Zorg voor een paar goede schroevendraaiers. Wip de proppen uit het teak (beiteltje) en met een beetje geluk komen de schroeven nog goed los. Er zullen altijd wel een paar schroeven onwillig zijn, deze zou je kunnen uitboren. Ook kan je eventueel de teaklat afbreken rondom de schroef, en vervolgens de schroef met een griptang uitdraaien.
De teak kan naast schroeven ook nog verlijmd zijn. Dan kan het een hele klus worden, wellicht is dan een elektrische schaaf het beste gereedschap. Wel te hopen dat de schroeven dan van koper zijn, daar kan je gewoon overheen schaven. Toch kan dat een tegenvaller zijn.
Of de railing eraf moet weet ik niet. Als die op het teak gemonteerd zit, ja, dan moet het eraf.
Verdere verrassingen die je kan verwachten:
-wellicht is er balsahout toegepast in het dek, en wellicht is dit door alle schroefgaten ingewaterd. Dat zou de slechtste tegenvaller zijn, want dan moet je ook het laminaat verwijderen, dan het balsa verwijderen, en vervolgens alles weer opnieuw opbouwen. Op zich goed te doen, maar veel werk. Laten we hopen dat dit niet het geval is. (je kan eventueel op een verdachte plek een "proefboring" doen. Dan weet je in ieder geval nu al wat je te wachten staat. Desnoods met een 7 gatenzaag een gat door het teak en door het polyester boren. Dat kan je voor dit seizoen wel weer met
lijmkit dichtzetten.
Een andere tegenvaller kan zijn dat je een schuimen dek hebt, waarvan het schuim geen hechting meer heeft op het laminaat. Dit kan duiden op een overbelasting ergens in het verleden. Dan is het zaak de boel lokaal weer goed te repareren. Je kan dit controleren door kloppen met een hamer.
Een andere tegenvaller kan zijn dat het dek zonder teak niet stijf genoeg is om op te lopen. Dit zal wel meevallen, maar ik wil het wel genoemd hebben. Het aanbrengen van wat extra glasvezel kan dit verhelpen.
Na het verwijderen van het teak zou ik de boel goed schoonschuren. Dit kan met een grove korrel, korrel 40. Daarna is het zaak te kijken of het dek vlak genoeg is naar jullie zin. Controleer dit met een rechte lat. Alle gaatjes moeten worden dichtgezet. Hiervoor zou ik
epoxy met vulstof gebruiken. vervolgens weer schuren.
Nu kan je het volgende besluiten:
-antislip platen kopen en plakken
-antislip coating aanbrengen
-antislip aanbrengen door aanbrengen van gelcoat en een antislipprofiel (dan krijg je de originele uitstraling weer terug).
Als eerste zal je de randen moeten afwerken. Dit kan door een paar lagen gelcoat aan te brengen, (roller) in de juiste kleur, en vervolgens een laag topcoat. (dit is gelcoat met parafine toegevoegd). Dit kan je uitschuren tot e.e.a. vlak is, en vervolgens polijsten tot hoogglans.
Ook kan je ervoor kiezen om de randen strak te plamuren, te schuren en te lakken, bijvoorbeeld met
DD lak
Nu het midden. Plakken van profielplaat is relatief simpel. De keus is echter beperkt.
Je zou kunnen overwegen om zelf plaat te maken op een negatieve versie van Gibco Flexmold. Dit is een rubbermat met profiel. Er is een hele keur aan profielen, van diamantjes, piramides, rondjes, ovaaltjes, Jeanneau profiel, Beneteau profiel, etc etc etc. Deze platen kan je maken in elke kleur die je wenst.
Je kan ook antislip lak aanbrengen. Veel gebruikt is
DD lak met antislippoeder erin, maar de resultaten zijn vaak wat onvoorspelbaar, qua uitstraling. Een andere optie is het gebruik van antisliplak van MAP Yachting. Dit is een dikke coating, bestaande uit polyurethaan en rubberkorrels, in diverse kleuren. Deze geeft het dek een zacht rubberachtige ondergrond, welke goed antislip is, maar vriendelijk voor blote voeten en zeilpakken. Te koop via
www.brandscomposiet.nl
Wil je de uitstraling van een polyestership terug, met bijbehorend antislipprofiel in het dek, dan kan je Gibco Flexmold gebruiken. Je snijdt dit op de maat van het vlak dat je wilt gaan doen, plakt het aan 1 kant vast, en rolt het naar die kant op. Vervolgens breng je een hoeveelheid gelcoat aan, en rolt de Flexmold erin. Na uitharding heb je het antislipprofiel van het Flexmold in de gelcoat staan. Ook te koop via
www.brandscomposiet.nl