Ik heb de binnenboordmotor uit mijn boot verwijderd en ben bezig met het dichtmaken van het saildrive-gat - ik heb een buitenboordmotor aangeschaft. Ik kom een paar dingen tegen waarvan ik niet goed weet hoe ik dat moet aanpakken.
De boot is gemaakt van een glasvezel/aramide sandwich. Polyesterhars, divinycell kern. Ik was al vrolijk de randen van het saildrive-gat aan het afschuinen toen ik allemaal gele pluis maakte. Even vergeten dat aramide schuren niet zo lekker gaat als glas.
Vragen:
- Moet ik iets speciaals doen met die aramide? Bijvoorbeeld eerst de straalkachel erop voordat ik ga lamineren (hygroscopisch spulletje kennelijk, die aramide)? Kan ik dat gewoon schuren met de fiberschijf op de haakse slijper?
- Ik had in m'n hoofd om zowel van binnen als buiten af te schuinen en twee keer te lamineren. Is dat noodzakelijk of kan ik ook alleen afschuinen en lamineren vanuit binnen?
- Het gros van de motorfundatie heb ik met een haakse slijper/fiberschijf goed weg kunnen slijpen. Hoe kan ik het deel van de fundatie dat tegen de fillet/schotten aan is geplakt het best verwijderen? Snijden met de haakse slijper was het enige waarmee ik de fundatie losgesneden kreeg. En ook daarvoer moest ik af en toe pauzeren wegens warmteontwikkeling. En het overgebleven dikke laminaat in zo'n hoekje tussen vlak en verticaal schot geplakt laat zich niet zo makkelijk weghalen met de slijper (de fiberschijf kan dat hoekje niet maken en met de slijpschijf ben ik bang dat ik in het vlak of het schot snij. Hoe zou ik dat 't best kunnen aanpakken? Beitel erop slopen? Bandschuurmachine?