Restauratie Volksboot 480!
Vooraf
Ik zeil al jaren met mijn vader en mijn broer op de fryse meren in de zomerweken en zo nu en dan tussendoor een weekend. Sinds enkele jaren ben ik bezig met mijn CWO diploma's binnen te halen en ik ga dit jaar beginnen aan mijn Instructeursopleiding
.
Als we gingen zeilen hadden we altijd een huurboot, we zijn begonnen met een PolyValk, daar hebben we heel wat jaren meer gezeild maar nermate ik groter werd...ging de bootlengte ook omhoog
de boten die daarop volgde zijn een Fox22, Van Der Stadt 26, Etap 26i en als laatst hebben we de nieuwe Etap 28s(geweldig mooie boot).
Maar om het zeilen goed onder de knie te krijgen moet je met een klein bootje beginnen, nietwaar?
daarom les ik altijd in een PolyValkje, erg fijne bootjes die goed hanteerbaar zijn, ook in je eentje.
Nu wil ik wat meer gaan trainen en ook gewoon meer zeilen voor de fun en dan is het niet handig om steeds naar Friesland af te moeten reizen om te zeilen, ik woon namelijk in Nijmegen.
Nu hebben mijn vader en ik besloten om zelf een bootje aan te schaffen, een kleine dan.
Dus we hebben het internet afgezocht en kwamen bij een aantal kandidaten waarbij deze ons het meeste aansprak; een Volksboot 480 en een Spanker. Uit eindelijk zijn we voor de Voksboot gegaan. Deze hebben we voor een mooie prijs over kunnen nemen van een eigenaar van een groot transportbedrijf in het oosten van het land. Er zat wel wat werk aan de boot, zei de beste heer...
De boot
Dat bleek ook!
Bij aankomst bij de boot zagen we gelijk dat de boot slecht in de lak zat en dat dit geheel opnieuw moest. Ook waren er hier en daar wat beschadigingen aan het polyester. Maar daar was de prijs ook naar, en er zat ook nog een BB-motortje bij! een heuze 2 takt luchtgekoelde 2PK BB-motor
Liep meteen bij het aanslingeren!
Nou bij thuiskomst meteen begonnen met het inventariseren van de 'schade' aan de boot, eerst even langs de wasstraat, gedeelte van de antifouling eraf gespoten en meteen merkte ik dat de lak er ook zo af ging...met de hogedrukreiniger spatte de vellen lak van de boot af... onder de lak zit een rode gelcoat die gelukkig er nog goed uitziet, geen osmose plekken of scheuren of iets.
Nu kon het schuren beginnen... ik had van mijn werk een excentrische schuurmachine meegenomen en kon gaan beginnen. Maar het bleek dat de lak er zo slecht opzat, dat de lak er gemakkelijk met een glaskrabber er af geschraapt kon worden, de vellen vlogen eraf!
Na een paar uurtjes schrapen en krabben hadden we dit als resultaat:
Op sommige plekken bleef de verf wel erg goed zitten, daar leek een soort plamuur onder te zitten die wel zorgde voor een goede hechting... Daar moest dus de schuurmachine overheen, met K120 ging het vrij rap eraf.
De Gelcoat voelde erg glad aan, deze leek niet geschuurd door de vorige 'schilder' en waarschijnlijk is dat ook een reden dat de verf van geen meter hechte... of dat er gewoon niet is ontvet of iets dergelijks...
Anyway...
Het schuren ging verder!
Na wat schuur uren kwam hadden we dit tot resultaat:
[
Een rode boot....in plaats van een Blauwe!
Vreemd genoeg was de verf die op de spiegel zat wel erg goed gegaan omdat die erg goed vast zat... die haal ik er dus niet helemaal af, daar ga ik denk ik maar gewoon overheen (nadat ik hem wel geslepen heb)
De boot staat gestald bij mijn broer, hij staat onder een 'carpoort', hij staat wel droog maar uit de wind en dergelijke niet en al helemaal niet verwarmd... daar komt gelijk ook nu mijn probleem nu... ik wil gaan schilderen maar met deze temperaturen schiet dat van geen meter op... maar ik kom later terug op het schilder verhaal
Er zijn nog wat dingetjes die aandacht vergen:
De zijstagen gaan door het bovendek heen naar de wand, nu is het bij een stag niet helemaal goed gegaan en heeft het stag een scheur gemaakt in het polyester(+gelcoat) dek, het is niet hinderlijk maar het is niet mooi. Naast de scheur zit een gat met een mooie rvs doorvoer die eigenlijk bestemd is voor de trapeze. Ik ga deze waarschijnlijk niet gebruiken en ga dat gat gebruiken om de stag doorheen te voeren, dat andere gat wil gaan opvullen met polyestermatten en afwerken met polyplamuur.
Nu kwamen we tot nog een puntje... bij het bewegen van de boot merkte we dat er water in de boot zit! :o ehh...hoe kan dat? vroegen wij ons af...
Achter op de achterspiegel zit een loosgat onder de waterlijn...daar zat ooit een plug maar die was vergaan... om toch dat loosgat te gebruiken hebben we het loosgat doorgeboord om er later een nieuwe in te zetten, na het boren kwam er toch een partij water uit...toch vreemd waar dit water vandaan moet komen omdat de boot al een zekere tijd op het droge staat..
even een afbeelding van het gat...
Hier komt een
plug
Het schilderverhaal
Ik wil de boot dus opnieuw voorzien van een mooie laklaag, ik heb hier gelezen dat een 1K lak het makkelijkste werkt en eventueel ook al bij lagere temperaturen. Deze wil ik dan ook gaan gebruiken van bijvoorbeeld Epifanes, Sikkens of international. De Gelcoat is nu dus geheel geschuurd (K320 op het laatst) kan ik hier meteen over met een mono-urethane lak? of moet er eerst een primer/schakellaag over?
Ik hoop dat ik binnenkort een verwarmde ruimte kan krijgen zodat ik kan beginnen met lakken/plamuren en dergelijk. Anders wordt het wachten tot het mooie weer...
En ik wil het dek eigenlijk ook gaan schilderen, moet dit ook geschuurd worden? want er zitten namelijk ook antislip gedeeltes op (in profiel van gelcoat) die onmogelijk zijn om te schilderen... hoe pak ik dat aan?
Nou ik laat het even hierbij, ik heb nog veel meer te vertellen maar dan wordt het wel een erg lange post
De zeilen die bij de boot zaten zijn waarschijnlijke de originele zeilen! 1975 staat er ook op
ze voelen wel erg soepel aan...
nog even een afbeelding van de mooie neus:
Een echte Troost-bouw
Snel meer!
PS:Sorry voor de brakke pic's ze zijn van mijn telefoon, zal binnekort wat mooiere maken