Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project Schelvis

Project Schelvis 08 apr 2010 13:32 #122782

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Schelvis

Gezien de situatie rond onze boot start ik ook maar een project/topic. Vandaag met de hoge drukspuit in de weer geweest en de aangroei eraf gespoten. Dan komt er een nieuwe tegevaller. Als ik op enkele plaatsen van het onderwaterschip aan het afspuiten ben, best wel op veel plekken eigenlijk,vliegen er hele bladders van de verf of wat het dan ook is van de romp af.

Er is dan mooi glimmend kaal staal te zien. Voor mij best wel een puzzel op zich want het lijkt wel of de oorspronkelijke er door de werf ooit opgezette 2 componenten epoxyteer ( ik heb in een oude folder van de werf gelezen dat zei dat op de casco,s zette destijds ) het enige is dat er onder op de boot zit. En dat voor een boot van zeker 25 a 30 jaar minimaal oud. :huh:

Mischien weet en van jullie antwoord op de vragen die dit bij me oproept. Kan dat uberhaupt dat het er al zolang opzit ?

Wat is nu het meest praktische ( financieel en kwa tijdsrekening ) om nu te doen ?

Hoe verwijder ik het spul op de plaatsen waar het nog wel hecht en is dat noodzakelijk ?

En vraag ik me af wat kost een huiddikte meting ongeveer ?

Ik hoop dat jullie me met een of meer antwoorden op deze vragen een eindje verder op weg kunnen helpen.

Groet WittedeWit
Laatst bewerkt: 08 apr 2010 13:34 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 09 apr 2010 22:36 #123087

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Als er vanaf nieuw een tweecomponenten systeem is gebruikt, kan dat nog in prima conditie zijn. Wat er waarschijnlijk vanaf komt vliegen is de antifouling, die laag over laag zal zijn opgebouwd.
Is er met eencomponent op teerbasis gewerkt, dan helpt ofwel kaalhalen (is wel het mooiste), ofwel een barrierlaag met bijvoorbeeld primocon, waarop je dan weer met normale antifouling kunt verderwerken.

Als alle staal dat nu bloot komt glimt en niet aangeroest is, hweb je voorlopig geen reden tot zorgen. Misschien is de romp verzinkt?

Voor bepalen van een nieuw verfsysteem kan je het beste via de boekjes van de grote verfmerken een geschikt systeem uitzoeken, en grofweg berekenen op basis van opppervlak. Eencomponent is stukken goedkoper maar wel minder beschermend dan tweecomponent. Niet echt slecht, maar gewoon niet de technisch mooiste keus.

Vlakdikte kan je professioneel laten meten, of proberen met kloppen zelf te bepalen. Kosten heb ik eigenlijk geen idee van: je werfbaas kan je daarover misschien wel wat vertellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 08:15 #123104

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Weer leerzaam dit er is te zien aan de stukjes die van de romp komen dat het een laag is hier en daar later bijgewerkt. Echt vettig wat je van epoxyteer zou verwachten is het niet. Mischien verkeerd door me bedacht ? Ik heb van de plaatselijke verfboer inderdaad 3 boekjes van drie grote verfmerken gekregen en bestudeer die nu goed.

Thx WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 09:26 #123112

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Interessante opmerking van Apae: "Misschien is de romp verzinkt?"
Als dat zo is lijkt schuren niet direct een heel goed idee. Dan beschadig je ook het galvaan, lijkt mij tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 09:50 #123114

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Bestaat dat een verzinkte romp? Hoe groot moet het zinkbad dan wel niet zijn?
Of is dit een klein bootje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 10:05 #123117

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Een verzinkte boot is meestal geschopeerd, ook wel vlamverzinken genoemd en dan heb je geen bad nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 18:19 #123156

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Dank voor jullie reactie,s. Er is hier in Lemmer een uitstekende verfhandel waar ik ook nog eens te raden ben gegaan. Onderwater ga ik bijwerken ( waar nodig ) met Epifanes black bottom en voor het bijwerken van de vele kleine plekjes boven water heb ik een blik multi marine primer van het zelfde merk aangeraden gekregen.
De romp is overigens niet gegalvaniseerd nog met iets als zinkcompound bewerkt. Volgens mij is het inderdaad de eerst laag destijds door de werf aangebrachte epoxytar die op een enkele plek loslaat, sterk spulletje dus.

Vandaag veel allerlij van de romp afgeschroefd, zwemtrap genuarails enzovoorts. Maandag ga ik met het schuren en schilderen beginnen.

Gr WittedeWit
Laatst bewerkt: 10 apr 2010 18:21 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 18:58 #123162

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Die epoxyteer is helaas niet meer toegestaan. Magisch spul voor een stalen boot. Wel rete giftig, kankerverwekkend en nog meer plagen. Laatst zag ik op marktplaats nog een patij te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 20:32 #123181

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Is dat schuren wel een goed idee???
Lijkt me nogal ongezond

citaat:
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) vormen een groep van enkele honderden chemische stoffen met één of meer benzeenringen. Sommige van de PAK zijn kankerverwekkend. Andere zijn giftig en worden slecht afgebroken, kunnen zich daardoor ophopen in de bodem en de waterbodem en daar milieuschade veroorzaken.

PAK komen in grote hoeveelheden voor in koolteer. Bij het gebruik van koolteer voor schepen treedt emissie van PAK op naar het water en de waterbodem. Met name treedt emissie op door slijtage en uitloging en bij de verwijdering van oude teerlagen. Het gebruik van koolteren op scheepshuiden levert een grote bijdrage aan de verontreiniging van het oppervlaktewater en de waterbodems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 10 apr 2010 22:27 #123199

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Bedankt voor de waarschuwingen, die zal ik zeker ter harte nemen.
De bedoeling is om slecht,s op die plaatsen waar de epoxytar weg is ( voornamelijk bv rond de schroef en een enkele plaats op de waterlijn ) het kale staal op te ruwen. De hele bodem was ik niet van plan te gaan schuren en na deze informatie al helemaal niet.

Dat het zo giftig was wist ik niet, nogmaals bedankt.

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 13 apr 2010 14:41 #123721

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
hoi wittedewit,

heel veel succes met je project, ik zal het zeer dicht volgen.

groetjes,
Bert
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 13 apr 2010 14:49 #123723

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
zeg bert gefeli met een jaartje meer
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 13 apr 2010 15:13 #123728

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
dank je b100, ik vergeet het zelf soms :P
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 13 apr 2010 15:33 #123733

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
bert` schrijft:
dank je b100, ik vergeet het zelf soms :P

Hoera :pompom:

Vandaag wat cosmetisch oplap werk gedaan, zou het liefst de hele romp schilderen maar spaar dat nog maar even op. donderdagmiddag gaat eindelijk de kuip open en de motor eruit.

Gr WittedeWit ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 14 apr 2010 06:14 #123778

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
En heb je al besloten over een nieuwe motor of reviseren?

Groeten,
Globe_Trotti
Laatst bewerkt: 14 apr 2010 06:15 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 18 apr 2010 09:34 #124355

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
hey witterdewit,

nog vorderingen gemaakt afgelopen tijd?

Bert
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 22 apr 2010 11:34 #125099

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi

De motor wordt niet vervangen of gereviseerd hopelijk gerepareerd.
Op het moment doe ik niet veel aan de boot want het geld is op.

Hopelijk kan ik over een week of 3 wel verder.

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 26 apr 2010 09:57 #125549

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Wachten i love it ( not )

Nog geen bericht over de schade aan de keerkoppeling van de motor, wel ontdekt dat op het lager dat buiten over de schroefas loopt géén contramoeren zaten. Een was er al half uitgelopen. Ook eidelijk het binnenlager los gekregen en het vetkoord eruit gepeuterd, was wel aan een nieuwe toe ...

Verder al dagen af en aan ( wat een ***klus ) de bilge aan het ontvetten althans pogingen daartoe aan het ondernemen. Jif afwasmiddel en wasbenzine er al aardig aan verspendeerd. Het blijft maar vettig en daar baal ik van, het zaakje moet eigenlijk geheel ontvet, ontroest en geschilderd worden.

Straks maar weer in de krapte als een slangemens op z,n kop zien wat ik er nog uitkrijg. Denk dat ik die ruimte maar hetzelfde behandel als het onderwaterschip met black bottem dus.

Groet WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 26 apr 2010 10:12 #125558

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Tip: Dasty van de Wibra met warm water, ontvet als een malle en kost weinig. Mijn bilge en motor waren in no-time schoon er mee.
Voor het laatste beetje heb ik remmenreiniger (van bij de action) gebruikt. Al schijn je met die een beetje moet opassen met sommige versoorten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 26 apr 2010 16:56 #125625

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
WittedeWit schrijft:
Wachten i love it ( not )

Verder al dagen af en aan ( wat een ***klus ) de bilge aan het ontvetten althans pogingen daartoe aan het ondernemen. Jif afwasmiddel en wasbenzine er al aardig aan verspendeerd. Het blijft maar vettig en daar baal ik van, het zaakje moet eigenlijk geheel ontvet, ontroest en geschilderd worden.

Groet WittedeWit

Brezan verkoopt koud ontvetter. Het is een middel dat speciaal gemaakt is om olie en smeervetten op te nemen. Werkt erg goed, heeft geen vluchtige middelen en brand een stuk slechter als wasbenzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 26 apr 2010 20:42 #125677

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Dank heren goede tips :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 29 apr 2010 13:26 #126099

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
:( aanschaf 1900 € van het geheel. Schade minimaal 1000 maar eerder 1500 €.

(*))(_&^*(&)*&^(*(&(*&^%%$ enzo .... das way over haalbaar ....

zegt de motorman me, verhaal dat op de makelaar .. ja hij ziet me aankomen ... stort me even 3 kwart plus terug want de motor was een wrak ....

naja we zien wel verder ...

ben er even klaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 29 apr 2010 15:38 #126121

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
das wel een hele erge domper zo ja :(
maar als je hem bij een makelaar kocht, dan heb je een conttract, en dan kun je in het contract kijken bij verborgen gebreken, maar laat het eerst even rusten dat je weer rustig kunt ademen zonder chagerijnig te worden ;)

groetjes,
Bert
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 15:38 door Rijn-Rat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 01 mei 2010 08:24 #126225

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
@Bert thx man, hoe is het met jouw project ?


tsja stuk is stuk begin nu wel heel erg te twijfelen over wat en hoe verder. staan ook dieselblokken op mplaats voor die prijs.

wikken en wegen dus :)

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Schelvis 01 mei 2010 17:37 #126272

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
@wittedewit,

met mijn domp? wel, binnenkort schilderen, elektrakastje is voor de helft af, alleen nog lakken en nog 2 plankjes op maat maken, en dan aflakke n, elektra maken, en bonnenkort motor eraf voor de motersteun. kan de motor meteen een beurt krijgen, nieuwe distributieriem olie en staartolie.

alleen vraag ik me het nut van nieuw bougies na 40 uur ongeveer wel af, vooral ook omdat het nieuwe zijn, wat kan daar mis mee zijn? motor is goed, geen enkel probleem mee gehad. (toen ik de strartonderbreker kende die erop zat)

ik snaop ook dat je twijfelt, maar wat krijg je terug ben ik altijd bang voor eigenlijk :(

succes ermee, ik ben zometeen duitsland weer in, en heb dus geen internet meer, spreek je nog wel ;)

groetjes,
bert`
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl