Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Centaur 1023 Restauratie

Re:Centaur 1023 Restauratie 30 sept 2010 07:22 #152088

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Foto's? Foto's!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 okt 2010 15:20 #153958

Centaur van de eigen trailer in de kraan.





Onbehandelde delen van de romp. Waar de Centaur op de trailer rust.





Centaur op geleende trailer om de kiel op eigen trailer te plaatsen.



Kiel in de kraan. Daarna kiel op de eigen trailer plaatsen.



Hele romp is geschuurd. Het onderwaterschip is behandeld met 4 lagen.

Bij het schuren van het vrijboord komt de onderliggende gelcoatlaag boven waar nog zichtbaar "Centaur" leesbaar is aan de achterkant van de zijflank.



Linkerkant vrijboord (voorzijde)



Rechterkant vrijboord (voorzijde)



Rechterkant vrijboord (midden)



Rechterkant vrijboord (achterzijde)



Kiel staat nog los onder de romp (met lijmklemmen vast aan trailer)



Centaur voor de 2e keer in de double coat lak kleur: grafiet blauw. Omdat het nog nat is en met flits lijkt het lichter van kleur. Het is feitelijk de meest donkere kleur blauw.

Voorzijde:



Links voor:



Links voor:



Links midden:



Links midden:



Links achter:



Spiegel links:



Spiegel midden:



Spiegel rechts:



Rechts achter:



Rechts midden:



Rechts midden:



Rechts voor:



Rechts voor:

Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 okt 2010 21:09 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 okt 2010 19:57 #154055

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Dat ziet er goed uit!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 12 okt 2010 21:46 #154326

Ziet er mooi uit, dat wordt genieten het komende jaren/jaren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 13 okt 2010 12:15 #154429

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7997
Ziet er goed uit.
Ik overweeg zelf ook Grafiet Blauw. Twijfel echter of me die niet te dicht bij zwart zit. Marine Blauw zit er dicht bij. Zijn er ook fotos zonder flits en buiten?

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 14 okt 2010 15:47 #154809

Ik ga morgen de delen behandelen die contact hebben gehad met de trailer. Inmiddels is de Centaur weer in de kraan geweest en is deze wat verplaats zodat ik de smalle stroken heb kunnen reinigen, schuren enz. Hij staat nu onder een bouwzeil. Ik zal binnenkort foto's maken van de romp bij daglicht.

koeze schrijft:
Ziet er goed uit.
Ik overweeg zelf ook Grafiet Blauw. Twijfel echter of me die niet te dicht bij zwart zit. Marine Blauw zit er dicht bij. Zijn er ook fotos zonder flits en buiten?

Erik Jan
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 14 okt 2010 15:48 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 15 okt 2010 07:38 #154917

Over smaak van kleur valt niet te twisten. Je kiest de kleur die je mooi vindt, bij je boot past, mogelijk status en aanzien geeft en/of die het goed doet in de verkoop.

Het maken van de keuze vond ik nog een lastige (afgezien van de 6 RAL kleuren van De IJssel die je ook terug kan vinden op elke kleurenwaaier). Dit omdat het kleurenpalet van De IJssel, vaak een uitvouwbaar foldertje, kleine strookjes kent van ongeveer 1 bij 6 cm.

Toen ik bij Vrolijk in Scheveningen was, zag ik dat ze een grotere kleurenkaart hadden van De IJssel. Het was zonnig weer en ben met de kleurenwaaier naar buiten gelopen. Dan krijg je een iets beter zicht wat de kleur doet.

Inderdaad wijkt de kleur Grafietblauw niet veel af van Marine blauw (op het kleurenpalet) en ook Staalblauw was voor mij toen een optie. Op basis van mijn ervaring bij Vrolijk heb ik de keuze gemaakt voor Grafietblauw.

Om een betere keuze van kleur te kunnen maken zouden de coatingbedrijven er beter aan doen om, naast de meeneemexemplaren, bij de verkooppunten grotere (inkijk)kleurenkaarten neer te leggen. Of, zoals vaak bij reguliere lakken, de bovenzijde van het deksel van de lak te voorzien.

De meeste kennis heb ik gekregen door op de watersportvereniging mensen te spreken over hun boot en zodoende kom je er achter welke (kleur) lak erop zit.

Zo was de keuze voor de lak een sub-project!
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 15 okt 2010 08:27 #154924

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik heb destijds staalblauw gekozen, in de veronderstelling dat dit de donkerste blauwe kleur was die standaard gelverd kon worden.

Naar mijn mening is dit ook al een erg mooie kleur, alhoewel het in heel fel zonlicht weleens lichter wil lijken.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 15 okt 2010 17:36 #155018

15 oktober:

Vandaag miezer en regen. Geen ideale dag om buiten de romp te plamuren. Aangezien er een bouwzeil van 6 x 8 meter overheen ligt heb ik een tl bak op de trailer gelegd en heb onder de "tent" het plamuurwerk gedaan van de plekken waar de romp altijd raakvlak had met de trailer.

Aangezien de regen bleef aanhouden heb ik geen foto´s kunnen maken van het vrijboord (lak op de foto bij daglicht) en de kiel (nu vast aan de romp).

Morgen is het aardig weer. Indien ik in de gelegenheid ben zal ik deze maken en plaatsen.

Overmorgen kan ik het plamuurwerk schuren en kan er een start worden gemaakt met de vier lagen. (2x primer en 2x coating).

Inmiddels een zoektocht begonnen naar een goede harde witte koperhoudende antifouling. Link:WITTE HARDE KOPERHOUDENDE ANTIFOULING

Tot zover
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 18 okt 2010 16:07 #155585

17 oktober:

Vandaag was het een mooie dag. De Centaur deels uit het bouwzeil gehaald en de groene 2 componenten epoxy plamuur geschuurd met de schuurmachine met P120 korrel. Daarna schoongemaakt met doeken en met Ontvetter schoongemaakt. Daarna met 3M plakband de stukjes op de rand van het vrijboord afgetaped en de eerste laag primer erop gerold.

In de namiddag foto's gemaakt:
(zonder flits, zon scheen niet op de boot waardoor de kleur donkerder lijkt dan hij is.)

















Foto's van de werkzaamheden:





Foto's van de kiel (vastgezet met Simson marine kit):











Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 18 okt 2010 16:09 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 17 juli 2011 16:07 #207868

  • mnbakker
  • mnbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Geweldig project zeg. Ik kijk er nu naar omdat ik nu zelf een Centaur heb gekocht. Die ziet er gaaf uit, maar de stootrand moet worden vervangen. Dit is nu een aluminium strip. Het liefst zet ik daar een wat stevige zwart rubberen rand op. Maar hier en daar lees ik dat de aluminium strip de voorkeur geniet.

Kunt u me hierin adviseren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 17 juli 2011 21:26 #207947

Beste MNBakker,

Dank voor je mail. Ik zal mijn logboek updaten daar mijn Centaur af is.
Het is om het even wat je erop zet. Zelf heb ik nog geen boegbescherming er op omdat ik er nog niet helemaal uit ben. Het mooiste blijft natuurlijk helemaal niets. Voor de ervaren zeilers is dit haalbaar. Voor de (pas) beginnende zeilers, zoals ik, is het handig om toch een passende boegbescherming aan te brengen. Dit kan permanent: een rubberen neus of een RVS strip. Dit is permanent op de boot aangebracht. De rubberen neus met kit en de RVS strip met kit (en schroeven). Je zou ook nog een boegstootwil kunnen aanschaffen die je voor het aanmeren gebruikt.
Zelf zou ik het liefst voor een RSV strip gaan, alleen met kit. Dit zal dan een profiel moeten zijn van een half open buis welke de juiste vorm heeft. Een metaalbewerker zou je daarbij kunnen helpen. Ik vind schroeven of popnagelen er niet fraai uitzien dus zou voor een goede contructiekit gaan. Simson of Sikaflex hebben goede kitten (kijk wel even naar de juiste kit en kleur!). Een spanband achter de mast/verstaging lijkt me handig om dit bij het droogproces van de kit op zijn plek te houden.
Je zou voor een rubberen neus kunnen gaan. Die zijn nieuw te koop: Check even de site van Sailingpoint. webwinkel.sailingpoint.nl/271-...en-neus-centaur.html
Je moet dan wel je portemonnee flink opentrekken omdat deze €315,= kost bij hen.

Een rubberstootrand rond de gehele Centaur is nog mooier voor de bescherming en het behoud van je boot. Niet elke oude Centaur heeft een rubber stootrand. Vaak is deze verdwenen en rest er alleen nog een aluminium strip. Bij de betere zeilwinkels hebben ze zo'n rubberrand nog. Het is van belang dat je alu strip goed past/aansluit op het rubber. Voor het bepalen waar de strip op de rand komt is het handig dit eerst na te meten zodat de rubber rand goed aansluit na aanbrengen. Ik heb de alu strip zowel met Simsonkit als RVS schroefjes vastgezet. Let erop dat je in de alustrip de voorgeboorde gaatjes ook verzinkt zodat de platkop schroefjes niet uitsteken. Voorzichtig het alu buigen op de hoeken bij de achtezijde.
Tips: De rubber rand moet uit een stuk zijn en moet het liefst onder de boegpunt beginnen en aan de andere kant eindigen. Het beste is het om het rubber er warm op te leggen. Ik heb hem op een zonnige dag in de auto laten liggen. Bij het beginpunt (onder de boegpunt) heb ik een schroef door het rubber in het polyester vastgedraaid en de rubber rand wat opgerekt zodat hij er strak opzat. Je moet het rubber nooit op de alu strip vastkitten, dan krijg je hem nooit meer los. Aan de andere zijde de rubberrand ook vastzetten en de boegpunt monteren.

Een (boeg)stootwil is de goedkoopste optie, behalve niets dan. Alles afhankelijk van smaak, handigheid en budget.
Succes ermee!
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 19 juli 2011 14:09 #208304

  • mnbakker
  • mnbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan verder, merci!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 19 juli 2011 14:40 #208311

De rubber stootrand waar ik het in je andere draadje ( www.zeilersforum.nl/index.php/...ootrand-voor-centaur )over heb is eindloos gelast ( gemakkelijk zelf te doen) en onder voorspanning aangebracht.Daarna ook nog gelijmd.
Hier een ( Duitse) handleiding :
docs.google.com/document/d/1jc...Rs6hzQ/edit?hl=en_US
Laatst bewerkt: 19 juli 2011 14:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 18:46 #210936

Laatste behandelingen van de kuip:

De laatste lagen in de kuip was de osmosebehandeling met een afwerking van ZF Primer welke de haarscheurtjes in de gelcoat dicht en een grondlaag vormt voor de HB Coating. De HB coating had ik er vorig jaar ook al opgezet. Er voor gekozen om de Centaur mee te nemen naar mijn garage en de kuip te schuren en weer van een HB coating laag te voorzien. Daarna heb ik de kuip licht opgeschuurd en twee lagen witte DD dubble coat van De IJssel erop gezet met de kwast en daarna gerold met een mohair rollertje.









Na het droogpoces de 3 Talamex inspectieluiken erin gezet. Met de welbekende Marine kit van Simson die een waterdicht en hechtende eigenschap heeft, samen met verzonken inbusboutjes vastgezet. De Witte kit die er uitgeperst werd heb ik direct weggewreven met een lap. Ook de lensplug vastgezet met de kit en twee rvs schroefjes.















Het onderwaterschip afgeplakt en geschuurd met de hand. Hierna twee lagen witte HB coating erop gezet met een rollertje. Een dag erna een witte zachte AF erop gezet.









't Ken net!








Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 19:35 #210942

Afronding kuip:

Bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, in het havengebied, een plaat van 240 x 120 in twee gelijke stukken laten zagen die als vlonderplaten zullen dienen. Het is watervastverlijmd multiplex met aan beide zijden een toplaag Mahonie. De platen op maat gemaakt en licht opgeschuurd.

2 x Tweecolux Grondvernis
2 x Double Coat Dubbel UV
1 x Double Coat Dubbel UV met anti-slip poeder

Een stinkend en tijdrovende klus waarbij tussen elke laag de vlonderdelen licht opgeschuurd moesten worden en beurtelings moesten drogen. Vernis uiteraard verdund en elke keer een nieuwe kwast en roller.

Tevens bij de goede doe het zelf zaak twee Maranti latten op maat gemaakt welke de grondlat werden. Het is zaak de meest zware latten te nemen die qua houtnerf in de lengte recht meeloopt. De latten met watervaste houtlijm met lijmklemmen aan elkaar laten hechten en vervolgens 5 laklagen vernis gegeven. De kuipschroefgaten al voor het lakken voorgeboord en de gaten laten verzinken zodat de kuipschroeven later niet uitsteken.

Bij het vastzetten van de grondlat in de kuip heb ik de beide vlonderplaten eerst op hun plek gelegd en daarna de grondlat hiertussen gelegd. De smallere onderlat heeft een hoogte van 12 mm zodat de vlonderplaat van 10 mm dikte er moeiteloos uit te tillen valt maar toch naadloos aansluit. Op de hoogte waar het inspectieluik zit heb ik op twee punten twee rvs boutjes door en door vastgezet zodat de grondlat direct aan de polyester binnenkuip vastzit. Hierna vanuit het midden van de lat de rvs lenskopschroeven (plaatschroeven "gewoon" (geen kruis)kopschoeven) vastgezet nadat ze voorgeboord waren. Handmatig ingedraaid.

Het vioolblok voor aanbrengen van de grondlat vastgezet. Aan de onderzijde van de grondlat van verzinkgaten voorzien zodat de rvs ringen en moeren hierin verdwenen.

Dit gaf ineens een totaal ander beeld van de kuip!
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 20:49 #210960

Hennegatskoker en roerkoning:

Dit was een hersenbreker met een zoektocht naar het beste passende materialen.

Aangezien de Centaur op twee punten bij het onderwaterschip zwak is, de kielhechting en de hennegatskokerhechting, was dit een kritiek punt om goed aan te pakken. Daar er vroeger, voor mijn bezit, een lekkage was bij de hennegatskoker doordat deze niet goed aansloot op polyester romp was de roerfundering nat geworden. De ruimte tussen de schalen heeft een klein jaar kunnen drogen sinds ik de boot in bezit heb.

Roerfundering:

Het houtenblok dat dient als roerfundering is van origine ingepakt in polyester. Vanuit het inspectieluik in het achteronder kon ik deze niet bekijken. Het gat waar de hennegatskoker doorheen stak was bij het polyester poreus. Deze is vorig jaar aangepakt. Echter de ruimte die tussen de roerfundering en de polyesterschaal van de romp had ik bewust nog niet opgevuld daar deze goed kon drogen. Het rotte hout was gelukkig beperkt aanwezig en was weg te steken met een kleine beitel. Het schaafsel viel door het gat naar beneden. Zowel van onderaf, vanaf de romp, als vanuit de kuip kon ik er goed bij komen. Met een stofzuiger heb ik alle schaafsels die tussen de schalen zaten zoveel mogelijk weggezogen en heb daarna met een kwast Houtrotstop van Alabastine aangebracht. Ik had een plastic bekertje vastgeplakt aan de onderzijde van het gat zodat het vloeibare goedje niet langs de romp kon lopen. Echter is dit zulk hardnekkig en agressief spul dat het zich door het bekertje heen vrat. Vanuit de kuip de houten roerfundering doordrengt met houtrotstop en dit laten drogen. Hierna was het spijkerhard geworden. Met huishoudhandschoenen aan heb ik Houtrotvuller van Alabastine aangebracht en dit zoveel als mogelijk tussen de houten roerfundering en de beide polyester schalen gestopt. Bij Polyservice had ik hiervoor een lege kitkoker gehaald en de Houtrotvuller hierin gedaan. Ik heb niet de sneldrogende gebruikt omdat je dit op je gemak moet kunnen doen. De sneldrogende heeft een te snel drogingsproces waardoor deze moeilijk in een koker te verwerken is. Doordat ik de 4 lange bouten eerst door de romp had gestoken hielden deze de roerfundering op zijn plek en kon de Houtrotvuller er niet uitlopen. De bouten had ik met 3M papiertape op de romp afgeplakt zodat er niets langs kon lopen. Eerst de kitspuit tuit zo ver mogelijk tussen de schalen en de fundering gestoken en rondom volgespoten. Om het af te werken met de huishoudhandschoenen aan, met een klodder Houtrotvuller op de wijsvinger dit in de ruimte geduwd zodat dit volledig opgevuld was. Nadat de Houtrotvuller was gedroogd heb ik met een halfronde vijl het overtollige weggehaald zodat de hennegatskoker goed zou passen.

Plaatsing hennegatskoker:

Nadat de hennegatskoker van binnenzijde en buitenzijde grondig met een staalbortel was schoongemaakt (er zat in de binnenzijde veel oxidatie aanslag) kon deze weer worden teruggeplaatst. Het was nog een lastig karwei om de binnenzijde van de buis schoon te krijgen. Een staalborstel smal en dun was ging met wat kracht in de buis. Er zat een gedraaide draad aan met een boormachine stukje. Omdat dit te kort was een dunne koperenbuis aan dt boormachine stukje gesoldeerd zodat deze lang genoeg was.

Ook hier kwam de Marine kit van Simson weer van pas. De hennegatskoker van onderaf doorgestoken en de lange bouten aangedraaid zodat er nog ongeveer 5 cm tussenruimte was. De romp met het gele 3M plakband afgetaped zodat het overtollige kit makkelijk weg te vegen was, van het vierkanten profiel van de hennegatskoker. De witte kit rijkelijk aangebracht op de romp en de plaat. Bij het aanduwen van de hennegatskoker is het van belang dat je met twee personen bent. Dit omdat de een onder de romp de bouten aandrukt en deze met een schoevendraaier vasthoud, zodat de ander in de kuip de rvs ringen en moeren kan aandraaien. Gelijkmatig de moeren op de bouten draaien zodat de overtollige kit er goed verdeeld uitkomt. Toen de moeren vast zaten het overtollige kit afgestreken en daarna het gele tape weggehaald. Met de witte kit ook de boutkoppen ingesmeerd zodat deze dicht zijn.

In het achteronder tevens de witte Simson kit gebruikt om de naden rondom de hennegatskoker met de kuipvloer af te sluiten en ook de doorvoering door het bovendek netjes afgekit zodat er geen water tussen de schalen kan komen.

Dit alles gebeurde voor het aanbrengen van de laatste lagen HB Coating en AF.


DE ROERLAGERS EN DE ROERPEN/ROERBLAD:

De roerpen is van PBY (pisbakken ijzer) en zit in het polyesterroerblad verwerkt. Omdat er haarscheurtjes tussen de doorvoering van de roerpen in het roerblad zaten heb ik deze eerst schoongemaakt met een brede staalborstel en een staalborstel voor op de boormachine. Daarna heb ik twee componenten epoxieplamuur in de kiertjes gesmeerd. Het roerblad geschuurd en behandeld met 2 x ZF primer en 3 x HB coating. De roerpen 3 x met ZF primer gerold. Dit voorkomt oxidatie waardoor de roerpen weer vast zou kunnen lopen in de hennegatskoker.

De roerlagers waren wel te bestellen maar kosten € 27,= per stuk. Daar je er twee nodig hebt, (1 voor het bovendek en 1 voor de romp) heb ik een medezeiler met een draaibank bereid gevonden dit voor me te draaien. Via internet een speurtocht naar het beste materiaal. Ik kwam uit op DELRIN of POM. Dit is een kunststof die goed draaibaar is en geen vocht opneemt zoals nylon wel doet. Tevens zet het niet uit en rimpt het niet onder alle weersinvloeden van ons land. Via internet 2 cyclinder vormige proppen kunnen bestellen die binnen 2 dagen in huis waren. Na draaien gingen ze er zuigend in en sloten goed aan op de roerpen. De roerlagers goed voorzien van lagervet/kunststofvet waardoor er een smerende en afdichtende werking vanuit ging. De roerpen ging er goed doorheen. Van bovenaf het helmstok element op de roerpen geslagen zodat dit vast klonk. De rvs ring en bout aangedraaid waardoor het geheel muurvast zat. Een zuchtje wind tegen het roerblad zorgde voor beweging, zo soepel liep het!
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 21:13 #210961

NAAM EN TE WATERLATING:

18 juni:

Vroeg in de ochtend de Centaur in de hangbanden gehangen en iets opgeschoven zodat de plekken waar hij op de tailer rustte, ook behandeld konden worden.

Omdat het regende een zeil over de boot getrokken zodat de naam GAIUS goed erop gezet kon worden. Het eerste officiele moment van de dag: De Centaur heeft een naam: GAIUS. Ik ben niet bijgelovig dat de Centaur zijn oorspronkelijke naam moest behouden: Mojito vond ik niks: ik heb niets met alcohol! Het behouden van deze naam had me, zo wil het bijgeloof, voortspoed brengen. Daar ik alleen in de wetenschap en mijzelf geloof past GAIUS beter bij mij.



Hierna ging GAIUS in de kraan en was het tweede officiele moment daar: de tewaterlating. Hierna is hij naar zijn waterbox gebracht.







Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 21:41 #210962

DE MAST OP:

25 juni 2011

Met veel hulp de nieuwe lijnen, vallen en tuigage in orde gemaakt. Er ontbrak 1 zaling met een zalingdopje. Dit kon ik nergens vandaan halen. Zelf een zaling en een zalingdopje gemaakt. Zaling is van dik aluminium en zalingdopje is van nylon.

Met behulp van een "derde handje" kon de mast op de kogel worden gezet. De wanten en de stagen daarna op spanning worden gebracht door het aandraaien van de wantspanners.







































Yes, de mast staat!



Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 01 aug 2011 21:45 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 22:09 #210963

Eerste zeildag:

26 juni 2011
Helaas weinig wind!





































Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 01 aug 2011 22:19 #210964

2e Zeildag

3 juli 2011

Dit keer een goeie 3! Met vlagen van 4 a 5.









Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 02 aug 2011 04:26 #210972

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Mooi werk! Je uitgebreide beschrijvingen zijn niet alleen leuk om te lezen, maar ook erg nuttig voor mensen die in de toekomst een Centaur (of een gelijkende boot) willen opknappen. De plaatjes van de tweede zeildag (met wind :)) zien er heerlijk uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 07 aug 2011 05:00 #212001

Pjetrow,

Dank voor je reactie. Buiten het feit dat ik het leuk vind om chronologisch de restauratie in beeld te hebben, wil ik dit graag delen met anderen.

Tot vorig jaar had ik geen ervaring met zeilen en boten. Ik ben handig en geef niet snel op. Daarnaast geeft dit ook een beeld dat het ook met een klein budget haalbaar is om een zeilbootje aan te schaffen en te restaureren.

In de tussentijd heb ik ook nog 2 Optimisten van mijn kinderen gerestaureerd. Elk bootje voor 250 euro gekocht en voor nog geen 125 euro per bootje gerestaureerd.

Na het zeilseizoen ben ik toe aan een nieuw project. Een polyester zeilbootje dat tussen een Optimist en een Centaur inzit.

Maar eerst veel zeilen en genieten van mijn werk.

groeten
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 07 aug 2011 05:05 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Centaur 1023 Restauratie 07 aug 2011 06:15 #212013

Hoi Centaur 1023,

Petje af hoor.
Hoop werk verzet.
Heel veel zeil plezier!!

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centaur 1023 Restauratie 09 apr 2017 08:04 #824620

  • HarryV
  • HarryV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Net een Centaur aangeschaft, wil na het seizoen starten met renovatie en nu alleen de boot vaarklaar maken. Nu ben ik op zoek naar een adres voor kopen of laten maken van 2 roeras lagers. Heeft iemand een tip waar ik die kan krijgen? EMail adres van centauronline.nl is niet meer actief, krijg een foutmelding na versturen van een mail.

Alvast dank voor de moeite,

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl