Sinds 23mei zijn wij in het bezit gekomen van een waarschip 570 welke wij voor niks gekregen hebben. Voor niks omdat er nog erg veel werk in zit. In dit topic houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen:
DAG 1: (23mei)
Boot opgehaald in Andelst, 6man en twee vrouw sterk! Dat was nodig, er stond meer dan 1000liter water in de boot, hierdoor was de dissel van de trailer tamelijk ver ingegraven in de grond. Gevolg: Dissel muurvast, met (bijna) geen mogelijkheid op de trekhaak te krijgen.
Door de grote hoeveelheid water en de tijd dat ie daarmee buiten heeft gestaan zag ie er "iets" anders uit dan we verwacht hadden:
Zo kwam ie 1,5jaar geleden aan in Andelst:
En zo zag ie er uit toen we de "Deinemeid" op gingen halen:
Gebleken is dat de spiegel (achterkant van het schip) vrijwel helemaal verrot is. Na overleg met mijn oom besloten al het rotte hout er uit te zagen, dicht te plamuren en er vervolgens een nieuwe spiegel tegenaan te zetten. Dit om het schip niet uit zn verband te trekken. De romp zit namelijk om de spiegel heen.
De reis verliep verder voorspoedig, geen rare dingen, aanlooprem van de trailer werkte in het begin niet helemaal lekker, werd later beter
Aangekomen in Deventer moest er nog wel een liter of 60 water weggehoosd/ gedweild worden voordat ie in de schuur kon. Voorlopig zijn rustplek, hier kunnen we naar hartelust klussen.
DAG 2 (31mei)
Zaterdagochtend, 7uur de wekker, mooi op tijd! Om acht uur zaten we in de auto, om 08:45u waren we in Deventer.
Meteen maar begonnen. Ik had bij de Gamma in Nijmegen een bandschurumachine (110mm breed) 2500toeren per minuut. Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat dat eigenlijk te hard ging. Hele lagen van de multiplex zagen we tot stof vergaan.
Niet echt een optie dus voor de romp. Met de delta-schuurmachine kregen we de laklagen niet weg. We hebben dus nog voor 10uur een excentrische (draaiende schijf) schuurmachine gekocht.
Dat hielp, binnen enkele uren hadden we de bovenkant van de romp kaal (alles boven de waterspiegel) Eerst alle laklagen met de verfkrabber er af halen, vervolgens met de schuurmachine de romp van de grondverf ontdoen.
Het resultaat was geweldig! We kwamen tegen:
-2 lagen antifouling
-2 lagen blauwe lak
-1 laag groene lak
-1 laag grondverf
Reken maar uit!
Aan de achterzijde eerst alle losse onderdelen eraf geschroefd (zwemtrap, trekhaak, beugels voor de mast, aansluiting gas/ benzine/ electriciteit)
Vervolgens met de grote bandschuurmachine het rotte hout en de laklagen weggeslepen en later met de hamer het overige rotte spul weg gehakt. Daarmee zag de boot er al heel anders uit!
Ondertussen ook druk bezig geweest met de kuip. Hoewel hier ook her en der wat rotte plekjes zitten is dit allemaal keurig te repareren zonder al te veel moeite.
De kuip en achterzijde van de kajuit zijn zo goed als kaal geschuurd. Ik heb voor het "schiet-lekker-op-en-dat-kan-je-zien" gevoel ook alvast een stootstrip van teak geschuurd! Onder enkele lagen verweerde lak kwam prachtig roodbruin hout tevoorschijn! Wat een verschil maakt dat. Karlijn en ik hebben op "ons dek" gelunched! (nadat al het stof was opgetrokken)
Kleine neef Willem kwam ook nog even kijken en inspecteren
Zijn vader heeft al jaren een zeilboot en heeft zijn hele jeugd op een scheepswerf gewoond. Hij heeft verstand van hout, verf en dit vooral in combinatie met boten! Perfect voor ons dus!
Ik heb Willem de delta-schuurmachine in de handen gedrukt en hij is in de kajuit begonnen met schuren!
Al met al dus een bijzonder productieve dag! Nog een dag of drie van dit kaliber en we hebben de hele buitenkant volledig kaal!
Vervolgens is het tijd voor herstelwerkzaamheden en het interieur. We hebben goede moed! Het is ons 100% meegevallen hoe makkelijk het vandaag ging. De spierpijn meer dan waard!
(en om alvast te laten zien hoe t moet gaan worden:)