Mooi is een persoonlijk iets, dat is een kwestie van smaak, gelukkig is dat voor een ieder anders, anders hadden we allemaal de zelfde boot, vrouw etc.
. Vind het zelf ook niet de mooiste boot op aarde ooit gemaakt (dan val ik toch terug op de IOR boten), maar ik vind het wel een heel lief bootje om te zien: er straalt iets 'knuffelbaars' van uit met die bollingen. Ze doet mij wel wat, ben blij als ik haar zie liggen in de haven er er naar toe loop. Dat is voor mij erg belangrijk: een 'click' voelen bij mijn boot... Maar dat hebben veel zeilers denk ik.
Of zoals mijn neefje (Daan) zei: de boot lijkt een beetje op een dolfijn (icm het luik voor de mast); ook niet het mooiste dier op aarde (snuitje en zo), maar wel lief.
Super snel is ze niet, planeren gaat waarschijnlijk
net wel / net niet lukken (ivm hoge gewicht (fraaie houten afwerking van binnen, deels dubbelschalig etc.)), maar langzaam is ze zeker ook niet mede vanwege de relatief lange waterlijn: 7,1M. Ik ga in elk geval proberen alles er uit te halen wat er in zit! (daarvoor vind ik die electronica wel handig: performance meter in de kuip is een mooie methode om te valideren of een aanpassing daadwerkelijk verbetering heeft gebracht icm de TacTictool software die ik heb leren kennen destijds met de trip met Capo: de cijfers liegen niet (soms voelt iets sneller maar blijkt het dat niet te zijn).
Dit zijn de VPP snelheden (met hartelijke dank aan de KNWV (Peter) en de Spaanse watersportbond
):
Er komt ook een mastombouw zodat er een top-spi gebruikt kan worden. Doyle heeft al een basis ontwerp daarvoor gemaakt; de spi wordt dan rond de 60M2 (exacte maat hangt af van de exacte hoogte van de (Selden) masttop ombouw). Maar voor een kleine boot is dat best een behoorlijke lap, dus wie weet hoe snel ze dan wordt. Voor de komende IRC en ORC metingen gaat de boot eerst met een kleinere spi worden uitgerust. Dan kijken hoe veel sneller de boot daadwerkelijk wordt met die hele grote en dan een afweging maken tussen: hoeveel pijn kost dat qua rating op de niet spinnaker koersen versus wanneer dat wel het geval is. Dan evt een herkeuring met het grotere zeil.
Ben ook bezig de massa te centraliseren in de boot (o.a. de accu's gaan nog naar het midden) zodat icm de brede kont d eboot hopenlijk stabiel blijft ivm solo/duo zeilen met die grote lap er op. (De gennaker is een stuk kleiner maar ook niet verkeerd met 46M2; de code zero is 27M2)
Zaterdag op het Markermeer wezen zeilen met mijn neefje en schoonzus, hoewel het niet hard ging (alleen een oude genua2 er op; het was zijn eerste trip op een zeilboot), was het toch heelleuk (lees: het hoeft niet per-se altijd knijterhard te gaan om toch veel plezier te hebben.... Eerlijk is eerlijk: dat is toch wel een nieuw 'concept' voor mij
):