Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal

Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 09:53 #301867

Beste forumleden,

Ik zie dat er aardig wat leden een domp onderhouden. We zijn bezig met het restaureren van onze Domp 740 waar we jaren lang zeilplezier mee hebben gehad maar nu tegen een aantal voor ons onbekende problemen aanlopen.

Kiel (Dooskiel)
Na het schoonkrabben van de kiel vielen er letterlijk een paar gaten in het achterste gedeelte onderop. (er blijft in het achterste stukje onder de kuip altijd een beetje condenswater staan aan de binnen zijde onder in de kiel) Dit si gaan roesten. We gaan er volgende week een lasser naar laten kijken om deze gaten te dichten. Heeft iemand hier ervaring mee? Het dichtlassen van een plaatselijk doorgeroeste kiel? De lasser geeft aan het eerder gedaan te hebben bij wibo's en de kosten zijn behoorlijk hoog boven 500 euro..

Puttingen
De dekputtingen (gelast op dek en gangboord) waaraan de verstaging vast zit vertonen aardig wat roest en 2 ervan zijn zelfs volledig doorgeroest. Is het verstandig nieuwe putting te laten lassen of de oude wegslijpen en er rvs beugels op te zetten. (dit laatste zouden we zelf kunnen doen)

Huiddoorvoor.
Ik lees veel over problemen bij de standpijpen. Bij onze boot zit er onder water 2 standpijpen die met daartussen een gepanserde rubber slang in de kuip uit komen. Er is al wat roestvorming zichtbaar en dit is een kritiek punt bij de domp en wibo etc. Is het niet beter de pijpje geheel weg te slijpen en er nieuwe kunststof of bronsen huid doorvoeren tussen te plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen we hebben al veel tijd en geld in de boot gestoken en willen hem graag weer snel in het water hebben.

Gr,
Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 10:26 #301872

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Als je dan toch al een lasser laat komen voor de kiel kan hij net zo goed even een paar nieuwe puttingen en huiddoorvoeren maken. dat zijn dan de kosten toch niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 10:53 #301874

ik zou voor dat je de lasser laat komen eerst een huid dikte meter erop zetten, op het hele onder water schip. het kan best zijn dat er meer plaatsen zijn, daar waar je er nog net niet doorheen bent gegaan, die vernieuwd moeten worden. bijvoorbeeld de doorgang van de standpijpen, daar zou ik eerst een nieuw stuk in lassen voor je er wat anders aan doet.
zo zijn er vast meer plaatsen aan te wijzen waar , ongezien, water is blijven staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 11:03 #301875

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste bram, enkele jaren geleden hebben mijn zeilmaat en ondergetekende een poging gewaagd een domp 740 te restaureren. Deze domp was gebouwd in het begin van de jaren 1970,1975. Dit bleek echter niet haalbaar te zijn omdat er veel laswerk zou moeten worden gedaan aan de bevestiging van de reling. Achteraf bleek de opstaande rand van de gangboorden, waaraan de puttingen van de reling zijn vastgemaakt, zo slecht te zijn dat deze over de volle lengte van de boot aan weerskanten nieuw zou moeten worden opgelast. Dan nog was op enige punten de scheepshuid zo slecht dat gevreesd moest worden dat er nog meer platen moesten worden ingelast.
Onderzoek daarom de scheepshuid zorgvuldig of nieuwe puttingen wel aangelast kunnen worden. Er bleef voor ons destijds geen andere keuze dan de boot de ontmantelen en als schroot te verkopen.
Veel succes en wijsheid gewenst,
A.B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 13:06 #301892

Heren,

Bedankt voor de snelle antwoorden. We gaan inderdaad eerst maar eens grondig naar de romp laten kijken. Als dit de enige plekjes zijn durf ik het wel aan maar als er meer zwakke plekken zijn is het misschien niet de moeite meer. Wel zonde van de tijd die we er hebben ingestopt maar zo blijf je natuurlijk bezig.

De raamlijsten hebben ook al aardig wat roest rondom en zijn aan behandeling toe. Ben bang dat we veel meer roest tegenkomen als deze eraf gaan.

Al met al de vraag of de kosten opwegen tegen het plezier of dat we toch eens naar een polyester schip gaan kijken. Het is/was voor ons in ieder geval een leerzaam bootje met veel projectjes.


Gr,
Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 13:46 #301900

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dompsailor schreef :
Al met al de vraag of de kosten opwegen tegen het plezier of dat we toch eens naar een polyester schip gaan kijken. Het is/was voor ons in ieder geval een leerzaam bootje met veel projectjes.


Gr,
Bram

Je kan natuurlijk ook verder kijken naar een andere Domp. Ze zijn niet allemaal doorgeroest en duur zijn ze zeker niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 14:13 #301906

Ik vind die kosten die de lasser opgeeft vrij hoog; wij hebben destijds onze Wibo laten dubbelen. Gewoon een nieuwe plaat eroverheen. Is de goedkoopste manier en voordat dit weer doorroest is de boot echt rijp voor de schroothoop.

Wij lieten de complete huid rondom de kiel dubbelen en hebben daar € 350 euro in totaal voor betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 14:46 #301925

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Voor 500 las je er een nieuwe kiel onder..... Gewoon rotte stuk er uit of laten slijpen en stuk er in of overheen zit toch onderwater.... Als de rand rot is trek je een plasmasnijder of slijptol over de aansluiting op het dek heen en leg je er een voetlijst met hoekprofiel op. Gewoon lijmen met sikaflex. Daar scepterpotten op en klaar is kees. Een rotte kuip repareert je ook door er epoxy in te gooien met een glasmatje. Beetje creatief wezen als het om het budget gaat...
Laatst bewerkt: 16 juli 2012 14:48 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 15:24 #301934

Ik vond de kosten ook erg hoog. Probleem is op de werf mag je bijna niks meer tegenwoordig dus je bent als snel gebonden aan het plaatselijke lasmannetje. En wij hebben geen idee wat lasoperaties kosten..

Het is toch geen snel schip en is onderwater dus kaalslijpen en grofweg plaatje erover kan ie weer een paar jaar mee.

De rand en de rest van de boot zijn prima in orde en nergens doorgeroest voorover ik weet.

Is een budget bootje als we er zo weer mee verder kunnen is het prima.

Ik zal volgende keer wat foto's uploaden.

Iemand nog ideen voor de standpijpen (loosgaten) iets in aanpassen? of gewoon even verven en laten zitten. Blijft raar idee zo'n roestgevoelige plek onderwater. Wc gaat er ook uit die wordt nooit gebruikt en dan kunnen die huidoorvoeren worden dichtgelast weer een zorg minder..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 15:59 #301942

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
2 bronzen flenzen in je onderwaterschip met 2 kogelkranen er op en slang er tussen naar de loosgaten van de kuip, of gewoon de gaten dicht maken en een afvoer maken door de spiegel naar buiten.

voor de wc... pomp kan je met een t stuk en kogelkraan extra, op de wierpot aansluiten, slang ertussen zichtbaar tussen de banken richting de wc leiden en je kan weer een invoer weghalen.
Laatst bewerkt: 16 juli 2012 16:02 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 15:59 #301943

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Vwb de standpijpen kun je ze ook wegslijpen op het vlak en dan goed ontroesten en in de epoxyprimer. Daarna messing/bronzen doorvoeren erin met veel sikaflex ertussen. Op de doorvoeren afluitertje en slangthule, daarop slang naar de kuip. Kan t weer jaren mee.
De hele bodem hoef je waarschijnlijk niet te doen, tenzij je heeeel veel last van diepe putcorrosie hebt. Neem de hoeken en plaatsen waar er knikken/hoeke in het vlak zitten goed onderhanden met een naaldhamer. Gaat ie er doorheen gewoon stukje overmaat strip erop lassen.
Bij twijfel tikken met een hamertje om te horen of het te dun is (hoor je heel snel).
Duurder is een diktemeting laten doen. Boven de twee of drie mm hoef je niet direct actie te ondernemen hoor. Mijn sloep was op sommige plaatsen 1.5 en je zult ze de kost geven hoeveel er drijven op minder met een laagje teer :-)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 16 juli 2012 20:15 #302022

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Bram,

Als je je eigen bootje opknapt heb je natuurlijk wel het voordeel:
"Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt".

Ik heb mijn Domp 770 ook opgeknapt van het voorjaar wellicht staan er nog tips voor je tussen.

Succes
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 07:32 #302077

Het lassen kan voordeliger.

U kunt op zoek gaan naar een ZZP'er. Als deze de hoofdprijs vraagt dan gaat u naar de volgende. Hou wel rekening met de voorwaarde van bijde partijen. Van de werf staat er waarschijnlijk in dat het uitvoeren van werkzaamheden door derden niet is toegestaan (zonder voorafgaande toestemming). En de ZZP'er heeft (waarschijnlijk) geen voorwaarden. Dus ook een slechte afhandeling van garantie!

Uurloon voor de werf zit tussen de 50 en 60 euro per uur hier rond het Ijselmeer. En voor een ZZP'er op de helft tot 40 euro.

Voor de kuipafvoer afsluiters er in en een slangetje er aan. Niet vergeten te openen tijdens het varen en tijdens de winter op 3/4 te zetten anders kan je volgend jaar weer.Het kan ook zonder afsluiter dan neem je een doorvoor met slangtule. Of een doorvooer met een losse sok en dan een slangtule. Kan je de klep ook nooit vergeten.

off tipic
vraagje
Mag er bij u in de winterberging geslepen/gelast worden? ivm brandgevaar en vliegroest.
on topic

Mvg Kleinbootje
Het opvolgen van deze adviezen is dan ook geheel voor de verantwoording van degene die dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 07:56 #302081

hypervisor schreef :
2 bronzen flenzen in je onderwaterschip

Bronzen flenzen in een stalen schip?
Dat is dan wel vragen om erstige corrosie van het staal . Beter is het of staal of kunststof te gebruiken. De laatste zijn , als je de goede kwaliteit gebruikt, onverwoestbaar en worden o.a. ook op aluminium schepen gebruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 09:12 #302088

YELLOW BOAT schreef :
hypervisor schreef :
2 bronzen flenzen in je onderwaterschip

Bronzen flenzen in een stalen schip?
Dat is dan wel vragen om erstige corrosie van het staal . Beter is het of staal of kunststof te gebruiken. De laatste zijn , als je de goede kwaliteit gebruikt, onverwoestbaar en worden o.a. ook op aluminium schepen gebruikt.
Ad

ad, overdrijven is ook een vak, bijna alle stalen schepen die goed zijn gebouwd hebben bronzen water inlaten en bronzen kranen. ik praat over brons en niet over dat gele goedje uit de watersport winkel. natuurlijk hebben ook alle goed gebouwde stalen schepen opofferings anodes, alu voor binnen water en zink voor zout. ( ik had er 4 twee vooraan de boeg en twee achter bij de schroef, die ook van brons was)
om te zeggen dat kunststof ook voldoet, er is kunststof die goed gekeurt is voor onderwater, maar kijk dan ook even naar de prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 10:10 #302095

Bedankt voor de tips weer. Ik zag online messing doorvoeren staan is dat wat?
Is sikaflex voldoende on er tussen te smeren? beetje laten drogen en dan aandraaien?

Voor het lassen het gat ga ik inderdaad eerst eens met de lasser kijken of het niet wat goedkoper kan. Zoniet is en zzpr een goed alternatief. Ik ga morgen langs de werf om te kijken wat wel en niet mag. Hoop dat ze de bok in een hoekje kunnen zetten en dan bouwen we er een tent omheen. Heeft niemand er last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 10:28 #302098

Messing wordt altijd nog bij veel watersportzaken aangeboden maar messing gaat absoluut niet , zeker niet als je ook op zout water komt. Minimaal zogenaamd DZR messing gebruiken ( dezincification resistant) of beter nog een goede kwaliteit brons. Bij messing lost op den duur het zink dat erin zit op waardoor de zaak bros wordt en af kan breken.
Blijf je alleen op zoet water (ook niet op brak water!) dan kun je eventueel messing gebruiken als je dat elke 5-10 jaar vernieuwd. Maar daar zal wel de nodige protest tegen komen vanuit het forum en , eerlijk gezegd, ik zou het ook nooit gebruiken.
En vergeet niet dat je de nodige Zinkanodes moet plaatsen. het beste in de buurt van de bronzen/messing doorvoeren en bij schroefas en schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 13:54 #302154

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Bronzen doorvoeren worden eigenlijk standaard ingezet op staal met ruim sikaflex. Naast een afdichtende factor isoleert dit het brons van het staal. Verder heb je idd de anodes om de electrolyse die bij contact tussen staal een brons (maar ook rvs - een legering van o.a. Brons en chroom) op te heffen.
Laatst bewerkt: 17 juli 2012 14:01 door hypervisor. Reden: swype foutjes.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 14:11 #302163

[quote="hypervisor" (maar ook rvs - een legering van o.a. Brons en chroom) op te heffen.[/quote]

Het heeft wel weinig met dit topic te maken maar hier moet ik toch echt even reageren.
Ik weet niet wat jij hier voor soort legering bedoelt maar de rvs soorten die ik ken (en dat zijn er tientallen) zijn een legering van vooral chroom en nikkel met vaak een hoeveelheid molybdeen en soms een beetje titanium , mangaan , silicium of andere mineralen. Allee koper ( wat het hoofdbestanddeel is van brons) komt er echt niet in voor.
Overigens bestaan de meeste rvs soorten nog steeds voor een groot deel uit ijzer , meestal zo'n 50-75 % .
En "rvs , een legering van brons en chroom "is echt klinkklare nonsens.
Ad
Laatst bewerkt: 17 juli 2012 14:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 14:14 #302164

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Je hebt helemaal gelijk. Swype bracht me even helemaal van slag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 14:27 #302168

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Je kunt toch gewoon kunststof appendages gebruiken in plaats van het kostbare brons? De boot hoeft toch geen 50 jaar meer mee en in de installatietechniek wordt plenty kunststof gebruikt. Koop het wel bij een installatiebedrijf en geen Gammakwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 14:36 #302171

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Kostbaar wordt het als je per ongeluk dat kunststof beschadigd en daardoor een keer ongeplanned de wal op moet. Voor het onderwater schip zou ik niet bezuinigen. Zeker omdat het in dit geval tientjes werk is. Wat je na de afsluiter doet is een ander verhaal
Laatst bewerkt: 17 juli 2012 14:38 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Domp 740 advies gevraagd roest/staal 17 juli 2012 14:42 #302173

hypervisor schreef :
Kostbaar wordt het als je per ongeluk dat kunststof beschadigd en daardoor een keer ongeplanned de wal op moet. Voor het onderwater schip zou ik niet bezuinigen. Zeker omdat het in dit geval tientjes werk is.

ik heb dit meegemaakt , niet bij mij zelf, een amerikaan wou een nieuwe slang aansluiten, moet wel de oude er eerst af. even wrikken, knapt de aansluiting tussen de sea cock en de kraan. ik had gelukkig voor hem duikspullen aan boord, eerst volgende plaats om te kranen was 30 mijl verder op. ( venezuela) dus bij mij komt er nooit niet zomaar plastic aan boord. er is goed spul in de handel, is glasvezel versterkt en wordt toegepast op boten waarvan de eigenaren vast niet op dit forum zitten :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl