Was ik net zo lekker bezig met de Hurley, vraagt werk onverwachts voor lange tijd alle aandacht. Dus de bijna helemaal gestripte Hurley en uit elkaar gehaalde Farymann diesel in de wachtrij gezet. Zodra het werk het toelaat kan ik daar weer verder mee. Maar de zomer komt eraan en we willen toch wel heel erg graag wat vakantie vieren. Om weer met de auto naar Zuid Frankrijk te tuffen voor een paar weken zagen we niet zitten, we willen zeilen! In goed overleg en eensgezinde stemming samen besloten naar een kleine kajuitzeilboot uit te kijken. Op marktplaats stond genoeg te koop voor hele redelijke prijzen. Vooral een Aloa 21 leek ons wel gaaf. Eentje van afstand in een haven bekeken en voor een andere een afspraak gemaakt. Terwijl ik over die afspraak vertel aan m’n vriendin werp ik voor de zoveelste keer nog een blik op marktplaats en zie tot mijn verbazing voor een wel hele redelijke prijs een Defender 15 te koop staan, oeps da’s wel een wat grotere boot… Weliswaar is de motor stuk gevroren maar er zitten prima zeilen bij. Da’s wel een erg interessante aanbieding! Nu heb ik een Defender 15 altijd al een prachtboot gevonden, prachtige lijn, mooie bolle romp en heerlijk kontje en snelle kwarttoncupper. In een uiterst impulsief moment de verkoopster gelijk gebeld en nog diezelfde dag een afspraak gemaakt. De boot bleek in bezit van een leuk jong stel die een grotere boot wilden kopen en daar nog wat eurootjes te kort voor kwamen. Om een kort verhaal nog korter te maken, binnen een half uur waren we het eens en wisselde de Earlybird van eigenaar! Wij blij, zij blij.
De motor bleek kapot gevroren te zijn door die toch wel erg vroeg invallende vorst vorig jaar. Het is een 2 cilinder Dolphin inboard benzinemotor. Duidelijk was te zien dat de cilindermantel gebarsten was. Werk aan de winkel dus. De eerst volgende vrije dag besteed aan het (makkelijk…) uitbouwen van de motor, cilinderkop en cilinder eraf en meegenomen naar de garage van mijn neef. Er had al eerder een barst in de cilindermantel gezeten en was met koper gelast en nu opnieuw op de oude scheur gebarsten. Na het wegslijpen van de koperlas en V-vormig uitslijpen van de scheur deze CO2 gelast. Kop gevlakt en alles weer mee naar de boot. Hemelvaartsdag alles weer in elkaar gezet maar bij het met de hand ronddraaien van de krukas bleek de oude koppakking te dun en de zuigers kwamen daardoor tegen de cilinderkop..
Waar vind ik op de voor bijna heel Nederland vrije vrijdag na Hemelvaart een nieuwe koppakking? Na wat speurwerk, wat is internet toch gemakkelijk, Motoren Revisie Frank in Hilversum gevonden. Dit was de importeur! Ik vrijdagmorgen vroeg bellen, geen gehoor, kwartiertje later weer bellen, wordt niet opgenomen. Valt ons weekend zeilen met onze nieuwe boot toch in het water… Nog een keer bellen en wonder boven wonder wordt er opgenomen! De oudste heer Frank was toevallig even in de werkplaats.. “Pakking in voorraad maar we zijn wel gesloten en gaan zo naar de boot. Als jullie binnen een half uurtje in Hilversum zijn wacht ik wel even op jullie”. Da’s nog eens service, super! Wij als de gesmeerde bliksem vanuit Amsterdam op pad en jawel, bij aankomst stond dhr. Frank al op de stoep op ons te wachten! 3 uur later en een verrekte elleboog verder druk ik op de startknop en gelijk pruttelprutteltuftuf. Motor loopt!
Vrijdagmiddag om een uur of drie gooien we los en varen voor de allereerste keer met onze Earlybird de haven van Naarden uit, het Gooimeer op. Wat een heerlijk gevoel om na een aantal jaren weer met een eigen boot op het water te zitten. Aangezien mijn vriendin nog nooit had gezeild de zeilen nog maar even in het vooronder laten liggen want het waaide voor haar net iets teveel.
Zaterdag weer vroeg naar de boot, prachtig weer, heerlijk windje en jawel, zeilen omhoog. Eerst een stukje met alleen de fok op om vriendin te laten wennen aan zeilen en daarna het grootzeil erbij en wauw, wat loopt ie lekker. Een heerlijke tocht richting Huizen en terug. Bij het neerhalen van de zeilen wel een enorme plens water over ons heen maar dat mocht de pret niet meer drukken. Vriendin vond het allemaal geweldig en heeft het zeilvirus inmiddels dik te pakken.
Natuurlijk moet er het een en ander aan de Defender 15, gebouwd in 1970, worden opgeknapt. Ben al redelijk wat details tegengekomen die ik wil aanpakken. Maar het is zeker nog geen groot project zoals de Hurley. We kunnen zeilen en dat is nu even het belangrijkste. De voetlijst ziet er niet best meer uit en wat kleine lekkages bij o.a. de ramen, kajuitingang en mastvoet. Dat laatste is een bekend probleem maar zeker op te lossen. Ook het interieur vraagt om aandacht maar het zijn allemaal klussen die voorlopig tussendoor zijn te doen terwijl we wel kunnen blijven zeilen. Na een flinke schrobbeurt ziet ie er nu al een stuk beter uit. Deze zomer blijven we nog in Naarden liggen, lekker dicht bij Amsterdam waar vriendin woont. Zelf woon ik in Zeeland en hier inmiddels een mogelijke ligplaats gevonden. Zeeland is voor ons uiteindelijk toch het meest geliefde zeilgebied en een prima uitvalsbasis voor tochten naar o.a. België, Frankrijk en Engeland.
Komend weekend en natuurlijk de komende zomer zullen we vast en zeker vaak op het Gooimeer en omgeving te vinden zijn.
Hier een paar eerste foto’s:
lekker stoer met de zeilen gereed om te hijsen
gebarsten cilinder
voor het eerst in haar leven aan het roer