Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Stuurwiel of helmstok

Stuurwiel of helmstok 07 mei 2012 16:21 #283397

Een ander draadje op dit mooie ZF forum doet mij herinneren aan een dilemma dat ik binnenkort moet oplossen. Mijn nieuwe 12m. trimaran in aanbouw heeft een niet al te grote middenkuip. De vraag is of ik een stuurwiel of helmstok ga inbouwen. Ik heb altijd met een helmstok gestuurd en alleen al om die reden wil ik wel eens wat anders. Beide nemen ruimte in beslag en verdelen de kuip in tweeën. Waar het stuurwiel dat doet voor en achter doet de helmstok dat in bb en sb. Er komt een onderdeks stuurautomaat, hydraulisch danwel elektrisch, dat weet ik ook nog niet. Ik stel mij voor dat je met een stuurwiel minder weerstand van de automaat voelt dan met een helmstok. Als het een stuurwiel wordt, dan welke overbrenging, stangen of kabel ? Ook met een helmstok zal een overbrenging gemaakt moeten worden.

Het is nieuwbouw dus ik kan alle kanten op. Ik weet zelfs van een zelfde trimaran met een kolderstok. Maar dat gaat mij dan weer te ver.

Graag hoor ik jullie meningen en ideeën hierover.
Let verder ook op dat je kiest voor een aluminium of kunststof wiel omdat het gewicht van een stalen wiel duidelijk ten koste gaat van het stuurgevoel.

Dit is een quote uit het andere draadje. Hier zou ik nou nooit aan gedacht hebben dus een zeer waardevolle tip. Dank.

Onderstaand twee plaatjes om een idee van de kuip te krijgen.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 16:23 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurwiel of helmstok 07 mei 2012 16:28 #283403

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je kuip wordt zo te zien relatief breed en kort, ik denk dat een stuurwiel dan het minste in de weg zit.

Bovendien zie ik een zitje aan de achterzijde van de kuip, met een helmstok is dat alleen nog maar een bijrijdersplaats, met een stuurwiel kan de stuurman daar zo te zien mooi zitten als je het stuurwiel een stukje meer naar achteren plaatst. Het zou dan ook mooi zijn als je vóór het stuurwiel nog minimaal 2+2 zitplaatsen hebt voor de "gezelligheid". Zonder exacte afmetingen is dat lastig in te schatten, vanaf die schets.
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 16:29 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurwiel of helmstok 07 mei 2012 16:33 #283404

met een helmstok maai je iedere keer de kuip leeg als je overstag gaat ;)
naast de helmstok mis je ook een zitplaats aan iedere kant
maar in het echt zal het er heel anders uitzien denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurwiel of helmstok 07 mei 2012 16:41 #283410

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
mijn idee:
alles hydraulisch en wel:
Stuurwiel uitvoeren met een hydraulische stuurpomp onder dek, van de stuurwielas naar de pompas een kettingoverbrenging door de stuurstand.
Cilinder op de roerlever, stalen pijp van pomp naar cilinder voor maximaal stuurrendement (laatste halve meter natuurlijk rubber slang).
Met een T-stuk in de stalen leiding de hydraulische pomp van de autopilot aansluiten. Kleppenblok erbij, veiligheidsventiel erbij.
Works like a dream. Flexibel plaatsen van componenten, want alles zit toch met pijp ertussen aan elkaar geknoopt.
Er zijn wel wat details goed uit te denken bij dit systeem (hoe vul je, hoe ontlucht je, hoeveel omwentelingen SB-BB stuurwiel bij welke kracht van je armen), maar dat is vers twee. Eerst maar eens de hoofdzaak overdenken.
Trimaran he, dan zal de responsetijd van de autopilot wel belangrijk zijn, in termen van tijd SB-BB. Dat kan hydraulisch prima geregeld worden. Wel een 0,5 Pk motor, anders red je het niet.

(edit)
vergeten te melden: hydraulisch met kleppenblok: dan niet echt het stuurmansgevoel. Je voelt wel druk in het stuurwiel als je draait, maar niet als ie stilstaat. Je kan ook gewoon loslaten. Dan blijft het roerblad staan in de positie waarin het staat. voor mij is dit ideaal, maar ik heb geen tri maar een moni.

(edit 2)
je noemt een autopilot. Dan is "stuurgevoel" dus technisch gesproken onzin. Die autopilot heeft niks aan stuurgevoel. Toch kan deze de tri sturen. Dus stuurgevoel heb je feitelijk niet nodig voor sturen. Dan heb je dat zelf ook niet nodig. Los van het feit dat je het prettig vindt, maar da's een kwestie van wennen en plussen en minnen.
Of wil de je autopilot alleen voor mooi weer en zelf sturen als het echt waait? Mijn ego heeft allang een knak gekregen: de autopilot stuurt beter dan ik in de woei met golven (en houdt het langer vol met volle concentratie).
Maar nogmaals, moni versus tri???
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 16:57 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl