Sinds vorig najaar ben ik de trotse bezitter van een Pionier 10 (van de Stadt ontwerp van begin jaren '70 dus 40 jaar oud inmiddels).
Een oud scheepje dus en echt klassiek plastiek van de eerste generatie. Dus oer degelijk en extra dik gebouwd, nog op de werf van van de Stadt zelf in Zaandam. Maar wel met ouderdomsverschijnselen als rimpels (craquelé). Voor een redelijk bedrag echter een goed osmose vrij scheepje met prima zeilkwaliteiten (zie o.a. Practical Boat Owner van november 2009).
Wat mij betreft een ideaal scheepje om gewoon lekker mee te kunnen zeilen (is in principe gewoon mogelijk) en ondertussen lekker op te klussen om haar weer in optimale conditie te brengen en enigszins te moderniseren en aan te passen aan deze tijd, zonder afbreuk te doen aan het orriginele concept.
Wat moet er opgeknapt worden:
De verstaging bleek erg oud (20 jaar) en tenminste een van de spanners vertoont barstjes,
De electra is in de loop der jaren telken uitgebreidt en is verworden tot een onoverzichtelijke massa van draden,
Het roerblad is erg vochtig en zou aangepakt moeten worden (vervangen?),
De helmstok is ingewaterd en wil ik vervangen,
De apparatuur is soms erg oud (b.v. nog een oude Philips AP navigator en een Brooks en Gatehouse richtingzoeker(?),
Zoals gezegd is er nogal wat sprake van craquelé wat aangepakt moet worden,
Kortom een aardig lijstje waarmee ik voorlopig aan de gang kan.
Inmiddels ben ik begonnen met twee punten van mijn lijstje.
Ik heb afgelopen week de verstaging laten vernieuwen. Ben daarvoor terecht gekomen bij Hans Jansen Staalkabels en tuigerij uit Alphen a/d Rijn. Moest daarvoor wel vanuit mijn thuishaven in Nieuwendijk (de Put) naar Strijen omdat de mast eraf moest. Gelukkig zat het qua weer lekker mee en onder een mooi zonnetje ben ik naar Strijen Sas gevaren en de dag erna kon ik weer terug. Het ontmasten, vervangen van de stagen en weer opnieuw zetten van de mast duurde alles bij elkaar nog geen 3 uur. Heb weer mooie stagen emt brons verchroomde spanners en een schitterende geisoleerde achterstag. Hiermee kan ik dus het eerste puntje van de lijst wegstrepen. En een kopie van de factuur naar de verzekering, want er was een voorbehoud gemaakt in de dekking i.v.m. de te oude verstaging.
Inmiddels was ik er ook achter dat de gasinstallatie niet meer aan de eisen van deze tijd voldeed met tules en slangen. Dus inmiddels een nieuwe gasleiding van ononderbroken koper gelegd van gasbun tot kooktoestel. En de ontluchting van de bun verbeterd (bleek in de oude situatie een waterslot te bevatten...). Ik moet nog wel een schotdoorvoer plaatsen en alles aansluiten, maar dan heb ik ook weer gas en kan er weer koffie gezet worden (erg noodzakelijk). Dus ook dit is bijna klaar en kan van de lijst afgevoerd worden.
Het derde punt is de electra. Daar ben ik nu mee bezig en daarvoor heb ik de hulp van een goede vriend ingeroepen die hier meer verstand van heeft. Samen zijn we de chaos te lijf gegaan. Sorteren van alle draden van door elkaar gebruikte kleuren(wat is + en wat de -?????). Uiteindelijk hebben we het volgens ons redelijk voor elkaar en zijn we het een en ander gaan organiseren. Het oude schakelpaneel met 12 schakelaars wordt vervangen door een nieuwe met 20 schakelaars. Oude apparatuur (Brooks en Gatehouse richtingzoeker) wordt weggehaald en / of vervangen. De voltmeter wordt vervangen door een Battery Monitor van NASA die zowelk de service accu als de start accu kan monitoren. Waar nodig worden draden vervangen en apparaten opnieuw (volgens de regels) aangesloten. Zo zat in de oude situatie de marifoon via het schjakelpaneel aangesloten terwijl deze ongeschakeld direct met de batterij verbonden moet zijn (wel gezekerd overigens).
Het een en ander wordt overzichtelijk in een "nieuwe" schakelkast gemonteerd dus ook nog wat houtwerk te doen.
De stand van zaken is dat ik nu aan de gang moet om een en ander qua houtwerk in orde te maken zodat de schakelpanelen kunnen worden aangesloten. Ook het dashboard krijgt een nieuwe plek en de oplader en nieuwe omvormer worden in het systeem opgenomen.
Zal jullie binnenkort weer verder op de hoogte houden van de vorderingen.
oude apparatuur
het oude schakelbord
Inmiddels enigszins geordende spagetti
stand van zaken op dit moment.
De mast eraf voor de nieuwe verstaging
Een beetje zielig zo zonder mast .....