Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Renovatie Fellowship 28

Renovatie Fellowship 28 10 jan 2012 19:34 #255221

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
De komende tijd wil ik hier verslag doen van wat ik tegen kom in het project dat mijn vrouw en ik zijn aangegaan. Graag ontvang ik commentaar op wat ik hier schrijf. Hopelijk kunnen hier anderen hun voordeel doen maar als iemand dit leest en denkt hier kan ik ook iets zinnigs over zeggen hoor ik dit graag.

Waarom een Fellowship?
Na dat we16 jaar hebben gevaren met een Friendship 23 6,8 m. bouwjaar 1976 waar mee we een paar keer naar Denemarken zijn geweest wilden we wat ruimers voor wat langere tochten.
Na enig zoeken hebben we gekozen voor een Fellowship 28 bouwjaar 1979.
De boot steekt maar een paar centimeter dieper dan de oude Friendship 23, Ze heeft een veel vriendelijker gedrag aan de wind in steile golven en ze heeft een dinette waardoor je tijdens een dagje ankeren met slechtweer lekker naar buiten kunt kijken. Wetende dat deze boten wat zwakke plekken in de constructie hebben we eerst ons budget bepaald. Daarna een lijst gemaakt met materiaalkosten en apparatuur en andere wensen en zijn toen een boot gaan zoeken die in dit plaatje paste. We hebben een exemplaar gevonden waarvan het dek op één plekje na nog overal hard was. De deksels door De Kloet opnieuw gelamineerd zijn. De motorfundatie en motor vernieuwd is en het interieur er nog behoorlijk strak en netjes uitziet.
Op het eerste gezicht een mooie boot.

Maar nu het werk.
Van dit ontwerp zijn 3 kwalen algemeen bekend.
1- Alle horizontale delen van dek, gangboorden, kuip en kajuitopbouw bestaan uit een toplaag van glas versterkt polyester met gelcoat, daarna volgt een laag kops balsahout en daarna weer een dun laagje glas versterkt polyester. Op alle plaatsen waar onderdelen zijn gemonteerd kan de oude kit laag gaan lekken. Het water komt in het balsahout en dat gaat rotten of zwellen en dan wordt het dek net een waterbed.
2- De mast wordt ondersteund door een heel rank schotje waarin recht onder de mast ook nog de doorgang naar het vooronder is gemaakt. Boten met een leeftijd zoals deze boot hebben vaak een ingezakt dek onder de mast. Misschien door dat onze voorgangers hoofdzakelijk met kleine kinderen op de plas hebben gevaren heeft deze constructie nog niet veel te leiden gehad. Wij willen deze boot wat meer avontuur laten beleven dus hier mag wel wat verstevigd worden.
3- Schotten van de ankerbak en bakskisten zijn op de zelfde manier opgebouwd als het dek met dat verschil dat er spaanplaat is gebruikt ipv balsahout. De scheiding tussen motorruimte en bakskist en hondenkooi bestaat alleen uit spaanplaat dus zonder polyester.

Wordt vervolgt.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 10 jan 2012 20:52 #255239

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Leuke klassieker! Zeker als tijdloos toerjachtje de moeite waard, lijkt me.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 10 jan 2012 21:00 #255242

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Spaanplaat op een boot? :blink: Wat versta je dan onder spaanplaat?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 10 jan 2012 22:02 #255259

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Van dat plaatmateriaal van geperste huotvezels waar veel kasten van gemaakt worden door bvb Ikea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 10 jan 2012 22:10 #255262

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ok, dan is dat duidelijk! Het gebruik van spaanplaat op een boot verbaast me wel.
Hoe ziet het er nu uit? Foto's?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 04:06 #255287

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6566
Als ik het goed begrijp is dat spaanplaat dus gebruikt als kernmateriaal in de polyester sandwich, ipv balsa?
Zolang het goed droog blijft zal dat wel aardig gaan, maar geeft wel aan dat Fellowships behoorlijk goedkoop werden gebouwd. Eigenlijk wel jammer, heb het altijd mooie boten gevonden om te zien, mede door de lijst langs de kajuitopbouw.
Spaanplaat alleen op een boot gaat niet echt goed, op de sloep van m'n ouders was het wc-vloertje van spaanplaat, dat heb ik vervangen door bruijnzeel multiplex. Het spaanplaat brak en verkruimelde gewoon door de vochtige omgeving.
Laatst bewerkt: 11 jan 2012 04:07 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 06:07 #255290

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
Apae schreef :
Als ik het goed begrijp is dat spaanplaat dus gebruikt als kernmateriaal in de polyester sandwich, ipv balsa?

Dat is niet zo'n probleem denk ik, maar blijkbaar is ook kaal spaanplaat gebruikt, wat mij nu niet zo duurzaam lijkt:
rolfz schreef :
De scheiding tussen motorruimte en bakskist en hondenkooi bestaat alleen uit spaanplaat dus zonder polyester.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 11 jan 2012 06:08 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 06:08 #255291

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Toch heeft het blijkbaar 30 jaar gehouden...

Maar idd, het is niet het materiaal van mijn keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 07:12 #255294

Hier een site over een Fellowship 28 betreffende verbeteringen en hun 2 jaar durende reis
www.nehalinnia.be/boot.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 07:53 #255300

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6566
Niet ideaal dan inderdaad. Nu zit het natuurlijk wel naast de motorruimte, dus wordt dat spaanplaat bij regelmatig varen nog wel drooggestookt. Dat zal wel levensduur verhogend werken (oh, en hoe oud dat plaatje op de sloep was...kan best ook 30 jaar geweest zijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 08:28 #255317

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Vervolg renovatie Fellowship 28
Om verder inwateren van dek en kajuitopbouw te verkomen wil ik alles wat het polyester doorboord verwijderen en na drogen, plamuren en schuren weer een nieuwe gelcoat aanbrengen. Om boutjes los te krijgen moet je aan twee kanten zijn. Om bij de onderkant van de gangboorden te komen moet de betimmering verwijderd worden. Nu is de volgorde van montage zo gekozen dat eerst de beplating van de huid verwijderd moet worden voor dat de hardboard plaatjes onder het gangboor weggenomen kunnen worden.
Het resultaat een bijna geheel gestripte boot. Een bijkomend voordeel je leerd je boot wel kennen. Bij het verwijderen van de plafondplaten om de schroeven voor de handreling los te maken vond ik een donkere plek. Hier heb ik met een gatenzaag een stuk uit het polyester gehaald en trof daar zeiknat balsahout en een schroef van de garage van het schuifluik dat waarschijnlijk de boosdoener is. (zie foto)
Mijn plan nu is om op veel meer plaatsen van deze gaten te maken, nat materiaal te verwijderen, na drogen de gaten vol te schuimen en daarna af te werken met een matje met polyester.

Commentaar zeer welkom.
Wordt vervolgt.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 09:24 #255330

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6566
Bij montage van nieuwe zaken, in ieder geval zorgen dat het balsa dan wel goed beschermd is.
Standaard methode is om een gat te boren, balsa ruim wegprutten met bijvoorbeeld een imbussleuteltje, en gat volgieten met epoxy. In dat brok epoxy boor je dan een gaatje voor de doorvoer of bout, en die zet je erin met sikaflex of (handiger) butyltape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 09:38 #255333

lord seepsop schreef :
Hier een site over een Fellowship 28 betreffende verbeteringen en hun 2 jaar durende reis
www.nehalinnia.be/boot.htm

Dat gaat wel over een Fellowship27 hoor. :huh:
En daar zit echt behoorlijk verschil in. Is ook een draadje van: www.zeilersforum.nl/index.php?...w&catid=59&id=112810

Ad


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 11 jan 2012 10:50 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 11:50 #255381

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6955
Als het schip in al die jaren nooit eens flink nat is geweest (bijv. vol gelopen)is het spaanplaat nooit echt nat geweest. Als je wilt weten wat er gebeurt als het wel nat wordt: leg eens een stuk spaanplaat in een emmer water en zie het opzwellen tot 200%. Onverantwoord om dit materiaal te gebruiken in een boot. gelukkig is het niet op plekken gebruikt die constructief, dus voor de sterkte, van belang zijn. Leuk overigens die toepassing van balsahout. Kende ik alleen uit de modelvliegtuigenbouw.(En van Thor heyerdahl's vlot de KonTiki). Zouden ze toen nog geen harde schuimplaat hebben gehad, zoals Roofmate?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 12:41 #255387

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Advies om ook eens contact op te nemen met de gerbr. de Kloet in Kortenhoef die deze schepen gebouwd hebben.
30 jaar geleden heel aardige lui!

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 11 jan 2012 16:45 #255471

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
rolfz schreef :
Vervolg renovatie Fellowship 28
Om verder inwateren van dek en kajuitopbouw te verkomen wil ik alles wat het polyester doorboord verwijderen en na drogen, plamuren en schuren weer een nieuwe gelcoat aanbrengen. Om boutjes los te krijgen moet je aan twee kanten zijn. Om bij de onderkant van de gangboorden te komen moet de betimmering verwijderd worden. Nu is de volgorde van montage zo gekozen dat eerst de beplating van de huid verwijderd moet worden voor dat de hardboard plaatjes onder het gangboor weggenomen kunnen worden.
Het resultaat een bijna geheel gestripte boot. Een bijkomend voordeel je leerd je boot wel kennen. Bij het verwijderen van de plafondplaten om de schroeven voor de handreling los te maken vond ik een donkere plek. Hier heb ik met een gatenzaag een stuk uit het polyester gehaald en trof daar zeiknat balsahout en een schroef van de garage van het schuifluik dat waarschijnlijk de boosdoener is. (zie foto)
Mijn plan nu is om op veel meer plaatsen van deze gaten te maken, nat materiaal te verwijderen, na drogen de gaten vol te schuimen en daarna af te werken met een matje met polyester.

Commentaar zeer welkom.
Wordt vervolgt.

Misschien moet je wel gaten boren, maar niet gelijk de sandwich slopen. Op zich kan balsa goed drogen. Nat hoeft niet ook rot te zijn. Ik zou wel goed de buitenzijde controleren en afdichten, maar niet te radicaal slopen aan de binnenzijde.
Verder zou ik na reparatie de buitenzijde overschilderen (of spuiten) met een DD-lak. Beperkte gaten aan de binnenzijde kun je onder de binnenbetimmering ook gewoon open later. Dat doet niet zoveel af aan de sterkte en dan kan het gewoon verder drogen.
Natuurlijk moet je bij echt slechte plekken ( rot en totaal verslapte constructie ) wel radicaal werken, maar dan zou ik eerder aan reparatie met multiplex/ epoxy denken.
Nb ik gebruik bij montage van dekbeslag steeds vaker dubbelzijdig foam plakband (bouwmarkt) al dan niet in combinatie met kit. Dat blijft flexibel en dicht beter af (werkt als rubberpakking) .
Ben geen pro, tis maar uit eigen ervaring.......maar misschien heb je er iets aan.
Nb je hoeft geen dure bruynzeel platen te gebruiken binnen als je spaanplaat gaat vervangen. gewoon bouwkwaliteit watervast ocoume is meer dan goed genoeg, zeker als je de boel ook nog eens met epoxy verwerkt en afdicht op plaatsen die echt nat kunnen worden.
Succes
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 12 jan 2012 17:15 #255764

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Leuk, nog een F zeiler/klusser erbij! Mooi om te horen dat er straks weer eentje in top staat rond vaart.

De Fellowships zijn stevig gebouwd, maar de materiaal keuze voor de schotten is ronduit slecht geweest. Helemaal de afwerking; bij mij zijn puur door het niet afwerken van geboorde gaten alle schotten zo ingewaterd.
Vorig jaar heb ik het achterbun schot vervangen samen met de gasbun. Nu ben ik bezig met het ankerbun schot (bijna klaar) en opknappen van het vooronder. Als je nog info of foto's wilt hoor ik dat graag!

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je de complete boot hebt moeten strippen van binnen om onder de gangboorden te komen. Bij mij zitten er hardboard platen onder gespijkerd, deze wip je zo los. Daarom zijn ze nu ook geschroefd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 12 jan 2012 19:44 #255802

Hey Rolf,

Leuk te zien dat je al zo lekker bezig bent.
Bij ons kon ik de platen zo onder het gangboord vandaan schroeven.
Ik heb ook al het beslag opnieuw gemonteerd, controleer ook de wantputtings.
Die willen ook wel lekken, ik heb ze er opnieuw in gelamineerd.
Weet je al hoe je het dak gaat verstevigen terhoogte van de mastvoet?
En heeft jullie boot ook een scheg voor het roer?
Als je info wilt je weet waar ik woon:)

Groeten René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 18 jan 2012 07:39 #257186

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Sjaap ik ontvang graag foto's.
Hoe hoog is jouw gasbun. Wat voor gasfles heb jij er in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 18 jan 2012 07:52 #257188

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
René
Jij hebt het over opnieuw lamineren van de wandputtings. Wat heb je pressies gedaan? Bij mij zijn de wandputtings alleen onder het dek bevestigt en niet aan de romp. Ziet er niet echt stevig uit.
Heb je ook foto's of een tekening van jouw mastvoet ondersteuning? Hierbij plaatjes hoe het er nu bij ons uitziet.
Wat voor voetrail hebben jullie? Hebben jullie de ramen er al eens uit gehad en hoe gaat dat?
Onze boot heeft een scheg zie plaatje.
Bij het demonteren van de garage van het schuifluik kwam ik nog een leuke plantage tegen.
Alles op het daek is bij mij gekit met siliconenkit.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 20 jan 2012 18:42 #257824

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Om het kajuitdak te repareren heb ik besloten om hier ipv balsa buigtriplex in te lijmen tot de originele dikte. Dit geeft in iedergeval voldoende stijfheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 20 jan 2012 21:57 #257860

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Waarom zou he hier geen schuimmat gebruiken ?

Dit is zeer sterk, makkelijk te vormen en vooral geen gezeur dat het ooit gaat rotten.

Hier een voorbeeldje


www.zeilersforum.nl/index.php/...e-levendeel-2#156853
Laatst bewerkt: 20 jan 2012 21:57 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 21 jan 2012 11:51 #257932

  • rolfz
  • rolfz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Toxiq,
Bedankt voor je reactie, je werk ziet er goed uit.
De schuimmat die je noemt ken ik niet. Waar vind ik informatie over dat materiaal?
Rolf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 21 jan 2012 18:37 #257972

hey Rolf,

Ik heb zo geen foto's bij de hand van de mastondersteuning.
Ik loop morgen wel even naar de boot om wat foto's te maken.
Bij mij zat aan stuurboord de wantputtingen helemaaal los, ik heb ze er uitgesloopt om te bekijken hoe het zat.
Het is gewoon een T stuk dat onder tegen het gangboord zit gelammineerd.
Eerst met glasvezelplamuur en er later een paar matjes over heen plakken.
Toen vanaf de bovenkant via een paar gatjes nog polyester in gegoten.
Ik heb momenteel alle ramen eruit, dat ging best wel makkelijk een paar zaten behoorlijk vast,die heb ik met een zaagdraad er uitgehaald.
Op zichzelf een mooie en degelijke constructie.
Heb ondertussen ook een roestvrijstalen plaat onder de mastvoet geplaatst, eigenlijk om de druk wat te verdelen en omdat er wat lelijke plekken rond de mastvoet zaten.
En ik heb een beugel aan de mastvoet gelast om de giekneerhouder aan te bevestigen.

Groeten rené.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie Fellowship 28 21 jan 2012 18:47 #257980

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Goeie, geen idee :-)
Ik moet even kijken, waarschijnlijk heb ik nog wel staan wat je over kan nemen.
Hoeveel heb je nodig ? pb me anders maar even
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl