Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time

Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 29 okt 2012 17:38 #334364

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Na 6,5 jaar en vele 1000-en zeilmijlen is het tijd voor stevig onderhoud aan onze J/109 Big Time (bouwjaar 2006).

De belangrijkste reden is het feit dat de antifouling van de boot niet meer 100% is, bovendien willen we een gladdere AF aanbrengen met het oog op de prestaties tijdens wedstrijden. Om rustig te kunnen doorwerken gaat de boot voor een maand of 4 de loods in. Dan kunnen alle werkzaamheden in alle rust en door ons zelf worden uitgevoerd. En als de boot dan toch naar binnen gaat kunnen we gelijk een flink aantal andere klussen en klusjes beetpakken zoals het opnieuw kitten van scepters en wantputtings, het vervangen van relingdraden, het flush monteren van de transducers etc etc.

Afgelopen zaterdag ging aan het eind van de middag eerst de mast er af en om 16.30u hing Big Time in de kraan. Een half uur later stond ze vakkundig opgebokt op haar tijdelijke plek op de afspuitplaats. Zo konden we zondag met afbijt de oude AF verwijderen en daags daarna de boot afspuiten met de Karcher en helemaal nat schuren.

In krap dagen gemiddeld met 3-4 personen in totaal 35 uur werk verzet. Resultaat: de antifouling is voor 95% verdwenen en de romp is helemaal schoon en ontdaan van vet, vuiligheid en afbijtresidu.

Er is al veel over geschreven op dit forum maar gelet op de omstandigheden, waarbij we meestal met meerdere mensen tegelijk werkten, was het afbijten de snelste oplossing.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 29 okt 2012 18:04 #334377

Heerlijk om te zien dat een boot goed gebruikt word en daarna het onderhoud krijgt wat het verdiend zonder daar op te bezuinigen!

Houd je ons op de hoogte van wat je doet/gaat doen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 30 okt 2012 19:48 #334755

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Yep, gaaf hoor om je boot weer helemaal up to date te maken. Hebben jullie nog plannen voor verbeteringen of speciale oplossingen bedacht voor specifieke problemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 30 okt 2012 21:53 #334810

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Rein, je hebt ongetwijfeld een lijst van activiteiten gemaakt. Tijdsplanning daarbij?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 31 okt 2012 19:27 #335166

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Er is inderdaad een uitgebreide lijst met werkzaamheden. Deze is gedurende het zeilseizoen steeds verder uitgewerkt en gegroeid.

Qua planning gaan we uit van 4 maanden. Alle werkzaamheden kunnen mijn vriendin en ik zelf uitvoeren, samen met diverse leden van het zeilteam. Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar wel erg arbeidsintensief dus vele handen maken licht werk. Te meer daar de lat v.w.b. afwerkingsniveau hoog ligt. Het onderwaterschip moet echt super glad worden, dus veel schuren een plamuren. In tijd beginnen we dus met het onderwaterschip, dit heeft de hoogste prioriteit. Bovendien zijn het vaak kleinere of deelbare klusjes die ook gemakkelijk 's avonds kunnen worden gedaan.

Verder voeren we ook diverse werkzaamheden uit die juist nu kunnen omdat de mast er af is en de boot binnenstaat. Dan gaat het om zaken als het opnieuw kitten van de meeste scepters en de wantputtings maar ook een kleine modificatie aan het mastspoor.

En nu de mast plat ligt trekken we gelijk de oude windkabel er uit (sinds 2 jaar varen we met Tacktick) en vervang ik het defecte stoomlicht.

Kortom, een lijst met een groot aantal activiteiten. Die 4 maanden zijn vast en zeker zo verstreken.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 31 okt 2012 22:05 #335222

Pfff, nog gladder onderwaterschip? :blink:

Kunnen wij het helemaal wel schudden met de woensdagavondwedstrijden :(

Succes met klussen!

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 04 nov 2012 16:56 #336268

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Afgelopen dagen weer een uur of 5 aan de boot kunnen werken. Het is even zoeken naar de beste manier om de laatste restanten AF te verwijderen en de boot goed glad te schuren. Helaas blijkt de epoxy onderlaag vrij grof te zijn opgebracht. Daardoor is er nog veel schuurwerk nodig.

De best manier blijkt nu om nu eerst de romp vrij licht te krabben met de vacuumkrabber en daarna het restant te schuren met korrel 60-80. Dat levert een goed resultaat en kost ca. 1 uur per m2.

Komende dinsdagavond gaan we verder, dan met z'n 3-en tegelijk.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 04 nov 2012 16:59 #336270

Big Time schreef :
Helaas blijkt de epoxy onderlaag vrij grof te zijn opgebracht. Daardoor is er nog veel schuurwerk nodig.

is het Gelshield? dat is altijd korrelig en grof.
is gladder te maken door er VCTar2 epoxy overheen te rollen, da's veel gladder. is makkelijker dan schuren.... en een extra laag epoxy!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 11 nov 2012 07:36 #338329

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Ik twijfel of het Gelshield is. Het is in elk geval lichtgrijs, in mijn herinnering is Gelshield donkerder. Maar dan zien we straks vanzelf.

De kiel heeft vooral op de aansluiting tussen de gietijzeren kielvin en de loden bulb vrij veel blaartjes in de oude epoxycoating. Gisteren alle putjes in de kiel uitgeslepen met de dremel en alle plekjes 2 maal in de Gelshield gezet, net als de gehele loden bulb.

Had nog zitten twijfelen over de keuze VC Tar2 of Gelshield. Contact met International heeft me doen besluiten om toch met Gelshield aan de slag te gaan. Is gemakkelijker te verwerken en zorgt straks ook voor prima hechting met de antifouling.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 24 nov 2012 13:06 #341693

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Twee weken en enkele tientallen uren verder is het onderwaterschip inmiddels helemaal geschuurd met korrel 60. De kiel is inmiddels geplamuurd en voorzien van 2 lagen Gelshield.

Verder de transducerhuizen verwijderd, wat met z'n 2-en vrij makkelijk ging en de beide gaten uitgefreesd tbv. de flush-inbouw (zie foto).

Na een avondje schuren met korrel 120-150 en met 2 man opnieuw uitstroken heb ik gisteren de verlaging van de waterlijn voor het eerst geschilderd Zie foto). Dit wordt een blauwe bies van 2,5 cm breed (en breed uitlopend naar achteren). Daarboven (en onder het blauwe rompvlak) komt dan later een witte bies van 2,5cm. breed. Daarmee komt de waterlijn optisch veel beter op z'n plek.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 07 dec 2012 17:00 #345313

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Nadat we het onderwaterschip met korrel 120 en daarna 180 hadden geschuurd was het tijd voor de 1e laag Gelshield. Daarbij kiel en roer overigens gelijk met een extra laag voorzien. Vervolgens alles opgeschuurd met korrel 320, toch nog ruim een halve dag werk. Daarna allerlei kleine oneffenheffden geplamuurd, oa. ter plaatse van de flush afsluiters, de 'naad' tussen de bb en sb-zijde van de romp en de afdekplaatsjes van de manchet van de saildrive. Verder waren en bij het kaalmaken een aantal ondiepe krassen ontstaan dus dat moest ook geplamuurd worden.

Onderwijl de uitgefreesde gaten voor de transducerhuizen helemaal opgevuld met verdikte epoxy (verdikt met aerosil) waarbij ik de oude huizen heb gebruikt als mal. Wel eerst goed ingevet met vaseline natuurlijk anders kon ik ze er niet meer netjes uithalen nadat de epoxy was uitgehard.

Daarmee is het tijd voor het aanbrengen van de 2e laag Gelshield en aansluitend de 1e laag antifouling. Het was aanvankelijk plan om het dit weekend te doen maar vanwege de temperatuur stellen we dat toch maar even uit.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 07 dec 2012 17:00 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 22 dec 2012 13:13 #349741

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
We zijn weer 2 weken verder en het onderwaterschip zal over ruim een week klaar zijn. Wat is er de afgelopen 2 weken gedaan?

Nadat de boot was voorzien van een 1e laag Gelshield hebben we deze helemaal geschuurd met korrel 320. Daarbij kwamen nog wat ondiepe krasjes aan het licht dus opnieuw diverse plekjes plamuren.

Ook het voorbereiden en aanbrengen van de 5,5 cm brede witte waterlijn kost veel tijd. De epoxy ondergrond eerst helemaal geschuurd, met name het randje tegen het blauwe spuitwerk is een enorm gepiel maar met de nodige tape, nauwkeurigheid, thinner en zweetdruppels lukt het toch goed. Wel is het zeer tijdrovend. Afgelopen weken 2 lagen witte verf (DD-lak van de IJssel) opgebracht met een rollertje. Het wordt mooi strak maar in totaal zullen er 4 lagen nodig zijn. Tussen de lagen schuren met korrel 320/400.

Nadat de romp was geschuurd met korrel 320 deze afgenomen met Thinner en met z'n 2-en voorzien van een nieuwe laag Gelshield. Aansluitend de eerste laag antifouling aangebracht zodat chemische hechting wordt verkregen.

Vanochtend de tijdelijke stempels aangebracht en de (oude) stempels verwijderd waarna we deze plekken konden schuren en direct 2 lagen Gelshield konden aanbrengen.

Ook de gaten voor de transducerhuizen goed passend gemaakt met de Dremel en daarna met voldoende kit flush gemonteerd.

Later deze week de kale plekken in de AF zetten en daarna de hele romp voorzien van een 2e laag. Ook de witte waterlijn wil ik de komende week afmaken.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 13:15 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 22 dec 2012 21:39 #349959

VC17 AF?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 06 jan 2013 13:57 #354240

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
De vrije dagen rond Kerst & Nieuwjaar hebben we gebruikt om het onderwaterschip af te maken. Doordat we tijdelijke stempels konden lenen bij ons op de haven (met dank aan JachtService Visser) konden we de oorspronkelijke stempelplekken ook behandelen (oude AF afkrabben, schuren, Gelshield aanbrengen).

Voor het aanbrengen van de 2e laag AF eerst de romp nog een keer heel licht geschuurd met korrel 320/400.

Het afwerken van de witte waterlijn vergde erg veel tijd omdat de ondergrond oorspronkelijk niet super glad was. In eerste instantie 4 lagen Double coat aangebracht en de tape verwijderd. Toen bleek de bovenzijde van de witte lijn toch niet goed genoeg te stroken naar mijn zin. Dus een extra ronden uitlijnen en schilderen was noodzakelijk. Maar, het resultaat mag er zijn (zie foto's).

Verder zijn de speciale flush transducerhuizen ingebouwd.

Nu is het tijd om onze aandacht bovendeks te verleggen. Gisteren de zijkanten van de kajuit schoongemaakt en gepolijst / geseald met een nieuw middel: Renskib 130A Pre sealer en 130B sealer (zie www.renskib.eu/nl). Werkt erg prettig en geeft een zeer glad resultaat. Ook heb ik aan bak- en stuurboord een kleine opvulling (met verdikte epoxy) gelamineerd ter hoogte van de schijven van de traveler. Door montage vorig jaar van de windward sheeting car liepen de lijnen soms over elkaar. Door het lamineren van deze opvulling is dat nu onmogelijk.

Ook de aluminium mastvoet/mastspoor van de bodem verwijderd, schoongemaakt en iets gemodificeerd zodat de mastvoet nog een paar mm verder naar voren kan.

Komende weken gaan we verder met polijsten, inbouw nieuwe motorbedieningshendel etc.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 07 jan 2013 07:55 #354497

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Dat ziet er strak uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 07 jan 2013 16:52 #354682

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Is die gladde antifouling duur? Ik zit er ook aan te denken om het op mijn boot te schilderen, niet alleen vanwege de snelheid maar ook omdat ik het wel mooi vind.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 07 jan 2013 17:59 #354756

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
@Fly-Tour, reken op ongeveer 70 euro voor een liter
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 07 jan 2013 19:01 #354797

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
........pfff, nou laat dan maar, een flytour is toch geen raceboot...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 08 jan 2013 20:09 #355300

Krijg een deja vu gevoel als ik jullie verslag lees. Halve ORC 2 zit inmiddels in de VC17. Gaan jullie ook nog andere ORC potjes varen in 2013?

Als je nog een bodempje AF over hebt gehouden zet dan roer en voor- en achterkant + bulb van de kiel nog een 3x in het spul. T's daar na een seizoen zo weg.

Wat met VC17 ook nog kan is om over te stappen op een zomer AF schilder schema. Het mag langer dan 3mnd uit het water blijven. Vandaar. Begin juli de kant op, afspuiten + half dagje dunne laag met lekker d'r weer op.

@ flytour Het blijft helaas niet die kleur. Helaas. Verbruik is iets van 11m2 per liter kleinste pot is 0.75
Laatst bewerkt: 08 jan 2013 20:19 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 09 jan 2013 17:12 #355619

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
VC is inderdaad nog steeds sterk favoriet onder de wat fanatiekere wedstrijzeilers. En die je idd veel in de ORC-velden. Maar voor komend seizoen heb ik goede hoop dat we met een groep 109's eenheid kunnen varen. Bijv. Bij de NSR-insgores.

Dank voor je tip inzake extra lagen. Voorkant roer, kiel en bulb hebben in elk geval al 1 extra laag net als een strook van 30cm rond de waterlijn.

We gaan vervolgens inderdaad weer naar een schema waarbij we schilderen in de periode eind april - half juni. Winter 13-14 zeilen we in elk geval door, ergens in een wintercompetitie.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 09 jan 2013 17:13 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een wintertje groot onderhoud J/109 Big Time 23 feb 2013 17:41 #371580

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Weer ruim 6 weken verder en de lijst met kleine klusjes die nog gedaan moeten worden wordt nu rap korter. Het meeste werk is gaan zitten in het herstellen en verstevigen van het laminaat bij de voorste scepterpot aan BB en SB.

Nadat ik deze had verwijderd eerst alles schoon- en uitgeslepen met de dremel. Daarna het laminaat versterkt met epoxy en stukjes glasweefsel. De volgende laag was verdikte epoxy waarmee ik een sterke en vlakke fundering kon maken. Voor onderdeks voor beiden kanten een aparte contraplaat laten maken die in plaats komt van de carrosserie-ringen. Vandaag alles vastgezet met Sikaflex nadat ik de fundering eerst goed vlak geschuurd had.

Verder vandaag preventief de koppelingskabel vervangen door een low frictiekabel, nu alleen nog de bedieningshandel vervangen (op de oude zat veel speling) en de motorbediening is weer als nieuw.

Ook de bakskist ziet er weer als nieuw uit, eerst alles geschuurd en ontvet en daarna voorzien van een verse laag dubbelcoat. En omdat ik daar nu toch bezig was ook gelijk ophangbeugels voor de zwemtrap (de 109 heeft een losse zwemtrap) gemonteerd en steuntjes gemaakt en vastgelijmd om de kuiptafel goed te kunnen opbergen.

Tot slot heb ik de transducers teruggeplaatst in de nieuw flush hulzen en oude, niet meer gebruikte bekabeling van de oude windset verwijderd.

Het werk is nu voor 90% klaar. Nu nog de romp poetsen, bedieningshandel vervangen, wantputtings opnieuw sealen etc. etc. En als het wat warmer wordt de loze windkabel uit de mast verwijderen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl