Mede zeilers/klussers,
Ik ben bezig zo'n 20 jaar aangroeiwerende verf historie onder mijn schip te verwijderen. Ik heb met de bahco krabber (aanrader trouwens!) diverse lagen verwijderd van het onderwaterschip (ik schat zo'n 30m2). De lagen zijn als volgt opgebouwd: polyester - gelcoat - epoxylaag - teer - harde antifouling, div lagen - zelfslijpende antifouling
Met de krabber kom ik tot de epoxylaag welke op sommige plekken los kwam van de gelcoat met de krabber, maar op veel plekken ook niet, hoewel de laag op een aantal plekken in slechte staat was, poederig/poreus met gaatjes.
Omdat de epoxylaag wat poreus is geworden zit er op veel plekken nog teer (jawel de echte, geen epoxy-teer) in de mini gaatjes die ik er met de krabber niet afkrijg.
Het gehele onderwaterschip ga ik uiteraard nog flink schuren (ik wil kijken of ik de hele epoxylaag eraf krijg), maar wil eigenlijk eerst de teerresten verwijderen, zodat ik geen teer in de gelcoat ga schuren en verder van huis raak.
Ik heb gelezen dat diesel, terpentijn, remmenreiniger en olie of boter goede teer oplossers zijn, alleen zit ik dan weer met een vette laag en bij diesel en terpentijn ben ik bang dat de olie weer zo diep doordringt in de onderlaag dat de nieuwe lagen epoxy pantsercoat niet meer lekker hecht.
Heeft iemand al eens eerder met eenzelfde soort situatie te maken gehad en wat is hier de beste optie?
- gewoon alles wegschuren met korrel 40, goed wassen en spoelen en weer schuren (fijner)
- eerst de teer verwijderen met een middeltje en dan pas schuren?
Ben benieuwd...
op deze foto is het blauwe de gelcoat, de gelige laag de epoxylaag, de zwarte vlekjes de teer resten in de epoxylaag en de rode laag (bijna weg) de AF