ingekuenen schreef :
Ik ben sinds één jaar ook een trotse bezitter van een victoire 25 en ook uit '69. Mijn schip staat nu al een jaar op een trailer en behoeft een totale refit. Doordar ik wat studievertraging heb opgelopen ben ik nog niet echt aan opknappen toegekomen, helaas!
Maar wat echt toevallig is dat toen we de Victory uit het water haalde er dus ook kei veel water uit het roer liep! Mijn vraag aan jou is: Hoe heb je het gerepareerd en heb je nog tips voor mij?
Dag Inge, welkom op dit forum!
Een leuke boot heb je zeg, een klassieker maar wel een waar je nog veel zeilplezier mee kan beleven. De boot is het waard om weer in haar oude glorie hersteld te worden.
wat betreft je roerblad: je bent van harte welkom op onze workshop van 9 november. Deze workshop is niet alleen nuttig om meer te leren over roerbladen, maar ook meer in het algemeen om vertrouwd te raken met epoxy. En geloof me, als je dat eenmaal ontdekt hebt gaat er een wereld voor je open.
Over water in roerbladen is op dit forum en elders al heel veel geschreven. Op zich hoeft dit niet direct een probleem te zijn. Je roer zit immers onder water, en of er nu wel of geen water in zit maakt voor de constructie en werking niets uit. Het roer krijgt wel wat meer massa, maar zeker op binnenwater merk je daar niet of nauwelijks wat van. Echter, het probleem ontstaat pas wanneer de boot op de kant staat in de winter. Als er dan nog water in zit bevriest dat, en drukt je roerblad van binnenuit kapot. Dus, twee mogelijkheden: of je maakt je roer open, helemaal droog en vervolgens helemaal waterdicht (dat is eigenlijk vrijwel onmogelijk met een polyester roer), of je boort onderin een gat waardoor het water op de kant er goed uit kan lopen. Als je roerblad nu nog constructief goed is (geen scheuren e.d.) zou ik voor het tweede kiezen.
Klopt het dat je bij Viking ligt?