Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: tips gevraagd voor verwijderen teakdek

tips gevraagd voor verwijderen teakdek 03 mei 2011 08:05 #192322

  • lipvrouw
  • lipvrouw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Hallo,
het teakdek van onze Kievit 820 uit 1975 is meer dan versleten.
Komende winter willen we het verwijderen. het is een geschroefd dek.
In het kader van goed voorbereid aan het werk gaan, horen we graag tips van anderen die deze klus al ns geklaard hebben.
welke verrassingen kunnen we eronder verwachten?
welke materialen zijn handig om te gebruiken?
moet de zeereling en opstaande rand eraf?

we overwegen daarna het dek te schilderen met antislipverf of met antislip te beplakken. welke ervaringen hebben jullie hiermee?
wat is duurzaam? wat is het goedkoopst?

alle tips zijn erg welkom!
met vriendelijke groet vanuit Veerse Meer
Silvia
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: tips gevraagd voor verwijderen teakdek 03 mei 2011 08:41 #192332

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Zorg voor een paar goede schroevendraaiers. Wip de proppen uit het teak (beiteltje) en met een beetje geluk komen de schroeven nog goed los. Er zullen altijd wel een paar schroeven onwillig zijn, deze zou je kunnen uitboren. Ook kan je eventueel de teaklat afbreken rondom de schroef, en vervolgens de schroef met een griptang uitdraaien.

De teak kan naast schroeven ook nog verlijmd zijn. Dan kan het een hele klus worden, wellicht is dan een elektrische schaaf het beste gereedschap. Wel te hopen dat de schroeven dan van koper zijn, daar kan je gewoon overheen schaven. Toch kan dat een tegenvaller zijn.

Of de railing eraf moet weet ik niet. Als die op het teak gemonteerd zit, ja, dan moet het eraf.

Verdere verrassingen die je kan verwachten:
-wellicht is er balsahout toegepast in het dek, en wellicht is dit door alle schroefgaten ingewaterd. Dat zou de slechtste tegenvaller zijn, want dan moet je ook het laminaat verwijderen, dan het balsa verwijderen, en vervolgens alles weer opnieuw opbouwen. Op zich goed te doen, maar veel werk. Laten we hopen dat dit niet het geval is. (je kan eventueel op een verdachte plek een "proefboring" doen. Dan weet je in ieder geval nu al wat je te wachten staat. Desnoods met een 7 gatenzaag een gat door het teak en door het polyester boren. Dat kan je voor dit seizoen wel weer met lijmkit dichtzetten.

Een andere tegenvaller kan zijn dat je een schuimen dek hebt, waarvan het schuim geen hechting meer heeft op het laminaat. Dit kan duiden op een overbelasting ergens in het verleden. Dan is het zaak de boel lokaal weer goed te repareren. Je kan dit controleren door kloppen met een hamer.

Een andere tegenvaller kan zijn dat het dek zonder teak niet stijf genoeg is om op te lopen. Dit zal wel meevallen, maar ik wil het wel genoemd hebben. Het aanbrengen van wat extra glasvezel kan dit verhelpen.

Na het verwijderen van het teak zou ik de boel goed schoonschuren. Dit kan met een grove korrel, korrel 40. Daarna is het zaak te kijken of het dek vlak genoeg is naar jullie zin. Controleer dit met een rechte lat. Alle gaatjes moeten worden dichtgezet. Hiervoor zou ik epoxy met vulstof gebruiken. vervolgens weer schuren.

Nu kan je het volgende besluiten:
-antislip platen kopen en plakken
-antislip coating aanbrengen
-antislip aanbrengen door aanbrengen van gelcoat en een antislipprofiel (dan krijg je de originele uitstraling weer terug).

Als eerste zal je de randen moeten afwerken. Dit kan door een paar lagen gelcoat aan te brengen, (roller) in de juiste kleur, en vervolgens een laag topcoat. (dit is gelcoat met parafine toegevoegd). Dit kan je uitschuren tot e.e.a. vlak is, en vervolgens polijsten tot hoogglans.
Ook kan je ervoor kiezen om de randen strak te plamuren, te schuren en te lakken, bijvoorbeeld met DD lak

Nu het midden. Plakken van profielplaat is relatief simpel. De keus is echter beperkt.
Je zou kunnen overwegen om zelf plaat te maken op een negatieve versie van Gibco Flexmold. Dit is een rubbermat met profiel. Er is een hele keur aan profielen, van diamantjes, piramides, rondjes, ovaaltjes, Jeanneau profiel, Beneteau profiel, etc etc etc. Deze platen kan je maken in elke kleur die je wenst.

Je kan ook antislip lak aanbrengen. Veel gebruikt is DD lak met antislippoeder erin, maar de resultaten zijn vaak wat onvoorspelbaar, qua uitstraling. Een andere optie is het gebruik van antisliplak van MAP Yachting. Dit is een dikke coating, bestaande uit polyurethaan en rubberkorrels, in diverse kleuren. Deze geeft het dek een zacht rubberachtige ondergrond, welke goed antislip is, maar vriendelijk voor blote voeten en zeilpakken. Te koop via www.brandscomposiet.nl

Wil je de uitstraling van een polyestership terug, met bijbehorend antislipprofiel in het dek, dan kan je Gibco Flexmold gebruiken. Je snijdt dit op de maat van het vlak dat je wilt gaan doen, plakt het aan 1 kant vast, en rolt het naar die kant op. Vervolgens breng je een hoeveelheid gelcoat aan, en rolt de Flexmold erin. Na uitharding heb je het antislipprofiel van het Flexmold in de gelcoat staan. Ook te koop via www.brandscomposiet.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: tips gevraagd voor verwijderen teakdek 03 mei 2011 08:57 #192336

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb het teakdek van mijn Hr312 in 2007/8 laten vernieuwen en ging van een geschroefd naar een geplakt dek toe.
Ik heb het hele proces als volgt beetgepakt:

1. Met een boorhamer met beitel het hele dek eraf gesloopt.Lijkt grof werk en is het ook maar werkt goed en redelijk vlot. De parkers eruit draaien kun je vergeten want de koppen zitten vaak vol met lijm van de proppen. De meest parkers kwamen er zelf al uit met de beitel en het restant heb ik er met een griptang uit getrokken of gedraaid. Ik had zo'n 500 parkers erin zitten :ohmy:

2.Alle siliconekit restanten ( was het dek ook mee geplakt)echt grondig verwijderd cm2 voor cm2 want niets houdt op siliconenkit. Hierna dek geschuurd en met 2 K polyesterplamuur de schroefgaatjes dichtgemaakt en tig keer met thinner en later met speciale ontvetter ontvet . Toen het dek glad geschuurd. Let op de stof afzuiging dat deze goed werkt. Je moet geen enkel risico nemen dat je weer siliconeresten weer in je schuurgroefjes trapt/duwt want dat wordt je echt niet vrolijk van ,zeker als je wilt gaan schilderen. Ik zou trouwens zo al zo anti siliconenmiddel toevoegen in je verf. Just in case of. Ook al ligt je dek niet in de silicionenkit maar veel andere kitten waren er niet in de door jou genoemde tijd en je weet ook niet wat men gedurende het hele bootleven heeft gedaan.

3. Toen het dek zo glad als een spiegel was is er een nieuw teakdek op geplakt in de Sikaflex met een schitterend resultaat overigens maar ben hartstikke blij dat ik al die gaatjes goed heb dichtgemaakt vanwege een onverhoopte lekkage van het nieuwe teakdek. B)

Ik heb er eventueel wel plaatjes van maar stuur me dan een PB'tje.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl