Hey iedereen,
Zoals sommigen hier al hebben kunnen volgen in de vele vragen die ik al op jullie heb afgevuurd kocht ik afgelopen november mijn eerste boot. Met wat extra aanwijzingen van sommigen hier werd het een one-off stalen semi s-spant naar een ontwerp van Baron van Hoevell van 8,7m. Het is een zeer stevig gebouwd zeewaardig schip dat structureel heel goed zit. De romp werd op huiddikte gecontroleerd en de motor onderging vorig jaar een volledige revisie. Esthetisch was/is er wel heel wat werk aan, en gezien er toch heel wat moet worden gedemonteerd om haar er weer tip-top uit te laten zien kozen we er meteen voor om de boot helemaal "kaal" te halen (niet structureel), en vanaf de basis terug te beginnen. Dan denk ik bvb aan isolatie (ontbrak compleet), bilgeverf, electriciteit, vernis, verf opbouw, herkitten en olieën dek, afwerking binnen, inbouwkasten, wassen zeilen/lopend want,... Daarnaast zijn er ook nog een heel aantal toevoegingen die ik graag zou willen maken met het oog op verdere reizen, maar meer daarover zometeen.
De droom hiermee is om in de nabije toekomst een veelgevaren rondje Atlantisch te varen en misschien zelfs ooit in Polynesië terecht te komen, al durf ik aan dat laatste zelfs nog niet te denken

. Ik weet niet of ik überhaupt wel de nodige kennis en ervaring op kan doen in het timeframe dat ik in gedachten heb, of dat de boot er zelfs nog maar klaar voor zou raken. In de tussentijd geniet ik alvast met volle teugen van de dingen die ik elke dag bijleer en van het knutselen aan zulk een project. Als het dan uiteindelijk allemaal toch niet lijkt te gebeuren ben ik alvast de ervaring en de meerwaarde van de renovatie rijker.
Ik koos een rondje Atlantisch als mijn doel omdat het een veelgevaren traject is, en met de juiste voorbereiding goed te doen lijkt. Wekelijks lees ik verhalen of blogs van mensen die zonder al te gekke voorbereiding/schepen/budgetten zulke trips maken. Dit is geenszins mijn bedoeling en ik ben dan ook volop bezig met alles te lezen wat ik kan vinden en cursussen aan het volgen, maar het geeft enige geruststelling om te weten dat het allemaal niet zo onoverkomelijk is als de grote massa denkt. Deze post heeft als bedoeling om een beetje een idee te schetsen van het hele project. Dit met twee doelen: enerzijds om alles voor mezelf op een rijtje te zetten en te houden, en om open te staan voor alle feedback en bedenkingen, positief en negatief. Ik heb nog hopen te leren, en niks staat in steen.
Een aantal boeken die ik momenteel aan het lezen ben, gelezen heb of graag nog wil lezen, toevoegingen zeker welkom!
• Zwaar weer zeilen
• 400 maandagen
• cruisers guide to fishing (ben naast veel andere dingen ook een visser!)
• the atlantic crossing guide
• de handleiding voor mijn volvo penta 2002, en/of een ander boek omtrend scheepsdiesels en hun onderhoud en reparatie.
Een aantal cursussen waar ik voor ben ingeschreven of ga volgen, ook hier zeker feedback welkom:
• sea survival
• SRC
• radioamateur
• basiscursus lassen
• onderhoud en reparatie scheepsdiesel
Naast mijn eigen kennis heeft ook de boot nog heel wat werk nodig, hier opgedeeld in 4 lijstjes (ik hou van lijstjes!): gedaan, wordt aan gewerkt, nog te doen en latere toevoegingen
Gedaan:
• isolatie
• verniswerk al het los te maken houtwerk
• afwerking binnenkant romp
• elektriciteit
• schrijnwerk buitenhoutwerk
• kitten raampjes
• ruwe aftimmering binnenwanden
• wassen zeilen en lopend want
Wordt aan gewerkt:
• compleet nieuwe kussens kussens en bekleding voor binnen
• vernis al het houtwerk binnen
• zonder al te veel succes prutsen aan de hoofdval lier
Nog te doen:
• Motor geluidsisoleren
• slangen motor vervangen
• afwerking binnenwanden
• poetsen watertank
• schuren en schilderen opbouw
• dek kitten en olieën
• voorkajuit wanden en plafond bekleden met isolatie/tapijt
• binnenkant kasten afwerken
• aanheching twee zijstagen verplaatsen
• buitenhoutwerk installeren
• marifoonaansluitingen vervangen (is wat kapot, marifoon werkt niet)
Latere toevoegingen:
• Jordan series drogue
• SSB installatie (de lokale radioclub helpt me hiermee)
• windvaanstuurinrichting
• stuurautomaat
• lichtweerzeil (geen idee hoe dat zit, moet me hierin nog verdiepen)
• stormfok (zie hierboven)
• reddingsvlot
• handmarifoon/handgps
• installatie extra watertank(s)
• bijkomende elektriciteitsvoorziening mbhv zonnepanelen/windgenerator
• ...
Zoals jullie merken nog veel te doen en te leren, al maak ik me daar niet al teveel zorgen over. Met de motivatie te over die ik heb en mijn doe-het-zelf vaardigheden kom ik daar makkelijk aan uit. Mijn grote angst ligt hem meer in mijn gebrek aan ervaring. Enerzijds heb ik nog zeer weinig praktische zeilervaring op enkele trips en een weekje hier en daar na, en met zulk een kort palmares aan zo'n reis beginnen lijkt natuurlijk gekkenwerk. Anderzijds zijn er verhalen genoeg van mensen die het zonder of met weinig ervaring tot een goed einde brachten, en hoor ik steeds vaker de uitspraak "gewoon vertrekken met een goede basis, de rest komt onderweg wel weer". Ook wil ik natuurlijk eens de boot zeilklaar is elke vrije spreekwoordelijke minuut op het water kunnen doorbrengen, zomer of winter. Ik heb géén idee of ik op die manier de nodige ervaring kan opdoen en of ik op die manier op met een gerustgesteld gemoed veilig de trip kan beëindigen zonder jaren en jaren mijlen te maken voor de Belgische kust. Wat denken jullie?
Zo, ik hoop snel de nodige foto's bij te kunnen voegen, en kijk er al naar uit om jullie reacties te lezen! Het updaten van de lijstjes zal ik doen naargelang de werken vorderen.
Groeten,
Ben