Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Centaur 1023 Restauratie

Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 10:09 #141709



Sinds 17 juni 2010 ben ik eigenaar van een Centaur. Via de site boten.nl zag ik dat hij in een kas in Roelofarendsveen te koop lag. De verkoopster had een huis gekocht aan de Braassem, en de boot zat bij het huis inbegrepen. Aangezien ze er geen gebruik van ging maken, verkocht ze hem. Er was geen mogelijkheid om hem te water te laten en proef te zeilen. Aangezien de Centaur compleet was maar er wel veel werk was, de gok genomen. Boot werd met trailer verkocht zodat ik hem direct mee kon nemen. Na 1 nacht voor het huis gestaan te hebben, de Centaur overgebracht naar de watersportvereniging om hem op te knappen. Bij Gamma een grote partytent gekocht waar hij in staat. Ik zal hieronder het restauratieproces beschrijven. Ik heb veel (gehad) aan de site van Foppe Jansma waar ik al voor de aankoop veel mailcontact mee had. Daarbij is zijn site www.centauronline.nl erg handig en krijg je stap voor stap uitleg in het restaureren.

Reacties in de vorm van tips en adviezen op mijn restauratie zijn altijd welkom.

Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 14:05 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 10:10 #141710

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
klinkt goed! Een Centaur vaart prima (vooral ook goed achteruit, met het roer gewoon achterstevoren ;-) )

Hoe oud is ie? Wel een alu mast, of nog hout? En het deksel erbij?

succes!

t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 10:18 #141715

Beste T,

Ik ben nog op zoek naar achtergrondinformatie van mijn Centaur. Aangezien het koperplaatje ontbreekt met malnummer, bouwjaar en serienummer, ben ik op zoek naar mensen die mij meer informatie kunnen geven over mijn Centaur. Vragen die ik heb zijn: hoe oud is hij, zijn er foto's van vroeger, vorige eigenaren, meegedaan aan wedstrijden enz.

Omschrijving:
Dubbelschalige (sandwich) constructie. Qua vorm lijkt hij veel op het project van Luc's C918, te vinden op de site www.centauronline.nl . Heeft dezelfde kuipvloerindeling, mastkogel, rubberstootrand, torpedovormige kiel. Mijn Centaur heeft een polyester roer dat schuin naar achter steekt. Heeft een zwarte aluminium mast en giek (vd neut), zeilnummer 1023 en is donkergroen (zaansgroen), de gelcoatlaag is ook donkergroen en heeft een witte coating/antifouling op het onderwaterschip. Hij droeg de naam: Mojito (de letter j stond in spiegelbeeld) en op de spiegel stond: Havanna. De vorige eigenares kocht haar huis met deze Centaur erbij en wist niets van zijn herkomst. Er kon geen contact met de vorige eigenaar worden gelegd. Hij heeft ongeveer 2 jaar in een caravan/boten stalling gestaan (kas) in Roelofarendsveen. Zijn vaargebied zou de Braassem moeten zijn geweest. De uitrusting was compleet: (alle zeilen van Gaastra) grootzeil (1x reefbaar), fok, genua, spinaker (+boom), anker, doft, trapeze, mik, houten peddel, rvs schroefwerk in blik, lijnen, polyester deksel (met ronde oren) enz. Er zat een grijze trailer bij met oude dissel en bladveren (vroeger geremd), deze is gedateerd maar robuust.

Ken je deze boot, zijn er foto's van, aankoopbewijzen, heeft hij meegedaan aan wedstrijden, ken of ben je de vorige eigenaar of zijn er andere wetenswaardigheden te melden, stuur me dan een mail.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 10:33 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 11:38 #141733

21 juni:

Eerder had ik op de site van de centaurclub een advertentie gezien van de (ex) marineleden die centaurs opknappen. Ik kreeg een nette reactie dat het een oude advertentie betrof en alle centaurs een paar jaar geleden verkocht waren om het "wagenpark" te vervangen.

Ik ben verder op internet gaan speuren op marktplaats, boten.nl, botentekoop.nl en andere sites van werf- en tweedehands pagina's. Uiteindelijk zag ik op boten.nl een advertentie van een centaur met trailer die in Roelofarendsveen lag. Direct wat vragen gesteld via de mail. Het bleek dat de verkoopster geen antwoord kon geven op mijn vragen omdat ze geen verstand had van boten. Ik heb toch een afspraak gemaakt omdat de vraagprijs laag was en er niet veel duidelijk was. Het betrof een mevrouw die een woning aan de kaag/braassem had gekocht. Bij de woning zat een centaur die de vorige bewoners achterlieten. Aangezien deze mevrouw niets met varen had, wilde ze snel van de boot af. De boot lag in een kas van een caravan/boten stalling en lag daar sinds 2008. De vorige eigenaar was een stel van middelbare leeftijd. De boot is donkergroen (vrijboord) met wit onderwaterschip. Er staat: "Mojito" op de punt en "Havanna" op de spiegel. Ik heb de boot grondig onderzocht. Hij zag er redelijk goed uit. Hij staat redelijk goed in de lak, een paar kleine butsjes, geen scheuren. Het roer liep heel zwaar, mogelijk door het lange stilstaan of schade. Op de kiel waren een aantal roestsporen te zien wat zou kunnen duiden op een lekkage. De kielbouten in de kuip leken in eerste instantie geheel vergaan. Het betrof een dubbelschalige boot in complete staat. Er zitten 4 zeilen bij; groot zeil, fok, spinnaker en genua. Zwarte aluminium mast/giek met trapezebevestigingen. Stootwillen, peddel, tuigage, doft, mik, schoonmaakartikelen, lijnen, reserve onderdeeltjes, anker, spinnakerboom, kuipdeksel, trailer. De trailer is gedateerd maar zeer robuust. In het grootzeil staat het nummer 1023. Ik heb op de site gekeken, hij zou uit 1979 kunnen zijn. Ik heb alles samen kunnen kopen voor 1250 euro. Zelf de boot met spanbanden vastgemaakt en gereden van Roelofarendsveen naar huis.

De volgende dag heb ik de boot overgebracht naar de Watersportvereniging. Ik kreeg een plek in de luwte en heb een partytent van 6x3 meter geplaatst, waar hij in staat. De reacties van de leden waren erg positief. Ik heb aangegeven dat ik vele jaren plezier wil hebben van de centaur en dat ik hem daarom goed wil behandelen. Vandaag (zondag) heb ik de eerste dag aan de boot gewerkt. Onder de kuipvlonders zit een klein stopje wat losgedraaid kan worden. Toen ik mijn pink erin stak voelde ik water. Er zit een lekkage in de boot. Dit zou dus de kiel en/of de hennegatskoker kunnen zijn. De kielbouten had ik de dag van ophalen direct ingespoten met kruipolie en schoongemaakt met een staalborstel. Het roest was redelijk makkelijk te verwijderen en de moeren bleken nog redelijk in takt. Met steeksleutel 28, bijna niet te krijgen, heb ik de kielbouten los kunnen krijgen. (met behulp van dopsleutels 27 en 30 ook losgemaakt.)Ik draaide de 2 cm dikke draadeinden uit de kiel, i.p.v. de moer van het draadeind af. Omdat de kiel door de trailer aan de voorkant en onderkant gesteund wordt, blijft deze op zijn plek. Ook rust de onderkant van de boot erop. Wel zag ik direct de waterdruppels uit de kier tussen de kiel en het onderwaterschip uit sijpelen. Mijn planning is om een stabiele constructie te maken, dat als ik de centaur met de kraan lift, de kiel op zijn plek blijft staan en niet van de trailer valt. Ik denk dat ik hem met lijmklemmen en hout aan de trailer vast maak.


Verder heb ik de helmstok (scharnierende gedeelte) los gemaakt door de horizontale bout en moer te verwijderen (dit is rvs). De rvs bout die aan de bovenkant in het roer zit, losgedraaid. Er zit nu alleen nog een vast element op de roerbuis. Deze krijg ik niet los. Ingespoten met kruipolie.

In het achteronder de vier moertjes (10 mm) losgesleuteld. Onder de moertjes zat een grote ring met een klein ringetje eronder. Het polyester hieronder is licht ingedeukt door de vastgedraaide moertjes. Ik las op de site, www.centauronline.nl, dat het wel eens voorkomt dat als de hennegatskoker lek is, de houten roerfundering weg kan rotten. Dit zou kunnen duiden op het licht ingedeukte polyester van de vloer in het achteronder waar de vier moertjes zitten. De kit onder het achterdek weggehaald en ook uit de vloer waar de roerkoker doorheen gaat. Daarna onder het schip de vier lange bouten losgedraaid. Hiermee zakte de hennegatskoker met de vierkante gelaste plaat eraan. Deze ziet er nog goed uit, geen roest. Alleen zag ik dat de vier bouten krom zijn. Er heeft druk op gestaan. Dit kan komen door druk op het roer. Bij het losdraaien van de bouten kwam er geen water mee. Er zit wel veel kit in. Dit losgepeuterd maar er kwam geen water uit. De roerkoker is gezakt tot het element op het achterdek, waar de helmstok aan bevestigd is. Het element krijg ik niet los zodat ik de hele hennegatskoker onder het schip vandaan kan halen.

Met een haarfohn de letters van de boot gehaald. Het onderwaterschip en het vrijboord schoongemaakt. Ik wilde Double Coat Ontvetter van de IJssel gebruiken. Het was te laat om dit te halen. Ik ben zondag naar Scheveningen gegaan en bij Maritiem een schoonmaakmiddel van International gekocht: Super Cleaner. Met handschoenen aan dit met een spons aangebracht.
Vandaag trek ik de boot uit de tent en behandel hem nog een keer met de Super Cleaner. Dan spuit ik hem met de variolans van de drukreiniger schoon. Hierna schuur ik het onderwaterschip af.





De planning erna is:

- verwijderen roer / hennegatskoker
- stabiliseren van de kiel (met hout en lijmklemmen aan de trailer)
- boot in de kraan
- verwijderen kiel onder boot
- boot terug op trailer, iets verzet zodat de oude rustpunten ook geschuurd kunnen worden
- reinigen en schuren van deze delen
- de boot laten drogen, al het water moet uit de boot zijn via de gaten van de kiel en het roer
- butsjes opvullen (variopox plamuur), als droog dan schuren op onderwaterschip
- een aantal lagen (3x?) IJmopox HB coating op onderwaterschip
- een aantal lagen (3x?) Double Coat DD lak op het vrijboord. Ik twijfel nog tussen marine blauw, grafiet blauw en staal blauw voor het vrijboord en een wit onderwaterschip. Net boven de waterlijn en boven aan de het vrijboord wil ik een witte lijn.
- aanbrengen van een antifoulinglaag op het onderwaterschip.

- Ik wil de kiel schoonmaken en behandelen. Dit doe ik met de vuilvrees van de drukreiniger. Ik las ook iets over gritstralen tot SA 2.5 en dat je ook kan slijpen.
- Verder behandelen, roest verwijderen, schuren, vullen, plamuren, primer, coating en antifouling
- Dit is vangietijzer en mix van lood in de voet van de kiel
- Ik las dat het terugplaatsen van de kiel een precies werkje is.
- Ik zag dat een ander project (ook te vinden op www.centauronline.nl) rond de draadeinden stukjes vierkant rubber (zag eruit als fietsband) op de kiel hadden gelegd. Daarbij een kit voor het bevestigen. Ik heb zelf op internet gezocht en kwam uit op Sikaflex 292.
- Ik heb inspectieluik op internet gegoogled en kwam uit op Talamex. Gaten met een decoupeerzaagje gemaakt
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 17:01 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 11:48 #141738

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Klinkt als een hele klus, maar een degelijke en grondige aanpak.
Voordat je de romp van de kiel takelt, zou ik nog even met een snijdraad oid tussen kiel en romp doorgaan, zodat eventuele kit los is. Anders loop je de kans, dat je de losse kiel toch mee omhoog takelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 11:49 #141739

24 juni:

Eergister op pad geweest om rvs draadeinden te kopen ter vervanging voor de kielbouten. De oude kielbouten meegenomen. Ze hadden M20 rvs zowel a2 (zoetwater) als a4 (zoutwater). Gekozen voor a2 omdat ik niet in zoutwater ga zeilen, daarbij is a4 drie maal zo duur. Ook 3 moeren gekocht. Helaas konden ze het M20 niet op maat maken. Dit doe ik dan maar zelf. Een meter M20 en 3 moeren koste me met korting: 64 euro.

3 rvs schetsplaten laten maken voor de kielbouten (tussen polyester kuip en moer). Afmetingen 8x8 cm en 1 cm dik. Aangezien de ruimte 3 cm is tussen het polyester en de houten vloerlat past dit goed. Gister kreeg ik al een mailtje dat het klaar lag. Het zag er netjes uit. Gaten van 22 mm en ontdaan van de scherpe hoekjes. Kosten: 50 euro.

Wat ik kan waarnemen is de kielconstrutie/fundering (houten blokken) nog redelijk in tact. Bij het schrapen komt er wat natte houtvezel vanaf maar het is wel solide. Ook liep er geen water door de kielgaten, het drupte af en toe.

In de polyester vloer zit een klein stopje waarvan ik het ventiel los heb gedraaid. Met mijn pink voelde ik dat er water in stond. Eerst thuis een dompelpomp omgebouwd (trechter op maat gemaakt en luchtdicht afgesloten met tape, daaraan een slangetje). Helaas bij de test deed hij het niet. De pomp zuigt alleen als hij in het water staat, en zuigt niet aan. Daarna een dual action pomp gepakt en de slangen omgezet. Even leek het goed te gaan maar deze pomp is gemaakt om luchtbedjes op te pompen en ging kapot. Op de vereniging had iemand een handpompje dat nagenoeg het zelfde werkt als die luchtpomp. Hier een verloopje op gezet van dunner slang en dit ging prima. Ongeveer 10 liter water kwam eruit. Toen was de bodem leeg/vochtig. Ik heb het stopje losgedraaid zodat het sneller kan drogen.

Vandaag zal ik op pad gaan voor inspectieluiken. Ga vandaag naar Vrolijk en Maritiem in Scheveningen. Als het daar veel duurder is dan bestel ik het online. Daarbij even rondneuzen wat er allemaal te koop is.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 16:02 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 12:01 #141741

rest juni en begin juli:

De hele kuip schoongemaakt. Er stond water in de hoosruimtes en het was erg vies. Ook het achteronder zat onder een laag benzine met vuil. Er had een lekke jerrycan met benzine in gestaan. Bij het schoonmaken (International Super Cleaner) wat ik er puur met een vochtige spons opsmeerde, kwam een hoop los. Bij het nareinigen met water kwamen een paar blaasjes opzetten. Osmose. Ook zaten er kleine scheurtjes onder de vergane vlonders in de kuip.

Half juli op vakantie gegaan naar Friesland. Daar een polyvalk gehuurd en elke dag gezeild. In de tussentijd kon de boot drogen.

De partytent bleek ideaal te zijn. Het was er droog en toch voldoende ventilatie. De werktemperatuur was met de zon erop verre van ideaal maar als ik de voor en achterkant open zette was het goed te doen.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 12:15 #141743

30 juli:

In de vakantie uiteraard ook een dagje Terherne gedaan en naar Sailingpoint gegaan. Daar Fokke Veenstra ontmoet. Hem op de valreep getroffen. Weer wat wijzer geworden en gezellig gesprek. Ik heb een goede kit bij hem gekocht om de kiel te bevestigen. Simson Construction Adhesive MSR CA SMP Marine (wit). Fokke kende Sikaflex 292 wel maar is overgestapt op Simson. Deze passen ze ook toe in de werf. Een folder meegenomen en ik kreeg ook nog een oudere folder van 5 jaar terug. Ik refereerde aan het feit dat de Centaur dit jaar 50 jaar bestaat. Ik vroeg me af hoe oud mijn Centaur ongeveer was. Aan het zeilnummer 1023 zou ik denken aan 1979. Omdat hij een mastkogel heeft kon hij wel eens ouder zijn. Nog even in de haven gewandeld en de showmodellen bekeken. De Centaur Classic is erg mooi. De andere variant mist naar mijn idee de juist zo mooie houten details. Fokke gaf aan dat ik hem altijd kon benaderen bij vragen en ik ook via de site kon bestellen.

Weer thuis gekomen en ´s avonds naar de watersportvereniging gegaan. De tent stond er nog goed bij. Het had daar ook gespookt. Vorige week weer het werk aan de Centaur opgepakt. Met een pullytrekker het helmstok element van de roerpen afgetrokken. Inderdaad met veel kruipolie en geduld lukte het. Nadat ik de zwarte kunststofring met een beitel kapot had gekliefd, kon ik de pullytrekker er achter zetten zodat hij grip had. De hennegatskoker met de roerpen in zijn geheel met het roerblad er onder kunnen verwijderen. Ook de zwarte kunststofring tussen het roerblad en de vierkante plaat weggehaald. Inderdaad, oxidatie. De roerpen zit muurvast in de hennegatskoker. Ik heb hem nu in de kruipolie staan en hoop hem los te krijgen. Daarbij ontdekte ik dat het roerblad vol met water zit. Het drupt eruit als ik hem op zijn kop zet.

De metalen boegpunt en de rubber stootrand eraf gehaald. Ook de aluminium strips erafgehaald. Deze zat deels los. Aan het eind kan deze er weer op.

Bij thuiskomst lag er ook een pakketje klaar van Correct. De drie inspectieluiken waren gekomen. Ik heb drie gaten gemaakt in de kuip (vooronder, tussen de tweede en derde kielfundering en het achteronder). Wat me opviel was dat het polyester in het vooronder erg dun is. Dit is net als het achteronder een verhoogde vloer. De kielfundering (hardhouten blokken) zien er nog redelijk goed uit.


Ik heb van alabastine Houtrotstop met een kwast aangebracht aan de binnenkant van de kielfundering. Dit trekt in het hout en maakt het hard. Daarna de ruimtes tussen de kielfundering en de kuipvloer opgevuld met alabastine Houtrotvuller. Via het gat voor het inspectieluik ook hiervandaan de Houtrotvuller aangebracht. Deze twee componenten geeft meer steun bij het bevestigen van de kiel en voorkomt dat er teveel druk op de kuip komt te staan bij het aandraaien.
De kuip geschuurd met een geleende goede deltaschuurmachine van Festool met P220 schuurkorrel. Met ontvetter van de IJssel afgenomen. Er ontstond een grote blaas (OSMOSE). Dat was een kleine tegenvaller. Bij het doorprikken inderdaad het groen bruine naar azijn ruikende vocht. Dit geheel weggestoken en na een paar dagen opgevuld met de IJssel Variopox plamuur. Ook de beschadigde stukje in de kuip opgevuld met de Variopox. Na twee dagen opnieuw geschuurd en afgenomen met Ontvetter. Volgende stappen voor de kuip is, 2 x IJmopox HB coating en 2 x Double Coat Wit. De IJmopox HB coating mengen met de harder en daarna verdunnen zodat deze makkelijk met een schuimroller aan te brengen is.



Ook begonnen met de behandeling van de kiel. Eerst met een vuilvrees van de Karcher. Daarna met de grofste korrel P20 op de vlakschuurmachine. Schoongemaakt met Ontvetter en daarna 2 x IJmopox ZF primer en 3 x IJmopox HB coating. De nieuwe rvs a2 draadeinden 20mm er ingedraaid.

Onder de romp begonnen met schuren, rond het gedeelte waar de kiel zit. Bij het schoonmaken met de Ontvetter kwam er ook hier een grote blaas op (OSMOSE). Ook hier kwam het zelfde vocht uit. Dit weggehaald, schoongemaakt, laten drogen en opgevuld met Variopox Plamuur. Daarna 3 x IJmopox HB coating. Bij het schuren van de rest van de romp trof ik veel scheurtjes en blaasjes aan. Ik heb deze allemaal met een mesje doorgeprikt. Er kwam geen vocht uit en het rook niet zuur. De zachte stukjes weggestoken met een mesje en opgevuld met Variopox Plamuur. Het onderwaterschip schuur ik met korrel P 120. Deze zal ik 3 x met IJmopox HB coating behandelen. Als de kiel er weer onder zit, het hele onderwaterschip met een witte antifouling behandelen.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 17:11 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 12:27 #141745

2 augustus:

Roerperikelen

Nadat ik het helmstokelement met een pullytrekker van de roerpen had losgetrokken, het roer met de roerpen en de hennegatskoker onder de Centaur weggehaald.

De roerpen zat muurvast in de hennegatskoker. Dit zou duiden op roest. Het geheel mee naar huis genomen en in een workmate gezet. Regelmatig dagelijks in de kruipolie gezet. Omdat de zwarte kunststof bussen onder en boven om de roerpen zaten (in de hennegatskoker) kon er geen kruipolie tussen lopen. Met een beitel de ringen weggetikt. Het dunne gedeelte stak toen nog in de hennegatskoker. Met een 7 gaten zaag (dunste zaagrondje) een deel van het kunststof weg kunnen boren. Hierna kon de kruipolie erin. Dit een paar dagen laten staan en elke keer kruipolie erbij gedaan. Daarna het vastgelaste vierkante element (onderaan de hennegatskoker) ondersteboven in de workmate vastgezet. Ik ben bovenop de workmate gaan staan en heb het roerblad vastgepakt. Door het roer heen en weer te bewegen en gelijk te trekken, kwam er beweging in. Het koste veel moeite. Uiteindelijk kwam hij los. Het geheel was geoxideerd en de plek waar de bussen hadden gezeten was het ijzer aangetast. De roerpen vastgezet in de workmate en met een staalborstel op de boormachine dit schoongemaakt.



Bij het ronddraaien van het roer hoorde ik water klotsen. Het bleek dat het roerblad vol met water stond. Ik heb kleine gaatjes geboord in het roer. Er kwam direct een straaltje water uit. Het lek zat in de kleine ruimte op de plaats waar de roerpen in het roerblad gaat. Nadat het roerblad droog is, vul ik de gaatjes met variopox plamuur en schuur ik het roerblad. Daarna 3 lagen IJmopox coating en antifouling.

De roerfundering is nog redelijk in tact. De houten constructie was nat. Mogelijk kwam dit door de hoeveelheid kruipolie die erin was gelopen. Toen ik het gat voor het inspectieluik, naast de kielfundering, had gemaakt, zag ik dat de houten kielfundering is ingepakt (tussen de schalen) met polyester wandjes. Op de bodem zag ik wat vocht (kruipolie) en laat ik nu drogen. In de ruimte onder het achterdek is het polyester boven de roerfundering iets hoger. Het lijkt of dit het polyester omhoog heeft gedrukt. De vloer heb ik schoongemaakt met Ontvetter. Ik wil de vloer schuren en behandelen met IJmopox coating en net als de kuip in de witte DD lak zetten.

Om oxidatie in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen wil ik een goed sluitende constructie hebben. Mogelijk kan ik de roerpen (welke helaas niet van rvs is, maar van PBY (pisbakkenijzer)) behandelen met IJmopox primer. De kunststofbussen moeten goed op maat zijn en alles afsluiten voor water maar toch moet de roerpen soepel draaien in de hennegatskoker.
Ook de roerpen die in het roerblad gaat moet geen kiertjes hebben waarbij water naar binnen kan komen.

De hennegatskoker moet weer goed op zijn plaats komen. Hij was met een transparante siliconen-achtige substantie aan de romp vastgekit. Dit is geen goede constructie, sileconen onderwater geeft vroeg of laat een lekkage.

Op het achterdek zitten twee gaten. De voorste is van de hennegatskoker. Deze moet afgekit worden bij terugplaatsing zodat regenwater niet naar binnen kan.
Het tweede gat (achterste) is waar de mik in gaat. Nu zat er een plastic holle buis doorgestoken. Deze eindigt in de roerfundering. Ik heb het idee dat deze op het hout staat. Het lijkt me niet bevorderlijk voor het hout. Ik heb de zwarte prut er uitgehaald. Ik kan hier het beste een dop op zetten zodat het water dat in de holle buis loopt (naast de mik) niet de kuip in kan lopen.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 17:37 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 12:42 #141746

3 augustus:

Rompperikelen

Bij het schoonspuiten van de romp (anderhalve maand geleden) en het schuren kwamen er kleine scheurtjes in het polyester naar boven. Ik heb alle barstjes en de craquelé plekjes met een mesje doorgeprikt en het buitenste laagje weggehaald. Het broze plekje was zichtbaar en hoorbaar. Als je er met je nagel op tikte klonk het hol en hoger van toon. Ook was het te voelen omdat het een klein bobbeltje was.

Mijn plan is om deze plekjes te behandelen met de variopox plamuur, schuren en daarna het hele onderwaterschip 3 x in de IJmopox coating te zetten en af te werken met een antifouling.

Het wegsteken van de barstjes in de gelcoating is een complex, tijdrovend en intensief werkje. De twee rotte vlonderdelen heb ik onder de romp, op de trailer gelegd en hierop lig ik te werken. Omdat lang liggen op een houten plaat niet bevorderlijk is voor mijn rug, doe ik dit niet langer dan een uur. De romp ziet er nu uit als een gatenkaas. Het schuren met de Festool delta schuurmachine met P120 gaat niet snel. Ik overweeg een grovere korrel te nemen zodat de oude coatinglaag en de mogelijke sporen van antifouling er geheel van af zijn. Bij het schuren zorg ik voor goede bescherming: stofmasker met ventilatienippel, stofbril, witte overall met capuchon en oordoppen in. Aan de schuurmachine een stofzuiger aangesloten die het direct af kan zuigen. Veiligheid boven alles.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 17:41 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 12:57 #141748

4 augustus:

Kuipperikelen

De kuip heb ik ook aandacht gegeven. Zoals al verteld in eerder bericht trof ik osmose aan. Ook waren er beschadigingen in de kuip. Deze heb ik, na schoonmaken en schuren, gevuld met de variopox plamuur. De hele kuipvloer geschuurd en 3 ronde gaten gezaagd t.b.v. de inspectieluiken. 1 in het vooronder, 1 in de kuip en 1 in het achteronder.



De kuip heb ik afgenomen met Ontvetter. Het plan is nu om hem 2 x in de IJmopox coating te zetten en 2 x met witte DD lak.

Er gaan veel producten van de IJssel doorheen. Gelukkig verdun ik de coating met IJmopox verdunner zodat het makkelijker te rollen is met een super fijne schuimroller. Hiermee kan ik redelijk snel werken. Toch gaat de ronde zijkant van de schuimroller regelmatig kapot. Omdat de kuip, met zijn hoosruimtes, veel oneffenheden heeft, is een mohair roller niet handig. Daarbij pluist de mohair roller erg. Voor een enkele verflaag zijn er in de kuip 3 schuimrollers doorheen gegaan. Tussen het aanbrengen van de lagen schuur ik het licht op. Hierdoor hechten de lagen goed aan elkaar.

Het resultaat ziet er wel mooi uit. Ik begin wel de bodem van mijn portemonnee te zien.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 16:24 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 11 aug 2010 13:13 #141751

Beste Apae,

Bedankt voor de tip. Aangezien er lekkage was via de kiel, was deze al voor een deel los (kiertje). Omdat de trailer een ophaalbaare kielbak heeft, heb ik de kielbak omhoog gehaald zodat hij de kiel maximaal ondersteund. Na het losdraaien van de oude kielbouten zag ik dat de kier iets groter was geworden en de kiel los was. De bruine kitachtige rommel waarmee de kiel vast zat was nat en nog kneedbaar/plakkerig. Ik heb de kiel eerst verankerd aan de kielbak en heb de kielbak daarna langzaam laten zakken, totdat deze ruste op de traileras. Tegenwoordig zijn er hardere kits die hard worden zodat ze schuurbaar zijn maar toch enigzins flexibel blijven zodat ze de druk op de kiel door het water kunnen opvangen, zonder te scheuren. In dat geval was een dergelijk hulpmiddel erg handig geweest.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 04 sept 2010 08:16 #146720

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Dit draadje ga ik lekker volgen. Ziet er goed uit, je aanpak.
Ik zou het interessant vinden om de hoeveelheden die je gebruikt ook vermeld te zien. Dat kan mij (en anderen) helpen met het ramen van de hoeveelheden.
Heb voor komende winter hetzelfde op de planning voor mijn Efsix.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 14 sept 2010 07:51 #148774

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Heb je inmiddels al weer een update? We zijn een maand verder. Ik ben benieuwd naar je vorderingen en ervaringen.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 16 sept 2010 00:21 #149360

Ik heb onlangs weer wat foto's gemaakt van de vorderingen. Ik zal ze zo spoedig mogelijk op de site zetten met een verhaal. Ik zal proberen ook een zo nauwkeurig mogelijk verbruiksverhaal van materiaal erbij te zetten.

Het streven is om dit het weekend op deze site te zetten.

Tot zover.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 10:31 #149941

September 2010

Begin september kreeg ik een telefoontje van de watersportvereniging met het bericht dat een stormvlaag mijn tent te pakken had genomen. De tent was overleden, afgebroken op de verbindingen en hing om de boot.

Nog diezelfde avond de rommel opgeruimd en de Centaur ingepakt in bouwzeil. Een vriend gebeld die een loods heeft en de afspraak gemaakt dat ik hem tot het einde van september daar kon stallen. De volgende dag de Centaur met spanbanden vastgemaakt aan de trailer en hem in de loods geplaatst.

Gelukkig was er geen schade. Wel regenwater dat in de kuip stond. Dit was een beetje en snel te drogen. Voordeel van de loods is dat het er droog is en bij lak werkzaamheden geen stofdeeltjes/pollen/zand aanwezig zijn. De loods is niet verwarmd.

Romp:

Alle plekken heb ik schoongemaakt. Alle osmose is eruit en het onderwaterschip schoongemaakt met Ontvetter van De IJssel. Daarna de gelcoat die was aangetast en met een mesje was opengemaakt, dicht gesmeerd met 2 componenten epoxyplamuur van De IJssel. Elke keer een beetje aangemaakt omdat het binnen een half uur verwerkt moet worden. Met twee plamuurmessen dit aangemaakt op een plastic plaat. Dit twee dagen laten drogen.

Schuren, schuren en nog eens schuren:

De meeste tijd (en energie) ging zitten in het schuurwerk. Onder de Centaur, op de trailer, de oude vlonders gelegd met hierop oude dekens. Dit was een soort bedje waarop ik lag. Eerst het onderwaterschip geschuurd met een B&D schuurmachine met korrel P40 schuurpapier. Alles afgezogen met een stofzuiger. Er kwam iets los, de laatste resten anti-fouling (die er met de drukreiniger niet af te krijgen waren) en een deel van de witte coating die daaronder zat. Daarna een professionele schuurmachine gebruikt van Festool. Deze vlakschuurmachine RS 100 C met grote stofzuiger werkte beter. Hij is krachtiger maar ook van gewicht veel zwaarder. Eerst met korrel P100 en daarna met P150. Het hele onderwaterschip hiermee gedaan. Nu kwam voor een groot deel ook de witte coating los. Daaronder zat een zwarte coating en daarna kwam de groene gelcoating. Toen het onderwaterschip nagenoeg egaal was heb ik ook, het vrijboord, boven de waterlijn geschuurd. Net boven de waterlijn waren kleine blaasjes zichtbaar en voelbaar. Dit was geen osmose maar bobbeltjes in de laklaag. Het vrijboord met P100 geschuurd en daarna met P150 glad gemaakt. Hiermee verdween de bovenste zaansgroene laklaag. Omdat deze gerold was, vond ik deze niet mooi erop gezet. Anders had ik het met watervastschuurpapier P280 of P400 kunnen schuren. Aangezien ik niet zeker wist of deze lak tweecomponenten was of enkel, heb ik een lapje, doordrenkt met Ontvetter van De IJssel op het vrijboord geplakt. Het loste niet op, dus tweecomponenten. De verf die eronder zat was ws. enkel. Dit omdat de zaansgroene lak bij het afspuiten al deels loskwam. Ook was er een lijn zichtbaar waar de lak losliet. Bij het afschuren van het vrijboord kwam aan de achterkant een naam zichtbaar "Centaur". Dit heeft er mogelijk met blauwe letters opgestaan. Gelijk aan de fabriekssticker. De lijn is mogelijk wit geweest.

Behandeling onderwaterschip:

Eerst het hele onderwaterschip twee keer schoongemaakt met Ontvetter van De IJssel. Daarna de waterlijn afgeplakt met geel 3M tape. Dit kan je er ongeveer een week op laten zitten.
Omdat ik had gelezen dat IJmopox ZF Primer van De IJssel alle haarscheurtjes dicht van polyester en tevens osmose-werend is, heb ik twee lagen erop gezet. De eerste laag over de breedte van de Centaur erop gerold. De dag na de eerste laag licht opgeschuurd met P180 op een schuurkurkje. Daarna met doeken afgenomen zodat het stofvrij was. De tweede laag over de lengte van de boot gerold. Ook deze weer licht opgeschuurd en afgenomen met doeken. Daarna twee lagen IJmopox HB Coating erop gezet.

De volgorde:

- Schuren met Schuurmachine korrel P40
- Schuren met Schuurmachine korrel P100
- Schuren met Schuurmachine korrel P150
- Ontvetter afnemen en laten drogen
- Ontvetter afnemen en laten drogen
- IJmopox ZF Primer met roller
- Licht schuren met P180
- Stofvrij maken
- IJmopox ZF Primer met roller
- Licht schuren met P180
- Stofvrij maken
- IJmopox HB Coating met roller
- Licht schuren met P180
- Stofvrij maken
- IJmopox HB Coating met roller
- Licht schuren met P180

Verdere planning:

- Kiel terugplaatsen en vastkitten.
- Hele onderwaterschip/kiel/roer in anti-fouling. Ik kies voor een harde anti-fouling.
- Vrijboord twee keer lakken met DD coating van De IJssel.


Verbruik tot nu toe:

De IJssel:

- 2 x Ontvetter
- 1 x Variopox Plamuur
- 4 x IJmopox ZF Primer (bijna 1 voor de kiel, ruim twee voor onderwaterschip en rest voor nog te behandelen delen waar de Centaur op de trailer rust)
- 4 x IJmopox HB Coating (bijna 1 voor de kiel, ruim 1 voor de kuip 2x gedaan, ruim twee voor het onderwaterschip)
- 2 x IJmopox verdunner
- 1 x Double Coat wit voor de kuip
- naar verwachting 2 x Double Coat voor het vrijboord
- 1 x Double Coat kwastverdunner

Tips:

Maak van alles eerst een beetje aan zodat je binnen de verwerkingstijd blijft. Zorg dat de verhoudingen van de harder ongeveer kloppen. Het is lastig om dit exact te doen. Vertrouw op je gevoel. Vlakke delen zijn het beste met een fijne schuimroller te doen. Bij oneffenheden, zoals in de kuip, kan de bolle kant van de schuimroller snel beschadigen. Ook is mijn ervaring om meerdere rolletjes te gebruiken. De twee componenten producten zijn slecht voor de gezondheid. Raadpleeg de site van De IJssel - veiligheid informatie bladen. Bij de meeste middelen is een allround filter nodig voor een (half)gelaatsmasker of ademhalingsmasker. Voorkom dat je in kleine en/of slecht geventileerde ruimtes werkt. Mijn ervaring is dat toen ik in de bergruimtes, onder het voor en achterdek met de Double Coat ontvetter bezig was, ik licht in mijn hoofd werd. Veiligheid staat altijd voorop.

Draag daarom:

- Overall of als het warm is een dunne witte overall zodat je geen huidcontact hebt met de middelen.
- Bij verwerking van de Ontvetter, draag goede handschoenen. Ik heb groene die tegen chemische stoffen kunnen. Ook bij het schoonmaken met Super Cleaner van International had ik deze aan. (raar, op het plaatje staat iemand met blote handen en een spons maar achterop staat toch echt dat dit een agressief middel is)
- Bij schuren dikke rubber bouwhandschoenen. Ik gebruik die met een oranje binnenhand en witte stoffen buitenkant.
- Bij het schilderen, witte schilder of handschuurhandschoenen. Hiermee heb je goede grip en voorkomt spettertjes op je handen.
- Bij schuren draag je goede gehoorbescherming. Ik gebruik discodoppen van comfoor, van Beter Horen. Maar er zijn ook goede alternatieven. Die gele schuimdopjes dempen niet voldoende.
- Bij schuren draag je een goede stofkap. Ik gebruik North 0121 met een nipple.
- Bij alle werkzaamheden gebruik ik een beschermbril.
- Bij alle stoffen waar gassen afkomen gebruik ik een half gelaatsmasker met een allround filter. Typ op conrad.nl maar eens adembescherming in. De maskers zijn redelijk betaalbaar, de filters zijn relatief duurder.
- Zorg altijd voor een veilige werkplek met goed gereedschap.

Foto's volgen.
Tot zover.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 10:39 door Centaur 1023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 10:43 #149943

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Dat wordt vast een hele mooie Centaur! Ze zeilen prima.

twee opmerkingen:
- waarom eerst schuren en dan ontvetten? doe ik andersom, anders schuur je evt vet erin, en dat krijgt je moeilijk weer weg.
- doseren harder etc: neem een kleine electronische kuekenweegschaal, die wegen 1 gram nauwkeurig. (Aldi, 10 eur, Blokker, 14 eur).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 10:55 #149947

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Leuk om te horen hoe het gaat, en goed om te zien wat je voal verbruikt!

Ook ik heb nog wel een opmerking.. Je zegt dat de kiel eraf is.. Maar waarom draait je de boot dan niet om als je aan het onderwaterschip bezig bent?
Dat moet toch te doen zijn met wat vrienden/heftruck/bloed, zweet en tranen...

En het werkt een stuk makkelijker! Zeker gezien de zware schuurmachine die je gebruikt..

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 11:02 #149949

Bedankt voor je mail, T.

In een eerder stadium had ik het onderwaterschip al met verdunde Super Cleaner van International schoongemaakt en met de drukreiniger schoongespoten. Daarna herhaald met pure Super Cleaner en opnieuw schoongespoten.

Later het onderwaterschip met een lap doordrenkt met Ontvetter schoongemaakt maar de coating loste hiermee op en smeerde ik de coating uit over de romp i.p.v. dat het vuil afnam. Me toen alleen beperkt tot de osmose plekken. Deze schoongemaakt. Aangezien de romp vet en stofvrij was heb ik na het plamuren en schuren de romp nogmaals afgenomen met ontvetter, alvorens ik met de primer aan de slag ging.

Voordat ik het vrijboord behandelde heb ik dit wel met Ontvetter schoongemaakt.

Bedankt voor je tip m.b.t. het afwegen van de harder om tot een nauwkeurige samenstelling te komen.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 11:18 #149955

Bedankt voor je mail, Trotti.

Omdraaien heb ik afgewogen. Eigenlijk was dat achteraf misschien de beste oplossing, zeker voor het bewerkgemak. Neerwaartse druk is altijd makkelijker dan opwaartse druk uitoefenen. Ik maak ook liever gebruik van de zwaartekracht.

In het begin ging ik er vanuit dat dit een korte termijn project zou zijn. Dit kwam door de staat zoals hij er uit zag bij de koop. Alles leek er op, zonder de ervaring van nu, dat ik hem dit seizoen nog in het water had.

Toen de kiel eraf ging heb ik het toen wel overwogen. De Centaur weegt totaal 550 kg. Dat min de kiel van 170 kg en de mast, zou hij kaal op ongeveer 300 kg komen. Best mogelijk om hem met wat man sterk te kantelen.

Uiteindelijk heb ik hier niet voor gekozen omdat er zowel in de kuip als op de romp veel werk te doen was, tussen de schalen hij goed moest kunnen drogen, ik de kielfundering moest behandelen en lang heb staan worstelen met de demontage van het roer. Daarnaast is het vervoeren van een Centaur op een trailer die "normaal" staat stabieler en handiger.

Met de wijsheid en de ervaring van nu zou ik het anders aangepakt hebben. Maargoed, dit is mijn eerste restauratie van een boot en ik kan hiervan alleen maar leren.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 12:16 #149973

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik begrijp dat het achteraf de koe in zijn kont kijken is...

Ik heb het met mijn eigen bootje ook nog overwogen (kajuitbootje met vaste kiel en ong. 1200 kg...)

Maar toch maar conventioneel aan het werk gegaan...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 20 sept 2010 15:20 #150045

  • pdeboer
  • pdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
complimenten voor de goede beschrijving van je werkzaamheden! Leuk project maar jammer voor je dat het dit seizoen niet is gelukt hem weer in het water te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 29 sept 2010 22:58 #152066

Zaterdag 25 september:

Groot deel van de dag bezig geweest met de voorbereidingen voor het geplande lakwerk van het vrijboord.

Nadat ik de gele 3M tape had verwijderd het vrijboord schoongemaakt met Ontvetter. Vooral de waterlijn schoongemaakt waar de gele tape opgezeten had. Taperesten zorgen voor slechte aanhechting van de lak.

Het hele vrijboord geschuurd met P100 zodat de oude zaansgroene lak weg was en er een doffe groene gelcoat overbleef. De groene lak bleef vaak plakken op het schuurpapier en zorgde dan voor kleine cirkeltjes bij het schuren. Met lakens het stof van de boot afgenomen. Daarna met Ontvetter afgenomen.

Zondag 26 september:

Het hele vrijboord geschuurd met P150. De kleine cirkeltjes verdwenen hiermee. Het was lastig schuren onder de bovenliggende rand. Hier schuurpapier op een rolletje gebruikt en licht met de hand opgeschuurd. Wederom met lappen het groene stof afgenomen en met Ontvetter afgenomen.

Hulp gehad van mijn vader. In de middag de waterlijn afgetaped. Een blik aangemaakt van Double Coat lak. Kleur: Antraciet blauw. Met een kleine kwast de rand onder het gangboord gedaan. In eerste instantie met een dure nieuwe ovale kwast geschiderd. Dit had beter met een oude kwast gedaan kunnen worden omdat hij erg uitviel. Doorgegaan met een fijn rollertje. Helaas maar een half blik verbruikt. De pot afgesloten en in de koelkast gezet, in de hoop er morgen nog gebruik van te maken.

Het resultaat mag er zijn. De gerolde lak vloeit mooi uit en is glimt als een spiegel.

maandag 27 september:

De bewaarde lak is helemaal hard geworden. Aangezien deze was aangemaakt met de verharder kon deze niet bewaard blijven. Wederom hulp gekregen van mijn vader. Het vrijboord licht opgeschuurd met de hand P400. Nu een half blik aangemaakt. Met een keukenweegschaaltje de juiste verhoudingen aangemaakt. Een kwartier laten reageren en met de roller erop gezet. Omdat het avond was een aantal tl balken gebruikt om te kunnen zien waar we gebleven waren.


dinsdag 28 september:

Wat een supermooi resultaat. Voorzichtig de tape er vanaf gehaald.

woensdag 29 september:

De kiel stond nog onder de romp in de kielbak. Vandaag dan eindelijk de tijd om de kiel onder de boot te bevestigen. Ik was vorige week naar de watersportvereniging gegaan. Daar had ik een afspraak om de Centaur in de kraan te liften en even op een andere trailer te zetten. Daarna de kiel in de kraan en in mijn trailer. Op het juiste punt neerzetten en daarna de kielbouten uit de kiel draaien. Eerst de moeren contra draaien en de onderste tegen de klok in draaien. Alle drie de kielbouten los gekregen. Daarna de Centaur weer in de kraan en van de geleende trailer op mijn trailer. Dit zodat de kielgaten van de kielfundering correspondeerden met de tapgaten in de kiel. De kiel in de trailer vastgezet met grote lijmklemmen, ondersteund met houten blokken. Daarna voorzichtig de boot weer naar de loods gereden.

Nu dus de beurt om de kielbouten vanuit de kuip door de romp te steken zodat ze in de kiel gedraaid konden worden. Alvorens het paste heb ik eerst met een ronde houtvijl de oneffenheden weg kunnen vijlen. Op de kiel had ik een doek gelegd zodat niet het slijpsel in de gaten kon vallen. Daarna begonnen met de middelste kielbout. Deze ging redelijk vlot in de kiel. Ook hier twee contra gedraaide moeren aan het einde van de kielbout. Aangezien ik de kielbouten 33 cm lang had gehouden, staken ze een stukje uit. De gemiddelde tussenruimte tussen bovenkant kiel en de romp was 6 a 7 cm. Daarna de achterste kielbout. Dit was een lastiger verhaal maar het lukte gelukkig ook. De voorste kielbout was een lastig verhaal. De kiel moest iets opgelift worden. Met een houten blok op mijn schouder, de kiel opgeduwd. Daarna ondersteund met andere blokken. De kielbak aan de voorzijde omhoog gedraaid waardoor de bout erin ging. Nog even aan de achterste punt van de kiel geduwd en toen pakte het schroefdraad. Daarna de schetsplaten in de kuip om de kielbouten gelegd en de moeren aangedraaid. Dit gelijkmatig gedaan zodat er overal gelijke druk op kwam te staan. Toen er 3 cm tussen de bovenzijde kiel en de onderzijde romp zat, gestopt. De Simson marine kit op de bovenkant van de kiel gespoten. Eerst in het midden een dikke rups van kit. Daarna rond de kielbouten en daarna de zijkanten. Gelijkmatig de drie moeren aangedraaid. De kiel kwam los uit de kielbak en zocht zijn weg naar de romp. Met een grote baco de moeren voorzichtig aangedraaid. Toen de kit de romp raakte verdeelde deze zich. Bij het vastdraaien kwam er voornamelijk bij de voorste en de achterste kielbout een klodder kit uit. Toen hij helemaal was vastgedraaid heb ik met een handschoen de overtollige kit uitgesmeerd over de plekken waar niet zoveel uitkwam. Dit zodat de kit mooi uitgesmeerd was over de aanhechting. Dit alles kon ik niet alleen. Mijn schoonvader heeft me hierbij geholpen.

Het resultaat mag er zijn.
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 29 sept 2010 23:45 #152068

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Knap werk, je zou niet zeggen dat het je eerste bootrestauratie is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Centaur 1023 Restauratie 30 sept 2010 06:41 #152082

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Mooie stap-voor-stap documentatie van je restauratie. Ben heel benieuwd hoe de boot er nu bijligt.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl