Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Project Simoun 445 Zeilboot(je)

Re: Project Seymoun 45 Zeilboot(je) 25 nov 2010 13:13 #162612

Je moet ( kan/ zou ik doen) in iedergeval de mastvoet ondersteunen.. een balkje (hoogte belangrijker dan de breedte, ivm doorbuiging) van een 30 cm/ halve meter helpt al erg..)
Gewoon dichtnaaien vind ik zelf nooit een fijne optie (tenzij je meldt dat de kielbalk rot is.. maar dan raak je hem niet meer kwijt). Complete renovatie lijkt me erg complex.. ik zie aankomen dat je natuurlijk wel de rand los kan frezen (dremeltje, 1/2 dag werk) maar dat je je zwaardkast niet zo makkelijk kan openen.. (daar zit kuip ook aan de romp vast)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Simoun 445 Zeilboot(je) 25 nov 2010 15:21 #162641

  • One Off
  • One Off's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik heb nog een Simoun 485 liggen met soortgelijke problemen. Misschien heb ik nog wat nuttige info:
1. de extra rvs plaat onder de maststeun is niet origineel
2. rubber onderin de zwaardkast voorkomt een fontein bij het planeren en maakt een vlakker onderwaterschip; het is een 'hoekrubber' van ca 2x2 cm dat met lijm vastzit in de zwaardkast. Misschien loopt het zwaard wat soepeler als je het rubber invet met bijv. vaseline; mogelijk is de ophanging te zwaar aangedraaid. Zeilend staat er een zijwaartse kracht op het midzwaard die op- en neerhalen bemoeilijkt.
3. de stuurman zit zonder de flappen aan de spiegel al snel in voetenbad.

Het is een zeilboot die snel reageert en waar alles op zit qua zeiltrim. Alleen zwaait de giek gruwelijk laag door de kuip...

Als je belang hebt bij een scan van de (Franse) brochure voor de 445/485, stuur me dan maar een PM.

groet, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project Simoun 445 Zeilboot(je) 26 nov 2010 22:39 #162976

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Hans en Jan bedankt voor de nuttige info.
Ik ben zo nu en dan druk aan het schuren en dit komt straks allemaal van pas.

Morgen ga ik een stukje hardhout halen om zo'n ondersteuning van de mast te maken (H-op z'n kant vorm). Ik denk t hout nog nabehandelen met een epoxyhars, vastlijmen op de bestaande kielbalk en dan kan de kap weer dicht.

Jan, hoe ziet de ondersteuing er bij jouw uit? De plaat is bij mij iets licht doorgebogen.
Die flappen laten idd water door en soms is dat best koud water. En die giek heb ik al eens tegen m'n voorhoofd gehad. gelukkig is ie hol.

Ik zal je een PM sturen.

Dit is wat ik kon vinden van de Simoun:


Laatst bewerkt: 26 nov 2010 22:47 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 11 mrt 2011 14:33 #182192

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Kleine update:

Inmiddels is ons bootje vrijwel geheel geschuurd; Gaten zijn verder open gefreesd zodat ze beter gedicht kunnen worden; Ik heb een (hard)houten ondersteuning voor onder de mast gemaakt en het rotte deel verwijderd.

Nu wil ik de opbergbak terug plaatsen.
In de holle opdekrand van de bak zit nu een iets zacht materiaal (geen idee wat). Ik wil deze rand goed opvullen zodat het lijmcontact met de polyester body van de boot voldoende is.
Weet iemand met welk materiaal ik dit het beste kan opvullen?
Voor de polyester bak vast te lijmen dacht Polymeerkit te gebruiken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 11 mrt 2011 18:50 #182238

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik zou vezelpasta gebruiken om de holte op te vullen (na goed schoonschuren met grof schuurpapier).

Vervolgens kan je de rand naast het gat aftapen. Plaats nu de bak (tijdelijk) en loop een mes langs de bak, door de tape. De bak weer verwijderen, en de tape welke onder de bak zat kan je nu makkelijk verwijderen. Nu met Tec7 lijmkit de boel terugzetten. Liefst de kitnaad 1mm dik houden. (leg hier en daar een ringetje, stukje hout (ijslollystokje aan stukjes knippen) of iets anders in de lijmnaad. Dan druk je e.e.a. niet plat.

(bovenstaande geldt overigens voor iedere kit, het heeft wat laagdikte nodig om beweging te kunnen opvangen.

Na het plaatsen met een plamuurmes en zeepsopwater de rand schoonstrijken en de tape verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 12 mrt 2011 09:35 #182318

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Oke, dank voor de extra tip!
Door met het mes tussen bak en tape te snijden om dan een goede aanluitvorm te krijgen, als ik het goed begrijp. De vezelpasta zou dan dus nog niet keihard moeten zijn voordat ik begin te snijden.

Ik wil er nog aan toevoegen dat er schroefgaten rondom de bakrand zitten, maar ik vraag me af of deze dan nog nodig zijn. Voorheen zat er ook nog een kitrand rondom de bak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mrt 2011 21:04 #182948

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Goed dit is mijn winkelwagen:

1x 3KG Epoxyhars + ve.. €37,77
1x Aerosil €11,81
4x Platte wegwerp kwa.. €2,84
1x Polyester glasveze.. €10,04
1x Tec 7 Lijm kit €14,24
1x Mengbekers €0,36
2x Keperweefsel 160gr.. €15,04
1x Latex handschoenen €0,80
Subtotaal: €92,90
BTW: €17,65
Totaal: €110,55

Ik twijfel of 3kg hars niet te veel is en 2 m2 keperweefsel te weinig is. :blink: Sorry ik ben wat dit betreft echt een grote amateur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 25 apr 2011 18:25 #191027

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Spullen zijn inmiddels geariveerd en in gebruik.

Eerste poging met epoxy en vezelmatten:


na 3 lagen vezelmatten:


Verder een ondersteuning gemaakt om doorbuiging van polyester onder de mast te voorkomen.

Ondertussen begonnen de spiegel deels te verwijderen. Hout tussen de schaaldelen is volkomen rot. Dit is de tussenstand tot nu toe:

De bedoeling is hier een plaatje multiplex (5.5mm) in epoxy gedeeltelijk tussen de schaaldelen te lijmen. Dit zou dan al waterdicht moeten zijn.
Om het verder af te werken dacht ik hierop nog twee stuks multiplex te lijmen zodat er een gootje ontstaat welke makkelijk is af te kitten. Dan gaten voorboren voor het ophangsysteem van het roer Zie schets:

enkele oude foto's:
01-spiegel
02-spiegel
03-spiegel
Laatst bewerkt: 25 apr 2011 18:43 door fpb10. Reden: links toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 11:28 #192011

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Vraagje:
Wanneer ik alleen een stuk multiplex 5,5mm dik en ca. 1cm rondom groter dan het gat op de foto tussen de schaaldelen lijm en daar bovenop nog een stuk multiplex met de grote van het gat zelf, die rondom dichtzetten met epoxy of vezelpasta, is er dan een kans dat de gedichte voeg tussen multiplex en polyester gaat scheuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 12:09 #192012

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Je wilt dus tegen de polyester buitenhuid een plaat die rondom iets groter is dan het gat aanbrengen. OK, maar houdt het zeker 1,5 cm groter dan het gat. Goed vastlijmen tegen de buitenhuid (spiegel) met verdikte epoxy. Het eerder getekende detail met de 3 platen multiplex kan mooier, zoals je zelf ook voorstelt. Je kunt de vorm van het gat dat je wilt opvullen goed omtrekken als je eerst een plaatje multiplex achter het gat zet en dat aftekent. Past na uitzagen precies. De naad tussen polyester en multiplex zou ik (nadat ik het multiplex flink in de epoxy heb gezet) rondom "aftapen" met een strookje glasweefsel en dat later nog eens met epoxy afsmeren. Na schuren zal er vrijwel niets van de naad te zien zijn en tevens is de naad versterkt.
Ik zie op de oude foto's dat er een gat zit in de spiegel. Is dat waar de hangbanden aan hebben gezeten? Als je die terugplaatst en de spiegel moet die krachten weer opnemen moet je op die plaats een extra plaatje multiplex van plm 5x12 cm aanbrengen.
Laatst bewerkt: 01 mei 2011 12:15 door jerry. Reden: aanvulling tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 12:26 #192013

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ik denk dat jouw voorstel met het aftapen van de naad met glasvezel beter/mooier is dan mijn detail en die dus doorzet.

Het oude idee van een 3e stuk multiplex was bedoeld om zo de naad weg te werken zoals je bij een plint op laminaat in de woonkamer ook doet.

Die hangbanden zaten vroeger zo vast maar een extra versteviging kan wellicht geen kwaad:
Laatst bewerkt: 01 mei 2011 12:27 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 12:46 #192014

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ik vraag me eigenlijk in een keer af of het allemaal wel sterk genoeg is met 2x multiplex van 5,5mm en dat extra plaatje van 5x12cm wanneer die hangbanden er aan hangen. Je ziet dat ik het gat niet op z'n ruimst heb gemaakt.

Ook lukt het niet 1,5cm overlap aan onder en bovenzijde te krijgen. Boven zit ik nu al direct tegen de rand en onder krijg ik te maken met de noodoverloop. Links en rechts is er wel 2cm overlap tussen multiplex en polyester.
Laatst bewerkt: 01 mei 2011 13:02 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 14:43 #192021

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Die 11mm hout is zeker sterk genoeg. Bij de FJ zat ik in 8mm hout (schroeven met epoxy in het hout gezet) en dat is nooit losgekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 16:52 #192032

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Het lijkt mij zeker sterk genoeg: 6 mm polyester+ 11 mm multiplex+ extra plaatje van 10 mm. Bij een houten Optimist zitten de hangbanden ook ongeveer zo bevestigd. Bekijk het hele detail nog eens want ook de gehengen van het roer moeten aan de spiegel worden bevestigd. Zijn de twee "zelflozers" (de kleppen achterin? nog wel dicht zodat er geen water tussen de binnen -en de buitenschaal kan komen? Als de aluminium plaatjes op de spiegel origineel zijn zou ik die gebruiken of opnieuw maken van aluminium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 01 mei 2011 17:46 #192045

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Jerry ik hou het op 1x multiplex tussen de schaaldelen en 1x multiplex die in het buitenste schaaldeel valt. Dan een extra versteviging van 5x12cm zoals door jou aangegeven. Dus totaal 3x5,5mm aan multiplex.

De gehengen komen ook aan dit alles te hangen. Hiervoor heb ik ruime gaten (bout + 5mm) voorgeboord die ik met epoxy vul zodat er er geen lekwater bij het multiplex kan.

De zelflozers dacht ik het deel dat vast moet zitten, vast te lijmen ipv. boren of popnagels zoals nu was.

De alu. plaatsjes lijken me niet origineel maar dat weet ik niet zeker.

bedankt voor jullie meedenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 13 mei 2011 18:58 #194297

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
spiegel is eindelijk gedicht met anderhalf plaatje multiplex, gaten voorgeboord en gevuld met epoxy. Kiertjes nu nog te dichten met epoxy in de vorm van pindakaas en matjes over de naden.

Ondertussen vraag ik me af wat ik hier mee moet:
Plaatje polyester ca. 500x150 links en recht op een gat in de boot gelijmd/bevestigd met popnagels en rondom afgekit:

Links-achter zie je het rechthoekig plaatje polyester (?) zitten:

Heeft iemand een goed idee om dit een beetje netjes af te werken?
1. Of opnieuw netjes rondom afkitten
2. Of randen rondom afschuinen met plamuurvezel en overschilderen met epoxy of een strookje vezelmat

Voor verf denk ik aan het merk Epifanes.
Laatst bewerkt: 13 mei 2011 18:58 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 13 mei 2011 19:28 #194302

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Misschien heeft iemand een kleine versteviging aangebracht om er een kleine bb-motor aan te kunnen hangen. Is er aan het plaatje niet te zien of er een paar motorklemmen aan hebben gezeten? Ik zou de randen netjes afronden, gladschuren en met de spiegel mee schilderen (wit). Epifanes lijkt me een goede verf. Ik gebruikte Mono-urethaan van Epifanes, die lijkt me ook voor jouw bootje geschikt. Zie verder op dit forum hoe je moet voorbereiden en schilderen. Succes gewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 05:30 #194321

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ze hebben hem ooit gestolen en er roei/fluisterboot van willen maken, dus zou kunnen.
Afronden (door te schuren bedoelje?) is netjes maar is het dan ook waterdicht?

bedankt voor je reactie jerry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 12:20 #194364

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Ik zou niet weten waarom het daar zou kunnen lekken. Is het plaatje niet gewoon op de spiegel vastgemaakt? Waar ik nog even op zou letten zijn de twee "zelflozers" in de spiegel. Die dienen er voor om als er water in de boot is gekomen (door omslaan ! :sick: ) door weer te zeilen het water er door de zuiging uit te trekken. De 2 klepjes moeten normaal wel goed sluiten. Zitten er aan de binnenkant van de boot nog klemmen of ogen aan? In het laatste geval moeten er nog een paar elastieken aan die de kleppen dicht houden. Is de aanslag/afdichting met rubber? Eventueel vernieuwen. Op de foto van 1 mei ziet het er niet al te fris uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 15:13 #194379

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Oh ik zie het al, jij hebt het over de spiegel en ik over de 2 platen achterin de kuip aan de zijkant. Alsof ze er een bankje hebben willen maken. Zie mijn closeup foto en overzichtsfoto..
Laatst bewerkt: 14 mei 2011 15:16 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 15:52 #194387

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Zo te zien heeft de Simoun 2 luchtkasten. Als de 2 platen er origineel uitzien, zijn dit waarschijnlijk de "toegangsluiken" voor de luchtkasten. Als ze niet origineel zijn heeft iemand ze er in gemaakt voor inspectie van het binnenste of reparatie van de originele luiken. Het zijn dus gaten in de binnenschaal van de boot, dus lekkage kunnen ze niet veroorzaken, denk ik. Zo te zien zijn ze goed vastgezet (popnagels?). Ik zou er niet te veel aan doen: gladschuren en meeschilderen met de kuip, tenzij je inspectieluiken wilt hebben. Hangt er van af of water dat in de luchtkasten kan komen er ook via het boegluik er uit kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 16:50 #194395

  • marcelfo
  • marcelfo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
Voor zover ik mij kan herinneren zitten er in de luchtkasten van de Simoun 4.45 geen inspectieluiken. De luiken in deze boot zijn er dus later ingezet.
Ook zitten er van origine geen klepjes voor de zelflozers. Door de grote reactiesnelheid van de boot is het water er zo uit.
Bij weinig wind - lage snelheid gewoon iets naar voren gaan zitten, zodat er geen water door de zelflozers naar binnen stroomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 14 mei 2011 18:35 #194411

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Nee, die luchtkasten zijn zeker niet origineel en ook geen idee wat ze hiermee hebben willen bereiken.
Zie een andere Simoun gevonden op google:

Ik denk dat ik die 2 platen van 3a4mm rondom maar gewoon weer afkit.

Misschien dat ik die zelflozers idd. ook zonder kleppen doe, hoewel ik het water vorig jaar best nog koud was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 15 mei 2011 07:59 #194467

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
De luchtkasten zijn origineel. De later gemaakte en weer afgedekte "inspectieluiken" niet. Er bestaan kant-en-klare afschroefbare ronde inspectieluiken die je zou kunnen inbouwen in de 2 plaatjes van 50x15 cm. Zie de catalogus van een online watersportwinkel (bijv. "Bootschappen.nl")
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project Simoun 445 Zeilboot(je) 16 mei 2011 17:26 #194841

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
wat een goeie site trouwens die bootschappen.nl
bedankt, ik denk dat ik hier mn verf bestel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl