Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Opknappen Pionier 10

Opknappen Pionier 10 01 mei 2010 09:12 #126232

Sinds vorig najaar ben ik de trotse bezitter van een Pionier 10 (van de Stadt ontwerp van begin jaren '70 dus 40 jaar oud inmiddels).
Een oud scheepje dus en echt klassiek plastiek van de eerste generatie. Dus oer degelijk en extra dik gebouwd, nog op de werf van van de Stadt zelf in Zaandam. Maar wel met ouderdomsverschijnselen als rimpels (craquelé). Voor een redelijk bedrag echter een goed osmose vrij scheepje met prima zeilkwaliteiten (zie o.a. Practical Boat Owner van november 2009).
Wat mij betreft een ideaal scheepje om gewoon lekker mee te kunnen zeilen (is in principe gewoon mogelijk) en ondertussen lekker op te klussen om haar weer in optimale conditie te brengen en enigszins te moderniseren en aan te passen aan deze tijd, zonder afbreuk te doen aan het orriginele concept.
Wat moet er opgeknapt worden:
    De verstaging bleek erg oud (20 jaar) en tenminste een van de spanners vertoont barstjes,
    De electra is in de loop der jaren telken uitgebreidt en is verworden tot een onoverzichtelijke massa van draden,
    Het roerblad is erg vochtig en zou aangepakt moeten worden (vervangen?),
    De helmstok is ingewaterd en wil ik vervangen,
    De apparatuur is soms erg oud (b.v. nog een oude Philips AP navigator en een Brooks en Gatehouse richtingzoeker(?),
    Zoals gezegd is er nogal wat sprake van craquelé wat aangepakt moet worden,
Kortom een aardig lijstje waarmee ik voorlopig aan de gang kan.
Inmiddels ben ik begonnen met twee punten van mijn lijstje.
Ik heb afgelopen week de verstaging laten vernieuwen. Ben daarvoor terecht gekomen bij Hans Jansen Staalkabels en tuigerij uit Alphen a/d Rijn. Moest daarvoor wel vanuit mijn thuishaven in Nieuwendijk (de Put) naar Strijen omdat de mast eraf moest. Gelukkig zat het qua weer lekker mee en onder een mooi zonnetje ben ik naar Strijen Sas gevaren en de dag erna kon ik weer terug. Het ontmasten, vervangen van de stagen en weer opnieuw zetten van de mast duurde alles bij elkaar nog geen 3 uur. Heb weer mooie stagen emt brons verchroomde spanners en een schitterende geisoleerde achterstag. Hiermee kan ik dus het eerste puntje van de lijst wegstrepen. En een kopie van de factuur naar de verzekering, want er was een voorbehoud gemaakt in de dekking i.v.m. de te oude verstaging.
Inmiddels was ik er ook achter dat de gasinstallatie niet meer aan de eisen van deze tijd voldeed met tules en slangen. Dus inmiddels een nieuwe gasleiding van ononderbroken koper gelegd van gasbun tot kooktoestel. En de ontluchting van de bun verbeterd (bleek in de oude situatie een waterslot te bevatten...). Ik moet nog wel een schotdoorvoer plaatsen en alles aansluiten, maar dan heb ik ook weer gas en kan er weer koffie gezet worden (erg noodzakelijk). Dus ook dit is bijna klaar en kan van de lijst afgevoerd worden.
Het derde punt is de electra. Daar ben ik nu mee bezig en daarvoor heb ik de hulp van een goede vriend ingeroepen die hier meer verstand van heeft. Samen zijn we de chaos te lijf gegaan. Sorteren van alle draden van door elkaar gebruikte kleuren(wat is + en wat de -?????). Uiteindelijk hebben we het volgens ons redelijk voor elkaar en zijn we het een en ander gaan organiseren. Het oude schakelpaneel met 12 schakelaars wordt vervangen door een nieuwe met 20 schakelaars. Oude apparatuur (Brooks en Gatehouse richtingzoeker) wordt weggehaald en / of vervangen. De voltmeter wordt vervangen door een Battery Monitor van NASA die zowelk de service accu als de start accu kan monitoren. Waar nodig worden draden vervangen en apparaten opnieuw (volgens de regels) aangesloten. Zo zat in de oude situatie de marifoon via het schjakelpaneel aangesloten terwijl deze ongeschakeld direct met de batterij verbonden moet zijn (wel gezekerd overigens).
Het een en ander wordt overzichtelijk in een "nieuwe" schakelkast gemonteerd dus ook nog wat houtwerk te doen.
De stand van zaken is dat ik nu aan de gang moet om een en ander qua houtwerk in orde te maken zodat de schakelpanelen kunnen worden aangesloten. Ook het dashboard krijgt een nieuwe plek en de oplader en nieuwe omvormer worden in het systeem opgenomen.



Zal jullie binnenkort weer verder op de hoogte houden van de vorderingen.



oude apparatuur


het oude schakelbord


Inmiddels enigszins geordende spagetti


stand van zaken op dit moment.


De mast eraf voor de nieuwe verstaging


Een beetje zielig zo zonder mast .....
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Laatst bewerkt: 01 mei 2010 09:24 door avalonsail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 01 mei 2010 09:40 #126235

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een mooie klus!
Zo'n Pioneer van vdStadt is onverwoestbaar, vaart over 100 jaar nog!

voor het roer zou je eens kunnen kijken naar een hechthout/epoxy versie,
www.modusmarine.nl

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 01 mei 2010 10:36 #126240

Dank Capolavoro voor de tip over het roer. Hen gelijk even de site bekeken en ziet er veelbelovend uit. Ze zijn helaas nu niet telefonisch bereikbaar, maar ga het na het weekend zeker nog eens proberen.

En ja, dit vaart over 100 jaar inderdaad nog. Zit ik tenminste droog bij de rijzende zeespiegel van de toekomst :laugh:
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 01 mei 2010 10:58 #126243

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Prima schip! Maak er wat van en vaar trots in over onze wateren.
Succes!!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 01 mei 2010 19:57 #126285

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Mooi schip man. Ook met wat meer wind zeilt dat vast ook lekker.
Houd ons maar op de hoogte. Altijd leuk om te lezen z`on opknapbeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 03 mei 2010 13:44 #126389

Zo, ik ben gisteren weer even verder gegaan met de betimmering van de electrakast. Heb hiervoor aan plaat mahonie multiplex en een flinke balk massief mahonie die ik kan verzagen voor sierlijsten e.d. aangeschaft. Na eerst aan boord een papieren mal gemaakt te hebben, heb ik die thuis in mijn werkplaatsje uit de plaat gezaagd. Ben toen weer naar mijn scheepje gegaan om een en ander exact "in het werk" af te passen. Er noest hier en daar no wel wat weggeschuurd worden, maar dat is altijd beter dan te klein zagen. Thuis heb ik de gaten gezaagd voor de diverse apparatuur (battery monitor en watermeter) en de twee schakelpaneeltjes. Vervolgens ben ik uit de massiefe balk wat sierlijstjes gaan zagen en heb die vervolgens netjes in verstek rond de mulitplexplaat gelijmd (watervaste twee componentenlijm). Nu nog even hard worden in de klemmen en morgen schuren en lakken.



Zo moeten de instrumenten en panelen er ongeveer in komen.



Lijstjes om het multiplex gelijmd en in de klemmen.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Laatst bewerkt: 03 mei 2010 14:09 door avalonsail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 03 mei 2010 14:15 #126398

Na het lijmen vandaag uit de klemmen en de eerste twee lagen verdunde blanke lak. Begint er nu al aardig uit te zien al zeg ik het zelf. :blush:

na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 03 mei 2010 15:02 #126413

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
20 zekeringen ? dat word een dikke kabel die daar gaat aankomen !
Even een tip die ik eerder hier kreeg: als je met mahonie plex gaat werken eerst met 6mm spaanplaat op maat maken, als het past overtrekken op mahonie. Zo zaag je nooit teveel af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 03 mei 2010 15:05 #126416

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Geweldig! een pionier 10 is de grote zus van mijn Trotter!

de Trotter is zeg maar hetzelfde, maar dan 6,5 meter.

Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen, in 2011 is er weer een classic Yacht regatta in Hellevoet waar, mede door mijn inzet, een klassiek plastiek klassement gezeild wordt! Daar moet je met een pionier natuurlijk wel bij zijn!!

Groeten en ziet er goed uit je werk!
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 03 mei 2010 17:49 #126461

Hallo Trotti,

Dat was ook wel de bedoeling om daar in 2011 aanwezig te zijn. Of ik dan ook helemaal klaar ben met de opknapbeurt is nog wel even de vraag, want er ligt nog aardig wat werk voor de boeg. En zo af en toe lekker zeilen moet ook kunnen. B)
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 04 mei 2010 06:57 #126567

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Er komen daarmeer boten die nog bezig zijn met restaureren hoor, dus maak je daarover maar geen zorgen!

ik ga je project iig met interesse volgen, dus blijf vooral posten hier!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 13 mei 2010 17:31 #127404

Heb de afgelopen dagen wat last gehad met inloggen, maar ik begrijp dat we op een nieuwe server zitten. Het gaat nu in ieder geval een stuk sneller.
Afgelopen weekend weer aan het werk geweest met de electra. Na eerst in mijn schuurtje het nodige voorbereidende houtwerk te hebben gedaan was het nu tijd om al dat hout aan boord te installeren. Het resultaat is niet onaardig geworden al zeg ik het zelf. Vandaag nog even langs geweest om de shunt klaar te maken zodat de battery Monitor kan gaan functioneren. Ik blijf dat allemaal maar spannend werk vinden, maar met rustig nadenken en nstap voor stap werken kom je kennelijk een hel eind. Komend weekend ga ik weer verder met de rest van de bedrading aansluiten en de omvormer en oplader verplaatsen naar in de kast achter het dashbord.




Zo is het dus geworden.

Foto's van de werkzaamheden van vandaag en het komende weekend volgen maandag.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 22 mei 2010 07:26 #128774

Het heeft allemaal wat langer geduurd, maar dan toch nog het beloofde bericht met foto's. Hebb afgelopen weekend en gisteren weer verder gewerkt aan het afmonteren van de electra. En ik ben nu zover dat alles ook echt werkt. :woohoo:

Heb gisteren de laatste hand gelegd aan het aansluiten van de shut (battery monitor) waarmee het totaal kon worden aangesloten. Was nog lastig zat trouwens. Maar met de hulplijn aan de telefoon (Kok watersport) is het toch gelukt. Hoewel ik ondanks mijn pogingen tot zorgvuldigheid toch nog even de + van de shunt verkeerd had aangesloten. Snel verholpen en gecontroleerd of het nog werkte. Daarna mijn schakelpanelen voorzien van zekeringen en de apparatuur kwam ook tot leven. Alleen de windset werkte niet naar behoren en na enig zoeken en nadenken realiseerde ik me dat de datakabel nog los lag (i.v.m. het ontmasten voor de verstaging). Nadat ik dat ook weer netjes had aangesloten bleek het allemaal wel te werken. Jammer is wel dat de oude philips AP kennelijk niet goped meer functioneert. Ik denk dat de antenne kapot is. Hij blijft een verkeerde positie aangeven. Zal van het weekend eens proberen of dat zo blijft wanneer ik een stukje ga varen.

Al met al een redelijk geslaagde renovatie van de electra. Moet nu nog even gaan nadenken wat mijn volgende klus gaat worden. En of ik welicht de AP moet vervangen voor een modernere GPS of plotter al dan niet met AIS. Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijk spul dat nog een beetje betaalbaar is. Ik ga zelf even wat oude Practical Boat Owners doorspitten wat zij hierover te melden hebben.


De omvormer en de oplader netjes weggewerkt achter het paneel met het dahsbord.


De bedrading achter de schakel panelen. Het is nog wel veel draad, maar het is overzichtelijk en allemaal gemerkt dus er zit systeem in.


Zo is het dus geworden. Inm iddels is er een nieuwe kaartleeslamp (led verlichting) bij gekomen en de AP hangt weer (voorlopig in ieder geval) en er zijn stopcontacten voor 220 (van de omvormer). Moet alleen de kaartentafel nog even opruimen zie ik......


Ook de marifoon heeft een nieuwe plek gekregen naast de kajuitingang waardoor deze ook makkelijker te bedienen is vanuit de kuip. Moet alleen nog even kijken hoe ik de antenne van de marifoon zodanig om kan leggen dat deze ook de marifoon bereikt. Hij lijkt nu wat aan de korte kant, maar daar vezinnen we wel weer iets op.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 22 mei 2010 16:10 #128802

Vandaag maar even bij de watersportwinkel langsgegaan en een plottertje gekocht. De Standard Horizon CP180i. Volgens PBO "the best budget buy". Heb hem aangesloten en hij werkt. De bediening wijst zichzelf als het ware dus erg gebruikersvriendelijk apparaat. Lastig is dat de repeater die bij de oude AP navigator hoorde nog niet zo lekker met deze communiceert ondanks de NMEA-0180. Alleen de koers en de snelheiod over de grond krijg ik vooralsnog op het scherm. Nog even verder puzzelen dus, maar we hebben een lang weekend dus ik heb de tijd.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 23 mei 2010 22:34 #128865

Nice. Van wat is het gat onder de marifoon?

Je kan eventueel een nieuwe antenne trekken of de bestaande verlengen met soldeersel, nieuw stuk draad en een krimpkous. Indien de draad weggewerkt zit merk je daar toch niks van.

Al wat meer te zien op je CP180i schermpje? Desnoods een nieuwe repeater kopen?
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 24 mei 2010 08:11 #128876

Hallo Murten,

Dat gat onder de marifoon is de achetrkant van de bediening van de stuurautomaat. Daar moet ik nog een passende deksel voor verzinnen.

Wat b etreft de antenne, dat heb ik inmiddels opgelost. Bij het volgen van de antennedraad onder de zijbanken bleek dat er nog voldoende lengte was. Het probleem was wel dat de draad onder de stuurboord watertank liep en daar kennelijk vast zat. Heb uiteindelijk de watertank gedemonteerd en de draad netjes doorgetrokken naar de andere kant van de tank en weer vastgelegd. Er is daardoor voldoende lengte gekomen om de marifoon aan te sluiten. Ook de watertank weer terug op zijn plek gemonteerd en het kunstje was weer geklaard.

Ik ben nog niet verder met de repeater gegaan en heb de boekjes en gebruiksaanwijzingen mee naar huis genomen. Die heb ik gisteren doorgekekene en volgens mij kom ik er wel uit. Het was trouwens niet het CP180i schermpje waar ik weinig op zag, maar op het schermpje van de repeater. Dat is nog de oude AP navigator repeater, dus van een ander merk als de plotter. En veel ouder natuurlijk en dat geeft ondanks de NMEA 0183 standaard toch wel afstemmingsproblemen. Maar de plotter zelf werkt perfect en met de bijgeleverde C-map kaart van heel west Europa dekt deze mijn zeilgebied ruimschoots. Blijft natuurlijk wel dat het maar een erg klein schermpje is, maar dat hing samen met het beschikbare budget :S. Trouwens, de prijs voor een simpele GPS, zoals Furuno od Garmin is nauwelijks veel lager.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 25 mei 2010 10:05 #128984

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De AP navogator werkte toch met radiosignalen? Volgens mij zijn ze gestopt met deze signalen uit te zenden, dus niet zo raar dat je AP het niet meer deed!

Verder ziet het er allemaal netjes uit! Ondanks dat het geen hersenchirurgie is blijft het altijd lastig om het netjes te krijgen/houden. Gelukkig heb ik bijna geen electra aan boord!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 25 mei 2010 10:16 #128990

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Sommige AP navigatoren konden omgebouwd worden tot gps, misschien is dat met deze ook het geval...
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 25 mei 2010 11:15 #129003

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
En als je een oude GPS hebt, die lang heeft stil gelegen kan het heeel lang duren (makkelijk >1,5 uur) voordat ie zijn positie heeft. Ik heb ook een oudje liggen waarvan ik dacht dat ie kapot was maar na het batterijtje vervangen en een eerste keer lang opstarten, doet ie het prima.
Tijdens het zoeken liet hij ook een verkeerde positie zien (en een code als teken dat ie nog geen positie had maar dat wist ik toen nog niet...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 25 mei 2010 15:53 #129034

De oude AP navigatoren van philips waren inderdaad nog geen GPS maar werkten op radiobakens (volgens mij). Maar dit was al een "nieuwer" model en dus wel al een GPS die op satelieten werkt. De officiele naam is volgens mij AP gps navigator. Maar goed, dat heeft allemaal weinig zin meer want er is een nieuwe voor in de plaats gekomen. Het kan best zijn dat hij na lang wachten weer gaat werken. Maar hij was echt wel een beetje over de datum en modernisering kon geen kwaad..... ;)

Ik ga nu als volgende klus beginnen aan de walstroom. Ik heb zo'n stopkontact met een klepje (ik weet niet precies hoe zoiets heet) waar die blauwe (euro?)stekker in kan en een aardlekschakelaar gekocht. Die ga ik komende week maar eens installeren. De stroomdraad licht al klaar dus dat wordt een fluitje van een cent.

Heb van het weekend, omdat ik al zo lang onderdeks gezeten had maar een buitenklusje gedaan en een van de lieren aan de mast gereviseerd, schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Ben gelijk aardig verbrand op mijn rug ..... :blush:

Binnen is het nu ook al wat opgeruimd (gereedschap weer netjes opgeborgen en zo.... dus binnenkort maar eens lekker een stukje gaan zeilen. Daar had ik hem toch voor gekocht. Eens kijken welke vrienden ik ga uitnodigen ...
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 07 juni 2010 13:06 #131513

Mijn voornemen om maar eens te gaan zeilen heb ik dus nog niet waargemaakt. Op de een of andere manier komt het er niet van vanwege sociale en andere verplichtingen. Maar ik heb gisteren nog wel even tussen de buien door de walstroomaansluiting gemaakt, inclusief de aardlekschakelaar (bij de campo gekocht i.p.v. de een jachtwinkel). Gelijk toch maar ook nieuwe draden gelegd, zodat de draden die er lagen voor iets anders gebruikt kunnen worden. Ik heb nu ook de gasbun klaar en het gas definitief aangesloten (was even blijven liggen) dus ik kan nu ook koffie zetten (niet onbelangrijk toch!). Komende week had ik geprobeerd vrijedagen op te nemen, maar het weer is toch wat regenachtig. Misschien dat ik eind van de week nog wat dagen pik om te gaan zeilen. Maar zondag is er weer een sociale verplichting want zoonlief is jarig. Dus dan wil ik weer terug zijn. Het plan is om vanuit de put naar Stellendam te gaan en buitenom naar de Roompotsluis. Afhankelijk van de windrichting en het tij dan binnendoor of buitenom weer terug.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 26 aug 2010 10:56 #145063

Het is een tijdje stil geweest van mijn kant. Te druk met werk en zo. Maar heb toch kans gezien om zo'n 10 dagen samen met mijn zoon te gaan varen. Na een prachtige juli maand hoopte ik tegen beter weten in dat wij in augustus toch ook nog recht hadden op wat lekker zeilweer. Rustig weer met een zonnetje liefst. Nou ..... dat kwam dus niet uit. Regen, wolken en harde wind met af en toe een lekkere dag ertussendoor. We hebben verwaaid gelegen in de Roompot waar de wind door het want gierde met minimaal 8 Bft en volgens de havenmeester uitschieters naar 10 Bft. Veel te veel voor mij dus. We hebben dus erg veel op de motor gevaren tot mijn schaamte en zelfs dat was nog erg heftig met enorme golven zelfs op het Haringvliet. Ik ben mede daardoor tot de conclusie gekomen dat ik voor verdere opknap van mijn scheepje dus maar eens moet gaan zoeken naar meer gemak bij het hanteren van de zeilen, met name de voorzeilen. Een fokroller zou uitkomst moeten gaan bieden, maar nu doet de vraag zich voor welk systeem ik moet kiezen. Is er bij jullie ervaring over het functioneren van de diverse merken rolsystemen? Het moet denk ik wel enigszins oversized zijn gezien het ouderwetse zeilplan met erg grote voorzeilen (zoals dat 40 jaar geleden gebruikelijk was). Verder wil ik van de winter de kant op om mijn roer te vervangen en wil ik de buiskap en grootzeilhuik vervangen. De koelkast heb ik trouwens in de korte vakantie werkend gekregen dus ik kan genieten van een koud drankje (als het weer daar tenminste aanleiding toe geeft).
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 27 aug 2010 10:17 #145249

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een fokroller of een reefinstallatie? De eerste is alleen volledig in- en volledig uitrollen terwijl je met de tweede ook kan reven. Ik heb zelf een oude Profurl op een 33 voeter van bijna 40 jaar oud staan, werkt goed en is degelijk. Ook Furlex heeft een goede naam op dat gebied. Wel heel erg belangrijk is de montage, de stagspanning, de invalshoek van de val bij het bovenlager en een schone groef. Maar op dat gebied kan de scheepstuiger ook wel de nodige adviezen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 27 aug 2010 10:25 #145253

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
avalonsail schrijft:
De oude AP navigatoren van philips waren inderdaad nog geen GPS maar werkten op radiobakens (volgens mij). Maar dit was al een "nieuwer" model en dus wel al een GPS die op satelieten werkt. De officiele naam is volgens mij AP gps navigator. Maar goed, dat heeft allemaal weinig zin meer want er is een nieuwe voor in de plaats gekomen. Het kan best zijn dat hij na lang wachten weer gaat werken. Maar hij was echt wel een beetje over de datum en modernisering kon geen kwaad..... ;)

Beetje laat maar: de oude AP navigators werkten idd met radiosignalen die van het Decca-systeem. Dat systeem is al heel lang geleden uitgezet, volgens mij hadden wed e gulden toen nog, dus daar heb je niks meer aan. Maar op de foto zie ik een AP GPS Mk8 en die zou ook gewoon de GPS sattelieten moeten kunnen zien mits voorzien van een juiste antenne. Het is dan wel een ouwetje maar het lijkt me een prima backup systeem. Enne.... ouwe boot.. ouwe apparaten he... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Pionier 10 27 aug 2010 13:57 #145284

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Er zijn vele verschllende merken en ik denk dat er geen wezenlijke verschillen tussen zitten. Het komt neer op bij welke leverancier kan ik een gunstige prijs krijgen en persoonlijke voorkeur van de schipper.

Harken heeft ook rolreefsystemen, en dan moet ik zegen dat die het mooist bij klassieke schepen passen door het gebruike van verchroomde onderdelen...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl