Een deklicht op Compromis 888 'il Cigno'
Ik wilde al enige tijd dekverlichting aanbrengen. In sommige situaties is het gewoon handiger om het hele voordek te verlichten in plaats van een hoofdlampje te gebruiken. Nu was er nog een vrije ader in de kabel naar het stoomlicht beschikbaar, maar helaas moest de minus / retour gedeeld worden. Daarom wilde ik graag een LED deklicht gebruiken, daarvan is het vermogen en dus de stroom minimaal. Maar LED deklichten zijn echter niet goedkoop, en daarom ben ik eens in de autowereld gaan kijken, met succes. Bij
www.lightinthebox.com/nl vond ik kleine ronde
‘LED dagrijlichten’ voor €16,50 per twee. Een week of twee later werden deze voor het onwaarschijnlijk lage bedrag van €4,50 helemaal uit China thuisbezorgd. Uit een testje in de garage bleek dat de 4 powerLED’s veel licht geven, maar nu ook weer niet overdreven veel.
De spreiding lijkt in ieder geval goed te voldoen. We zullen zien hoe dat in de praktijk uitpakt.
Nu moet je voor zo’n prijs wel wat sceptisch zijn als het gaat om de geclaimde waterdichtheid:
En uiteraard zijn de metalen beugel en schroefjes niet van RVS.
Daarom maar een klodder Sika rondom de draden en van een stripje Alu uit de rommelbak een nieuw beugeltje gemaakt.
De nieuwe beugel is aanzienlijk steviger en uiteraard roestvrij. Omdat het oog ook wat wil met een restje primer de beugel nog even zwart gemaakt.
Het plan was om het deklicht met een boutje tegen de onderzijde van het stoomlicht te maken. Dat ging echter niet, omdat daar de knop blijkt te zitten om het lamphuis open te maken. Dan maar plan-B, waar ik gelukkig al rekening mee gehouden had: met twee schroefjes tegen de mast. De elektrische verbindingen zitten in het lamphuis van het stoomlicht goed beschermd tegen de elementen.
Een lastig klusje was het maken van een extra schakelaar / zekeringautomaat op het instrumentenpaneel. Omdat ik er al eens eerder twee schakelaars had bijgebouwd, was de ruimte beperkt maar gelukkig kon ik onderaan het linker rijtje nog net een plekje vrijmaken. Om het helemaal af te maken heb ik, in exact dezelfde stijl als de originele LED’jes, een witte indicatorled (Philippi, 4mm) op de mast van het plaatje gemaakt. Hierdoor valt het goed op dat het deklicht aan is.
Omdat witte LED’s erg fel zijn, heb ik een wat zwaardere voorschakelweerstand (2,2 kOhm) gebruikt om het licht wat te beperken.
Het resultaat is een keurig LED deklicht wat door het stoomlicht goed beschermd wordt tegen klapperende zeilen.
Klus geklaard. Jammer alleen dat het zo lang licht blijft ’s zomers, echt testen kan pas bij het eerstvolgende nachtje op de boot.