Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen?

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 14 feb 2024 21:39 #1541210

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Beste lezers,

Voor mijn Efsix renovatie heb ik een paar vragen aan de ervaringsdeskundigen voordat ik producten ga bestellen.

Een belangrijke beperking is dat ik mezelf beperk tot polyester producten waar mogelijk, om de boot zo origineel als mogelijk te houden.

De boot is dus kaal geschuurd, lang verhaal (zie forum/projecten). Bij het onderwaterschip en de kuipvloer en spiegel ligt het polyester nu bloot. De opbouw wordt als volgt:

- Stofzuigen, schoonboenen met aceton
- Behandelen met PU hechtmiddel Fa. Duursma, relatief voordelig en zover ik kan lezen de enige impregneer die goed omgaat met resterend vocht in de huid;
- Gaten vullen met PU-schuim, stukje uithalen met staalborstelschijfje, met constructiepoeder verstevigde polyesterhars schades herstellen. Tevens meer stevigheid in romp voor traileren naar Efsix clubuitjes (eerste kennismaking was erg positief!);
- Glasmatten 3x200 gr, in een bewerking, polyesterhars (niet giethars zijnde) met roller aanbrengen, ontluchtingsroller uitrollen (vacuum waar mogelijk/handiger werkt)
- reinigen met aceton om eventuele wax voor drogen op te lossen, schuren, reinigen met aceton

En dan de twijfels. Wat zijn in jullie ogen de beste vervolgstappen?
- Nieuwe gelcoat aanbrengen, wat lastig strak te krijgen is, alleen onderwaterschip aflakken;
- Gelcoat met schuurmiddel, primer en aflak;
- Plamuur met primer en aflak.

Gevoelsmatig zou ik de gelcoat terug willen zetten, maar hier vind ik wisselende reacties op. De gelcoat op de romp boven waterlijn heb ik behouden omdat ik bang was dit nooit meer strak te krijgen.

Onderwaterschip wordt met lak afgewerkt, de boot wordt steeds uit het water gehaald. Zelfslijpende/schurende middelen zijn voor mij een no-go.

Ik lees soms dat het lakwerk van de romp overlappend geschilderd dient te worden, dit lijkt mij een ramp voor het terugvinden van de waterlijn. Waar is dit goed voor, heeft iemand hier voorbeelden van?

Alvast hartelijk dank voor het meelezen en de eventuele antwoorden.

vr gr Roy




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 07:04 #1541229

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Een kort antwoord: ik zou consequent met epoxy werken en niet met polyester en/of PU. Epoxy kan in iedere hoedanigheid en consistentie worden gebracht die hier nodig is en de hechting op bestaand polyester is veel beter dan die van nieuw polyester op oud polyester.
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 08:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 07:43 #1541231

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8490
Gaten opvullen zou ik met epoxyplamuur doen ipv met PU. Als het om die grote gaten in de bodem gaat, is dat holle ruimte?
Maar wat ik nog niet begrijp: waarom verder opbouwen met lagen glas en polyester?
Je schrijft dat de polyester nu kaal is.
Ideaal, toch?
Vullende grondverf (pantsercoat), schuren en lakken die handel...

Edit: jouw link gevolgd. Je hebt gaten gemaakt in de bodem rond kielbalk. Mijn voorkeur zou epoxy zijn...
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 07:53 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 07:48 #1541232

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Wadloper schreef :
Een kort antwoord: ik zou consequent met epoxy werken en niet met polyester en/of PU. Epoxy kan in iedere hoedanigheid en conistentie worden gebracht die hier nodig is en de hechting op bestaand polyester is veel beter dan die van nieuw polyester op oud polyester.
Ik kan me hier volledig bij aansluiten.
Boten zijn niet meer waard als de originele materialen gebruikt worden, itt tot klassieke auto's. In dit geval zal de mindere hechting van polyester op polyester een minderwaarde opleveren.

Destijds heb ik Efsix 1397 opgeknapt. Heb hier alleen gewerkt met epoxy.

Ontvetter zou ik bij De IJssel kopen. Minder vluchtig dus beter mee te werken. Daarbij is aceton een vrij ongezond goedje...

Qua afwerken; strak afwerken, ZF primer (goed schuurbaar) en dan Double Coat.

photos.app.goo.gl/7WMpH1Jnpn4UwTX26
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 08:18 #1541238

Ik zie op je tekening van de kielkast zowel reparaties met epoxy als met polyester. Doe dat niet. Weet dat polyester absoluut niet hecht op epoxy. Andersom wel, sterker nog, als boven omschreven, heeft epoxy de sterke voorkeur bij deze reparaties.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 10:04 #1541258

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Als oud-eigenaar en -opknapper van een Efsix kan ik alleen maar benadrukken wat hierboven is geschreven: gebruik epoxy!

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 15 feb 2024 22:45 #1541392

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Bedankt voor jullie reacties, erg fijn!

De reden achter polyester is eigenlijk juist wel de originaliteit :woohoo: . De boot was in alle gevallen total loss dus ik begrijp jullie houding. Het doel is echter geen winst o.d. maken. Het doel is een boot nieuw leven in te blazen en in de tussentijd veel te leren/klussen.

De boot moet daarbij naast origineel ook wedstrijd spec gemaakt worden. Hiervoor overleg ik met de technische commissie om afkeur te voorkomen en ben ik tot deze stappen gekomen. Daar stap ik niet zomaar vanaf, maar sta open voor nieuwe inzichten (vandaar ook dit topic). Tot die tijd lees ik in.

Het schetsje is wellicht wat lastig te begrijpen, maar klopt wel. Het polyester wordt op polyester verwerkt. De kielkast wordt daarna pas aangesloten met epoxy, inderdaad omdat andersom niet werkt.

Ik ga het wel nog eens bespreken, want jullie zijn niet de enige die hun voorkeur uitspreken voor epoxy. Voordelen zijn er echter ook, begreep ik.

Mijn vragen:
- Primer/plamuur/grondverf:
- Gelcoat, schuren en polijsten
- Lakken, 5-7 lagen

Hoe zit het nou met dat overlappend schilderen, iemand?

Ook nog een vraag, Koezt kan deze waarschijnlijk wel beantwoorden (foto's heb ik gezien, dank). Gaat het epoxy met matten direct over de oude gelcoat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 16 feb 2024 08:34 #1541419

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8490
Epoxy en matten gaat niet samen.

Verder: misschien voor jou minder van belang, maar denk ook eens aan het gewicht dat je toevoegt bij vele lagen grondverf en lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 16 feb 2024 08:46 #1541422

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Epoxy met weefsel (matten zijn die sprietige dingen die je met polyester verwerkt (onderling verlijmd met een hechtmiddel), weefsel is als een stof geweven van losse glasvezels). Mat KAN wel met epoxy, maar dan alleen op vlakke delen omdat de epoxy het hechtmiddel niet oplost en de vezels dus aan elkaar vast blijven zitten. Hierdoor kan de mat zich maar moeilijk vormen naar het oppervlak.

Ja. Epoxy en weefsel kan direct op gelcoat. Gelcoat is niet wezenlijk meer dan polyester met een pigment door gemengd. Hechting daarop is gewoon goed, mits goed ontvet en geschuurd.
Waar je wel rekening mee dient te houden, is dat je wel laagdikte krijgt door het aanbrengen van een wapening.

Lees de klassenvoorschriften nog eens goed. Staat daarin explicit welke materialen gebruikt moeten worden voor de romp, ook bij reparaties?

Je originaliteitdrang is IMHO zinloos. Ook bij eenheidsklasses (tenzij gesloten voorschriften zoals bijv Laser) vindt innovatie plaats. Nieuwe blokken, dyneema lijnen, gelagerde overloop, etc. De zeilen zijn ook niet meer katoen toch? Zelfs het roer bij de Efsix mag vervangen (origineel ophaalbaar, maar wedstrijdzeilers varen met vast blad met geintegreerde roerkop).
Mijn advies, ga eens kritisch kijken bij een nieuwere Efsix.
Onze wedstrijdschakels voldoen prima aan de klassenvoorschriften. Toch zul je echt je best moeten doen om 2 identieke te vinden.
Het extra gewicht van verf en epoxy e.d. is verwaarloosbaar. Dat zit ruim binnen de marges die bij nieuwbouw ontstaan/ontstond.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 16 feb 2024 08:53 #1541423

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Of pak vinylester.
Veel sneller, goedkoper, makkelijker af te werken en ook prima geschikt.
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 08:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 16 feb 2024 10:48 #1541439

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Als je snel veel wijzer wil worden over de aanpak van je boot, dan zou je op YouTube kunnen kijken naar de uitleg van Andy van Boatworks Today

Boatworks Today

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Kaal' polyester opbouwen, jullie ervaringen? 16 feb 2024 23:10 #1541539

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Boatworks is erg interessant inderdaad, helaas geen levering in EUR wat het toch wat minder interessant maakt. Vooral omdat er zoveel aanbod is, en iedereen een eigen voorkeur heeft. Behalve de epoxy-polyester vraag dan :laugh: daar is iedereen het wel over eens!

Laatste filmpje van 'Fish Bump TV' ''How to fix holes...' is ook erg goed trouwens. 'Alexander Gstettner' zijn carbon roerbladen zijn ook :woohoo: . Someday!

Inderdaad weefsel Koezt, geen mat, excuus. Welke dikten/aantallen/richting heb jij gebruikt voor romp/dek/kuip?

Het gewicht wordt in een excel bijgehouden, zeker relevant. Om die reden heb ik ook een vacuĆ¼m-compressor gekocht. Ik dacht deze in te zetten op kleinere projecten om te experimenteren, wellicht om het overtollige materiaal en lucht na aanbrengen eruit te krijgen (wet bagging geloof ik dat het heet).

Bedankt voor de ervaringen/tips. Als er nog meer inzichten zijn, hoor ik dat graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl