Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Defender 27 opknappen

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 14:08 #392549

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Mijn complimenten voor jouw manier van tekenen. Als de mast toch niet op de voet draagt, anders dan op de scharnierbout, kun je wel wat ruimte maken onder het uiteinde van de mast. Ook zou een afronding daar wat meer ruimte voor je stekkers opleveren. Of draagt de mast wel op de horizontale plaat van de mastvoet? Dan zou een sleufgat voor de masthout op zijn plaats zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 14:38 #392553

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Dank je Jerry, denk dat ik er wel uit ben over de stekkers...... komen er niet :) wordt een zwanenhals.

wat betreft mastbout, gat(en) in de mast zijn behoorlijk uitgelubbert doordat er een stuk bouteind in zat i.p.v een gladde bout :angry:

idee is nu om in de mast een bus te lassen tussen de twee gaten waar de getekende bout netjes doorheen past om weer een stevig geheel te krijgen.
( komt uiteraard ook weer een tekening van :laugh: )
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 15:38 #392568

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ook met een gladde bout lubbert zo'n gatuit. Zeker als de mast uiteindelijk niet op een blokje oid rust.

Het inlassen van een bus zou een mooie oplossing zijn maar overweeg ook of je de comptessiekracht op je mast op de een of andere manier niet op kunt vangen door de mast onderaan te laten afsteunen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 17:47 #392609

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Mij lijkt het ook beter om de mast te laten rusten op de onderplaat, en dus op het dek. Denk toch eens aan een sleufgat voor de mastbout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:01 #392614

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Ruimte onder de mast opvullen met een plaatje rvs werkt ook goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:04 #392616

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Opvullen is eigenlijk de bedoeling, heb begrepen dat dat over het algemeen gedaan wordt ?

Zo'n sleufgat bedoel je dan in de platen van de maststeun ?
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:09 #392619

De mast staat origineel gewoon op de kajuit, zonder mastvoet, maar met een grondplaat met daar aanvast een boutoog achter de mast.

En de bedrading zou ik aan de achterzijde van de mast doorvoeren, dan worden de draden nooit te kort tijdens het strijken. Aan de voorzijde is trouwens ook geen ruimte.
Wind mee is hetzelfde als wind tegen als je de andere kant op wilt
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 18:12 door White Diamond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:13 #392622

DICER schreef :

Mast half gestreken ( waar hij stekkers zou raken) ;


Dit heb ik tot nu toe getekend, commentaar of ideeën zeer welkom

bij mijn wibo met houten mast zit het verjongde/schuine deel van de onderkant van de mast met andere woorden 180 graden aan de andere kant.
daardoor steunt de mast op het dek op het platte deel en krijgt het bij strijken door de verjonging genoeg ruimte om, na een zetje, te kantelen.
dus geen sleufgaten o.i.d. dat betekend dat je het gewicht van de mast eerst omhoog moet takelen om de vrijheid te krijgen om te kantelen.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 18:14 door Erik de Ruijter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:15 #392623

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Waarom monteer je de zwanehals niet naast de mastvoet?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:16 #392625

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Ok ! White Diamond,

Dacht al dat er een andere stok op was gekomen, volgens mij is het ook een zwaardere mast.



Niet echt goed te zien maar enige foto wat ik zo bij de hand heb
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 18:20 #392629

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
@ Faran,

Is ook een idee, maar leek me steviger om voetplaat wat groter uit te voeren en dan de zwanenhals daar op te lassen ? ook ivm lekkage ?
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 01 mei 2013 19:17 #392657

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik bedoel inderdaad 2 verticale sleufgaten in de wangen van de steun. Drie keer de diameter van bout ( ovaal dus) lijkt me voldoende. De mast rust dan zeker op de grondplaat. En in combinatie met een kleine afschuining aan de onderzijde van de mast.
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 19:19 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 02 mei 2013 02:06 #392677

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Heb je daar foto('s) van Jerry ?

Het lijkt me dat als je de afstand van gat / onderkant mast en mastkoker precies hetzelfde maakt
( situatie zoals Erik de Ruiter beschrijft op zijn Wibo ) en de mast eigenlijk "vast loopt" onder in de mastkoker ook voldoende is, dan steunt de mast ook op de onderplaat.
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 02:07 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 02 mei 2013 04:40 #392686

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Nee, ik heb er geen foto's van; het is een ontwerpidee. Ik kan ook niet goed beoordelen of Erik de Ruijter gelijk heeft met zijn opmerking dat je de mast eerst moet tillen. Iemand anders wellicht wel. Ik heb geen mast zoals jullie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 02 mei 2013 09:26 #392739

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Als je zo'n sleuf maakt neemt die geen enkele verticale kracht op.
dus de volledige compressie komt op de "wig" onder de mast.
Dan is het bijna onmogelijk om de mast te strijken zonder iets te doen om deze compressie te verminderen.

Je kunt denken aan de spanning op de verstaging verminderen oid, maar wil je dat eidere keer als je de mast gaat strijken? Lijkt mij juist dat je het zo makkelijk mogelijk wilt maken.

Voordeel van een wig en (gedeeltelijk) meedragende mastbout is dat je makkelijk kunt strijken doordat de compressie op dit vlak minder is.

Maar misschien heb ik het ook wel verkeerd hoor. Ik heb namelijk geen enkele praktijk ervaring hiermee omdat op mijn Trotter het systeem iets anders was.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 02 mei 2013 20:10 #392904

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Toch weer ff verder over de mastvoet,
i.v.m voorstel van Jerry om een slobgat in de maststeun te maken om op die manier geen keg o.i.d te hoeven gebruiken, doordat de mastbout iets in het gat kan schuiven, en daardoor op de voetplaat kan zakken.

In eerste instantie dacht ik : gaat rammelen, wordt zwakker, mast moeilijker te strijken omdat deze over de voetplaat schuift….

Maaaaar….. het idee liet me niet los, vandaar maar es aan het rekenen en tekenen gegaan….
En tot de conclusie gekomen dat;

Op het moment dat de spanning van de voorstag afgehaald wordt om de mast te strijken, valt de druk op de voetplaat voor ong. 90% weg.
Als de mast dan een paar graden naar achter gaat ( gebeurt al doordat spanning van voorstag wegvalt ) valt ook de spanning weg op de zij verstaging omdat deze iets achter de mast staan.

Daardoor drukt op dat moment alleen het gewicht van de mast nog op de grondplaat ( incl. rest van tuigage )
Als dan de mast verder naar achter bewogen wordt en de mast op de mastbout gaat rusten ( slobgat heeft ruimte van 5mm in de hoogte ) bij ong. 15 gr helling van de mast, loopt ook de onderkant helemaal vrij, en kan er verder gestreken worden.
Naar mijn mening lijkt me het dus een goed idee, en denk er stevig over om dit toe te gaan passen !

Mast recht op, bout in bovenste positie, en mast staat op voetplaat




Mast gedeeltelijk gestreken, bout in onderste positie en mastvoet vrij




Graag weer meningen en commentaar !!
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 05:16 #392943

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik mis de afschuining aan de onderzijde van de mast. Weet je zeker dat de mast " vrijdraait" van de voetplaat bij deze geringe sleufhoogte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 05:48 #392947

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Toch heb ik mijn twijfels nog steeds.

Zeker omdat de volledige druk/gewicht op de bodemplaat blijft rusten totda je de mast vergenoeg gekanteld hebt om de mastbout te laten dragen.
Maar juist door de speling die erop zit gaat deze pas heel laat dragen, en dus krijg je op ene gegeven ogenblik dus het hele gewicht dat rust op een heel klein puntje (mast 1-2% scheef ofzo). Daardoor wordt de wrijving weer hoog en dus heel lastig om de mast echt te kantelen.

Nogmaals, dit is niet om het idee af te schieten, maar dit komt in mij op als mogelijk probleem.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 06:19 #392957

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
zo te zien in SW getekend. Kan je mij even bestandje opsturen?
Wil er even een kleine verbetering intekenen.

groet, Wybe

ps. email op pb.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 06:30 #392958

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Op die oude houten bakken was t toch tzelfde?
Zie van die hele grote houten masten ook kiepen op enkel de bout....
De mast op prossie kantelt helemaal onderaan, maar die heeft dus een gegoten alu mastvoet met een RVS bout
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 07:02 #392964

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
@ Anjo,

Klopt Anjo, maar volgens mij slaan ze een keg onder de mast.

@ trotti,

Zou evt. een teflon of nylon plaat/blok onder aan de mast of in de mastvoet kunnen zetten.
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2013 07:05 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 07:14 #392970

Als je zorgt voor een klein beetje speling ( dus niet een echt sleufgat maar slechts ongeveer één mm) in het gat van de masssteun en de onderkant van de mast ook net genoeg aanschuint om niet klem te lopen bij het strijken ( hangt af van de hoogte van de mastbout en de breedte van de mast in lansscheepse richting) zal er niks klemlopen en steunt de mast gewoon op dek en niet op de bout als hij rechtop staat.
Uiteraard moet het deel avn de maststeun waarop de mast komt te steunen dezelfde aanschuining hebben om de mast over het volle oppervlak te ondersteunen. Deze aanschuining is overigens maar vrij gering en wordt steeds kleiner naarmate de mastbout hoger ligt.
Bij mijn Varianta zat het ook zo al had die wel een lichtere mast als waar het hier over gaat.
Ik zal er wel eens een tekeningetje van maken.
Ad
Laatst bewerkt: 03 mei 2013 07:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 07:25 #392972

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
Graag Ad,

Vindt het hele idee erg goed, en heb nog een blok nylon liggen, kan de onderzijde van de mast wel zo aanpassen dat hij op een blok steunt, al denk ik dat het niet echt nodig is, de arm ( mast) is meer dan lang genoeg om evt wrijving tussen mast en voet te overwinnen.
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 07:31 #392973

DICER schreef :
Graag Ad,

Vindt het hele idee erg goed, en heb nog een blok nylon liggen, kan de onderzijde van de mast wel zo aanpassen dat hij op een blok steunt, al denk ik dat het niet echt nodig is, de arm ( mast) is meer dan lang genoeg om evt wrijving tussen mast en voet te overwinnen.

Je was me net een beetje te snel af.... :ohmy:
Zie plaatje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Defender 27 opknappen 03 mei 2013 07:40 #392977

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1508
:) Bedankt Ad
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.979 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl