Om mijn vrouw vaker mee te krijgen met zeilen een andere boot gekocht: meer comfort en ruimte. Deze boot flink aangepakt, maar die bleek voor wedstrijdzeilen icm artrose/reuma handjes toch niet optimaal te zijn ivm de grote zeiloppervlaktes. Erg jammer, zowel van de tijd, het verdriet en ook de verloren centjes (want bij verkoop kort na opknappen ben je altijd een redelijk deel weer kwijt...). Na eerst de gedachte te hebben gehad 'dan maar helemaal te stoppen met zeilen', kwam na een aantal weekendjes het gevoel dat dat echt niet acceptabel was/is. Dan ga je wel even door een diep dal, zeker qua emoties.
Tsja, bovenstaande is het verhaal van de aanvankelijk blijde aanschaf, het opknappen en behoorlijk updaten/upgraden van de Dehler 38R die ik voorheen (en veel te kort) heb gehad. Deze is verkocht, en daar is de Ronautica 260 voor in de plaats gekomen: Rocinante is haar naam. Ik zocht een boot die goed zeilt, maar wel voldoende comfort biedt voor mijn vrouw. En 1 die ook geschikt is, met wat aanpassingen, om aan (shorthanded uiteraard) wedstrijden deel te kunnen nemen zonder te zware belasting voor mijn handen (de zeilen mochten dus niet al te groot zijn). Dat valt niet mee, gezien de tegenstrijdige wensen. Na een lange speurtocht echter een bootje gevonden van 24 voet, die zo slim is ingedeeld dat menig 28/29 voeter minder effectieve ruimte heeft, en die een diepe kiel heeft (met een grote loodbulb van 850 kilo) en een hoge mast: een Ronautica 260 uit 2003. (met mijn 1,92 meter kan ik rechtop zitten in bed om een boek te lezen... dat bed zit achterin (onder de kuip) welteverstaan
)
Dat 260 staat voor 26 Spaanse voeten, en dat zijn er in Nederland (en het grootste deel van de wereld
) 24: 7 meter en 48 centimeter lang bij 2 meter 98 centimeter breed. Een brede kont met daardoor een dito grote kuip, omdat de breedte helemaal achteraan nog 260cm is.
Inmiddels druk bezig de boot te upgraden: zo is er inmiddels een boegspriet met waterstag op maat gemaakt (door TuneD) voor de Code Zero en gennaker (van Doyle), speciale Spinlock spi-blokken (ivm maar 2 lieren, en niet makkelijk de plek om er 2 extra bij te zetten. Mede daarom komen er ook blokken (schildpad) voor de daklieren te staan (zodat de spinnaker (ook van Doyle) makkelijk achter de HA fok (laminaat, tevens van Doyle) gehesen en gestreken kan worden (ook solo, omdat dat meestal het geval is; ook al gaat mijn vrouw nu vaker mee, geniet zij vooral van het lekker buiten zijn, meezeilen doet ze niet (geeft ook niet, als ze maar mee gaat!).
Samen met Robin (Tagrijn Emma) bezig om een op maar gemaakte traveller te maken over de volle breedte van de kuip ipv het enkelvoudige aangrijppunt dat nu dienst doet. Ook komen er lange genuarails op het dak (ivm HA ipv genua2), die bovendien bedienbaar zijn vanuit de kuip. Ook komen er genuarails in het gangboord voor de betere trim op de ruimere koersen. De neerhouder (met drukveer) krijgt bediening aan beide kanten vanuit de kuip, wel zo veilig bij het varen op de gennaker.
De lazyjacks zijn verwijderd, net als de aan de giekverwerkte huik. Ook is er een backstay flip gemonteerd ivm het nieuwe (uitgebouwde grootzeil (laminaat; Doyle).
De aandrijving is inmiddels voorzien van een klapschroef, dat scheelt weer wat snelheid. Ook is het lopende want al vervangen door dyneema lijnen, want de oude lijntjes waren echt helemaal niks meer (de boot had al 1 1/2 jaar stil gelegen, waarbij alle lijnen op de zelfde vaste plek hadden gelegen... nog even los dat ze allemaal groen waren, waren ze tevens bijna vergaan.
Qua electronica ben ik inmiddels al aardig op weg met de inbouw en aansluiting: iCom 505 ingebouwd (inclusief commandmic voor buite in de kuip bediening, wel zo handig als je veel solo vaart) in een kastuitbouw die ik gemaakt heb ivm wat beperkt rumte voor inbouw. Ook zit er een snellaadpaneel in (remote control). Naast 2 keer een i70 van Raymarine, die na de laatste software update (die door Raymarine zeer vriendelijk op de boot is uitgevoerd; dank je wel Jeroen) eindelijk doen wat ze zouden moeten doen (maar, eerlijk is eerlijk, dat nu ook echt goed doen (eind goed al goed gelukkig in deze). Dankzij deze update werken de i70 nu wel goed samen met de iTC5 (zodat de windsterkte nu wel correct is (zie de discussie hierover in 'wie gaat er nog zeilen', de miswijzing blijkt na uitgebreid onderzoek hier in te zitten). Vooral ook in het donker varen is met de i70's een genot: niet alleen goed te dimmen ook de kleuren zijn aanpasbaar. Zeer aangenaam voor de oogjes.
Er zit nu een SPX5 stuurautomaat met tiller koppeling in, die bediend wordt door een P70 bedieningsunit. Zelfde verhaal als met de i70's: ook in het donker zeer goed te bedienen. (de Garmin meters zijn wel ietsje sneller (menu structuren doorlopen), maar na de laatste update is dat ook beter geworden). Als kaartplotter zit er nu een e7 hybrid touch in: heel handig dat je die kunt bedienen ook met handschoenen aan, wel jammer is het (meer merkbaar dan bij de meters) langzamere systeem dan een Garmin GPSmap (720 bijvoorbeeld).
Ben nu nog bezig een st60+ graphical in te bouwen en een shipmodul multiplexer, zodat ik de performance data van tactictool kan displayen in de kuip. Dat moet volgende week klaar zijn is de planning. Ook komen er nog zonnepanelen op en zsm AGM accu's.
Last but not least zit er ook een AIS transponder in (Raymarine 650). Ben er nog niet uit wat ik met de radar ga doen (Raymarine HD is de planning nu): op een paal of toch aan de mast. In beide gevallen: op een bootje van nog geen 7 1/2 meter is het eigenlijk geen gezicht, maar het is wel zo veilig bij oversteekjes op de Noordzee...
Want het beste nieuws is toch wel dat mijn vrouw (dan nu toch eindelijk
) heeft ingestemd om de boot naar IJmuiden te verplaatsen, eerst op proef voor een maand en als dat goed gaat: vaste ligplaats
Daar hoop ik dan ook op, want als startplek voor UK tripjes is dit in mijn ogen de beste haven van NL.
Ben vast nog een en ander vergeten (qua geplande dan wel reeds gerealiseerde ombouw) maar dat vul ik dan vanzelf aan.
Van boven:
Boegspriet:
Boegspriet:
Tewaterlating in Naarden:
Marifoon en snellaadpaneel:
De naam zit er op (de oude huik/giek combinatie is er hier nog niet af):
Varen met mijn neefje en schoonzus: