De huidige carbon masten worden allen gewikkeld gemaakt. In buiging curves zitten grote verschillen. Hier gaan ook leuke bedragen in om €600 voor een mast en hetzelfde voor een zeiltje en dan past het ene zeiltje niet op de ene mast en vica versa
CARBONPERCENTAGE:
Veel windsurfers denken dat een hoger carbonpercentage zorgt voor een stijvere mast. Dit is niet het geval. Een hoger percentage carbon in de mast zorgt voor een tweetal effecten!1) Een hoger percentage geeft een hogere dynamiek aan de mast. Dit heeft als voordeel dat de performance in je zeil toeneemt. O.a. controle, hoogtelopen, snelheid en planeren zijn hiervan de positieve gevolgen. 2) Het reduceert het gewicht van de mast. Een lichtere surfmast zorgt voor een betere handling en zorgt uiteindelijk ook voor een dynamischer gevoel.
STIJFHEID:
Per lengte hebben de surf masten een verschillende stijfheid. Een langere mast is stijver omdat hij over een grotere lengte het profiel van het zeil moet vasthouden. De meeste masten hebben de volgende verhoudingen in lengte/stijfheid.340 cm - 13 IMCS370 cm - 16 IMCS400 cm - 19 IMCS430 cm - 21 IMCS460 cm - 25 IMCS490 cm - 29 IMCS520 cm - 32 IMCS
Zo heb je op een gegeven moment minimaal 5 zeilen en dito masten en nog eens gieken en boards. En het jaar erop komt er weer nieuwe meuk uit.
Terug op het project zo stijf mogelijk deel dus de base gepakt. Grote delen laten overlappen door mast delen in elkaar te schuiven. Ik durf nu een carbon boom op deze manier te maken tot een meter of 4.
Volgende project word een roer

hout. Rvs binnenwerk schuim vulling afgewerkt met epoxy en weer een laagje aramide en een koolstof halfstok