Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 20 nov 2013 18:12 #459570

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ben zo groen als gras, doe nooit geen gekke dingen of aankopen.... ben heel terughoudend :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 20 nov 2013 18:13 #459571

Toxiq schreef :
Ben zo groen als gras, doe nooit geen gekke dingen of aankopen.... ben heel terughoudend :-)

ben je er heel zeker van dat ze NIET mee leest??? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 20 nov 2013 19:02 #459591

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Vooral dat "nooit geen" vind ik mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 20 nov 2013 19:05 #459592

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Goooooooooooooooooooi je haar los ;-)
Foutje, maar je snapt wat ik bedoel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 24 nov 2013 07:25 #460413

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Gisteren lekker wezen klussen, met hulp van (en daarmee dank aan) Aart en Marijn :)

De Lazy-jacks zijn nu bijna klaar (vandaag afmaken), en er zijn de exacte maten genomen voor het bestuurbaar maken van de motor, en de bouw van een boesspriet zodat die scrwacher en ganneker eindelijk uit de tas kunnen!

Straks weer verder: aansluiten van de diesel kachel, wel zo handig voor de 14/15e December B)


Met de breedte van mijn bootje is het heel relaxed werken boven in de mast :)
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 07:26 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 24 nov 2013 16:54 #460577

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Lazy jacks zijn nu klaar (alleen de wegtrek-elastieken nog),en de boot is vast klaar voor de nieuwe thuishaven :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 01 dec 2013 18:54 #462670

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Mijn buurman had wat foto's gemaakt tijdens de strom: extreem laag water (1.3 meter onder winterpeil!) in de haven. Ik had de lijntjes er voor al een stuk losser gemaakt *(gezien de voorspellingen), maar dat er zoveel water weg zou worden gezogen daar had niemand (incl ondergetekende) rekening mee gehouden...



Sinds vandaag zit de boegspriet er op :) Draaibaar/richtbaar (ideaal met name op de gennaker bij diepere koersen) en met 2 aansluitingen: 1 voor een Screacher en 1 voor een gennaker:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 07 dec 2013 17:21 #464777

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Vandaag weer de hele dag flink aan de klus geweest; de motor is nu bestuurbaar met de helmstok, maar ook weer heel makkelijk en snel los te koppelen, met een simpel maar doektreffende systeem (goed afgekeken bij een andere trimaran :whistle: )



En de Dickinson kachel doet het nu ook; nog niet 100% (mogelijk de vlotter gaf GBT aan, dus die ga ik morgen schoon maken en kijken of de kachel het dan beter doet.

Morgen gaan ook de extra waterstagen er op, voor nog meer stevigheid in de constructie (ook ivm droogvallen op het Wad wil ik niks aan het toeval overlaten).

Volgend week nog de boegspriet waterstag (met hulp van FMJ van Dyneema) er op en dan kan (afhankjelijk van waar de wind vandaan komt) de boot met gennaker dan wel screacher gevaren worden. De wintermeeting wordt dus met de boot :) Nu al zin in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 07 dec 2013 20:24 #464861

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Die roer-motor verbinding spreekt me zeer aan. Geen ingewikkelde hydraulica maar gewoon een buisje en een lijntje, voldoende om in de haven gemakkelijk te kunnen manoeuvreren. Heb je het al kunnen testen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 08 dec 2013 03:23 #464900

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Het lijkt me alleen dat het buisje wat kort is: krijg je op deze manier de motor ook naar stuurboord geduwd, of alleen naar bakboord getrokken? Of hangt de motor op dezelfde manier ook aan het stuurboord roer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 08 dec 2013 06:59 #464911

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
het lijntje wordt aangetrokken, het buisje komt dan strak tussen roer en motor en de motor zal dan synchroon meebewegen met sturen.
Het sturen op de motor zal er in ieder geval een stuk beter van worden lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 08 dec 2013 07:00 #464912

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Het buisje is precies lang genoeg om een rechthoek te kunnen maken als de motor in het water hangt! Op de foto hangt de motor hoog (uit het water) en daardoor lijkt het een te kort buisje.

Langs de helmstok loopt een lijntje, dat in een klem is vast te zetten (en ook snel weer los), en daarmee zet je het buisje strak of niet. Aan de uiteinden van het buisje een kunstof kop, zodat deze makkelijker kan draaien.

Werkt prima :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 08 dec 2013 21:00 #465224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Mijn Dickinson wilde ook net niet helemaal lekker gaan branden. Na een grondige reinigingsbeurt van oa de vlotter en het zeefje in de leiding niet heel veel verbetering. Er blijkt een hulpstuk te zijn om de rookgasafvoerpijp te voorzien van een klep. Daarmee kan je de trek beter regelen. Je maakt er als het ware een lek in, waardoor de luchtstroom door de kachel heen wat minder sterk wordt.

Als het idee hebt dat er te weinig diesel in vloeit kan je dat dus ook regelen door de trek door de kachel heen te verminderen. Andere optie kan zijn dat je afvoerpijp te kort is en dus voor te weinig weerstand zorgt. Afvoerpijp verlengen kan met een stukkie alu pijp, al is het maar om te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 08 dec 2013 21:19 #465235

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
De kachel leek ind. te weinig diesel te krijgen, op een gemiddelde stand ging deze uit, slechts op de hoogste stand bleef hij maar net aan branden.
Door de knop van de carburateur geforceerd omhoog te stellen kon er meer diesel invloeien en bleef hij wel branden

De dieseltank zit minimaal 40 a 45 cm boven de carburateur en als de tank vol is (en dat was deze) was het zeker 20 cm meer

De kachel had ook de ventilatie nodig om te blijven branden, er was dus niet voldoende trek in de pijp

De pijp is met bocht mee ongeveer 85 a 90 cm

Wellicht zou de diesel slang wat dikker kunnen al betwijfel ik of dat uitkomst biedt (nu is de binnenmaat van de slang 6mm)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 07:42 #468663

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
De aanpassing qua motor besturing middels het aluminium buisje vanaf het roer is een enorme vooruitgang. Als je bedenkt hoe simpel de constructie is, en dat afzet tegen hoe effectief. Geweldig. De bedenker er van ben ik dankbaar. Afmeren wordt zo een stuk makkelijker in je eentje.

Het bovenste deel van de kachelpijp werd niet erg warm, waardoor deze ook minder goed kon trekken (is mij uitgelegd), en mogelijk daardoor de ventilator zachtjes (Stand 2 a 3) nodig had. De vlotter schoonmaken was een tip omdat er wel diesel uitkomt bij het naar boven trekken, dus dan zou er voldoende druk op moeten staan (werd mij uitgelegd).

8mm slang is mogelijk wel beter ivm wat meer druk, zal dat aan GBT vragen of dat inderdaad beter is.
[edit] net GBT gesproken: de 6mm dieselslang is prima, daar kan het niet aan liggen. We hebben echter wel de oplossing: de minimale lengte die nodig is voor een goed werkende kachel is 135cm (beter nog 1,5M). Mijn pijp is nog geen meter, dus er zal een stukje op moeten (aan de buitenkant) zodat er dan voldoende trek komt!

De kachel gaat echter waarschijnlijk uit de boot en in de nieuwe boot (nog even passen en meten). Nieuw project topic wordt binnenkort geopend (tussen kerst en oud/nieuw) :)


Dit topic komt hiermee tot een einde, tenzij de volgende eigenaar (na verkoop) het over gaat nemen.
Laatst bewerkt: 19 dec 2013 07:53 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 08:30 #468671

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Aernoudt schreef :
De kachel gaat echter waarschijnlijk uit de boot en in de nieuwe boot (nog even passen en meten). Nieuw project topic wordt binnenkort geopend (tussen kerst en oud/nieuw) :)

De watersportbranche is dus voor komend jaar weer gered? ;)
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 08:35 #468673

Zo lees ik het ook. Ben benieuwd :lol:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 08:45 #468676

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Bonus is weer binnen ;)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 09:34 #468689

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
wybeslot schreef :
Bonus is weer binnen ;)

Yep! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 11:26 #468703

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ben heel benieuwd wat het nu weer wordt :huh:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 11:31 #468705

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Kun je wel raden: SY De wisselvalligheid :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 11:40 #468708

jerry schreef :
Kun je wel raden: SY De wisselvalligheid :laugh:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 12:03 #468710

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Denk iets dat hierop lijkt
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 12:33 #468722

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Die laatste lijkt er een stuk meer op inderdaad ;) Maar dan anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Terug naar multi-hull: One-Off trimaran 19 dec 2013 22:35 #468923

  • bootsman
  • bootsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Heb je nog belang bij een mooie open brugdek catamaran? Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl