Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer!

Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:07 #329059

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Ook deze winter een paar klussen op de planning staan!

- Kiel vervangen ik heb er namelijk nu een ondiepe kiel opzitten, deze word vervangen voor de 1.30 diepgang.
- dan tevens ook een nieuw roer!



Met de kiel ben ik ondertussen al druk bezig, binnen 7 uur ''bikkelen'' lag deze eraf.
Werkwijze:
- kiel moeren losdraaien
- boot wat opgebokt zodat de kiel 25 cm vrij hing van de grond
- met de fijn zo diep mogelijk tussen de kielbalk en de kiel de kit weg slijpen
- en nog kwam het kreng niet, bij de praxis houten wigjes gehaald, die dingen die je ook gebruikt bij het laminaat leggen. Om de 5 cm een wig geslagen rondom en zo kwam de kiel steeds verder, tot dat hij er onder uit viel!






Volgende punt was de kielbalk kaal schuren, een rand ernaast kaal schuren om de bestaande kielbalk te verbreden.
Tevens gelijk die nieuwe kiel kaal gehaald, dit was zonder te overdrijven 15 minuten werk per kant met de Perago tripple!
4 lagen sigma cover erover heen en hij is er klaar voor!





Nu ben ik druk met een mal maken, voor de nieuwe gaten. Mahonie proppen maken om de bestaande gaten mooi af te dichten!

tot zover :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:39 #329064

Mooi werk. De wigjes is inderdaad de truc. Ik had nog wel wat dikkere nodig. Als de gaten anders zijn moet je waarschijnlijk ook de wrangen binnen aanpassen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:45 #329066

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Goed bezig ! Wat was de diepte met de oude kiel oftewel het diepte verschil ? Lijkt me ook een originele kiel die je gaat gebruiken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:54 #329068

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Kan je geen nieuwe gaten in de kiel tappen?
Dan zitten de bouten direct op de juiste plek tov je wrangen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:56 #329069

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
@noballast

Wonderbaarlijk staan de wrangen op de juiste plek, alleen de gat afstand in de breedte klopt niet, in de lengte is er 1 bout die niet op een wrang uitkomt, hier verdik ik de kielbalk. Volgens de berekeneningen moet dit makkelijk kunnen.

@jouzers

Als het goed is is het een originele kiel.
De oude diepgang was 1 meter, en ga nu naar 1.30
Dit moet enorm gaan schelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 17:59 #329071

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
plaatje ter verduidelijking :



Op de bovenste moet er nog 1 wrang bij gedacht worden, deze ben ik vergeten te tekenen.
De voorste bout komt verder naar voren te zitten, hier moet een versteveging gemaakt voor worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 18:35 #329081

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Voor het nieuwe roer: zie de homepage van het ZF!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 18:58 #329086

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
ilCigno schreef :
Voor het nieuwe roer: zie de homepage van het ZF!

Ik heb al een plan! Roer met een naca profiel, aangepast op mijn boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:12 #329091

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Een plan is mooi. Maar heb je hem ook al gebouwd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:18 #329096

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
ilCigno schreef :
Een plan is mooi. Maar heb je hem ook al gebouwd?

Ja! Mijn vorige roer was van het zelfde bouw principe alleen aangepast aan de diepgang van de boot.
Dus nu wederom weer een nieuw roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:30 #329099

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Dan willen we natuurlijk ook foto's zien!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:38 #329101

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Die waren er!

www.zeilersforum.nl/index.php/...n-de-winterprojecten

Nu word het roer 40 cm langer zeg ik uit men hoofd, dus de complete vorm word anders, en ga dit wat secuurder maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:50 #329104

Een roer volledig uit multiplex? Dat is wel wat minder stevig. Het bouwt wel snel en aan de lagen kun je mooi zien waar je blijft met het in profiel schaven.

Een andere methode en stukken sterker is een roer samenstellen uit cedar latten. Daarmee kun je ook elk latje al de gewenste dikte van het profiel ter plaatse geven. Schaaft ook makkelijk, je kunt goed zien waar je blijft.

Iets er tussenin heb ik vroeger wel eens gedaan. Multiplex als basis en aan weerszijden daarvan mahonie planken gelijmd. Zie deze foto:



In ieder geval succes en houd ons op de hoogte :)

Nb. binnenkort kom ik er ook weer aan toe, maar dat wordt een roer geheel in composiet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:52 #329105

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Bruynzeel hechthout! Bestaat mijn hele boot uit.
Dit klusje komt deze winter dus foto's volgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 19:54 #329107

Waronne schreef :
Bruynzeel hechthout! Bestaat mijn hele boot uit.
Dit klusje komt deze winter dus foto's volgen
Jawel, maar de helft daarvan loopt in de verkeerde richting en draagt niet bij aan de stijfheid van het roer :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 okt 2012 20:31 #329111

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
De kern draagt sowiezo niet veel bij aan de sterkte of stijfheid, het laminaat is wat verreweg de meeste kracht opneemt. Daarom zou je ook een schuimkern kunnen gebruiken, alleen verwerkt dat voor amateurbouwers erg lastig. Maar de mythe van de verkeerd staande houtvezels in multiplex is erg hardnekkig helaas.
En los daarvan, (garantie)multiplex is zo sterk, dat ik zelfs zonder laminaat er nog gerust mee zou durven varen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 13 okt 2012 04:31 #329129

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Schuim lastig? Die is nieuw voor me. Ideaal spul juist. Met de bovenfrees in het handje frees je zo een profiel. Echt weerstand voel je niet.

Wel is het zaak om een relatief harde persing schuim te nemen, het laminaat goed aan te brengen, en natuurlijk het juiste aantal lagen. Maar niets onoverkomelijks.

Een paar dingen zijn wel om in de gaten te houden: Het roer drijft nogal. Vingerlingen kan je gerust omdraaien, of gebruik een andere constructie.
Detaillering van de vingerlingen dient goed te worden uitgevoerd. (of wederom een andere constructie)

Als andere constructie kan je denken aan een (aangehangen) cassetteroer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 13 okt 2012 05:12 #329133

  • jeroen26
  • jeroen26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
het roer van mijn midget 26 is gemaakt van balsahout als kern met daarom heen glasmat met polyester.
de balsakern zijn gewoon blokjes balsa tegen elkaar aan geplakt en daarna omplakt met glasmat.
lijkt mij zelf ook geen erg sterke constructie maar stuurt al 30 jaar goed.
echter is hier water ingekomen met als resultaat kapot gevroren roer.
ik ga deze winter ook een nieuw roer maken met als kernmateriaal multiplex en hieromheen word glasmat met epoxy aangebracht.dit lijkt mij een betere constructie als de balsakern

met vriendelijke groet jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 13 okt 2012 05:56 #329139

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Balsakern is juist een kernmateriaal met een laag gewicht en hoge shear sterkte, hoger als schuimkernen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 13 okt 2012 06:58 #329152

Er worden hier een paar dingen met elkaar verward of tenminste niet duidelijk gemaakt. Eerst even duidelijk maken wat een sandwich constructie is. Bij een sandwich zit de dragende constructie vooral aan de buitenzijde en de kern is bedoeld om deze twee lagen constructief met elkaar samen te laten werken. Daarvoor moet het materiaal van de kern tenminste voldoende afschuifsterkte bezitten. Het ene materiaal is daarin wat beter dan het andere, hoewel dit ook weer afhankelijk is van het soortelijk gewicht van de kern. Balsa en verschillende schuimen doen dat heel goed en hebben ook een laag soortelijk gewicht. Een van de voordelen van een sandwich, je kunt heel licht bouwen. Hout (massief of multiplex) is way overkill en daar maak je geen sandwich mee. Of je begrijpt er niets van. Niettemin voldoen houten constructies in een ogenschijnlijk zelfde samenstelling als een sandwich het heel goed. Maar, hout is van zichzelf een stevig constrmuctief materiaal waamee je mooi kan construeren en die je dan ook nog aan de buitenzijde kunt afdekken met een dun laminaat t.b.v. een betere duurzaamheid en eventueel verbeterde daiagonale stabiliteit. Maar verwar dit niet met een sandwich. Het samenstel hout en laminaat werkt heel anders dan bijvoorbeeld schuim en laminaat. Is het hout dan multiplex dan moet je wel degelijk rekening houden met de 50/50 vezelrichting en dat is geen mythe, het hout heeft immers een belangrijke constructieve functie. (Dus ook als "kern"!!) Overigens werd het roer dat ik op bovenstaande foto maakte alleen voorzien van drie lagen epoxy zonder laminaat. Het composiet roer dat ik binnenkort ga maken is een lichte sandwich constructie van schuim versterkt met een verticale koolstof balk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 13 okt 2012 13:01 #329224

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
helder verhaal.

Ik vaar al vijf jaar met een zelfgemaakt houdt-epoxy roer op mijn clever. Er zitten drie lagen epoxy op waarin twee lagen weefsel; één dikke vierkant geweven en een dunnere diagonaal of keeper-weefsel rondom. Het weefsel lijkt een goede bescherming te geven tegen beschadigen: grondberoeringen, roer tegen de schroef, het draaipunt van het blad... de verf slijt er af maar je kan zien dat de weefsels in de laag epoxy liggen en niet beschadigen. En zo wordt het hout nooit nat.

Dus of de sterkte nu uit het hout komt of uit het weefsel; het weefsel draagt wel bij aan de levensduur.

En Waronne: ben heel benieuwd naar de foto's. Hen je nog belang heb bij een exel programma voor het uitprinten van een naca profiel?

Gr Rob
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 13:07 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 nov 2012 17:52 #338730

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Helaas door wat drukte zijn de klusjes wat langer blijven liggen.

De vooruitgang:

Mal gemaakt van de nieuwe kiel


De mal is aan de binnenzijde op de wrangen gelegd en uitgelijnd, vastgeschroefd om vervolgens de gaten te boren!

De kielbalk is verbreed aan de buitenzijde en netjes afgewerkt.


Vervolgens 2 uurtjes prutsen met de kraan, en hij zit eronder!


De binnenzijde zijn de gaten afgevuld met dunne epoxy, dit voor extra stevigheid en geen lekkages.


Op naar de volgende puntjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 nov 2012 18:28 #338733

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ziet er goed uit man!
Dat wordt lekker zeilen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 nov 2012 18:35 #338734

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Zo, jij kan met trots zeggen dat je eerste winterklus er op zit, een goed begin !

Op naar de volgende (roer was het niet ?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel vernieuwen, en een nieuw roer! 12 nov 2012 19:01 #338737

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
@Sven, ik mag het wel hopen!

@toxic, klopt nu nog een nieuw roer, ik begin er denk ik in de kerstvakantie aan.

En dan de resterende winterklussen nog b)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl