebeld, maar om eerlijk te zijn werd ik er niet veel wijzer van.
Gister had ik besproken wat het "beste" plan zal zijn. Toen was het idee om daar waar de gelcoat schade dieper is op te vullen met polyesterhars, welke is ingedikt met glasvezels. Daarna alle plekken bijwerken met topcoat en polijsten.
Later las ik op het forum dat er ook gelcoat plamuur bestaat (
zeilersforum.nl/index.php/foru...er-eerst-epoxy-nodig). De beschadigingen zien er het zelfde uit en omdat er ook wat stukken verticaal moeten leek ons dat wel wat.
Vandaag weer polyestershoppen aan de lijn gehad. Ik vroeg of het een voordeel heeft om het met polyesterhars en topcoat te repareren of dat de gelcoat plamuur ook voldoende is? En ik vroeg me af of de gelcoat plamuur waterdicht is. Ik had namelijk begrepen dat polyester laminaat niet waterdicht is en epoxy bijvoorbeeld wel. Er werd verteld dat het laminaat juist waterdicht is en dat de gelcoat plamuur niet waterdicht is. Hierbij vroeg ik wat het verschil dan is tussen polyester plamuur en gelcoat plamuur, maar daar konden ze eigenlijk geen antwoord op geven.
Bij deze dus de vraag, is laminaat van zichzelf al waterdicht en is de reparatie voor de constructie niet nodig? En is gelcoat plamuur goed te gebruiken om het (oude) polyester laminaat weer waterdicht te maken?
Verder hebben we een opstaande rand waar hout in is gelamineerd. Daar willen we graag beslag op monteren maar we kunnen niet bij de onderkant er bij dus helemaal met een bout gaat waarschijnlijk niet lukken. Aan de telefoon werd aangeven dat het mogelijk is om een gat te boren, vullen met epoxy en dan direct te schroeven. Ik dacht dat dit te hard zou zijn (ook omdat dit elders op het forum stond), maar wat is jullie ervaring hier mee? En zouden houtschroeven dan moeten voldoen of worden er meestal andere schroeven gebruikt in epoxy?
Als laatst zit er een stuk in de bakskist waar een houten plaat zit. Daar is op sommige plekken de polyester af door slijtage en op 1 plek voelt het hout wat zacht (en nat) aan. Het plan is om dit stuk lokaal kaal te halen en het rotte hout er uit te halen. Daarna dat deel opvullen met epoxy en glasmatten (in plaats van een stuk hout). Daarna de gehele bakskist opschuren en dan ZF primer er op. Is de ZF primer waterdicht? En is dat voldoende of moet daar nog een andere laag op om het goed waterdicht te maken? Ik snap dat DD-lak ofzo mooier is, maar het zit niet in het zicht dus het moet vooral functioneel zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.