Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie

Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 19 apr 2008 19:26 #31177

  • achilles
  • achilles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo maritieme klussers,

Ik ben nieuw in het wereldje van de boten, maar ik heb enkele maanden geleden een Vrijheidsklasse gekocht, en ben bezig om haar weer helemaal spik en span te maken. Momenteel is de boot helemaal gestript, en kan ik voorzichtig aan het lakken gaan denken. Na enkele forums gelezen te hebben over de voor en nadelen van epoxy heb ik (bijna) besloten om voor een klassieke methode te gaan: het Owatrol D1/D2 systeem. Gewoon het idee dat het hout van binnenuit beschemd wordt staat mij wel aan. Nou heb ik nog één twijfelpunt: D1 olie impregneerd het hout. Maar mijn vrijheid is net als de 16m2 uit losse latten opgebouwd. De waterdichtheid berust dan ook op het uitzetten van de latten waardoor de kieren gedicht worden. Maarrrr.... wat nu als het hout al volgezogen is met D1 olie. Heb ik dan een gerestaureerde vergiet gecreeerd? :lol:

Ik hoor graag van mensen met bijvoorbeeld een vrijheid of een 16m2 die ervaring hebben met Owatrol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 20 apr 2008 17:47 #31206

Hallo Achilles,

Ik heb zelf een overnaadse Noordse Folkboot. Die is ook met het Owatrolsysteem D1/D2 geimpregneerd. Als ik in het voorjaar de boot in het water leg is het net een vergiet. Na een paar dagen is alles OK en is de boot weer hardstikke droog. Natuurlijk is jouw vrijheid lattenbouw en niet overnaads, maar het hout zwelt nog wel degelijk op. De owatrol belemmert dat niet.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 20 apr 2008 20:35 #31214

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ook mijn Vrijheid (V734) was destijds aan het einde van de winter een vergiet. Ook klassiek geschilderd en voor te water twee dagen de tuinslang er regelmatig in gehad. Altijd dicht geweest bij te water!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 20 apr 2008 21:58 #31228

niet binnenliggen schijnt ook te helpen.
Aldus een houtenboot bezitter bij ons op de werf.
Jaren binnen, altijd lek in het begin.
Ligt nu een paar jaar buiten, altijd droog bij te water laten.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 20 apr 2008 22:00 #31230

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Beter gezegd, niet verwarmd binnen liggen..........Ook na een tijd van schrale droge wind kan een boot buiten aardig inkrimpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 26 apr 2008 16:14 #31510

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Dat impregneren is een beetje een mythe, net als 'impregneren' met epoxy.
Het gaat echt niet diep het hout in
Ik zou de buitenkant en het dek gewoon lakken met Epifanes.

Wel heel belangrijk is wat je op de bodem aan de binnenzijde smeert.
Ik heb gemerkt dat vooral dat bepaalt hoesnel je boot dichttrekt.

Ik zou overwegen om de kale bodem aan de binnenzijde te behandelen met een rotwerend middel, voordat je deze afwerkt. Let er daarbij op dat het een middel is dat de nagels en schroeven niet aantast. Dat hebben wij ook destijds gedaan, maar ik weet niet meer hoe het heet en of het nog toegestaan is. De mooiste 16m^2 in de winterberging was van een scheepstimmerman en hij mixte zijn eigen middel voor de binnenkant, in ieder geval zat er iets koolteerachtigs in de mix, ademend en rotwerend.


P.S. 1) een 16m^2 of vrijheid wordt echt mooi met een bies ECHT bladgoud .
P.S. 2) Probeer de boot zo droog mogelijk te houden van binnen.
Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bedankt voor de reacies. 28 apr 2008 06:34 #31548

  • achilles
  • achilles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Schippers bedankt voor jullie reacties,

ondanks dat het impregneren misschien een mythe is ga ik toch het owatrol uit proberen. Dit niet alleen van wegen het impregnerende vermogen, zeker ook omdat beweerd wordt dat je boot nooit meer helemaal kaal hoeft zoals bij jachtlakken. Het dek is namelijk van multiplex en dat kan je niet oneindig blijven schuren. En mocht het toch niet bevallen, dan kan het altijd nog overschilderd worden met een gewone lak.

Overigens ligt de boot nu in een niet verwamde garage box en is het de bedoeling dat hij daar ook blijft liggen als we er niet mee zeilen. Misschien ook niet optimaal ivm het uitdrogen en weer dicht trekken maar het lijkt mij beter (lees onderhoudsvriendelijker) dan het hele jaar in het water met alle invloeden van aangroei, UV, vuil en vocht.

O, en Dunca, waarhaal je echt bladgoud vandaan? Ik ben namelijk idd. opzoek naar een mooie goudverf of iets dergelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 28 apr 2008 08:47 #31555

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Volgens mij sluit het 1 het ander niet uit. Je kunt eerst met een antirot-middel behandelen en dan verder gaan met je Owatrol.

Vroeger hadden botenloodsen een lemen vloer, om te voorkomen dat houten boten te veel uitdrogen. Ik weet niet hoe je vergelijkbare omstandigheden kunt creeren in een betonnen garage.

Bladgoud kun je kopen bij een schilderswinkel of
www.linova.nl
www.bok-en-zn.nl/
www.petervanginkel.nl/ (hier heb ik het gekocht).

Ik heb het goud nog niet gebruikt, maar ik heb het gekocht om de naam
erop te zetten. Er is een DVD te koop die het vergulden beschrijft.
Je kunt ook googlen op instacol en permacol.
Goudverf is echt van een totaal andere orde. Als je niet wilt vergulden zou
ik een witte bies schilderen.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lattenbouw en Owatrol D1/D2 olie 03 feb 2009 19:45 #57532

  • JanvdV
  • JanvdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
En, hoe staat het met de Vrijheid van 'achilles"? Is er gevaren het afgelopen seizoen?

Je hebt een PB van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl