Sjaap moet de mooiste F28 van Nederland hebben, maar zo te zien krijgt hij concurrentie.
Een paar losse opmerkingen...
Wij hebben in de gasbun 2 groene, klein model propaanflesjes staan, die ongeveer even groot zijn als een campinggas flesje en dus precies door de opening passen (maar aanzienlijk goedkoper; je kunt ze bovendien bij een campingboer omwisselen of laten vullen).
In onze F28 zit helemaal geen spaanplaat, behalve in de luiken van de bakskisten, ankerkluis en v/h het motordeksel. De schotten tussen hondekooi / bakskist en motorruimte zijn van multiplex. Volgens één van de eigenaren die we bij de zoektocht naar een F-28 gesproken hebben, heeft De Kloet naast complete schepen ook casco's afgeleverd. Het was volgens hem ook te zien aan het al of niet aanwezig zijn van een typeplaatje met bouwnummer bij het roer.
We hebben uiteindelijk een F-28 gevonden zonder ingewaterde plekken in het dek, maar mochten ze ooit ontstaan dan zou voor mij de oplossing zijn het vervangen van het rotte balsahout door PU-platen (PolyService, Harjon e.a.). Hiermee kun je een sandwichconstructie maken die waarschijnlijk sterker is dan het oorspronkelijke dek en nooit kan gaan rotten.
Ik heb vorig jaar al wat verschillende reparaties uitgevoerd, het praktijkboek kunststoffen was daarbij goud waard. Nu stop ik met reclame maken.
Leuk om te lezen dat er meer F-28's zijn die worden gerenoveerd. Het blijft een enorm goed ontwerp met mooie klassieke lijnen, praktische details en nog steeds verbazend goede vaareigenschappen dat je niet veel meer ziet, eigenlijk raar dat De Kloet gestopt is ze te bouwen (maar dat zal iedereen wel van z'n eigen boot vinden).