Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Efsix 1397

Restauratie Efsix 1397 14 dec 2010 09:07 #165687

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik ben inmiddels bijna 2 maanden bezig met de restauratie/grondige opknapbeurt van mijn Efsix. Ik heb hiervoor een blog aangemaakt waar ik jullie via deze weg op wil attenderen.

Mochten er constructieve op- of aanmerkingen zijn, hoor ik deze graag.

efsix1397.blogspot.com

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 09:14 #165875

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Zoals te zien op mijn blog ben ik bij het schuren van dek en kuip op meerdere plaatsen door de Gelcoat heen gegaan. Hier ligt het laminaat bloot. Er zijn zelfs een paar kleine plekjes waar ik helemaal door het laminaat heen ben gegaan. Het laminaat is dan ook flinterdun...
Deze plekken wil ik lokaal repareren met epoxy en glasweefsel. Hiervoor wil ik een epoxy gebruiken met een snelle harder zodat ik ook bij de huidige lage temperaturen door kan. Mijn boot ligt binnen. Ik kan heel beperkt verwarmen (ir straler terrasverwarming) maar zonder dat is, ook tijdens de afgelopen periode de temperatuur niet onder de 8 graden gedaald.

Verder moet er een coating overheen. Deze dient als slijtvaste, harde beschermlaag voor het laminaat en komt onder de eigenlijke afwerklaag. Ik denk dat hiervoor 2 geschikte opties zijn:
- Pure epoxy met snelle harder (ivm temperatuur)
- Pantsercoat / Gelshield 200 of soortgelijke epoxy primer.

Het gaat hier dus om toepassing boven de waterlijn.

Het onderwaterschip is ook helemaal kaan gehaald. Hier ga ik in een later stadium een dun glasweefsel aanbrengen icm pure oplosmiddelvrije epoxy. Hier overheen komt dan een epoxyprimer zoals Pantsercoat / Gelshield 200 en daarna een antifouling.

Nu is Gelshield een duur product. Ik noem het echter omdat ik 5 liter Gelshield 200 goedkoop (lees goedkoper dan Pantsercoat) kan krijgen en er veel goeds over hoor. Hierdoor overweeg ik dit ook voor boven water te gebruiken.

Is hier iets op tegen? of kan ik beter gewoon Epoxy toepassen?

Jullie advies wordt gewaardeerd.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 10:13 #165885

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Naar mijn idee is gelshield voor onder de waterlijn bedoeld.

en als je boven de waterlijn wilt beschermen, dan kan je gewoon verven! En met 2 componenten als je een iets harder einderesultaat wilt hebben.

Wellicht zijn er andere forummers die hier nog iets op aan te vullen hebben?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 10:28 #165890

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
fan van hb-coating voor deze toepassing. Hard, goed schuurbaar, en prima grondlaag voor dd-lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 12:16 #165906

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
trotti schrijft:
Naar mijn idee is gelshield voor onder de waterlijn bedoeld.

Dat staat als een paal boven water. Maar zijn de eigenschappen geschikt voor het doel dat ik voor ogen heb. Normaal zou de prijs een beletsel kunnen zijn hiervoor.
Kijk als Pantsercoat / HB geschikter is laat ik de Gelshield schieten.
Als de prijs dus een reden is im HB te verkiezen boven Gelshield vervalt dat argument dus. HB Coating is E35 per liter, Gelshield betaal ik E16 per liter.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 12:47 #165913

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
HB-coating kun je makkelijk in 1 laag schilderen, gelshield minimaal 3 om het een beetje fatsoenlijk dekkend te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 15 dec 2010 12:53 #165914

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dan is dus die HB Coating echt dikker neem ik aan?

Thanks.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 16 dec 2010 10:03 #166032

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Ik weet niet of je wedstrijden wilt gaan varen, maar ik ken iemand die het anti slip van zijn Yngling op het voordek rondom het 'buiskapje' had geschuurd in de vorm van het zeilteken. Die boot werd dus gewoon lekker afgekeurd op het WK in Denemarken. Daar sta je dan, ze konden meteen weer naar huis.... Niet te veel er af stel ik voor...

Maar misschein zijn ze bij de Ifsex wat minder streng haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 16 dec 2010 10:28 #166040

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zo te zien komen er ook weer de nodige laagjes glasmat bij, dus je zou ook bang kunnen zijn dat de boot iets te groot wordt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 16 dec 2010 10:38 #166045

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Een toer Efsix wordt niet snel te groot B)
Ik heb de oorspronkelijke antislipvlakken helemaal in kaart gebracht en breng deze weer helemaal zo aan. Nu echter met antislip DD lak in net afwijkende kleur van de rest van het dek.
Het Efsix zeilteken op de buiskap in de antislip vind ik echter wel een heel leuk idee. Hmmm.....

Alleen het voordek (tpv de overgang van dek naar buiskap zeg maar) krijgt een extra laagje 160gr glasweefsel. Verder licht het laminaat alleen bloot, is verder niets af gegaan. Het laminaat is echt zo dus dat als je een oneffenheid wegschuurd, je al door het laminaat heen bent. Ik denk dat er niet meer dan een 300gr matje op ligt...

Bedankt voor het meedenken.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 07 apr 2011 08:07 #187742

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Mijn restauratie nadert zijn eindpunt. Ik ben inmiddels het beslag aan het terug plaatsen. Foto's en beschrijvingen zijn te vinden op efsix1397.blogspot.com

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 07 apr 2011 08:15 #187744

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ziet er prachtig uit Erik Jan. Kan niet anders zeggen.
Al dat werk is zeker de moeite waard geweest.

Ik probeer vanavond nog even langs mijn boot te gaan om die foto's te nemen van de kiel, maar wordt wel krap, dus ik weet niet zeker of het gaat lukken.

groet, Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 07 apr 2011 08:39 #187748

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Zou je me een groot plezier mee doen. Ga morgenavond met de kiel bezig; hoop dan het hefmechanisme in orde te maken.
Bijna alle beslag zit er inmiddels op; provisorisch. Straks nog buthyltape eronder voor de afdichting en dan het water ermee in.

Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 04 juli 2011 08:51 #205440

Beste EJ,

Ik heb je blog gelezen. Erg leerzaam.
Tja, sta nu zelf op het punt om een EFSIX te kopen.

Heb er eentje op het oog. Sterk verwaarloosd maar wel compleet en nog zeilwaardig.

Heb je nog tips waar ik op moet letten voor de aankoop?

- Bootje staat reeds 5 jaar op een aanhanger in een schuur. Kiel is echter volledig opgetrokken, kortom leunt niet op aanhanger. Anderzijds, trailer heeft geen rollen maar beugel. De romp lijkt niet vervormd te zijn.
- Lier (kiel) is sterk verroest.
- Twee schade plekken (2 cm) aan de voorkant in de romp. Lijkt een beetje op een scheur maar niet door en door. Het lijkt tevens of er overheen is geschilderd .
- Waterlijn op spiegel twee cm boven (!) de onderkant van de spiegel te staan. Baart me een beetje zorgen. Uiteindelijk bleek dat de eigenaar een 6pk (4 takt) motor heeft gebruikt. Bij de kiel is de afdruk van de waterlijn ruwweg 5 cm onder de vloer. (handige info die ik van je blog heb).
- romp voelt overal vrij hard aan. Geluid is zelfde.

Als je aandachtspunten hebt, hoor dat graag van je.

AW
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 08:59 door aretwoare. Reden: AW
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 04 juli 2011 09:07 #205444

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Beste EJ,

Ik heb je blog gelezen. Erg leerzaam.
Tja, sta nu zelf op het punt om een EFSIX te kopen.

Heb er eentje op het oog. Sterk verwaarloosd maar wel compleet en nog zeilwaardig.

Echt een leuke boot. Ga je veel plezier van hebben.

Heb je nog tips waar ik op moet letten voor de aankoop?

- Bootje staat reeds 5 jaar op een aanhanger in een schuur. Kiel is echter volledig opgetrokken, kortom leunt niet op aanhanger. Anderzijds, trailer heeft geen rollen maar beugel. De romp lijkt niet vervormd te zijn.

Belangrijkste zeg je zelf al. Zolang er geen deuken in de romp zitten bij de steunen is er waarschijnlijk geen probleem. Zorg er zelf gewoon voor dat de kiel op de trailer rust. Drukt er gelijk 150kg minder boot op de steunen...

- Lier (kiel) is sterk verroest.
Officieel is het een Goliath lier van ca. 120 euro. Ik heb de meine van Marktplaats voor €10. Kwestie van geduld hebben. Er staan regelmatig geschikte liertjes.
- Twee schade plekken (2 cm) aan de voorkant in de romp. Lijkt een beetje op een scheur maar niet door en door. Het lijkt tevens of er overheen is geschilderd .

Mocht je hem kopen, kaal halen tot op laminaat en goed kijken wat de echte schade is. Is vaak groter dan je denkt
- Waterlijn op spiegel twee cm boven (!) de onderkant van de spiegel te staan. Baart me een beetje zorgen. Uiteindelijk bleek dat de eigenaar een 6pk (4 takt) motor heeft gebruikt. Bij de kiel is de afdruk van de waterlijn ruwweg 5 cm onder de vloer. (handige info die ik van je blog heb).

Baart mij ook zorgen. Heb zelf een 4pk 2 takt erachter hangen (Yamaha 4AC). Mijn spiegel hangt nog ruim boven water. Heb je ook nog een pot in de kuip voor een gieksteun? Zo ja, deze is verdacht en kan veel water toelaten in het schuim. Verwijderen kan ik je dan aanraden.

- romp voelt overal vrij hard aan. Geluid is zelfde.

Als je aandachtspunten hebt, hoor dat graag van je.

Als je wilt, stuur me een PB, krijg je mijn telefoonnummer; praat makkelijker.

AW
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 13 juli 2011 08:34 #207076

Beste EJ,

Dank je voor je reactie.

Heb bootje gekocht. Uiteindelijk heb ik wat meer problemen gevonden dan..eh..gehoopt. Punt is dat ik zo snel mogelijk het water in wil.
Anderzijds lijkt de boot redelijk droog. Kortom, geen totale restauratie, maar een beperkte.


De vloer van de kuip lijkt er het meest ernstig aan toe. Heb Gelcoat eraf gehaald.... tot mijn verbazing is er geen laminaat?? De vezels liggen los op de vloer? Andere delen van de vloer zit hars enkel in de bovenliggende vezels. Alles weggehaald tot schuim. Gaat nieuw glas overheen. Vraag is alleen hoeveel? Huidige plan is 280 gr glas op de "gaten" te leggen. Vervolgens nogmaals 280 gr over gehele lengte van vloer...
Open punten:
- wat voor antislip?
- hoe krijg ik e.e.a. strak en vlak?
- Wil kuip uiteindelijk lakken met pantsercoat. Zou harder zijn dan DD en waterdichter...?? Wat is jouw ervaring?

Roer heeft schade...tenminste de ophangpunten. Aan de binnenkant zit een scheur. Schroeven eruit gehaald...onderste schroeven waren nat...paniek!!...Aan de binnenkant stuk uit laminaat gezaagd en shuim gecontroleerd. Bleek enkel nat rondom schroeven.

Andere verdachte punten waren de loozers. Hadden kitranden die zichtbaar bijgekit waren...op z'n jan boeren fluitjes. Loozers eruit gehaald...schuim bleek niet afgedekt...sjXX...zeiknat...
Begonnen met pulken...uiteindelijk een (hele)lange boor op boormachine gezet en het shuim tot soep gemaakt en eruit gefriemeld... Was angstig moment...hoe ver zit de nattigheid...?
Uiteindelijk bleek bij een loozer de nattigheid tot 10 cm diep te zitten. Bij de andere loozer tot 20 cm....Tjonge wat een prutswerk...lijkt op wegbikken van een muurtje...door de brievenbus.
Lijkt te zijn gelukt.

Ben geïnteresseerd om wat ervaringen uit te wisselen.
Je kunt me bereiken op: aretwoare(apenstaartje)gmail punt com

grt. AW
Laatst bewerkt: 13 juli 2011 08:38 door aretwoare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Efsix 1397 13 juli 2011 09:40 #207090

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Hoe heb je de gelcoat verwijderd? Met een (electrische) schaaf? Laminaat is erg dun; ben ik ook tegenaan gelopen. Met een schaaf heb je teveel weggehaald. Ik heb alleen geschuurd. En zelfs dan ging ik op plaatsen door het laminaat heen.

Mijn hele boot is opgebouwd uit prepreg, vooral geinpregneerd weefsel dat onder invloed van warmte (uit het schuim+mal) uithardt. Ik ben ook op plaatsen weinig tot niet verzadigd laminaat tegen gekomen. Hier helpt alleen weghalen.

Gaten in het schuim kun je vullen met PU Schuim (van polyservice of Duursma / Wolvega). GEEN PUR!; dat zuigt water op.

Als je spreekt op de vloer, neem ik aan de kuipvloer. Houd hierbij wel rekening met de zwaar belaste zoals de bevestigingspunten voor de hangbanden, overloop en grondblok voor de grootschoot.

- wat voor antislip?
Ik heb antislip poeder voor DD lak gebruikt. Bevalt redelijk; mocht wel stroever

- hoe krijg ik e.e.a. strak en vlak?
Met veel moeite ;) Gewoon schuren en plamuren tot alles vlak is.
- Wil kuip uiteindelijk lakken met pantsercoat. Zou harder zijn dan DD en waterdichter...?? Wat is jouw ervaring?
Geen idee. Ik heb alles in de DD lak. Pantsercoat heb ik helemaal niet gebruikt. Zou wel moeten kunnen.

Roerophanging zou ik versterken dan. Vaak zie je een (aluminium)plaat aan de binnenkant van de spiegel, waar doorheen gebout is. Roerophanging is een zwak punt bij oudere efsixen. Breekt nogal eens....
Nieuwe zijn te koop bij De Kloet voor E75.

Alle schroefgaten ruim uitboren en vullen met epoxy, daar vervolgens weer in vastschroeven voorkomt lekkage. Tip bij nat schuim; zet een gebogen staaldraad in de boormachine. Dat vermaalt het erg goed. Goed laten drogen verbetert de hechting van het nieuwe schuim straks. Ook hier weer (2 componenten) PU schuim gebruiken. Pas op dat spul begint direct te schuimen en schuimt als de ziekte. Je kunt het opschuimen vertragen door de beide componenten te koelen. Is echter dan nog steeds, mengen en direct ingieten.

Ik mail je straks mijn telefoonnummer. Deel mijn ervaring graag met je
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl