21 juni:
Eerder had ik op de site van de centaurclub een advertentie gezien van de (ex) marineleden die centaurs opknappen. Ik kreeg een nette reactie dat het een oude advertentie betrof en alle centaurs een paar jaar geleden verkocht waren om het "wagenpark" te vervangen.
Ik ben verder op internet gaan speuren op marktplaats, boten.nl, botentekoop.nl en andere sites van werf- en tweedehands pagina's. Uiteindelijk zag ik op boten.nl een advertentie van een centaur met trailer die in Roelofarendsveen lag. Direct wat vragen gesteld via de mail. Het bleek dat de verkoopster geen antwoord kon geven op mijn vragen omdat ze geen verstand had van boten. Ik heb toch een afspraak gemaakt omdat de vraagprijs laag was en er niet veel duidelijk was. Het betrof een mevrouw die een woning aan de kaag/braassem had gekocht. Bij de woning zat een centaur die de vorige bewoners achterlieten. Aangezien deze mevrouw niets met varen had, wilde ze snel van de boot af. De boot lag in een kas van een caravan/boten stalling en lag daar sinds 2008. De vorige eigenaar was een stel van middelbare leeftijd. De boot is donkergroen (vrijboord) met wit onderwaterschip. Er staat: "Mojito" op de punt en "Havanna" op de spiegel. Ik heb de boot grondig onderzocht. Hij zag er redelijk goed uit. Hij staat redelijk goed in de lak, een paar kleine butsjes, geen scheuren. Het roer liep heel zwaar, mogelijk door het lange stilstaan of schade. Op de kiel waren een aantal roestsporen te zien wat zou kunnen duiden op een lekkage. De kielbouten in de kuip leken in eerste instantie geheel vergaan. Het betrof een dubbelschalige boot in complete staat. Er zitten 4 zeilen bij; groot zeil, fok, spinnaker en genua. Zwarte aluminium mast/giek met trapezebevestigingen. Stootwillen, peddel, tuigage, doft, mik, schoonmaakartikelen, lijnen, reserve onderdeeltjes, anker, spinnakerboom, kuipdeksel, trailer. De trailer is gedateerd maar zeer robuust. In het grootzeil staat het nummer 1023. Ik heb op de site gekeken, hij zou uit 1979 kunnen zijn. Ik heb alles samen kunnen kopen voor 1250 euro. Zelf de boot met spanbanden vastgemaakt en gereden van Roelofarendsveen naar huis.
De volgende dag heb ik de boot overgebracht naar de Watersportvereniging. Ik kreeg een plek in de luwte en heb een partytent van 6x3 meter geplaatst, waar hij in staat. De reacties van de leden waren erg positief. Ik heb aangegeven dat ik vele jaren plezier wil hebben van de centaur en dat ik hem daarom goed wil behandelen. Vandaag (zondag) heb ik de eerste dag aan de boot gewerkt. Onder de kuipvlonders zit een klein stopje wat losgedraaid kan worden. Toen ik mijn pink erin stak voelde ik water. Er zit een lekkage in de boot. Dit zou dus de kiel en/of de hennegatskoker kunnen zijn. De kielbouten had ik de dag van ophalen direct ingespoten met kruipolie en schoongemaakt met een staalborstel. Het roest was redelijk makkelijk te verwijderen en de moeren bleken nog redelijk in takt. Met steeksleutel 28, bijna niet te krijgen, heb ik de kielbouten los kunnen krijgen. (met behulp van dopsleutels 27 en 30 ook losgemaakt.)Ik draaide de 2 cm dikke draadeinden uit de kiel, i.p.v. de moer van het draadeind af. Omdat de kiel door de trailer aan de voorkant en onderkant gesteund wordt, blijft deze op zijn plek. Ook rust de onderkant van de boot erop. Wel zag ik direct de waterdruppels uit de kier tussen de kiel en het onderwaterschip uit sijpelen. Mijn planning is om een stabiele constructie te maken, dat als ik de centaur met de kraan lift, de kiel op zijn plek blijft staan en niet van de trailer valt. Ik denk dat ik hem met lijmklemmen en hout aan de trailer vast maak.
Verder heb ik de helmstok (scharnierende gedeelte) los gemaakt door de horizontale bout en moer te verwijderen (dit is rvs). De rvs bout die aan de bovenkant in het roer zit, losgedraaid. Er zit nu alleen nog een vast element op de roerbuis. Deze krijg ik niet los. Ingespoten met kruipolie.
In het achteronder de vier moertjes (10 mm) losgesleuteld. Onder de moertjes zat een grote ring met een klein ringetje eronder. Het polyester hieronder is licht ingedeukt door de vastgedraaide moertjes. Ik las op de site,
www.centauronline.nl, dat het wel eens voorkomt dat als de hennegatskoker lek is, de houten roerfundering weg kan rotten. Dit zou kunnen duiden op het licht ingedeukte polyester van de vloer in het achteronder waar de vier moertjes zitten. De kit onder het achterdek weggehaald en ook uit de vloer waar de roerkoker doorheen gaat. Daarna onder het schip de vier lange bouten losgedraaid. Hiermee zakte de hennegatskoker met de vierkante gelaste plaat eraan. Deze ziet er nog goed uit, geen roest. Alleen zag ik dat de vier bouten krom zijn. Er heeft druk op gestaan. Dit kan komen door druk op het roer. Bij het losdraaien van de bouten kwam er geen water mee. Er zit wel veel kit in. Dit losgepeuterd maar er kwam geen water uit. De roerkoker is gezakt tot het element op het achterdek, waar de helmstok aan bevestigd is. Het element krijg ik niet los zodat ik de hele hennegatskoker onder het schip vandaan kan halen.
Met een haarfohn de letters van de boot gehaald. Het onderwaterschip en het vrijboord schoongemaakt. Ik wilde Double Coat Ontvetter van de IJssel gebruiken. Het was te laat om dit te halen. Ik ben zondag naar Scheveningen gegaan en bij Maritiem een schoonmaakmiddel van International gekocht: Super Cleaner. Met handschoenen aan dit met een spons aangebracht.
Vandaag trek ik de boot uit de tent en behandel hem nog een keer met de Super Cleaner. Dan spuit ik hem met de variolans van de drukreiniger schoon. Hierna schuur ik het onderwaterschip af.
De planning erna is:
- verwijderen roer / hennegatskoker
- stabiliseren van de kiel (met hout en lijmklemmen aan de trailer)
- boot in de kraan
- verwijderen kiel onder boot
- boot terug op trailer, iets verzet zodat de oude rustpunten ook geschuurd kunnen worden
- reinigen en schuren van deze delen
- de boot laten drogen, al het water moet uit de boot zijn via de gaten van de kiel en het roer
- butsjes opvullen (variopox plamuur), als droog dan schuren op onderwaterschip
- een aantal lagen (3x?) IJmopox HB coating op onderwaterschip
- een aantal lagen (3x?) Double Coat DD lak op het vrijboord. Ik twijfel nog tussen marine blauw, grafiet blauw en staal blauw voor het vrijboord en een wit onderwaterschip. Net boven de waterlijn en boven aan de het vrijboord wil ik een witte lijn.
- aanbrengen van een antifoulinglaag op het onderwaterschip.
- Ik wil de kiel schoonmaken en behandelen. Dit doe ik met de vuilvrees van de drukreiniger. Ik las ook iets over gritstralen tot SA 2.5 en dat je ook kan slijpen.
- Verder behandelen, roest verwijderen, schuren, vullen, plamuren, primer, coating en antifouling
- Dit is vangietijzer en mix van lood in de voet van de kiel
- Ik las dat het terugplaatsen van de kiel een precies werkje is.
- Ik zag dat een ander project (ook te vinden op
www.centauronline.nl) rond de draadeinden stukjes vierkant rubber (zag eruit als fietsband) op de kiel hadden gelegd. Daarbij een kit voor het bevestigen. Ik heb zelf op internet gezocht en kwam uit op Sikaflex 292.
- Ik heb inspectieluik op internet gegoogled en kwam uit op Talamex. Gaten met een decoupeerzaagje gemaakt