Beste MNBakker,
Dank voor je mail. Ik zal mijn logboek updaten daar mijn Centaur af is.
Het is om het even wat je erop zet. Zelf heb ik nog geen boegbescherming er op omdat ik er nog niet helemaal uit ben. Het mooiste blijft natuurlijk helemaal niets. Voor de ervaren zeilers is dit haalbaar. Voor de (pas) beginnende zeilers, zoals ik, is het handig om toch een passende boegbescherming aan te brengen. Dit kan permanent: een rubberen neus of een RVS strip. Dit is permanent op de boot aangebracht. De rubberen neus met kit en de RVS strip met kit (en schroeven). Je zou ook nog een boegstootwil kunnen aanschaffen die je voor het aanmeren gebruikt.
Zelf zou ik het liefst voor een RSV strip gaan, alleen met kit. Dit zal dan een profiel moeten zijn van een half open buis welke de juiste vorm heeft. Een metaalbewerker zou je daarbij kunnen helpen. Ik vind schroeven of popnagelen er niet fraai uitzien dus zou voor een goede contructiekit gaan. Simson of Sikaflex hebben goede kitten (kijk wel even naar de juiste kit en kleur!). Een spanband achter de mast/verstaging lijkt me handig om dit bij het droogproces van de kit op zijn plek te houden.
Je zou voor een rubberen neus kunnen gaan. Die zijn nieuw te koop: Check even de site van Sailingpoint.
webwinkel.sailingpoint.nl/271-...en-neus-centaur.html
Je moet dan wel je portemonnee flink opentrekken omdat deze €315,= kost bij hen.
Een rubberstootrand rond de gehele Centaur is nog mooier voor de bescherming en het behoud van je boot. Niet elke oude Centaur heeft een rubber stootrand. Vaak is deze verdwenen en rest er alleen nog een aluminium strip. Bij de betere zeilwinkels hebben ze zo'n rubberrand nog. Het is van belang dat je alu strip goed past/aansluit op het rubber. Voor het bepalen waar de strip op de rand komt is het handig dit eerst na te meten zodat de rubber rand goed aansluit na aanbrengen. Ik heb de alu strip zowel met Simsonkit als RVS schroefjes vastgezet. Let erop dat je in de alustrip de voorgeboorde gaatjes ook verzinkt zodat de platkop schroefjes niet uitsteken. Voorzichtig het alu buigen op de hoeken bij de achtezijde.
Tips: De rubber rand moet uit een stuk zijn en moet het liefst onder de boegpunt beginnen en aan de andere kant eindigen. Het beste is het om het rubber er warm op te leggen. Ik heb hem op een zonnige dag in de auto laten liggen. Bij het beginpunt (onder de boegpunt) heb ik een schroef door het rubber in het polyester vastgedraaid en de rubber rand wat opgerekt zodat hij er strak opzat. Je moet het rubber nooit op de alu strip vastkitten, dan krijg je hem nooit meer los. Aan de andere zijde de rubberrand ook vastzetten en de boegpunt monteren.
Een (boeg)stootwil is de goedkoopste optie, behalve niets dan. Alles afhankelijk van smaak, handigheid en budget.
Succes ermee!