Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: poor man`s hotvac

poor man`s hotvac 04 jan 2022 20:34 #1355941

Beste mede lapjesvaarders,

Ik heb een dikke maand geleden een contest 38s gekocht. het is precies wat we zochten, een flinke boot met wat klusjes (geen enorme projecten, maar wel veel klusjes). Door dat er nog flink aan de boot geklust moet worden was deze voor ons betaalbaar en heb ik weer flink wat tijdverdrijf de komende jaren.

voor dat ik de boot kocht heb ik een technische keuring uit laten voeren, uit deze keuring kwamen een paar puntjes en 1 punt:

De boot is gebouwd met een sandwich romp met een balsa kern, dit was uiteraard voor de keuring al bekend, maar tijdens de keuring bleek dat het balsa rond de huid doorvoeren nat is (ongeveer in een straal van max 30 tot 60 cm om de doorvoeren). advies van de keurmeester--> doorvoeren verwijderen en de balsa laten drogen, voor nu geen rede tot zorg.

nu verwacht ik dat het heeeeel lang gaat duren voordat het vocht uit de balsa rond de doorvoeren is gedroogd. hotvac zou dit proces versnellen maar ik heb geen behoefte om er duizenden euros aan te besteden... nu bedacht ik me dat 1 belangrijke feature van de hotvac methode al aanwezig is; een lucht dichte ruimte om een vacuum te creëren, dit zouden naar mijn mening de twee polyester delen van de romp moeten zijn. mijn plan is nu om alle doorvoeren uit de boot te verwijderen. als de doorvoeren verwijderd zijn wil ik aan de binnenzijde de doorvoer luchtdicht afdichten (plaatje met kit oid) en aan de buiten zeide een plaatje aan te brengen met een slangaansluiting. op de slangaansluiting zou een vacuum pompje gemonteerd moeten worden zodat ik tussen de sandwich een vacuum kan creeren. ik verwacht dat door dit vacuum de balsa sneller droogt. eventueel wil ik het proces versnellen door een terasverwarmer op de romp te richten en evt op tactische plaatsen een gaatje in de romp te boren.

nu heb ik de volgende vragen:
1- zien jullie wat in de bovenstaande werkwijze? --> zo nee graag onderbouwen waarom niet
2- heeft iemand eerder iets dergelijks geprobeerd?
3- heeft iemand ervaringen met vocht in het balsa rond de afvoeren? en hoe dit op te lossen
4- ik ben opzoek naar een geschikt vacuum pompje (mag erg klein, heeft niet veel flow nodig, zuigkracht hoeft ook niet geweldig te zijn vacuum van -0.2 bar (0.2 bar onder de atmosferische druk) lijkt mij voldoende. heeft er iemand een goede tip voor een betaalbaar pompje met een voldoende levensduur? ik overweeg nu om een luchtpompje van een vijver in een doosje te maken en het doosje met een slangtje aan de slangaasluiting op de romp te monteren.

de boot gaat donderdag de kant op, en de doorvoeren gaan er medio volgende week uit. ik weet dus nog niet wat ik aan ga treffen als de doorvoeren er uit zijn. boot is afgeklopt en de keurmeester verwacht geen rot balsa, maar garantie... (dat kan de beste man uiteraard ook niet geven)

please shoot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 20:53 #1355949

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Even twee vragen:

- om hoeveel doorvoeren gaat het? (ik neem aan onder de waterlijn?)

- wat komt er in de plaats van het vocht (-ige balsa)?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 20:53 #1355950

Gefeliciteerd met je aankoop! Voor zo’n Contest hebben wij ook zitten kijken, maar voor die maat zijn wij nog niet klaar en toch voor iets kleiner gekozen.

Ik zou eerst eens de huiddoorvoeren verwijderen en de schade inspecteren. Als het balsa rot is dan zul je waarschijnlijk een andere wijze van reparatie moeten hanteren.

Hotvac is bedoeld om vocht uit het kale glas (dacht ik?) te trekken. Hiervoor wordt de boot ‘geschilt’ en dus aan de buitenkant de gelcoat verwijderd. Een warmtemat aangebracht en vacuum getrokken om zo het vocht eruit te tekken. Wellicht dat dit ook gaat werken voor jouw idee zonder te schillen als ik het goed lees, maar met schillen waarschijnlijk beter?

Is het balsa rot dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om de romp even open te slijpen en het balsa te vervangen door nieuw balsa (of iets anders).

Wil je een geschikte vacuumpomp dan zou je kunnen kijken naar een pomp die ook geschikt is voor epoxy vacuuminjectie. Volgens mij zijn dat dezelfde pompen. Details kun je wel vinden op internet. Wil je ook het ‘hot’-deel dan zijn er siliconematten met verwarmingselement te krijgen die je met een externe temperatuurregelaar moet instellen om niet te warm te laten worden. Het youtube kanaal Sail Life heeft een diy hotvac installatie gemaakt met tevreden resultaat.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 20:57 #1355954

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Je kan het proberen, ik heb het wel eens gedaan. Boot had de hele kern vol water. Was niet luchtdicht te krijgen, ding was zo lek als een zeef (geen wonder dat er zoveel water in de kern zat). Had niet zo heel veel nut, en dus weer terug naar natuurlijk drogen, met wat UV lampen er op af en toe. Geen idee wat er van die boot geworden is trouwens. Stond een dubbeltraps vacuümpomp op krachtstroom op, maar als je goed vacuüm kan trekken lukt het met een klein pompje als bijvoorbeeld polyestershoppen in het assortiment heeft ook wel. Soms staan ze voor weinig op marktplaats.

Wat mij betreft horen doorvoeren in een single skin stuk van je boot te zitten, dus al die uren en kosten van het rotzooien met vacuüm materiaal voor een mogelijkheid sub optimale resultaat, en sowieso een slechte oplossing, zou ik zelf gelijk in de goede aanpak steken:
Van binnen het gat een mm of 50 groter maken, dat afschuinen, 1:3, als je nog nat materiaal tegenkomt goed drogen, warmte helpt. Wanneer droog, teruglamineren met ca. 1,5 tot 2 keer de laminaatdikte. Nu heb je een prima plek in je romp waar je afsluiters doorheen te zetten, zonder je ooit meer zorgen te hoeven maken over natte kernen of zwakke plekken. En dan help ik hopen dat je geen donkere pulp tegen komt, want die plekken worden heel snel groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 21:11 #1355958

Arent schreef :
Hi,

Even twee vragen:

1 om hoeveel doorvoeren gaat het? (ik neem aan onder de waterlijn?)

2 wat komt er in de plaats van het vocht (-ige balsa)?

Gr, Arent

Hallo Arent dank voor je reactie.

1- Onderstaande tekst en foto`s komen letterlijk uit het keurrapport;

inwatering van de sandwichconstructie
rond de huiddoorvoeren van het voorste
toilet, gootsteen en kuipafvoeren. De
romp klinkt nog hard maar het
kernmateriaal is vochtig/nat. Delaminatie
is niet hoorbaar vastgesteld

2- als het droog is verwacht ik lucht? als het balsa rot is zal het iets van corecell oid worden

de rest van de romp was verrassend droog (iets vocht, maar de skipper meter bleef in het groen) de doorvoeren zijn ook al erg oud. er dus nog nooit aan gerommeld (alle doorvoeren ga ik zoizo vervangen)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 21:16 #1355960

Orange Sunset schreef :
Gefeliciteerd met je aankoop! Voor zo’n Contest hebben wij ook zitten kijken, maar voor die maat zijn wij nog niet klaar en toch voor iets kleiner gekozen.

Ik zou eerst eens de huiddoorvoeren verwijderen en de schade inspecteren. Als het balsa rot is dan zul je waarschijnlijk een andere wijze van reparatie moeten hanteren.

Hotvac is bedoeld om vocht uit het kale glas (dacht ik?) te trekken. Hiervoor wordt de boot ‘geschilt’ en dus aan de buitenkant de gelcoat verwijderd. Een warmtemat aangebracht en vacuum getrokken om zo het vocht eruit te tekken. Wellicht dat dit ook gaat werken voor jouw idee zonder te schillen als ik het goed lees, maar met schillen waarschijnlijk beter?

Is het balsa rot dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om de romp even open te slijpen en het balsa te vervangen door nieuw balsa (of iets anders).

Wil je een geschikte vacuumpomp dan zou je kunnen kijken naar een pomp die ook geschikt is voor epoxy vacuuminjectie. Volgens mij zijn dat dezelfde pompen. Details kun je wel vinden op internet. Wil je ook het ‘hot’-deel dan zijn er siliconematten met verwarmingselement te krijgen die je met een externe temperatuurregelaar moet instellen om niet te warm te laten worden. Het youtube kanaal Sail Life heeft een diy hotvac installatie gemaakt met tevreden resultaat.

thanks voor de tips zal het filmpje zo eens bekijken. Leuk dat jullie ook voor een contest in de markt zijn geweest. wij hebben geen spijt van de aankoop! wij zijn de boot nu richting de winterstalling aan het brengen (flink eind varen) maar het is een gemakkelijke boot zeker door de middenkuip is hij lekker overzichtelijk en lijkt hij een stuk kleiner. Voor de contest had ik een pionier 10 (32ft) ik vindt de overstap kwa manoeuvreren niet heel groot. kwa zeilen is het nog ff afwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 21:25 #1355966

JRomkes schreef :
Je kan het proberen, ik heb het wel eens gedaan. Boot had de hele kern vol water. Was niet luchtdicht te krijgen, ding was zo lek als een zeef (geen wonder dat er zoveel water in de kern zat). Had niet zo heel veel nut, en dus weer terug naar natuurlijk drogen, met wat UV lampen er op af en toe. Geen idee wat er van die boot geworden is trouwens. Stond een dubbeltraps vacuümpomp op krachtstroom op, maar als je goed vacuüm kan trekken lukt het met een klein pompje als bijvoorbeeld polyestershoppen in het assortiment heeft ook wel. Soms staan ze voor weinig op marktplaats.

Wat mij betreft horen doorvoeren in een single skin stuk van je boot te zitten, dus al die uren en kosten van het rotzooien met vacuüm materiaal voor een mogelijkheid sub optimale resultaat, en sowieso een slechte oplossing, zou ik zelf gelijk in de goede aanpak steken:
Van binnen het gat een mm of 50 groter maken, dat afschuinen, 1:3, als je nog nat materiaal tegenkomt goed drogen, warmte helpt. Wanneer droog, teruglamineren met ca. 1,5 tot 2 keer de laminaatdikte. Nu heb je een prima plek in je romp waar je afsluiters doorheen te zetten, zonder je ooit meer zorgen te hoeven maken over natte kernen of zwakke plekken. En dan help ik hopen dat je geen donkere pulp tegen komt, want die plekken worden heel snel groot.

Thanks voor de reactie en het delen van de ervaring! De boot is verder "droog" dus ik heb goede hoop. maar het is vooralsnog hoop. Ook dank voor de reparatie tips, daar moet ik me nog in verdiepen (is de evt de ruimte ook te vullen met ingedike epoxy?). die pomp van polyester shoppen ziet er idd wel goed uit! ook nog wel redelijk betaalbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 23:03 #1356004

Belangrijk is om vast stellen hoe nat en/of rot de balsakern ter plekke is. Enkele gaatjes boren van binnenuit geven al snel antwoord op deze vraag. Zoals gezegd, je wilt niet dat er zwarte balsa blijft zitten. Ik hoop dat je er aan de binnenzijde goed bij kunt. Dat scheelt al veel zichtwerk t.o.v. een reparatie van buitenaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 23:19 #1356007

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Van zichtwerk is volgens mij geen sprake, zit onder de waterlijn. De aanpak die JRomkes beschrijft zie ik ook als kansrijk. Rotte balsa moet er altijd helemaal uit (resten met de schimmel woekeren lekker verder). Omdat het vocht eruit krijgen zo lastig is, ook met vacuüm en warmte, is het misschien sneller en gemakkelijker om een wat groter stuk open te slijpen en de natte balsa te vervangen door corecell. Maar dat moet je wel aandurven natuurlijk en het halve interieur ervoor slopen wil je ook vast niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 04 jan 2022 23:38 #1356009

ilCigno schreef :
Van zichtwerk is volgens mij geen sprake, zit onder de waterlijn. De aanpak die JRomkes beschrijft zie ik ook als kansrijk. Rotte balsa moet er altijd helemaal uit (resten met de schimmel woekeren lekker verder). Omdat het vocht eruit krijgen zo lastig is, ook met vacuüm en warmte, is het misschien sneller en gemakkelijker om een wat groter stuk open te slijpen en de natte balsa te vervangen door corecell. Maar dat moet je wel aandurven natuurlijk en het halve interieur ervoor slopen wil je ook vast niet.

Nou ja, laat ik het anders zeggen; in de bilge/in een kastje mag je met de afwerking van de epoxy “rotzooien” wat je wilt. Beetje de grote hobbels er uit en in de bilgeverf en klaar is kees/klara. Mits je er een beetje bij kunt uiteraard. Eerst natuurlijk kijken hoe de stand van zaken nu is (gaatjes of iets grotere gaatjes ;) boren), maar je bent al snel veroordeeld tot open slijpen. Zo’n rare reparatieplek onder de waterlijn, als je niet helemaal thuis bent in dit werk, is ook een beetje gek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 09:09 #1356050

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmm, de hele romp onder vacuüm zetten…….ik zou het niet doen. Vacuum is een krachtig middel om de boel kapot te drukken.

Wat ik ooit gedaan heb is een stofzuiger op het gat zetten. Door de lucht die je door het gat trekt zuig je water mee. Ik had 6mm gaatjes van de genuarails, dus dat geeft wel wat meer onderdruk natuurlijk. Het was verrassend hoe veel water je mee aanzoog. Bij doorvoeren is het gat was te groot, maar een aantal gaatjes in 8 of 10 mm rondom boren zou dat kunnen oplossen. Als bijeffect werk je dan vanuit het midden ipv de rand.

De stofzuiger moet wel gekoeld worden dus een minuutje water uit zuigen en een minuutje gewoon laten draaien. Je bent niet in 1 keer klaar. Het water dat wat verder weg zit trek je niet zomaar weg. Maar de volgende dag heeft het Balsa dat weer opgezogen en zo zuig je het uiteindelijk weg. Elke dag een kwartiertje en na een weekje ben je heel ver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 09:19 #1356059

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16272
Water er uit zuigen is een ding. Dat is makkelijk maar de boel blijft dan niet zeiknat maar gewoon nat.
De truc van vacuüm is dat de verdamping bij onderdruk zoveel beter verloopt. Je droogt dan ook m.a.w.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 10:23 #1356084

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Arent schreef :
Hi,

Even twee vragen:

- om hoeveel doorvoeren gaat het? (ik neem aan onder de waterlijn?)

- wat komt er in de plaats van het vocht (-ige balsa)?

Gr, Arent

Waarom ik dit vraag:

Ik begrijp uit je reactie, dat het om een stuk of 5 doorvoeren gaat. Oppervlaktes volgens de keurmeester niet groter dan een cirkel van 60cm, toch?

Vacuum op het laminaat zetten zorgt er op zijn best voor, dat het vrije water weg is; 100% droog wordt het nooit en wat overblijft is holle ruimte. Zou ik niet willen.

Ik zou hoe dan ook het laminaat slopen om het kernmateriaal eruit te halen. Van binnenuit is optisch prettiger, maar als het toch onder water is, dan kan het ook het buitenlaminaat zijn.
Dus:
- Binnenste of buitenste laminaat openzagen
- Soppig balsa verwijderen
- nieuw kernmateriaal aanbrengen
- nieuw laminaat opbouwen; single skin ter plaatse van de doorvoeeren

Jouw Hot-vac-project is leuk hobby-en, maar het is lapwerk waarmee je alleen maar tijd en geld verbrandt.
Beetje botte benadering, misschien, maar denk er eens over na ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 05 jan 2022 10:24 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 11:08 #1356106

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16272
zoiets idd. Ik dacht al, laat ik maar niets zeggen...
Laatst bewerkt: 05 jan 2022 11:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 11:36 #1356122

Een methode die ik ooit succesvol heb toegepast; veel 5mm gaatjes boren, om de paar cm. Dan plukjes wc papier rollen en er in steken zodat het puntje het balsa raakt en er een mooi "roosje" buiten staat. Dan heteluchtkacheltje er op of droger in de ruimte op standje turbo.

De plukjes trekken capillair het vocht uit het laminaat.

Als het droog is de kern met hars injecteren via de gaatjes.

Met mijn huidige kennis zou ik de boel opengeslepen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 12:02 #1356140

Hmm ga toch zo links en rechts ook maar eens wat offertes opvragen. Weet iemand een vakman of gerenommeerd bedrijf in Gelderland Zuid die een dergelijke reparatie uit kan voeren? De boot ligt deze winter in Maasbommel op de kant (buiten)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 13:26 #1356179

Deep yachts Arnhem. No-brainer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 14:21 #1356208

Ivo pionier schreef :
Hmm ga toch zo links en rechts ook maar eens wat offertes opvragen. Weet iemand een vakman of gerenommeerd bedrijf in Gelderland Zuid die een dergelijke reparatie uit kan voeren? De boot ligt deze winter in Maasbommel op de kant (buiten)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb je een heel klein beetje dhz ervaring? Dan is dit echt een klus waar je niet heel veel fout kunt doen. Stap 1: kijk hoe de ruimte waar de afsluiters zitten bereikbaar is en ook het ingeschatte natte deel van de balsakern.

Als je wilt “begeleiden” de meer ervaren mensen je er hier wel doorheen…… ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 15:12 #1356227

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
boarderbas schreef :
Deep yachts Arnhem. No-brainer.

+1
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 15:36 #1356235

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 16:02 #1356245

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Olav schreef :
boarderbas schreef :
Deep yachts Arnhem. No-brainer.

+1

Die ja :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 21:01 #1356379

JRomkes schreef :
Olav schreef :boarderbas schreef :Deep yachts Arnhem. No-brainer.
+1
Die ja 
haha dat klinkt als wij van wc eend. Maar ik zal binnenkort eens bellen. Het vochtige deel zit ter hoogte van het schot waar de mast op staat. Aangezien dit een flink belast deel van de boot is twijfel ik er over om er te veel aan te klussen (wil geen harde punten oid creëren of hechtingsproblemen veroorzaken). Ben zeker een redelijk ervaren klusser maar niet met het plakken van epoxy. Als eerste plak project doe ik denk ik liever eerst een wijnrek dan een deel van de romp.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 21:03 #1356381

Sydeliefde schreef :
Ivo pionier schreef :Hmm ga toch zo links en rechts ook maar eens wat offertes opvragen. Weet iemand een vakman of gerenommeerd bedrijf in Gelderland Zuid die een dergelijke reparatie uit kan voeren? De boot ligt deze winter in Maasbommel op de kant (buiten)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Heb je een heel klein beetje dhz ervaring? Dan is dit echt een klus waar je niet heel veel fout kunt doen. Stap 1: kijk hoe de ruimte waar de afsluiters zitten bereikbaar is en ook het ingeschatte natte deel van de balsakern.

Als je wilt “begeleiden” de meer ervaren mensen je er hier wel doorheen…… 
morgen gaat de boot het water uit. Twijfel nog over zelf doen of niet. Zie eerdere post. Ga eerst ff bellen. En daarna de doorvoeren er uit halen om de situatie in te schatten. Morgen eerst nog ff het stukje wijk bij duurste maasbommel varen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 05 jan 2022 23:09 #1356422

Als je het gaat of laat repareren door de romp open te slijpen, dan zou ik meteen zo repareren dat het stuk waar de doorvoer wordt geplaatst massief glas wordt ipv balsa.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 00:43 #1356434

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ivo pionier schreef :
Als eerste plak project doe ik denk ik liever eerst een wijnrek dan een deel van de romp.
:laugh: :laugh:

Ik woon niet zo ver van Maasbommel dus wil met alle plezier je een keer op weg helpen met romp of wijnrek. Ik heb nog niet zo lang geleden een andere ZF'er ook zo kunnen helpen met de reparatie van zijn kiel en dat is goed verlopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 jan 2022 00:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.381 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl