Hoe heb je de gelcoat verwijderd? Met een (electrische) schaaf? Laminaat is erg dun; ben ik ook tegenaan gelopen. Met een schaaf heb je teveel weggehaald. Ik heb alleen geschuurd. En zelfs dan ging ik op plaatsen door het laminaat heen.
Mijn hele boot is opgebouwd uit prepreg, vooral geinpregneerd weefsel dat onder invloed van warmte (uit het schuim+mal) uithardt. Ik ben ook op plaatsen weinig tot niet verzadigd laminaat tegen gekomen. Hier helpt alleen weghalen.
Gaten in het schuim kun je vullen met PU Schuim (van polyservice of Duursma / Wolvega). GEEN PUR!; dat zuigt water op.
Als je spreekt op de vloer, neem ik aan de kuipvloer. Houd hierbij wel rekening met de zwaar belaste zoals de bevestigingspunten voor de hangbanden, overloop en grondblok voor de grootschoot.
- wat voor antislip?
Ik heb antislip poeder voor DD lak gebruikt. Bevalt redelijk; mocht wel stroever
- hoe krijg ik e.e.a. strak en vlak?
Met veel moeite
Gewoon schuren en plamuren tot alles vlak is.
- Wil kuip uiteindelijk lakken met pantsercoat. Zou harder zijn dan DD en waterdichter...?? Wat is jouw ervaring?
Geen idee. Ik heb alles in de DD lak. Pantsercoat heb ik helemaal niet gebruikt. Zou wel moeten kunnen.
Roerophanging zou ik versterken dan. Vaak zie je een (aluminium)plaat aan de binnenkant van de spiegel, waar doorheen gebout is. Roerophanging is een zwak punt bij oudere efsixen. Breekt nogal eens....
Nieuwe zijn te koop bij De Kloet voor E75.
Alle schroefgaten ruim uitboren en vullen met epoxy, daar vervolgens weer in vastschroeven voorkomt lekkage. Tip bij nat schuim; zet een gebogen staaldraad in de boormachine. Dat vermaalt het erg goed. Goed laten drogen verbetert de hechting van het nieuwe schuim straks. Ook hier weer (2 componenten) PU schuim gebruiken. Pas op dat spul begint direct te schuimen en schuimt als de ziekte. Je kunt het opschuimen vertragen door de beide componenten te koelen. Is echter dan nog steeds, mengen en direct ingieten.
Ik mail je straks mijn telefoonnummer. Deel mijn ervaring graag met je