Ik zal antwoord geven op je vragen en dan ben ik er ook meteen klaar mee.
Je zit er ook helemaal naast met je EU regelgeving en "vrij werken".
Dat is als je werkt als werknemer. En je mag ook vrij handelen in de EU landen. Maar jij exploiteert iets in Spanje, dat vergunningsplichtig is, en dus zul je aan de spaanse regelgeving moeten voldoen. Welk vlaggetje er op jouw boot hangt is volledig niet terzake doende.
Het kritieke punt is, dat je klanten IN SPANJE aan boord komen. Als je met klanten vanuit Frankrijk naar Spanje vaart en weer terug, is het probleem er niet. Alhoewel je dan weer met de fransen te doen hebt.
Jij moet dus:
- Een spaanse rechtspersoon als vertegenwoordiging in Spanje hebben, omdat de BTW in Spanje afgedragen moet worden (en dus niet in NL), omdat de exploitatie in Spanje plaatsvindt. Deze moeten middels een "Contrato de Fletmanto" aangeven dat ze jou en jouw boot vertegenwoordigen op basis van de spaanse wetgeving.
- Je zult dus een spaans BTW nummer moeten hebben, dat je dus krijgt via deze in Spanje residerende rechtspersoon, omdat de door jou ontvangen BTW, in Spanje moet worden afgedragen.
- Een Zee- en meetbrief moeten hebben (ofwel een officiele scheepsregistratie).
- Een CE verklaring van Bavaria (dus niet een papiertje uit je handboek).
- Een verzekering met charterclausele EN opvarenden verzekering (net als een inzittendenverzekering van een auto) in het spaans. EN, er MOET een verklaring van de verzekeraar bij zitten, dat zij het spaans nautisch recht zullen respecteren (de meesten doen dat wel).
- Een spaanse keuring van het schip, die 3 jaar geldig is. Daarbij mag je rekenen dat je dus ook een spaans goedgekeurde EPIRB, SART of handheld vhf met GMDSS moet hebben. En zo zijn er nog wat specifieke eisen vwb reddingsvesten, gasalarm etc. Hangt ook van de Zone af, maar als je tussen vaste land en de Balearen vaart, zit je dus aan Zone 2, die vrij zware eisen stelt. Ook aan veilgheidsvuurwerk en brandblussers e.d.
- Een ISO9650 gefabriceerd reddingsvlot OF anders een Spaans gehomologeerd reddingsvlot, zoals de Plastimo Ibiza.
- Plus nog allerlei kleinere veiligheidsaspecten.
De boot zal daar ook voor op de kant moeten, want de kiel, romp, roer en schroef worden geinspecteerd.
Een ander voor jou groot probleem, is dat de spaanse autoriteiten een keuring van het land van herkomst eisen. In Engeland de MCA coding, in Duitsland de Bootzeugnis. Nederland kent deze keuring niet voor boten onder de 12 meter ZONDER schipper (ofwel bare-boat).
Ik heb destijds uiteindelijk middels een officiele verklaring van d.e Directeur Generaal van de NL Scheepsinspectie, waarin hij bevestigde dat een dergelijke keuring voor boten onder de 12 meter in NL niet bestaat, na 6 maanden toch mijn papieren gekregen.
Vooral in de Balearen loop je veel risico gecontroleerd te worden. De charter-branche zit "zwartvaarders" op die hielen en zal iedere ongelicenceerde verhuurder aangeven (er is een special kliklijn voor in het leven geroepen). Maar ook de autoriteiten doen heel veel controles in de havens, maar ook op zee. Er liggen dus ook diverse boten met mooie Guardia Civil verzegelingsstickers op de deuren en letterlijk aan de ketting, van types die denken dat het allemaal wel losloopt "want we zitten toch in de EU"!!
.
In jouw geval ben je dubbel aan de beurt, omdat je zonder licentie chartert en als de jongens van de Guardia Civil klaar met je zijn, dragen ze je over aan de Aduanas (douane) die nog even de BTW gaan vorderen.
Dus, dan weet je dat alvast.
En als je met een professionele schipper gaat werken, dan zijn de rapen helemaal gaar. Want de eisen die ze daarvoor stellen, zijn ongeveer gelijk aan de kapitein van een supertanker (zonder gekheid).
Dat doet dus ook niemand. Altijd bare-boat charter, met de schipper als zijnde deel van de klantengroep, die ook direct door de klantengroep wordt betaald. Nooit door jou, want dat ben je meteen werkgever en krijg je daar ook nog eens een boete en navordering over.
Nou ja, ik wens je veel succes. Laat je vooral niet ontmoedigen
Laat ik voorop stellen dat nooit mijn vraag is geweest hoe het allemaal procedureel en juridisch in elkaar zit in Spanje. Mijn oproep was een totaal andere, misschien even teruglezen.
Overigens hebben wij al meer dan 15 jaar een Spaanse S.L. en een Spaans advocaten kantoor voor al onze Spaanse activiteiten op juridisch gebied. Schijnbaar heb jijzelf hele nare ervaringen met business in Spanje. Wij niet!
Ondanks de crisis is het nog steeds een fantastisch land met fantastische mensen. Waar wij zitten denkt iedereen met ons mee, zelfs de Guardia Civil.