Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Efsix 1323 - Effugio

Efsix 1323 - Effugio 12 sept 2011 19:15 #221919

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Zo, het wordt tijd om een projectentopic te open voor mijn bootje.
Ben er vandaag achter gekomen dat me nogal een klus te wachten staat komende winter.
Mijn boot is vandaag gemeten en gewogen, en bij het wegen bleek dat hij veel te zwaar was. 615 kg terwijl de klassevoorschriften minimaal 440 kg voorschrijven. Meer dan 150 kg te zwaar dus, SLIK! (gelukkig schrijven de klassevoorschriften alleen een minimum gewicht voor en is hij dus wel goedgekeurd)
Natuurlijk had ik de boot al bij aankoop moeten wegen, maar stommeling als ik ben heb ik dat dus niet gedaan. Nu zit ik dus met de gebakken peren.
Goed, nu eerst maar eens gaan uitzoeken of en hoe ik dat natte schuim uit mijn boot kan verwijderen.

wordt vervolgd...
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 12 sept 2011 19:19 #221922

Sterkte alvast en welkom op het projecten topic :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 12 sept 2011 20:10 #221945

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Tja... zo ga je geen wedstrijden winnen natuurlijk... Wat voor schuim zit er precies in?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 01:11 #221955

Chips Wybe,
da's balen!

Een slordige 150 liter water in het schuim!? :huh:
Hoe denk je dat er uit te gaan halen?
Is dat al vaker gedaan, is daar een leidraad voor?
Lijkt me best een probleem om de stijfheid die nu nog in je boot zit, niet 'om zeep' te helpen.

Ik ben benieuwd, Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 03:19 #221960

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8395
Als je boot hetzelfde is opgebouwd als de mijne, is er helaas geen redding mogelijk. Het laminaat is zo dun dat ontschuimen naar mijn mening onmogelijk is. Het spijt me je dit te moeten zeggen maar verkoop is je enige mogelijkheid om van dat overtollige water af te komen vrees ik.

Erik Jan. Efsix 1397
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 04:22 #221971

Toch is er nog hoop...
Sailhorse stond hierom ook slecht bekend..
daar hebben ze een techniek ontwikkeld om het schuim er uit te halen... binnen en buitenschaal los van elkaar halen, spanten inlamineren en deksel er weer op...

jverzijl.home.xs4all.nl/sailhorse/ met recht een project...

wanneer ik google kom ik op hun (besloten) site terecht...
www.sailhorse.nl/vraagbaak

daar aanmelden?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 13 sept 2011 04:30 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 04:34 #221974

wat ik daar ook lees is dat het water er met name via de aanhechting binnen/ buitenschaal in loopt als gevolg van het niet waterdicht zijn van de rand (gewoon geboud ipv gelamineerd... (bij de sailhorse dan..)
spantjes en wrangen maakt het geheel ook mooi stijf... ik weet niet zeker of het klasse legaal is maar bij de sailhorse zijn ze dus van schuim op spanten overgestapt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 05:57 #221994

Ena als je nou die hele boot inpakt in een tentje, beetje isoleren, en dan opstoken naar een graad of 80? Wel ventileren, zou je 'em dan een beetje droog kunnen stoken?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 06:04 #221995

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8395
Neem eens contact op met Joop de Bruin van de Ekon en met Joop ter Veen in Lemmer. Beide hebben veel kennis van de constructieve eigenschappen van de Efsix. Ik vrees dat de schalen niet vormvast genoeg zijn voor het ontschuimen. Je ziet bij die Sailhorses dat de schalen zonder schuim nog wel vormvast zijn.
Nieuwe Efsixen en ook de Vision 600 zijn niet geschuimd naar mijn mening.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 06:39 #222001

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Dat ga ik zeker doen, toevallig heb ik Joop de Bruin zaterdag nog gesproken in Enkhuizen bij de klassekampioenschappen.
Eerst maar eens de najaarswedstrijden varen en informatie verzamelen, dan kijken we wel weer verder.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 13 sept 2011 06:44 #222005

ook de sailhorse wrd de vorm van gefixeerd (enkele houten mallen en de maten op specifieke punten op meten.
Ze hebben de huid versterkt met polyester (zou ik epoxy voor gebruiken)
Met spanten en stringers vormstijfheid gecreeerd.
Ik zeg niet dat het makkelijk is maar men doet het...
en de nieuwe efsixen zijn op basis van de zelfde plug nu ook met spanten gebouwd... bij de bouwer de specifieke versterkings plaatsen navragen...
Bij ons op de vereniging liggen ook 2 efsixen "voor anker".. (zitten vol water en halen in wedstrijden bij lange na niet hun rating... je mot er dus wel wat mee wil je ook in een clubwedstrijdje een beetje lol hebben (ik denk dat een natte efsix (+ 150 kg) 15% van zijn rating zou moeten compenseren) Je ziet dat overigens ook bij allerlei 16m2 en valken... toerbakken halen hun rating voor geen meter..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 14 okt 2012 03:57 #329368

  • kookclub
  • kookclub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Wybe,

Hoe is het eigenlijk afgelopen met je overgewicht in je boot?

Efsix 1318
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 16 okt 2012 16:08 #330431

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Even dit topic weer nieuw leven inblazen.
Met de geboorte van mijn dochter vorig jaar november heb ik besloten om afgelopen winter nog maar even niets eraan te doen.
Dit jaar heb ik weer heel wat wedstrijden gezeild en gemerkt dat ik met deze zware boot net niet mee kan komen, vooral niet bij weinig wind.
Na met diverse mensen gesproken te hebben heb ik besloten om het probleem op de minst ingrijpende manier aan te pakken. Ik ga een aantal gaten in de bodem boren en laat hem komende winter lekker ventileren. Ik weet van een andere efsix die zo 100 kilo is kwijtgeraakt. Wel even hopen op goede droge vorst...
Daarna komend voorjaar de gaten weer dichtsmeren en hopen dat het geholpen heeft.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 18 okt 2012 12:31 #330973

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Nooit geprobeerd maar: Zou het helpen om hem vacuum te zuigen?
vb: veel kleine gaatjes boren, afdekken met folie en een pomp (compressor) er de lucht uit laten zuigen. Dan verlaag je het 'kookpunt' van het water dat er in zit en trek je zo de damp er sneller uit.
"Vroeger" had ik een Foacon Efsix (H1080) maar die was zo licht als een veertje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 okt 2012 15:27 #331619

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ja, heb ik ook aan zitten denken. Misschien dat ik hem op mijn werk een weekje in de droogkamer kan zetten, dat zou helemaal mooi zijn. Opstoken tot 50 graden en een luchtvochtigheid van nul komma niks...
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 13:00 #389725

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Even een vraagje voor wat advies.

ik ben nieuwe klemmen aan het monteren, maar zit een beetje te twijfelen over de hoek waaronder ik ze ga monteren.
Het gaat om de klemmen van de barberhaulers van mijn fok.
Ik kan ze loodrecht op de rail monteren, waardoor de trekrichting van de lijn ook altijd loodrecht is.
Of iets onder een hoek, meer in lijn met de kuiprand en richting fokkenist, die ze bedient.
Wat zouden jullie doen, is er technisch een reden om de ene manier te verkiezen bovn de andere?




Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 13:02 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 13:43 #389731

ik zou ze zo monteren dat er bij gebruik geen zijdelingse krachten op staan. Dus met lijn richting de fokkenist.
Verder zou ik een beugel/geleider op de klem monteren, dan ben je nooit je lijntje kwijt.

www.bdoutdoors.com/resources_t...igger/cam_cleat2.jpg
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 13:44 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 15:08 #389744

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Probleem is dat de lijn katrol-fokkenist niet constant is. De hoek lijn-klem is alleen constant als ik hem haaks op de rail zet in het verlengde (foto 1)
Praktischer en optisch mooier is foto 2, maar kan/mag ik de klem op die manier belasten?

Ps. Beugeltje ligt klaar :-)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 15:30 #389749

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8395
Ik zou de clamcleat gewoon loodrecht voor de rail zetten met evt een harken fairlead er op zoals de 458. Dat maakt de richting waarin je trekt aan je barberhauler veel minder specifiek. Ik had dit ook op mijn overloopklemmen zitten. Werkte perfect; lijn kan nooit bij de klem weg
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 15:42 #389755

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ja, die conclusie had ik eigenlijk zelf ook al getrokken.
Andere hoek is mooier, maar dit is technisch beter.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 17:26 #389772

of de klem direct draaibaar op de rail monteren?

www.murrays.com/mm5/merchant.m...de=C-J&Store_Code=MS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 17:49 #389779

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Erg mooie oplossing, maar net effe buiten budget
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 17:49 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 20 apr 2013 18:18 #389787

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
Hi,

Hoe vaak ga je dit lijntje verstellen?
Hoe groot is het probleem dat de bemanning er niet altijd bij kan?

Dat soort vragen moet je jezelf altijd stellen, als je aan het inrichten bent.
Om die reden hebben wij in de Javelin sommige lijnen in het midden (voor beide bereikbaar), sommige gesplitst en naar de kuiprand (voor de stuurman altijd bereikbaar) en sommige onderin de boot (kom je toch niet aan).

Ik heb barberhaulers aan de fokkeschoot, die ik sturend altijd kan bedienen. Door een raampje in het grootzeil kan ik de trim van het achterlijk controleren.
In de praktijk stel je ze vóór de start goed af met de bemanning aan lij, die het achterlijk goed kan zien. Daarna kom je er bijna niet meer aan.

In jouw geval zou ik dus de klem in lijn met de rail zetten. Voor de wedstrijd afstellen en niet teveel meer aan zitten. Dan is een voorloopoogje genoeg om dit project compleet te maken ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 18:20 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Efsix 1323 - Effugio 21 apr 2013 16:43 #389934

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Duidelijk verhaal Arent.

Afgelopen jaar moest ik ze regelmatig tijdens de wedstrijd bijstellen door slechte klemmen.
Normaal gesproken stel je ze voor de wedstrijd in en stel je ze tijdens de wedstrijd niet meer bij.

Ik ga ze in lijn met de rail plaatsen. Dank allen voor de input
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl