Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: wel of niet doen...(onderwaterschip)

wel of niet doen...(onderwaterschip) 25 mei 2011 19:08 #196950

Na een aantal jaren bezig geweest met renoveren is mijn huis inmiddels van ex-krot naar normale woning gegaan (jaren 60, nooit onderhouden 3 jaar lee gestaan) compleet alles zelf gedaan.

Ergens afgelopen winter zit je wat suf te klikken op marktplaats en ontdek je daar: Fortunella van Frans Maasen na op slag verliefd geworden kom je hier uit. Helaas toen niet de centjes om het project over te nemen (sorry Marisu) maar de oude liefde voor de watersport was wel weer aangewakkerd.

Nu liep ik onlangs tegen een ander verwaarloosd stuk drijfhout aan.
(beter gezegd ex-drijfhout, zie foto's)
en slaat bij mij de twijfel toe.

Boot: Knikspant, hout, bwjr 1975, zwedenn
staat nu 3 jaar droog op de kant, deels kaal.
(Ik vermoed dat een aantal van jullie deze boot wel ergens online of in werkelijkheid voorbij heeft zien komen.)

Probleem: bootje is door de bok gezakt. Zoals op de foto's te zien is heeft men een poging gedaan om dit te repareren. maar met stukken van ongelijk dikte en die zijn met een soort kit er in gepropt.

Iets zegt me dat dat niet de manier is en de zeil eigenschappen niet ten goede zullen komen.
Dat betekent oude troep er uit en overnieuw beginnen.

Ik overweeg om in deze (mega) klus te stappen (bootje is nog niet van mij dus heb nog niet alles goed kunnen zien. Boot is verder wel comleet) maar zou ook graag jullie advies willen hebben
(thuisfront zegt doen !(puberdochters) en "niet doen!"(vriendin) beide met de redenatie dan ben je nooit meer thuis)

De vragen die ik met jullie wil delen zijn.
De kielbalk. De lengte scheuren geven aan dat deze goed uitgedroogd is. is dat nog goed te krijgen, zoja hoe en kan deze dan nog het volledige gewicht dragen ?


De rotte plekken in het onderwaterschip. Om het geheel vlak en waterdicht te krijgen zou ik er voor kiezen om de hele plank te verwijderen, als mal te gebruiken (ik vermoed dat dit hechthout is) en opnieuw er tussen te zetten. Is dat te doen ? of krijg ik dan een probleem om de naden weer dicht te krijgen ? (tussen de overgang van oud - nieuw hout zit dan toch 37 jaar...)
(btw, de foto's zijn wat verkleurd omdat ik met mn telefoon onder een zeil stond te fotograferen)

Idee zou zijn om hem dit seizoen weer in het water te krijgen als "motorbootje" om een beetje mee te spelen en en van naar duikstek te varen en volgend jaar zeilklaar te maken. Maar niet om hem als duikboot te gaan gebruiken (bij Vinkeveen ligt bij zandeiland 4 genoeg wrakhout)





alvast bedankt voor de input
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 19:20 door salvatius. Reden: thumbnails werden niet geladen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 25 mei 2011 19:20 #196955

iets zegt me dat je juist ook goed van boven moet beoordelen hoe waterdicht het daar is...
continue inwateren geeft rot.. alleen de onderkant (en dat ziet er niet heel goed uit is reparabel denk ik wanneer spanten etc het nog goed kunnen doen....
je lijkt te weten waar je aan begint... ff overvaren en bij huis opknappen is niet aan de orde..
en ik kan me wat voorstellen bij de reactie van het thuisfront.. moet je echter zelf afwegen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 25 mei 2011 19:24 #196958

Ik heb de binnenkant dus nog niet kunnen zien, maar wat ik bovendeks kon zien (kajuit/ stuk dek) was wel beter dan het onderwaterschip.
Als ik via google zoek (of hier) dan vind ik dus vooral dat het onderwaterschip in dit soort gevallen door een werf wordt vervangen.
Dat is deze boot niet meer waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 03:00 #196980

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Om maar met de deur in huis te vallen, een goede boot kopen is bijna altijd goedkoper dan een slechte opknappen. Als je het doet dan moet je het doen uit liefde voor de boot. En dan bij voorkeur niet uit blinde liefde, if you know what I mean :)

Ik zou het alleen doen als het een boot is waar anderen ook van gaan kwijlen als ie klaar is.
Ik kan niet zien of deze boot een beetje smoelt. Maar hoe mooier de lijn, des te begeerlijker de boot.

Ook, hoe langer des te beter, qua financieen. Kleine klassiekers zijn er in overvloed, ook hele mooie, grote zijn zeldzamer.

Als ik het goed zie dan is deze boot van grenen gemaakt. Dat is veel kwetsbaarder dan mahonie en zal altijd meer aandacht vragen. Ik zou nooit een grenen boot willen hebben.

Denk ook na over de logistiek van zo'n klus. Bij een meerjarenproject een plek moeten huren en er naar toe heen en weren kan een flinke aanslag op je mogelijkheden plegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 03:35 #196983

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7178
zo te zien lijkt deze boot total loss, als je aan de buitenkant al dergelijke renovatie plekken tegenkomt dan vraag ik me af wat je tegenkomt als je daadwerkelijk gaat slopen om te vernieuwen.
ik ben niet vlug bang voor een grote klus , maar hier zou ik persoonlijk met een hele grote boog omheen lopen.

ps wij hebben ons huis het afgelopen jaar ook geheel gerenoveerd en je weet hoe dat gaat, het begon met een plankje en voor je het weet heb je nieuwe vloeren , wanden plafonds deuren ramen enz.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 03:41 #196984

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
heesterman schreef :
Ik zou het alleen doen als het een boot is waar anderen ook van gaan kwijlen als ie klaar is.
Ik kan niet zien of deze boot een beetje smoelt. Maar hoe mooier de lijn, des te begeerlijker de boot.

Als ik het goed zie dan is deze boot van grenen gemaakt. Dat is veel kwetsbaarder dan mahonie en zal altijd meer aandacht vragen. Ik zou nooit een grenen boot willen hebben.
Om met het laatste te beginnen: ik denk niet dat de boot van massief hout is gebouwd. In die categorie zijn knikspanten erg zeldzaam. Multiplex (misschien hechthout) lijkt me waarschijnlijker. Als de boot weinig water van boven heeft binnengekregen kan dat nog in goede staat zijn, maar dat ie 'door de bok is gezakt' doet het ergste vermoeden.
Qua boot om van te kwijlen: kijk eens naar die kiel. Een ballast-bulb die een eindje naar achter uitsteekt. De Zeeslang van Van de Stadt had ook zo'n kiel, om maar eens een optie te noemen. De boot zou best uit Zweden kunnen komen, maar het ontwerp is mogelijk wel Nederlands.
Zou leuk zijn als er ook een plaatje van het hele schip wordt getoond.

Ik zou er van z'n lang zal ze leven niet aan beginnen, maar dit terzijde.

--
stegman
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 03:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 05:15 #197000

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
.....-> thuisfront zegt doen !(puberdochters) en "niet doen!"(vriendin) beide met de redenatie dan ben je nooit meer thuis

Ik zou zeggen: Lekker laten liggen!
Wij hebben een redelijk goed polyester schip gerenoveerd en ook dat zorgde er al voor dat er van een verder sociaal leven 1,5 jaar lang weinig sprake was.... Je vriendin klinkt het verstandigst :)
Mijn neef heeft ook zo'n project (zag er bij aanvang ongeveer net zo uit) en die is hier al ruim 15 jaar mee bezig...... Zegt ook iets over mijn neef misschien, maar ook over de roze bril bij aanvang en de rest van je leven waar de boel mee moet worden gecombineerd. Volgens mij is nieuwbouw leuker en sneller dan eerst zo'n lijk nog verder af moeten breken en dan weer gaan opbouwen.


Er zijn meer opknap-projecten die er een stuk beter bij liggen, lijkt mij. Maar welk project het ook wordt, een schip opknappen is leuk en ik wens je veel succes! Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 05:48 #197015

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Shark 24 schreef :
Je vriendin klinkt het verstandigst
Ik zou nu niet direct zeggen dat de reactie van zijn puberdochters onverstandig klinkt... de belangen zijn nu eenmaal tegengesteld! :laugh:

Bij zo'n project lijkt me stalling naast de deur een eerste vereiste.
Afgelopen maanden heb ik vele weekenden bij onze huidige boot rondgebracht welke op 1 uur rijden afstand ligt. Ik kan je zeggen dat die afstand een behoorlijke belasting is. Aan de andere kant... ik heb een polyester klassieker gehad (een Van de Stadt Invicta 26) die op een paar kilometer afstand bij een boer gestald stond. Zelfs op die korte afstand heb ik frappant weinig tijd gevonden om de boot klaar te krijgen en heb 'm uiteindelijk weer moeten verkopen aan iemand die er (hopelijk...) wel tijd voor kon vinden.

Zo'n project gaat je gewoon 3x zo veel tijd en geld kosten als je vooraf kunt inschatten... als je hier rekening mee houdt en de prijs is er dan nog steeds naar, dan kan het natuurlijk wel een succes worden. Doe het echter niet in de verwachting straks een koopje te hebben gescoord.

De Fortunella die je aanhaalt is wat dat betreft een goed voorbeeld, ook die boot is nog lang niet klaar... en staat bovendien ook weer te koop!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 05:50 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 06:10 #197026

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als je zo handig bent, dan zou ik een compleet nieuwe boot bouwen. Koop desnoods een wrak waar je nog goede onderdelen af kan halen. (mast, etc) of probeer dat in het scharrel-circuit te regelen.

Als je dit gaat opknappen, dan ben je eigenlijk bezig met het bouwen van een nieuwe boot, maar op een heel ingewikkelde manier.

Er zijn zat tekeningen van heel begeerlijke boten (klassiekers) welke relatief eenvoudig nieuw te bouwen zijn. Met de huidige methoden (schuimstroken of houten latten over spanten) kan je binnen een paar weken een romp hebben liggen, die niet meer harder van je wegloopt dan jij kan renoveren.

Mocht je toch in dit avontuur springen: Ik zou er in Zweden een 2 lagen polyester op lamineren, de motor aan de praat krijgen en het ding naar NL varen.

Uiteraard enkel alleen na een zeer grondige inspectie, waarbij je werkelijk alles bekijkt. E.e.a. kan behoorlijk tegenvallen. Een boot zakt niet zomaar over de bok heen.

Is het niet wat jij denkt, maar wel wat ik denk, dan is er slechts 1 juiste oplossing:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 12:34 #197169

dat is nog een hele klus om van die boot luciferhoutjes te maken ;)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 12:36 #197170

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
hij is anders al een anders al een aardig eind op weg.... :sick:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 12:39 #197173

Het ziet er een beetje uit als dat andere topic waarover Thomas zei:
"Rot schip met klassieke plek" (ipv klassiek schip met rotte plek)
Ik zou wegrennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 26 mei 2011 17:28 #197266

All,
Om te beginnen allemaal bedankt voor alle waarschuwingen en tips.
Om even wat duidelijker te zijn:
  • * De boot zou gebouwd zijn in zweden, maar ligt in Nederland. Op 20 min. rijden van mijn huis. Ik rij er dagelijks langs (woon-werkverkeer)

  • * De boot is niet gestald bij een boer, maar staat op het terrein van een werf. Dus ik verwacht geen gedoe met milieu eisen.
Herman schreef :
Is het niet wat jij denkt, maar wel wat ik denk, dan is er slechts 1 juiste oplossing:
Dat pakje lucifers is meer dan wat er voor dit wrak gevraagd wordt. Ik hoef alleen het liggeld te betalen voor de rest van het seizoen. (en dat liggeld is niet zo veel)
Dat maakt het nu juist interessant om aan dit project te beginnen.... :whistle:

Tuigage, zeilen e.d. zouden allemaal nog wel in goede staat zijn (droog opgeslagen)
De tip om toch binnen te gaan kijken hoe de spanten zijn is inderdaad een goede.

Het idee om helemaal zelf een boot te gaan bouwen. evt. op de restanten van deze gaat me toch te ver. Ik heb te weinig ervaring in dit deel van de watersport. (nooit groter gebouwd dan een surfplank)

Ik verwacht aan materiaal geen grenen, maar hechthout / WBP multiplex. Dus daar is relatief eenvoudig mee te werken.

en tjaheesterman schreef :
Ook, hoe langer des te beter, qua financieen. Kleine klassiekers zijn er in overvloed, ook hele mooie, grote zijn zeldzamer.
Ik weet niet wat je onder klein / groot verstaat ?
Dit is 8,5m. dus Ijsselmeer / wadden / plassen werk.
zou wat krap zijn voor oversteek naar Engeland en zo.
Lijkt me wel leuk om te doen, maar ach voor een eerste bootje

even een foto geprobeerd te vinden,
het is in ieder geval niet De Zeeslang maar misschien dat iemand hem herkend ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wel of niet doen...(onderwaterschip) 27 mei 2011 05:01 #197319

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als jij dit ding fatsoenlijk kan restaureren, dan kan je zeker een nieuwe bouwen. Geloof me, dat lijkt lastiger, maar het is een stuk simpeler.

Deze boot is met alle waarschijnlijkheid gaan hangen. Wat recht hoort te zijn, is het niet meer. Een nieuwe boot bouwen is een stapel spanten volgens de 1:1 uitslagen maken, deze rechtop zetten en schoren, en de huid ertegen schroeven. Recht beginnen is niet moeilijk. Recht maken wat krom is...

En over dat doosje lucifers: Die moet je natuurlijk wel gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: De fik erin!

Dan krijg je zoiets, en dat ruimt lekker op...

Laatst bewerkt: 27 mei 2011 05:06 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl