Beste leuke rating inderdaad
In die rating zit echter niet de verstorende werking van onderwatertoilet (met 2 openingen) en de boegschroef opgenomen... dat gaat mij zeker tijd kosten. Komende zomer ga ik uitzoeken of in de beperkte ruimte die ik heb, toch een wegklapbare boegschroef kan maken (nu een gat van 15cm...).
Ook de zwaardkast (die nu niet is afgeschermd), geeft remmende werking. Daar wil ik een soort 'surfboard' (tijdelijke) oplossing onder maken zodat het water beter doorstroomt voor nu. Ga van de zomer bekijken wat ik aan daggerboard constructie kan maken, want dat scheelt een stuk qua waterweerstand. (ook in de drijvers / ama's komen nog daggerboards, maar dat ik voor komende winterm, daar kom ik niet meer aan toe omdat goed/netjes voor elkaar te krijgen nu).
Een ander issue is dat de drijvers nu kaars rechtop staan, en dat is o.a. niet goed voor het verlijeren op snelheid. Dasarom reken ik voorlopig nog even met 10 knopen/uur ipv 12.
Maar in potentie, met name vanwege het zeer lage gewicht (voordeel van hout/epoxy) en de grote breedte, is dit zeker een vlotte boot. Ik ga de drijvers 3cm per kant hoger pohangen, zodat er sneller 1 uit het water komt om bij weinig wind sneller te kunnen varen. (de huidige giek alleen al weegt 27 kilo, de mast 100 kilo, dus als die volgende winter vervangen zijn, is de mast een stuk hoger (en bovendien een vleugelmast) en nog een stuk lichter oo. Dan kan er tevens een square head grootzeil op, en kan er een top gennaker bij komen voor nog meer zeiloppervlak bij weinig wind.
Vandaag hele nuttige dag geweest (wel de nodige spierpijn nu, en dat zal morgenavond nog wel een stuk meer zijn
). Niet alleen de overloop zit er nu in, maar ben ook een heel eind met de waterstag in de boeg gekomen (nodig voor de richtbare boegspriet). En daarnaast de gyro + de computer ingebouwd voor de SPX5 stuurautomaat. Dan nog de accubak/brugdek kast in elkaar gezet en staat in de grondverf
Last but not least: de stoppers uitgemeten en de gaten geoord (komt nog RVS onderplaat onder (het dak) en een verhoog plaats (hout) op het dak.
Morgen schilderen, schilderen en nog een schilderen...
Ook is het plan mbt het (klap)roer nu definitef; van de week gaat Aart het ontwerp uitwerken.