Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nog een instrumentenconsole ;-)

Nog een instrumentenconsole ;-) 16 juli 2013 09:55 #416344

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Geinspireerd door alle goed gelukte instrumentenconsoles die hier de afgelopen jaren op het forum voorbij zijn gekomen ben ik ook aan de gang gegaan!

Een jaar of drie geleden had ik het plan aal opgevat om mijn Etap 28i te voorzien van zo'n mooie centrale instrumentenconsole boven de kajuitingang. Toen ook een direct mal gemaakt van hout, gips en purschuim die in de loop van een jaar een paar keer op en neer naar de boot is geweest en uiteindelijk de goede vorm en afmetingen had.

In juli 2011 uiteindelijk alle polyester spullen besteld. Maar dat was het dan, die spullen stonden sinds die tijd naast de plug voor de console in de garage ;-). Druk met andere zaken en dus niet meer aan toegekomen.

Dit voorjaar bleek echter dat mijn oude Silva 1000 kompas de winter niet had overleefd; de bol zat opeens helemaal vol met craquele en het hele ding was onleesbaar geworden:



Dus: tijd voor een nieuw kompas. En dan is het meteen weer tijd om na te denken over de montageplaatsen. Deze oude Silva zat zodanig door het schot dat 'ie binnen niet uitstak (voordeel van een dubbelwandig schip). Maar buiten wel, en aangezien mijn overloop echt direct voor de schotten loopt is het ook een plek waar continu een grootschoot langs loopt. Een nieuwe Silva 102 of Contest 101 steekt minder ver uit, maar is daardoor ook een stuk dieper achter het schot. En dat zou op dezelfde plek ook direct een gat in de binnenschaal betekenen, met een uitstekend kompas in de achterkajuit. Liever niet!

Dus tijd voor een herafweging en opnieuw de console ter hand genomen. Tijd om dit projectje eens af te ronden zodat ik mijn oude ST40 windmeter en NASA repeaterdisplay eindelijk eens kan inruilen tegen ST60+ varianten. Het graphic display ter vervanging van de GPS repeater had ik al een poos liggen, en de windsets zijn nu eindelijk ook lekker goedkoop!

De afgelopen dagen nog een paar extra lagen vernis gesmeerd op de plug. Gisteren was het dan eindelijk zover: My first GRP laminating job ;-).

De plug twee keer flink ingesmeerd met PVA. Toen wat topcoat en nadat dat bijna was uitgehard een laagje of drie gelamineerd. Er zit nu zo'n 500ml polyesterhars in.

Lossen van de plug was lastiger dan ik dacht! Veel warm water gebruikt (om het PVA op te lossen), nog wat geprobeerd met perslucht, maar ik kreeg er geen beweging in, ondanks dat alle zichtbare delen toch echt netjes los kwamen. Uiteindelijk heb ik een heel stuk van de plug weg moeten zagen en hakken. En toen 'ie eruit kwam begreep trok ik op veel plaatsen de vernislaag van de plug af, vooral op de plekken waar gips zat. De plug (of wat er van over was) na het lossen:






En het resultaat, eerste fase:





Het bochtje even netjes uitgemeten en uitgeslepen:



Nu binnenkort op de boot gaan passen. Als alles klopt dan lamineer ik er nog een paar laagjes bij, komen er voetjes op en een onderkantje in en dan kan de buitenkant afgewerkt worden!

Alleen nog even goed nadenken over de montage: dat moet natuurlijk zodanig zijn dat 'ie niet door onverlaten kan worden losgeschroefd. Mocht er iemand een briljant idee hebben dan hoor ik het graag!
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 10:00 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 16 juli 2013 13:53 #416415

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Dat lossen komt door het volgende: PVA is behoorlijk plakkerig, nog meer als het een beetje nat wordt. een laagje speciale wax er onder maakt het wat gladder waardoor de boel makkelijker los komt. Normale loswas alleen is meestal ook prima, Maar dan zit je wat kritischer met verschillende materialen. PVA vormt een laag, was alleen niet ;)

Als je binnenkant een beetje mooi is kun je die nu ook gelijk als mal gebruiken! scheelt je afwerken van de buitenzijde.
Buitenkant gladschuren en in de coating kwasten, daarna weer schuren tot korrel 2000, daarna polijsten is wat meer werk. schuren-plamuren-epoxycoating en aflakken kan natuurlijk ook!
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 13:53 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 16 juli 2013 14:21 #416420

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
JRomkes schreef :
een laagje speciale wax er onder maakt het wat gladder waardoor de boel makkelijker los komt.

Aha, gaan we onthouden voor de volgende keer! Had nu inderdaad alleen maar PVA gebruikt.
Als je binnenkant een beetje mooi is kun je die nu ook gelijk als mal gebruiken! scheelt je afwerken van de buitenzijde.

Dat was inderdaad ook mijn eerste plan. Maar na de ervaring met lossen van de plug van gisteren had ik bedacht: ik gebruik dit wel gewoon als basis en de buitenkant straks gewoon een paar lagen topcoat en dan schuren en polijsten. Ik heb zowel een bandschuurmachine als een poetsmachine, dus dat komt helemaal goed. Maar eerst even gaan passen op de boot en nog een bevestingsmethode verzinnen voordat ik verder ga..

Bedankt voor de tips!

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 01 aug 2013 08:38 #420516

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Zo.. inmiddels de buitenkant een eerste keer geschuurd, ziet er al aardig uit. Helaas was de gelcoat op, dus volgende week verder. Vanavond eerst maar eens passen op de boot!




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 06 aug 2013 20:44 #422421

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hij past! Alleen de buiskap nog aanpassen..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 03:19 #422437

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12543
Mooi, maar wat zijn die grafieken??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 04:50 #422456

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Dieptemeter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 06:27 #422490

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mooi hoor... moet er bij mij ook nog een keer komen.

Maar waar komt je kompas nu dan? In die open plek die er nog is? Dat is wel erg dicht bij elektronica. Of komt er een digitaal kompas op?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 06:28 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 10:41 #422571

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hen3 schreef :
Mooi hoor... moet er bij mij ook nog een keer komen.

Maar waar komt je kompas nu dan? In die open plek die er nog is? Dat is wel erg dicht bij elektronica. Of komt er een digitaal kompas op?

Digitaal. Ik heb die i70 aangeschaft als kompas display. Op de lege plek komt de ST60+ tri-data die nu nog in het schot gemonteerd zit. Maar ik moet de gevers dan ook nog kunnen aansluiten, dus die zit momenteel nog even daar op zijn plekje. Er komt een ITC-5 binnen te zitten voor alle gevers.

En de grafiekjes waren TWS en STW. Dit fototje nog even snel genomen 1 seconde voordat we gingen strijken ;-)

@Jerry: diepte staat op de tri-data die nog op het schot zit. Maar met drie graphic displays kun je natuurlijk altijd kiezen wat je weergeeft. Op momenten dat diepte heel relevant is kun je het met koeieletters op een graphic display zetten. Maar op andere momenten zet je daar iets anders neer. Een snelheidsgrafiekje bijvoorbeeld ;-)
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 10:43 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 13:25 #422654

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
TWS? STW? :unsure:
Ben niet goed in afkortingen :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 13:32 #422655

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
True wind speed
speed through wind :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 14:38 #422671

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
STW Speed Through the Water lijkt me logischer :D

Uit deze lijst...


STW School To Work
STW Spread the Word
STW Severn Trent Water (England)
STW Sewage Treatment Works
STW Shogun Total War (gaming)
STW Search the Web (newsgroup slang, similar to RTFM)
STW Standards of Training and Watchkeeping
STW Share the Wealth
STW Save the Whales
STW Shallow Tube Well (irrigation)
STW Set To Work
STW Surface Transverse Wave
STW Servo Track Writer
STW Shooting Times Westerner
STW ShrinkTheWeb.com
STW Speed Through the Water
STW Sheer to Waist
StW Stormwind (gaming)
StW Samsung Techwin Co, Ltd (Korea)
STW See Through Walls (US Army)
STW Strike Warfare Commander
STW Sex Trade Worker
STW Shimura-Taniyama-Weil conjecture (mathematics)
STW ScrewTurn Wiki (ScrewTurn Software)
STW Sir Terry Wogan
STW Scientific and Technical Writing (various universities)
STW Sway the Way (band)
STW Subject to Weather
STW Single Track World (Mountain Bike Magazine & Forum)
STW Search the Wiki
STW Star Trek Welcommittee
STW Specialist Training Wing
STW Surveillance and Threat Warning
STW Spread to Worst
STW Set Top Wonder (ATI video card)
STW SONAR Trainer Workstation
STW Scotland the What? (comedy trio)
STW Sales to Wholesalers (Beer Industry)
STW Shear Transverse Wave (frequency resonance)
STW Special Test Weight
STW Stanley Warner Corporation (stock symbol)
STW Spam the Web
STW Shot the Wiz (musician)
STW Stiffness to Weight (factor or index; bicycle frames)
STW Station Wagon
STW Straight to Work (various organizations)
STW Save the World
StW Storm the Walls (band)
STW Stavropol (Russia)
STW Shock the World
STW Strike Warfare
STW Short Term Work
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 14:51 #422676

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
stadjer schreef :
STW Speed Through the Water lijkt me logischer :D

Bingo! U heeft gewonnen ;-)

Dit zijn vrij standaard afkortingen. Je ziet ze bijvoorbeeld ook vaak terug op displays, in software, etc. Meteen maar even een lijstje?

SOG - Speed over ground
STW - Speed through water
TWS - True wind speed
AWS - Apparent wind speed
TWA - True wind angle
AWA - Apparent wind angle
VMG - Velocity made good (naar bovenwinds punt)
HDG - Heading (voorliggende koers)
COG - Course over Ground
ROT - Rate of turn

Dan bij het volgen van een koers naar een waypoint

BRG - Bearing to waypoint
RNG - Distance to waypoint
XTE - Cross track error
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 18:03 #422734

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Wat doe je met Rate of turn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 18:17 #422739

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Rate of turn kan handig zijn met AIS. Dan weet je direct of een ander schip van koers veranderd of niet. Maar dat kun je dan ook vrij snel zien aan zijn trail etc.

Verder hebben schepen met automatische piloten die met een gyroscoop werken min of meer standaard een rate of turn meter, "bochtaanwijzer" in de volkmond. Maar of iemand anders die informatie gebruikt, behalve de automatische piloot dan, geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog een instrumentenconsole ;-) 07 aug 2013 18:46 #422763

ROT geeft de koersafwijking in graden per minuut aan. Zo kan de stuurman anticiperen waar ie terecht komt na een bocht te hebben ingezet. Dit wordt ook zichtbaar op z'n kaartsysteem. Op goede plotters waar de AIS info juist wordt geïnterpreteerd is deze info ook te zien: je ziet dan en kromme in z'n headinglijn. Is wel een grappig gezicht :)

EDIT: als er behoefte aan is wil ik morgen wel een complete lijst publiceren. Wel in een nieuw topic.. :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 19:01 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl