Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Volksboot 480

Restauratie Volksboot 480 03 jan 2008 11:03 #25015

Restauratie Volksboot 480!


Vooraf
Ik zeil al jaren met mijn vader en mijn broer op de fryse meren in de zomerweken en zo nu en dan tussendoor een weekend. Sinds enkele jaren ben ik bezig met mijn CWO diploma's binnen te halen en ik ga dit jaar beginnen aan mijn Instructeursopleiding :D.

Als we gingen zeilen hadden we altijd een huurboot, we zijn begonnen met een PolyValk, daar hebben we heel wat jaren meer gezeild maar nermate ik groter werd...ging de bootlengte ook omhoog :D de boten die daarop volgde zijn een Fox22, Van Der Stadt 26, Etap 26i en als laatst hebben we de nieuwe Etap 28s(geweldig mooie boot).

Maar om het zeilen goed onder de knie te krijgen moet je met een klein bootje beginnen, nietwaar? ;) daarom les ik altijd in een PolyValkje, erg fijne bootjes die goed hanteerbaar zijn, ook in je eentje.

Nu wil ik wat meer gaan trainen en ook gewoon meer zeilen voor de fun en dan is het niet handig om steeds naar Friesland af te moeten reizen om te zeilen, ik woon namelijk in Nijmegen.

Nu hebben mijn vader en ik besloten om zelf een bootje aan te schaffen, een kleine dan.
Dus we hebben het internet afgezocht en kwamen bij een aantal kandidaten waarbij deze ons het meeste aansprak; een Volksboot 480 en een Spanker. Uit eindelijk zijn we voor de Voksboot gegaan. Deze hebben we voor een mooie prijs over kunnen nemen van een eigenaar van een groot transportbedrijf in het oosten van het land. Er zat wel wat werk aan de boot, zei de beste heer...

De boot
Dat bleek ook!
Bij aankomst bij de boot zagen we gelijk dat de boot slecht in de lak zat en dat dit geheel opnieuw moest. Ook waren er hier en daar wat beschadigingen aan het polyester. Maar daar was de prijs ook naar, en er zat ook nog een BB-motortje bij! een heuze 2 takt luchtgekoelde 2PK BB-motor :D Liep meteen bij het aanslingeren!

Nou bij thuiskomst meteen begonnen met het inventariseren van de 'schade' aan de boot, eerst even langs de wasstraat, gedeelte van de antifouling eraf gespoten en meteen merkte ik dat de lak er ook zo af ging...met de hogedrukreiniger spatte de vellen lak van de boot af... onder de lak zit een rode gelcoat die gelukkig er nog goed uitziet, geen osmose plekken of scheuren of iets.

Nu kon het schuren beginnen... ik had van mijn werk een excentrische schuurmachine meegenomen en kon gaan beginnen. Maar het bleek dat de lak er zo slecht opzat, dat de lak er gemakkelijk met een glaskrabber er af geschraapt kon worden, de vellen vlogen eraf!

Na een paar uurtjes schrapen en krabben hadden we dit als resultaat:


Op sommige plekken bleef de verf wel erg goed zitten, daar leek een soort plamuur onder te zitten die wel zorgde voor een goede hechting... Daar moest dus de schuurmachine overheen, met K120 ging het vrij rap eraf.
De Gelcoat voelde erg glad aan, deze leek niet geschuurd door de vorige 'schilder' en waarschijnlijk is dat ook een reden dat de verf van geen meter hechte... of dat er gewoon niet is ontvet of iets dergelijks...
Anyway...

Het schuren ging verder!
Na wat schuur uren kwam hadden we dit tot resultaat:
[

Een rode boot....in plaats van een Blauwe! :D

Vreemd genoeg was de verf die op de spiegel zat wel erg goed gegaan omdat die erg goed vast zat... die haal ik er dus niet helemaal af, daar ga ik denk ik maar gewoon overheen (nadat ik hem wel geslepen heb)



De boot staat gestald bij mijn broer, hij staat onder een 'carpoort', hij staat wel droog maar uit de wind en dergelijke niet en al helemaal niet verwarmd... daar komt gelijk ook nu mijn probleem nu... ik wil gaan schilderen maar met deze temperaturen schiet dat van geen meter op... maar ik kom later terug op het schilder verhaal :)

Er zijn nog wat dingetjes die aandacht vergen:



De zijstagen gaan door het bovendek heen naar de wand, nu is het bij een stag niet helemaal goed gegaan en heeft het stag een scheur gemaakt in het polyester(+gelcoat) dek, het is niet hinderlijk maar het is niet mooi. Naast de scheur zit een gat met een mooie rvs doorvoer die eigenlijk bestemd is voor de trapeze. Ik ga deze waarschijnlijk niet gebruiken en ga dat gat gebruiken om de stag doorheen te voeren, dat andere gat wil gaan opvullen met polyestermatten en afwerken met polyplamuur.

Nu kwamen we tot nog een puntje... bij het bewegen van de boot merkte we dat er water in de boot zit! :o ehh...hoe kan dat? vroegen wij ons af...
Achter op de achterspiegel zit een loosgat onder de waterlijn...daar zat ooit een plug maar die was vergaan... om toch dat loosgat te gebruiken hebben we het loosgat doorgeboord om er later een nieuwe in te zetten, na het boren kwam er toch een partij water uit...toch vreemd waar dit water vandaan moet komen omdat de boot al een zekere tijd op het droge staat..
even een afbeelding van het gat...



Hier komt een plug

Het schilderverhaal
Ik wil de boot dus opnieuw voorzien van een mooie laklaag, ik heb hier gelezen dat een 1K lak het makkelijkste werkt en eventueel ook al bij lagere temperaturen. Deze wil ik dan ook gaan gebruiken van bijvoorbeeld Epifanes, Sikkens of international. De Gelcoat is nu dus geheel geschuurd (K320 op het laatst) kan ik hier meteen over met een mono-urethane lak? of moet er eerst een primer/schakellaag over?

Ik hoop dat ik binnenkort een verwarmde ruimte kan krijgen zodat ik kan beginnen met lakken/plamuren en dergelijk. Anders wordt het wachten tot het mooie weer... :(

En ik wil het dek eigenlijk ook gaan schilderen, moet dit ook geschuurd worden? want er zitten namelijk ook antislip gedeeltes op (in profiel van gelcoat) die onmogelijk zijn om te schilderen... hoe pak ik dat aan?

Nou ik laat het even hierbij, ik heb nog veel meer te vertellen maar dan wordt het wel een erg lange post :D

De zeilen die bij de boot zaten zijn waarschijnlijke de originele zeilen! 1975 staat er ook op :D ze voelen wel erg soepel aan...
nog even een afbeelding van de mooie neus:

Een echte Troost-bouw ;)

Snel meer!


PS:Sorry voor de brakke pic's ze zijn van mijn telefoon, zal binnekort wat mooiere maken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 03 jan 2008 12:25 #25026

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ha leuk, nostalgie :D Twintig jaar geleden had ik precies zo'n boot, zeilnummer 427. Ook in slechte staat van onderhoud trouwens. En ik herken wel meer dingetjes. Als ik het goed zie zitten je luchtkasten volgeschuimd; als je dan eenmaal water daarbinnen hebt, wens ik je veel sterkte met leeg laten lopen.
Ik heb er indertijd trouwens wel een trapeze op gezet en vond dat een grote verbetering tegenover een minimale investering in tijd en geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 06 jan 2008 14:01 #25125

Ha leuk, nostalgie :D Twintig jaar geleden had ik precies zo'n boot, zeilnummer 427. Ook in slechte staat van onderhoud trouwens. En ik herken wel meer dingetjes. Als ik het goed zie zitten je luchtkasten volgeschuimd; als je dan eenmaal water daarbinnen hebt, wens ik je veel sterkte met leeg laten lopen.
Ik heb er indertijd trouwens wel een trapeze op gezet en vond dat een grote verbetering tegenover een minimale investering in tijd en geld.
Mjah de boot staat schuin zodat het water eruit kan lekken, heb het idee dat er weinig meer uit komt :)

Ik heb net contact gehad met een jachtwerf hier in de buurt (een van de weinige...) en heb gevraagd of ik een weekje daar aan mijn bootje kan werken en dat mag wel! ik ga er morgen even langs over hoe en wat :)

Ik ben trouwens het volgende van plan met het schilderen, ik hoop dat ik het zo goed in mijn hoofd heb, zo niet dan hoor ik dat wel graag :D

Bovendek
Delen die te schuren zijn, schuren.
Antislip gedeelte reinigen met sterke kunststofreiniger (HG)
Bovendek schilderen met een Monourethane of PU-lak van International of Epifanes.

Romp(boven de waterlijn)
-Oude verf verwijderen
-Gelcoat schuren met K320 schuurpapier.
-Gelcoat reinigen/ontvetten
-Gelcoat lakken met een Mono-urethane lak van Sikken/Epifanes/international.

Onderwaterschip
Oude antifouling grof schuren (K80)
Nieuwe zelfslijpende antifouling opbrengen

De boot zal de meeste tijd gewoon op de trailer liggen en niet altijd in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 06 jan 2008 15:33 #25126

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Als je boot voornamelijk op de trailer ligt of met jou op stap is, dan kan je de antifouling natuurlijk gewoon achterwege laten. Aangroei ontstaat pas als je boot langere tijd stilligt in het water en dat lijkt bij jou niet van toepassing. Niet smeren betekent minder werk, goedkoper, minder milieubelastend en een gladdere romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 06 jan 2008 16:25 #25127

  • RubenO
  • RubenO's Profielfoto
Leuk project! Het zijn leuke stabiele boten met prima zeileigenschappen.
Heb zelf een aantal jaren geleden ook een VB gehad: nr. 853, stukje ouder dan die van jouw dus (ca. 1963). Heb de boot toen ook geschilderd. Het vervelendste was het dek omdat het antislip lastig te schuren was. Uiteindelijk maar besloten het met een harde borstel te bewerken en goed te ontvetten ...
Heb er destijds ook een website over gemaakt:www.volksboot480.zeepost.nl. Houdt de website al een tijd niet meer bij maar er staat nog veel informatie op.
Wat betreft het water in de romp: hier had ik ook altijd een beetje last van. Ben er nooit achtergekomen of het nu de dop was (herhaaldelijk dichtgekit, maar of dat voldoende was?) of de bout waar het zwaard in hangt. Dezen schijnen ook weleens te willen lekken. Wat ik wel merkte is dat vingerlingen (waar het roer aan hangt) gewoon in het polyester geschroefd waren zonder kit! Hoop dat dit exemplarisch was maar kan geen kwaad om het even te controleren.
Als je met de verstaging bezig gaat is het verstandig de wandputtingen te controleren. Deze zitten met een ingelamineerde stalen plaat in de romp. Ze willen nogal eens gaan roesten en dan ben je verder van huis, preventief beschermen kan dus geen kwaad.
Owja, als je nog eens nieuwere zeilen wilt: die van een schakel passen exact en in de wedstrijdzeilerij worden ze vaak afgeschaft terwijl ze voor de toerzeiler nog in prima staat zijn.
Succes met je project verder! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ruben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 11:36 #25141

Leuk project! Het zijn leuke stabiele boten met prima zeileigenschappen.
Heb zelf een aantal jaren geleden ook een VB gehad: nr. 853, stukje ouder dan die van jouw dus (ca. 1963). Heb de boot toen ook geschilderd. Het vervelendste was het dek omdat het antislip lastig te schuren was. Uiteindelijk maar besloten het met een harde borstel te bewerken en goed te ontvetten ...
Heb er destijds ook een website over gemaakt:www.volksboot480.zeepost.nl. Houdt de website al een tijd niet meer bij maar er staat nog veel informatie op.
Wat betreft het water in de romp: hier had ik ook altijd een beetje last van. Ben er nooit achtergekomen of het nu de dop was (herhaaldelijk dichtgekit, maar of dat voldoende was?) of de bout waar het zwaard in hangt. Dezen schijnen ook weleens te willen lekken. Wat ik wel merkte is dat vingerlingen (waar het roer aan hangt) gewoon in het polyester geschroefd waren zonder kit! Hoop dat dit exemplarisch was maar kan geen kwaad om het even te controleren.
Als je met de verstaging bezig gaat is het verstandig de wandputtingen te controleren. Deze zitten met een ingelamineerde stalen plaat in de romp. Ze willen nogal eens gaan roesten en dan ben je verder van huis, preventief beschermen kan dus geen kwaad.
Owja, als je nog eens nieuwere zeilen wilt: die van een schakel passen exact en in de wedstrijdzeilerij worden ze vaak afgeschaft terwijl ze voor de toerzeiler nog in prima staat zijn.
Succes met je project verder! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ruben

Ik heb de webpagina al meerdere malen bekeken ja! staat veel nuttige informatie op, ook dat verslag van in het duits (mjah dat is minder...dat beheer ik nou niet echt ;) ) is erg nuttig! En dat van die zeilen had ik ook gelezen, ik probeer eerst hoe deze zeilen het doen, mochten ze nou echt niet meer goed zijn dan neem ik een setje zeilen van een schakel, zie ze hier en daar voorbij komen voor 125 euro ofzo :)

Ik ga ook denk ik al het beslag en dus ook de vingerlingen eraf halen voor het schilderen en zet ze daarna weer vast met een goede laag kit.
Dat van die wandputtingen is inderdaad een goede, daar heb ik nog niet naar gekeken, ik hoop dat ze wel nog in goede staat zijn anders ben ik behoorlijk de..nouja sjaak zeg maar.

Is het trouwens erg om een zwaardere verstaging op de boot te zetten? de zij-wanden zijn in een niet al te beste staat meer (coating is er op veel delen af en zit hier en daar een knik) en mijn vader heeft een verstaging kunnen regelen van ik dacht een Spanker, deze zijn alleen dikker...kan het kwaad dat ik deze erop zet?

En nu we het toch over de verstaging hebben ;) ehm de ringogen zitten geklemd in een knel-huls zeg maar (zie hier
Om de kabel te vervangen moeten deze eraf (ze moeten door het dek heen) die hulzen moeten geperst worden, nu heb ik wel een bedrijf die dat kan doen maar dan moet ik met de hele boot naar dat bedrijf... kan het ook met een stuk of 3 kabelklemmen als deze: Draadklem
of is dit niet sterk genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 20:00 #25154

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Zwaardere stagen zullen niet echt een probleem zijn, je krijgt alleen wat meer gewicht boven de waterlijn. Als je echt hard wilt varen en op grammen gaat jagen, ja dan liever dunner. Die draadklemmen kan je gebruiken, heb daar zelf ervaring mee met mijn Vrijheid destijds. Nooit problemen mee gehad. Ik controleerde de draadklemmen wel regelmatig op loszitten, even de sleutel erop en draaien.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 20:21 #25159

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Je kan altijd aan de binnenkant van de draadklem nog een plaat bevestiggen zodat je de krachten over een breder vlak verdeeld. Daarnaast kan je ook een dubbele moer plaatsen dit 'voorkomt' het losgaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 20:25 #25160

Zwaardere stagen zullen niet echt een probleem zijn, je krijgt alleen wat meer gewicht boven de waterlijn. Als je echt hard wilt varen en op grammen gaat jagen, ja dan liever dunner. Die draadklemmen kan je gebruiken, heb daar zelf ervaring mee met mijn Vrijheid destijds. Nooit problemen mee gehad. Ik controleerde de draadklemmen wel regelmatig op loszitten, even de sleutel erop en draaien.......

Mooi, ik had al zo'n vermoeden dat het geen problemen moest opleveren. dan kan ik die snel gaan vervangen :) En op grammen ga ik niet jagen, kilo meer of minder op de boot maakt mij niks uit ;) .

Ik ben zoals ik eerder vermelde wezen kijken bij een jachtwerf hier in de buurt, hier hebben ze een ruimte waar ik kan schilderen. Ik had ze gebeld en vroeg of ze een stukje ruimte over hadden...dat kon wel. Dus ik ging vandaag langs en ze vertelde mij dat het 35euro per dag kost, en 25 euro per dag bij meerdere dagen...dit is nogal aan de prijs naar mijn mening... Het is namelijk gewoon een loods...

Ik moet dus even verder kijken en rondvragen of iemand een enigszins gesloten ruimte heeft waar ik een week of 2 kan schilderen... en aan de boot kan werken zonder dat mn handen eraf vriezen :P

Ik hou jullie op de hoogte ;)
Je kan altijd aan de binnenkant van de draadklem nog een plaat bevestiggen zodat je de krachten over een breder vlak verdeeld. Daarnaast kan je ook een dubbele moer plaatsen dit 'voorkomt' het losgaan...

Ja ik plaats op de draad-einden van de draadklemmen een dubbele-moer met borging :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 21:14 #25163

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Of gebruik zelfborgende moeren.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 07 jan 2008 21:16 #25165

Of gebruik zelfborgende moeren.......
Ja die bedoel ik ;) moeren met een kunststof borging erin.


Heeft iemand geheel toevallig bouwtekeningen van een volksboot liggen? ben ik best benieuwd naar namelijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 27 jan 2008 16:46 #26025

  • RubenO
  • RubenO's Profielfoto
Bouwtekeningen heb ik ook nooit kunnen vinden ... moeten er vast zijn gezien de eerste volksboot serie van hout was.
Dat van die verstaging is misschien wel een goed idee, ik heb het destijds ook laten vervangen: ben naar de plaatselijke watersportwinkel gevaren (10 minuten) en daar hebben ze het erop gezet, was eigenlijk ook zo gepiept.
Een loods voor 25e per dag ... tsja, dat is vrees ik een normale prijs voor een jachtwerf. Heb voor mijn huidige boot ook eens gevraagd met een vergelijkbaar antwoord. Succes verder met je project!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 02 mrt 2008 20:22 #28465

Hallo, ik heb ook een Volksboot en wil hier een (extra) vloerbeslag voor de grootschoot op aanbrengen. Op dit moement zit er op de "kuipbalk" één draadeinde met een opgeschroefd oog. Ik zo'n 20-40 cm achter dit oog een grondblok monteren, maar weet niet of ik overal in de "kuipbalk" zomaar kan boren/schroeven. Zitten hier speciale verstevigingen in mee gelamineerd? Wat is de beste manier om een oog of grondplaat aan deze balk te bevestigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 28 apr 2008 19:21 #31575

  • a3naline
  • a3naline's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Succes met je VB!
Mijn broer heeft er twee gehad.
De eerste had een houten 'frame' met een polyester romp. Die hebben we destijds nog helemaal opgeknapt. Gestript, nieuwe glasmatten er op, groot gedeelte van het hout vervangen door hardhout en de mast opnieuw verlijmd.

Daarna heeft hij een nieuwere gekocht. Volgens mij de 1608.. Daar hebben we nog een trapeze-tuig in gemaakt! Nog flink mee geknald op het Sneekermeer!

De VB heeft hij zo'n 15 jaar (of langer) geleden verkocht om overdekt te gaan zeilen. (die boot hebben wij later overgenomen vanwege zijn gezondheid; best jammer dat die VB er niet meer is. die was in topconditie!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 28 apr 2008 19:40 #31577

Er is weer een site speciaal voor de Volksboot 480, van de huidige (nieuw)bouwer Holthausen Composieten bv: www.volksboot480.nl
Hier zijn o.a. nieuwe/vervangende onderdelen te bestellen. Hopelijk wordt deze site nog verder uitgebreid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 02 sept 2008 21:47 #41742

Zo! even een update-je, het is even geleden maar intussen is er ook veel gebeurd, sterker nog...de boot is bijna klaar! :)

Ik kan een heel verhaal gaan houden maar foto's willen we zien!
Ik heb nog geen goede foto's van de boot, die maak ik morgen ochtend :P maar wel heb ik intussen ook een rolfok systeem gemaakt :)



Volledig RVS.

De buitenkant van de boot is met Sikkens rood gemaakt (3 lagen) en de onderkant behandeld met Sikkens Micron antifouling (nog 1 laag en dan is die klaar) Het bovendek is wit geschilderd met Sikkens yachtpaint, en de loopvlakken binnen in is donker rood, ter illustratie:


Foto van een tijd geleden, het houtwerk zit er nu al op en diverse onderdelen zijn geplaatst

Er moet nu alleen nog maar hier en daar gekit worden en dan kan het tuigen beginnen :)

Morgen meer foto's!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 02 sept 2008 22:12 #41745

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Je hebt een rolfoksysteem uit niets opgebouwd? Wow, knap zeg. Er zullen niet veel mensen hier zijn die je dat nadoen.

Heb je hem al getest? Ik heb wat problemen gehad met een standaard rolfokinstallatie en kan je melden dat niets zo erg is als een roller die niet rolt. Ik hoop van harte dat jou dat niet overkomt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 02 sept 2008 22:15 #41746

Je hebt een rolfoksysteem uit niets opgebouwd? Wow, knap zeg. Er zullen niet veel mensen hier zijn die je dat nadoen.

Heb je hem al getest? Ik heb wat problemen gehad met een standaard rolfokinstallatie en kan je melden dat niets zo erg is als een roller die niet rolt. Ik hoop van harte dat jou dat niet overkomt ;)

Ja rolfok is eigen ontwerp :) heb hem nog niet getest, hij zal wel rollen (zitten flinke rollagers in :P ) moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dat met de wartel ga maken... De gehele stag moet rollend zijn dus daar komt een dubbele D-sluiting die kan draaien maar dan moet ik nog iets bedenken hoe ik het fokje hijs... ik kan hem op alleen de voorstag hijsen en dan de val bevestigen op de trommel (dus dat de val mee draait met de fok) of dat ik een systeem bedenk dat ik hem kan hijsen via de mast en dat het fok nog draait...daar ben ik nog niet over uit, even over nadenken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 02 sept 2008 23:09 #41748

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Niet het val laten meedraaien met de fok! Dan rolt het val zichzelf strak rond de stag en krijg je er problemen mee (dat had ik dus). Je hijst het zeil uitgerold -> val zit niet om stag. Rol je op, moet de spanning van je val af anders rolt ie niet op. Ga je zeilen, dan moet ie afrollen, hopen dat de wikkelingen van het val rond je stag ook allemaal afrollen anders kan je de boel niet strak zetten. Bij inrollen moet de spanning er weer af. Je blijft bezig en het risico op vastlopen is erg groot.

Maak een busje dat over je stag schuift. Bovenaan het busje maak je een oog -> daar komt je val aan te zitten Onderaan het busje een lager met daarboven een ring die vrij draait om de bus. Aan de ring maak je een oog waar je je fok aan haakt. Dan kan je je val strak zetten terwijl je fok nog kan draaien om het stag heen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 03 sept 2008 00:13 #41753

Niet het val laten meedraaien met de fok! Dan rolt het val zichzelf strak rond de stag en krijg je er problemen mee (dat had ik dus). Je hijst het zeil uitgerold -> val zit niet om stag. Rol je op, moet de spanning van je val af anders rolt ie niet op. Ga je zeilen, dan moet ie afrollen, hopen dat de wikkelingen van het val rond je stag ook allemaal afrollen anders kan je de boel niet strak zetten. Bij inrollen moet de spanning er weer af. Je blijft bezig en het risico op vastlopen is erg groot.

Maak een busje dat over je stag schuift. Bovenaan het busje maak je een oog -> daar komt je val aan te zitten Onderaan het busje een lager met daarboven een ring die vrij draait om de bus. Aan de ring maak je een oog waar je je fok aan haakt. Dan kan je je val strak zetten terwijl je fok nog kan draaien om het stag heen ;)
Ja dat idee had ik ook al, zat te denken aan een teflon glijlager maar die slijt en als ik er een oog aan moet maken aan de as dan kan de lager er niet af...dus toch een kogelagertje (met glij lager wordt het wat compacter) morgen even bij lagerboer een lager halen (12mm binnen, 28 buiten) kan ik van het weekend even draaien :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 03 sept 2008 10:14 #41777

Zoals beloofd, foto's, niet de meest mooie maar ter indicatie prima :P


Achteronder met nieuw luik.


Vooronder met ook nieuw houtwerk


Huiddoorvoer vernieuwd en verstevigd (zie pagina terug voor hoe het was...een verschil ;) )


Mooi donker rood :)


Motorplankje en vingerlingen vastgezet

er moet nog 1 laag antifouling op en dan is het opknapwerk klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 03 sept 2008 18:20 #41815

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De fok moet om een voorstagprofiel rollen. Een zeil met leuvers rolt niet op. Dit profiel is ovaal van vorm en zit vast aan de onderste reef trommel en aan de bovenste roller. De fok wordt gehesen met een pees in het voorlijk in het voorstagprofiel. De halshoek zit vast een sluiting op de onderste reef trommel. De tophoek van de fok zit vast aan de bovenste roller. De fokkeval zit weer vast aan de bovenste roller. Door de haallijn aan te trekken rolt de fok om het voorstag en rolt de val niet mee.
Het geheel werkt eigenlijk hetzelfde als een rolgordijn, maar dan verticaal.
Ghooo, mooi nieuw scheepje zeg!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 15 sept 2008 20:59 #43264

Update

De boot is te water gegaan! en...bleef drijven! :)

Van het weekend de boot afgemaakt (verstaging en allemaal kleine dingetjes die nog gedaan moesten worden gedaan)

En we hebben de boot te water gelaten, toch altijd wel even spannend ;)

De foto's:

Boot op de trailer


Bij de boothelling, Mast omhoog en giek er aan.


De boot in het water!! en blijft ook nog eens drijven!


De afvaart :)


Bootje is lekker rap


En weer terug

Was een prima kennis-maak rondje!
Het mooie was dat je gelijk merkte wat voor dingen er nog verbeterd moeten worden, zo bleef de fokkeschoot steeds achter een klamp hangen, daar komt een span-koortje voor, en dat de giek...toch best laag is ;)
En er komen nog steun balkjes om de opberg rand die aan stuur en bakboord zit wat te ondersteunen want die is vrij iel.

En het rolfok systeem moet er nog op, daar moet ik nog even aan werken. En tzt is een nieuwer grootzeil ook geen overbodige luxe, dit is wel erg soepel en uitgerekt (voorlijk is te lang)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 15 sept 2008 21:36 #43268

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Gefeliciteerd! Lekker he, dat je werk zich eindelijk laat terugbetalen in onschatbare genietmomenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Volksboot 480 16 sept 2008 07:47 #43284

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Prachtig scheepje geworden! En je zal wel blijven knutselen aan boord. Je komt altijd weer nieuwe dingen tegen die een oplossing vragen. Maar het eerste begin is er! Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl