Beste zeilers,
ik zal even kort een stukje over mijzelf vertellen.
Mijn naam is Sjors van der Zande en ben 22 jaar. enkele jaren geleden heb ik een domp 740 van mijn ouders gekregen voor het behalen van mijn school diploma. ik heb er ontzettend veel plezier mee en in de loop van de jaren al wat dingen aan gedaan. echter in 2003 is mijn vader overleden en ook mijn ouders hebben een boot, een Collin Archer van 12.5 meter, genaamd Dragon fly 2. Dit jaar had deze boot wat liefde en onderhoud nodig waardoor jammer genoeg mijn dompje langs het huis is blijven staan. Een aantal maanden geleden besloten om de boot maar eens helemaal grondig onderhanden te nemen en helemaal van uit niks weer opbouwen. hier ben ik dus momenteel mee bezig en wil met dit forum jullie op de hoogte houden.
ik hoop dat jullie het leuk zullen vinden,
commentaar en advies natuurlijk altijd welkom.
(van fouten leren we zeggen ze hahah)
met vriendelijke groet,
Sjors van der Zande
hieronder de foto van mijn domp toen ik hem gekregen had van mijn ouders.
Ik wil jullie vast een aantal foto's laten zien van wat ik er in de loop van enkelen jaren al aan gedaan heb.
groetjes sjors
op de eerste foto kun je zien dat ik de houten (rotte) banken vervangen heb voor mooie aluminium deksels.
op de 2de foto kun je zien dat ik er een boegspriet van een halve meter aan gezet heb compleet met rvs railing
op de 3de foto heb ik een nieuw stuk in de boot gelast. hier zat eerst een bult plamuur, na deze eraf gestoken te hebben zag ik waarom die er zat. er zat een deuk, ik denk wel 4 cm diep! denk dat de vorige eigenaar een flinke aanvaring heeft gehad met de steiger.
dit is het trouwe motortje wat in mijn domp staat. het is een sabb 8 pk. Vorig jaar is hij samen met de keerkoppeling ,want de bronzen bus was versleten compleet uit elkaar geweest en zijn alle lagers en eigenlijk alle onderdelen die vervangen konden worden vervangen. kost iets maar dan heb je ook wat. deze winter het blokje helemaal geschuurd en opnieuw gespoten, alle koperen leidingen opgepoetst zodat ze weer glimmen! foto daarvan volgt snel
even vlug 2 foto's gemaakt van hoe de motor er nu uit ziet.
ben er vorige winter mee bezig geweest en vind dat het resultaat er mag zijn al zeg ik het zelf. elke winter haal ik de motor uit de boot om deze lekker warm in de garage weg te zetten, ik ben zo bang dat hij kapot vriest.
enkele weken geleden heb ik de onderkant en zijkanten met een nagelpistool helemaal schoon gemaakt tot op het blanke staal. ik had hier echter foto's van maar door een crash van mijn laptop zijn deze foto's helaas verloren gegaan. na dat ik de boot blank had gemaakt heb ik er primer opgezet, voor onderwater en boven water.
nadat ik de boot in de primer heb gezet, diverse lagen voor een goede dekking. kwamen de bulten en kuilen in de romp naar voren. daarvoor heb ik een 2 componenten plamuur gekocht van de ijsel om de romp strak te trekken. de plamuur die ik gebruikte was de volgende:
naar veel schuren en opnieuw in de plamuur zetten ben ik nu op volgend resultaat gekomen.
tot zo ver ben ik momenteel gekomen met de romp, nu moet ik weer eerst gaan werken voor centjes haha
omdat ik nog even geen geld over heb om verf te kopen ben ik maar verder gegaan met dingen die geen of minder geld kosten.zo he heb ik de deksels die nu dienst doen als kuipbanken, kaal gemaakt en 2x goed in de primer gezet.
omdat ik de binnenkant van de boot ook een nieuw kleurtje wil geven (romp) heb ik vandaag het lood eens uit de kiel gehaald zodat ik daar overal goed bij kan om te schilderen. ik heb hier even een foto van hoe het lood eruit zag en hoe er straks weer terug in gaat.
ik wil toch even een balletje opgooien over dat lood in de kiel.
weet iemand hoeveel kilo lood er onder in de kiel hoord te liggen?
bij mij staat er namelijk al mijn motor in de boot (sabb 8 pk) ook niet de lichtste + dat lood dan in de kiel. echter heb ik al dat lood 1 voor 1 gewogen en bij elkaar opgeteld en ik ga ver over de 400 kilo heen! is dit normaal??? ik hoor het graag van jullie.
voor de vakantie ergens in maart heb ik bij jooren scheepschroeven de spoed van mijn schroef laten bijstellen. het volgende probleem was er namelijk. op het moment dat ik mijn boot in zijn voorruit zetten bij stationair toerental, zou ik bij wijze van spreken: nog koffie kunnen zetten en koekjes kunnen pakken voordat de boot in beweging kwam. ik had weinig tot GEEN schroefwater en ik kon ook niet aan het lopen van de motor horen dat hij er moeite voor moest doen. nu de spoed veranderd is hoop ik dat dit veranderd is maar dat zien we bij de test vaart.