Op onze Beneteau Baroudeur MK2 gaan we een aantal valstoppers op het kajuitdak monteren.
Kajuitdak is sandwich (totaal 26mm dik) Was balsa, maar was rot, dus kernmateriaal balsa is nu vervangen door 3dcore.
Voor het monteren heb ik 14 gaten van 12mm geboord (2 per stopper).
Deze met epoxy gevuld. Daar ga ik 6,5mm gaten in boren (spinlock XA stoppers worden gemonteerd met M6 bouten). Zo nooit meer lekkage in de sandwichkern.
Om ze vast te zetten wil ik hulsmoeren gebruiken. Dit om het houten plafond weer terug te kunnen plaatsen. En stoppers te kunnen verwijderen voor onderhoud, zonder het plafond te moeten verwijderen.
E.e.a. ziet er zo uit:
Gaten net voor vullen met epoxy:
Hulsmoer heeft 2 laspunten. Die vallen precies in een M8 carrosserie ring.
Bedoeling is de hulsmoer met carrosserie ring tegen het dak te lijmen.
(Gat in kajuitdak boor ik van onderaf 8mm diep met 8,5mm boortje voor de hulsmoer.
Zo zit alles van binnen flush gemonteerd. Plafond kan gewoon terug gemonteerd worden zonder extra gaten. En bouten van bovenaf vast te draaien.
Nu heb ik 2 vragen:
-Zal ik de hulsmoer+carrosserie ring vastlijmen met ingedikte epoxy, of met polymax polymeerkit?
-is een M8 carrosserie ring (samen met de ring in de hulsmoer) voldoende om de druk te verdelen? Het is geen grote boot (22 voet), krachten vallen denk ik wel mee, maar toch. Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Groet, Sjoerd