Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Inbouw motor + saildrive.

Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 08:46 #225482

Beste ZF'ers,

Ik heb een tijdje zitten twijfelen of dit draadje onder Motoren of Projecten moest plaatsen.
Het heeft alles met motoren te maken, maar het zelf inbouwen van een motor is op zichzelf ook een Project.

Nja, dat moeten de Mod's maar uitzoeken. :P

Hier gaat'íe,

Bootje uit het water.



Oude saildrive.



Boot met wielen.



Lekker binnen.



Oude saildrive eruit.



Eerst ff slopen.





Het weg halen van de buitenrand viel mee.
Hamer en bijtel, en bikken maar.



De binnen rand was een ander verhaal, geen mogelijkheid dat met een bijtel los te halen.
De haakse boorkop was een uitkomst.
En maar gaatjes boren.



'It looks like JAWS !'



Nog meer gaatjes.
'JAWS 2!'



Dit voor nu, straks de rest. :side:
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 00:54 door drifter63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 09:01 #225490

Hij houdt het spannend!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 09:01 #225491

Iets mis gegaan Jan ? :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 09:08 #225493

Er gaat constant iets mis !!! :evil:
Zei toch dat ik digibeet ben, doe van alles, maar er gebeurt niks, of ik doe niks en er gebeurt van alles........ :silly:

Geeft niets blijven oefenen, net als zeilen.... :side:

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 09:11 #225494

Begin is er Jan de eerste foto's staan erop, met dat digibeet valt het wel mee. Mooi schip trouwens en volgens mij best wel snel.

Gr Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 09:17 #225496

Heel snel Rob,
sneller dan ik. ;) :P
Moet in de post nog tekst tussen plaatsen, anders is het niet te volgen.

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 12:46 #225537

Daar gaan we (hopelijk) weer. :unsure:

Eindelijk, de hufter is eruit.
Pijn in m'n knieen, en pijn in m'n rug.
Maar goed, ik heb weer gewonnen.





En dan de rest van de buitenrand wegbikken.



Wel het oude gat waar de oude saildrive doorstak dicht maken.
Waarom?
De nieuwe motor met saildrive is een stuk forser dan het oude benzienemotortje.
Om niet met de motor in de kajuit te belanden, moet de fundering zo ver als mogelijk naar achteren worden geplaatst.



Blik van onderen.



Plaatje board met loswas, dat eronder zat om het gat te dichten.



Dan komt uiteindelijk het uitmeten van de motorfundering.
Daar hangt wel veel van af, hoewel minder spannend dan met een schroefas.
Maar goed, je wilt ook niet dat je saildrive 15% uit het lood staat.
Meten is weten. Het mooist is als de boot waterpas op de bok staat. (bijna niet haalbaar)



De buitenrand van de nieuwe fundering aftekenen was een eitje, maar hoe doen we dat met de binnenkant?(het rechthoekige en ronde deel op de foto)
Ik heb het op't oog gedaan.
Let wel, het ronde deel, waar straks de saildrive doorsteekt, wordt eigenlijk de buitenkant van de boot, en moet dus wel goed passen.
Met een beetje timmermans oog, kom je een eind.
Na een keer of 3 proberen, hier en daar nog wat afhalen, was'ie pas.
Voor het inlamineren, de randen goed opruwen met korrel 80, en ontvetten.
Bij het opschuren wel een maskertje opzetten natuurlijk.




Hier moet het gaan gebeuren.



En daar is'ie dan.
Nu zo met de foto's lijkt het wel makkelijk.
Maar goed, je moet alles wel goed voorbereiden.
Zorgen dat je alle materialen bij de hand hebt.
En heel veel handschoentjes bij het inlamineren!



Dan komt het moment dat je een gat in je eigen boot moet gaan zagen!!
Alle cellen in je lijf protesteren daartegen.
Logisch, een gat in je boot?! ('Scippers worst nichtmare!!')
Hoe dan ook. de saildrive moet er wel doorheen.
Aftekenen, gaatje boren, 'slik', en dan zagen maar.

Het gat dat ik heb gemaakt is wat groter(rond) dan nodig is.
Als je de saildrive er rechtstandig uit kan halen (luik in de kuipvloer),
kan het gat wat kleiner.



De nieuwe motor is een stuk groter dan de oude, niet alleen in de lengte, maar ook in de hoogte!
Al met al zou de bovenkant van de motor een 1/2 cm hoger zijn dan de onderkant van de kuipvloer.
Dit zou met het maken van een 'motorluik' in de kuipvloer wel op te lossen zijn, maar dat wil ik niet.
Zo'n luik, geeft doorgaans veel problemen.
Zeker op een licht gebouwd schip als het mijne.
Vandaar dat ik er voor gekozen heb, de kuipvloer, ter hoogte van de motor, te verhogen.




Zo'n verhoging in de kuipvloer wil je eigelijk niet, maar goed het is het een of het ander.
Vooraf bedacht dat de overloop boven het hoogteverschil geplaatst kan worden.
Hierdoor heb je een zichtbaar object, tussen de in hoogte verschillende kuipvloer.
Zo gezegd, zo gedaan. Tot nu toe, prima bevallen.
Op deze foto zit de overloop nog op de oude plaats.
Gaat later dus iets naar voren.




Binnenkant van het gat afwerken met epoxy onderwaterverf.
Zoals eerder gezegd behoort dit gedeelte straks gewoon tot het onderwaterschip.



Gelcoat op de randen wegschuren om straks goede hechting te krijgen.





De kuip vloerplaat passend maken.
Hiervoor heb ik een 10mm plaat gebruikt.
Omdat ik het later ook nog in het polyester ga zetten, lijkt me dat dik genoeg.



Close up van het kopschot.



Gezicht van onder.



Gezicht van boven.



Plaat opruwen, voor het inplakken.






En dan plakken maar!!



Omdat de kuipvloer omhoog komt, wordt de kajuitingang lager.
Aangezien ik later hopelijk nog een keer met de boot het zoute water wil opzoeken,
lijkt het mij verstandig de kajuitingang te verhogen.



Plamuren en schuren.



Plamuren en schuren.



Saildrive gemonteerd, aan de onderkant opgevangen door werkbank + blokken.
De saildrive heeft maar een ophanging (aan de achterkant), dus moet je hem wel opvangen aan de onderkant om de as recht voor de motor te krijgen. Later pas gelezen dat het ook met een stuk rond 12mm staal, met 2 stelblokjes had gekunt.



Het stuk rond kan aan de voorkant dwars door de kop worden geschoven, d.m.v. 2 stelblokjes wordt de as dan ook op hoogte gehouden. Lijkt me wel meer gepriegel, maar goed is ook een optie.



En daar komt het nieuwe motortje!!!
Met behulp van de werfbaas de motor op z'n steunen gezet.



Zo, die staat! (uiteindelijk)
Het valt niet mee om het in je uppie voor elkaar te krijgen.
Beter is het als er iemand beneden langzaam de schroefas draait tot'ie in z'n krans valt.



Nieuwe uitlaat tule in de spiegel gemonteerd. De oude was te klein.



Een stuk van een oude vrachtwagen binnenband pasgemaakt, en met sikaflex vastgezet.



Nu nog de klapschroef monteren, en voila!



Jammer he, kan ik die foto van de gemonteerde klapschroef niet vinden.

Hoe dan ook, nu ik zo terugkijk was het een redelijk geslaagde actie.
Zo met die foto's lijkt het 'flats', 'floeps' en klaar.

Ja, het is het resultaat dat telt.
Zere knieen, rugpijn, jeuk van de glasvezel en zweten, 20 keer die ladder op en neer, weer naar huis rijden omdat je wat vergeten bent, dat is snel vergeten.
Je ziet het er misschien niet aan af maar met het inbouwen ben ik ongeveer 4 maanden in de weer geweest, incl. 3 weken vakantiedagen.
Naast het inbouwen van de motor moesten er nog andere zaken gebeuren.

Vluchtluik vervangen, keukenblokje eruit gehaald (zat voor het inbouwen in de weg), nieuw uitlaat- en brandstofsysteem OW-schip onder handen genomen, oh ja bijna vergeten.
Aan de binnenkant van de romp was door de eerste eigenaar (of de werf) een toplaag aangebracht welke niet was uitgehard. M.a.w. aan de binnenkant plakte alles. Niets mee te beginnen.
De enige mogelijkheid was de handel weg te poetsen met thinner.
Wat een gedoe, de schoongemaakte delen meteen in de double coat gezet.

Maar goed, zoals eerder gezegd, het resultaat telt.
Economisch gezien is het waarschijnlijk ook niet de slimste zet.
Nieuwe motor met een gereviceerde saildrive, gezien de leeftijd van de boot.
Menig keer gewaarschuwd, 'dat haal je er nooit meer uit!'

Nou ja, dan maar niet.
Maar ieder keer dat ik nu mijn motortje, na ff voorgloeien, start en vervolgens het puf, puf, van m'n dieseltje hoor.
Dan denk ik, 'dit is onbetaalbaar !!!' :woohoo:

Veel kijk plezier. :laugh:
Mvg. Jan.
Laatst bewerkt: 29 sept 2011 02:26 door drifter63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 18:52 #225627

Mooi verslag Jan en duidelijke foto.s laat goed zien dat met een redelijke technische kennis dit goed te doen is. Alvast bedankt voor deze reportage.

Gr Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 26 sept 2011 20:40 #225646

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
drifter63 schreef :
Nja, dat moeten de Mod's maar uitzoeken. :P
Bij deze: het is uitgezocht.

Mooi verhaal trouwens, leuke klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 02:23 #225652

Delphi32 schreef :
drifter63 schreef :
Nja, dat moeten de Mod's maar uitzoeken. :P
Bij deze: het is uitgezocht.

Mooi verhaal trouwens, leuke klus!

Sjemig, weer verkeerd gegokt! :unsure:
Maakt verder niet uit waar het draadje staat.

Bedankt Dennis voor je bericht.

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 04:08 #225661

ik zie dat je een deel van je kuip er uit heb gezaagd, :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 04:46 #225673

Revolution1 schreef :
ik zie dat je een deel van je kuip er uit heb gezaagd, :S
Ja Rob dat klopt. Een heel deel van mijn (verklarende)tekst is weg?! :evil:
Ik probeer nu beetje bij beetje het verhaal compleet te maken.
Ik had bovenaan een heel stuk tekst staan ter verklaring.
Ik ga kijken of ik dat er weer op kan krijgen. :P

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 06:09 #225693

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Ook weer zo'n klus waar je mega tegen op ziet,
maar als je bezig bent dat het wel weer gaat.
Het is zo te zien serieus minder werk dan wat ik vorig jaar bij mijn
schip heb gedaan.
Bij mij zat de motor en alle aansluitingen voor in de punt.
Ik heb een andere motor achter in gebouwd.
Ik heb toen ook over een saildrive gedacht,
achteraf toch minder werk als ik dit van jou zo zie.

Ik ben benieuwd hoe je je motorluik in de kuip waterdicht heb gemaakt.
Ook de reden waarom je het motorluik met opstaande randen heb gemaakt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 08:03 #225737

Ik had de fundatie van mijn saildrive (overigens van hetzelfde type dat Jan er uit gesloopt heeft - www.fram.nl/yachts/pionier/mounting_the_saildrive.jpg ) volgeschuimd met PU schuim. Dit na de ervaring van een collega waarbij zijn saildrive fundatie was kapot gevroren doordat er water was in gekomen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 08:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 10:19 #225770

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Knap werk, maar de uitleg is inderdaad erg kort geworden... hoe kan dat nou zomaar wegvallen?

Dat enorme stuk uit de kuip, je moet het maar durven... hoe ga je dat weer netjes dicht krijgen?
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 10:20 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 10:23 #225771

@Sprokkie, dus jij hebt ook een heel project achter de rug!?
De antwoorden op je vragen komen vanzelf, maar aangezien ik niet alles ineens kon plaatsen, zitten er nog wat(letterlijk) gaten in. :laugh:

@Noballast, Toen ik de boot kocht had ik hetzelfde probleem, de fundatie die ik er nu heb uitgehaald, had ik dus al een keertje losgehaald en opnieuw ingelamineerd. Volschuimen met PU lijkt me geen goed idee.
PU is niet celdicht en zuigt zich op den duur vol, en wordt later een grote natte spons.

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 10:25 #225774

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
ja, dat kan je wel zeggen :)

ik zal er eens een verslag van doen hier op het forum
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 10:43 #225779

Sprokkie schreef :
ja, dat kan je wel zeggen :)

ik zal er eens een verslag van doen hier op het forum
Ja, doen!!
Hoop dat jij er handiger in bent dan ik. :blush:
Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 11:41 #225790

web schreef :
Knap werk, maar de uitleg is inderdaad erg kort geworden... hoe kan dat nou zomaar wegvallen?

Dat enorme stuk uit de kuip, je moet het maar durven... hoe ga je dat weer netjes dicht krijgen?
Hoi Web,
zolang de post op 'bewerk' blijft staan, zal ik de uitleg blijven aanvullen.
Baal er ook van, na een uur typen, en 'floeps' alles weg.
Nja, zal wel wat verkeerd hebben gedaan of zo.
Inderdaad wel 2x geslikt voordat ik de zaag in de kuipvloer zette.
Maar goed, van te voren goed over nagedacht, ook over het afwerken.
Straks weer wat foto's laden, en dan wordt het misschien wat duidelijker.

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 11:47 #225793

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
drifter63 schreef :

- - - - 8< - - - - - -
Inderdaad wel 2x geslikt voordat ik de zaag in de kuipvloer zette.
Maar goed, van te voren goed over nagedacht, ook over het afwerken.

Mvg. Jan.

tsja ik ken dat, zeg maar "the point of no return".
Een vliegende start met de decoupeerzaag leek mij geen optie
uiteindelijk met de haakse slijper met een 1mm schijfje er in.
daarna met de decoupeerzaag



resultaat is niet echt naar mijn zin geworden.
Ben nog aan het "broeden" hoe ik dat ga oplossen

Van te voren van alles bedacht.
Achteraf, gat had wel kleiner gekund.
Motor is uiteindelijk via de kajuit naar binnen gegaan,
niet via het luik in de kuip.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 12:04 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 11:53 #225795

Nou ik ben eruit hoor, nodig jullie alle 2 een weekje uit als ik zover ben :evil:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 12:13 #225797

Hoi Rob,
dat weekje wordt toch wel betaald??? :laugh: :dry:

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 12:13 #225798

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
drifter63 schreef :
zolang de post op 'bewerk' blijft staan, zal ik de uitleg blijven aanvullen.
Die mogelijkheid heb je gedurende 12 uur na het plaatsen van de post.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 12:18 #225802

Dank je voor de info Hen3!!

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw motor + saildrive. 27 sept 2011 13:01 #225819

@Noballast, Toen ik de boot kocht had ik hetzelfde probleem, de fundatie die ik er nu heb uitgehaald, had ik dus al een keertje losgehaald en opnieuw ingelamineerd. Volschuimen met PU lijkt me geen goed idee.
PU is niet celdicht en zuigt zich op den duur vol, en wordt later een grote natte spons.

Mvg. Jan.

Beste Jan, 2 componenten PU schuim heeft een gesloten cel en neemt nagenoeg geen water op. Om deze reden heb ik enkele stukjes al jaren (5+) in een potje met water staan (ondergedompeld en samen met andere soorten schuim) Zojuist nog even gechecked. Het schuim is uiteraard nat maar niet volgezogen. Ik zal dit proefje binnenkort eens ff afronden door ze weer exact te wegen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 13:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl