Als een donderslag bij heldere hemel (maar dan in positieve zin) komt mijn vrouw tijdens de kerstvakantie melden dat een zeeman niet aan de ketting aan wal moet liggen (hiervoor ben ik "La Mavare" zeer dankbaar
). Wel zijn er afspraken gemaakt tav van het wel/niet meevaren etc: zij wil zich verplicht voelen om mee te gaan, en enkel nog mee als ze zelf zin heeft (tijdens het varen, niet in de haven, dat vindt ze wel heel leuk). Afspraak is dat ik naar een leuke stad vaar (Enkhuizen bijvoorbeeld) en zij daar met de trein heen gaat; we elkaar daar treffen om lekker te eten etc., op de boot te slapen en dan te bepalen of ze wel mee terug vaart of weer met de trein gaat))
De net omgebouwde Ronautica gaat naar de voormalig eigenaar van mijn trimaran genaamd de "Zwaluw". (vanwege hoe elegant een zwaluw over het water scheert, is door de ontwerper/bouwer/vorige eigenaar voor deze naam gekozen).
Zonder het aangehangen roer is de boot 9M lang en 7,1M breed (met roer 9,5 x 7,1M). Maw: die is best wel breed. De diepgang is maar 35 centimeter, dus ook Friesland (mits ik qua breedte maar door de sluis/brud/... heen kom) is nu goed bereikbaar net als de waddenzee. De boot is uitgerust met een (automatisch!) opklapbaar zwaard, dus dat is erg makkelijk. Met zwaard naar beneden steekt de boot 1,35M diep.
De boot heeft nu nog 2 hele grote netten (en die blijven ook
) maar er komen voor de drijvers nog kleine netten bij (extra zonnebed ruimte
maar vooral handig bij het evt. werken op het voorschip met de boegspriet/gennaker etc.). Dat is als het zonnetje schijnt wel heel erg relaxed liggen
(wel voldoende zonnebrand meenemen dus...)
Gezien mijn wensen zal er wel nog wat verbouwd gaan worden aan de boot: zo gaat er bijvoorbeeld een heerlijke Dickinson kachel in komen
Die knusse warmte is mij erg goed bevallen destijds aan boord bij Zonsnel. Toxiq gaat mij daar een handje mee helpen. Ook gaat er een SPX5 GP gyro pilot in komen als stuurautomaat, en uiteraard de nodige meters en gevers (wind/diepte/log/koers/temperatuur). Zodra dat er op zit, kotm een richtbare boegspriet aan de beurt (zodat een gennaker uit de 'blanking' van het (uitgebouwde) grootzeil kan worden gehaald, en tevens voor optimale trim van de code-zero/screacher). Ook een grootschootoverloop over de volle breedte staat op het programma, net als het ombouwen van alle lijnen naar de kuip: met 1 grote centrale lier op het dak (zodat ik die staand kan bedienen en dus makkelijker kracht kan zetten).
Dan is de verstaging aan de beurt: ik wil gaan werken met bakstagen, zodat er meer kracht op kan komen voor o.a. een grote gennaker.
In de boot komt een kast aan bod, net als een navigatiehoek die nu nog ontbreekt; alles wel zo dat het gewicht laag blijft, want dat is wel belangrijk ivm de snelheid. Ook een vast toliet staat op het program, net als een groot vluchtluik, voorhet geval ik, onverhoopt, toch ondersteboven in het water terecht kom.
Zodra dat allemaal klaar is volgt een buiskap, ja ook ik wordt een oude l*l
De boot is voorzien van een boegschroef, dus dat is met het solo varen en inparkeren in een haven wel zo prettig
(de buitenboord motor is gekoppeld aan de helmstok (a la Dragon-Fly) dus dat helpt ook al een handje met sturen op de motor, maar het blijft natuurlijk toch wel een heel gevaarte van ruim 63m2...
Om vast een idee te krijgen, hierbij de eerste foto's: