Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 19 juni 2019 13:29 #1056384

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7791
roozeboos schreef :
En de verzonken schroefjes is ook wat grof vind ik. Hadden die niet op de achterkant gekund, met epoxy ofzo?
Bij Schaeffer kun je ook studs op de achterkant laten zetten. Die meldt Bas ook maar zijn idd prijzig:


Wat mij nog het meest 'bang' maakt bij dit (en andere panelen waaronder de mijne in ontwikkeling) is de vergankelijkheid. Nu ziet alles er top en super mooi uit. Maar zodra er een onvoorzien apparaat bij komt, klopt het niet meer. 5 jaar geleden had ik nog geen AIS of twee stuurautomaten. Over 5 jaar waarschijnlijk geen navtex meer en wie weet wat dan weer in de mode is. Of er iets stuk gaat. Daarom wil ik werken met 'venstertjes' voor bij de schakelaars met tekst. Maar dat ziet er weer minder gelikt uit. En die venstertjes vullen met eveneens gefreesde stukjes paneel loopt wel weer héél erg hard in de euro's.

Maar weer terug naar Bas zijn paneel...
Laatst bewerkt: 19 juni 2019 13:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 19 juni 2019 13:53 #1056392

Daarom gebruik ik op de tapas een multiview daarvoor . met 4 outbordjes met 4 uitgangen, FET geschakeld.
Kan ik op het touchscreen de tekst voor de knop ingeven. Flexibeler kan haast niet.
En schakelen door een tikje op de knop. Kan ook meteen de status en stroom zien per uitgang
Multiview geeft ook de spanningen en temperatuur weer van alle lithium cellen en ook spanning, stroom, vermogen, toeren en temperatuur van de motor controller. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 19 juni 2019 13:59 #1056395

Philip schreef :
Wat mij nog het meest 'bang' maakt bij dit (en andere panelen waaronder de mijne in ontwikkeling) is de vergankelijkheid. Nu ziet alles er top en super mooi uit. Maar zodra er een onvoorzien apparaat bij komt, klopt het niet meer. 5 jaar geleden had ik nog geen AIS of twee stuurautomaten. Over 5 jaar waarschijnlijk geen navtex meer en wie weet wat dan weer in de mode is.

Daar is een heel simpele oplossing voor: onbegrijpelijke symbolen bij de schakelaars. Na een tijdje weet jij wel wat wat is, en als het anders wordt leer je dat vanzelf weer.
(een letter of een cijfer kan ook natuurlijk ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 19 juni 2019 15:32 #1056420

LOL “Group 3A”!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 juli 2019 13:22 #1062429

Twee weken terug voeren we naar de start van de WAR. We waren wat laat en hadden haast. We zagen een bemanning hevig naar ons wuiven. De bbm was er mee opgehouden en ze wilden een sleep om op tijd te zijn.

Vanzelfsprekend namen wij een lijn aan en strijdvaardig zette ik de diesel in bedrijf. Die draaide een paar dappere slagen en toen viel hij stil.

Ik kon wel door de kuipvloer zakken...

Al weken lag er een jerrycan diesel in de bakskist en ik had verzuimd die er ook in te stoppen.

Vergeefs werd de tank gevuld.

Zeil op en volle bak naar de startlijn.

Nu vaart Cave Canem mee. We zijn er inmiddels wel over uit dat die voor iedere wedstrijd pretpillen slikt. Als een wervelwind rukte hij de motorkist open en voor we iets konden zeggen was hij al aan het sleutelen om te ontluchten.

Na verdacht lang pompen kwam er geen diesel. Ontluchtschroef van de waterscheider open. Geen diesel. Overstag dan maar, ik wist niet precies hoe laag de tank zat..

Geen diesel..

Er zat wel rommel in het glaasje.

Na vergeefs om een stuk slang te hebben gevraagd tuitte Cave Canem zijn lippen als een prinses die een kikker moet kussen en blies op de dieselleiding. Een plop, gevolgd door wat geborreld in de tank. Het zat dus in de leiding. Snel alles aangesloten en ontlucht. En warempel het kwam tot leven. Kort.

Inmiddels was de gasfles ontdaan van de slang en werd het gehele dieselsysteem doorgeblazen. Het woei stevig door en we laveerden, dus het gereedschap vloog door de kajuit.

Daarna deed de diesel het weer, maar we voeren met samengeknepen billen de haven in....

Vandaag vrij. De eerstvolgende keer dat ik aan boord kom is dat om op vakantie te gaan met mijn dochtertje van 7. Dan moet het goed zijn.

Dus vol goede moed de tank zoeken...Ik wist dat hij ergens onder de kaartentafel zat, maar wat ik er aan zou treffen...






7 jaar terug was de tank al gereinigd geweest door de vorige eigenaar. De tanknwas origineel i gelamineerd, maar dat was allemaal doorgeslepen en de tank was voorzien van lippen en vastgebout. Alles was goed gangbaar en binnen een kwartier was er succes...






Ik had gerekend op een tegenvaller en om de tank mee naar huis te nemen. Ik besloot om te zien hoe ver ik in de haven kwam.

De tank werd voorzichtig afgetapt in een jerrycan en ging toen vergezeld van dasty en Andy mee naar het washok.





Daar is gloeiend heet water en daar verdween het toch wel hele kleine beetje troep in de gootsteen.
De zuigleiding zit echt in de bodem, dus vandaar dat het zo gevoelig is. Er is een tweede zuigleiding net boven de bodem. Dat smurf ik nog wel een keer om...

Met een brandschone tank terug naar de boot. Kachel aan en vulpijp in de opening van de gaskachel;







De tank werd zo heer dat ik hem maar net aan kon pakken en daarmee heel snel lekker droog...

De boel gemonteerd, ontlucht en toen broem!

Ik benoem de boot tot vakantieklaar... :woohoo:
Laatst bewerkt: 10 juli 2019 15:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 juli 2019 14:52 #1062463

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Spannend verhaal. Goed verteld. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 juli 2019 15:26 #1062475

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Prettige vakantie Bas.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 juli 2019 18:13 #1062506

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Fijne vakantie Bas, aan de tank ligt het niet meer, mooi verwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 juli 2019 22:53 #1062880

fijne vakantie!
hopelijk zit nu niet je filter vol :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 juli 2019 07:37 #1063142

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Das zeemanschap: problemen zelf oplossen! Fijne vakantie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 juli 2019 11:06 #1063193

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Was idd een enerverend avondje zeilen :woohoo:
Veel plezier en een fijne vakantie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 aug 2019 15:22 #1068519

Leuk verhaal Bas! Mooi dat je Sjaak het vieze werk liet opknappen: lekker aan zo'n diesel leiding lurken :cheer:
Overigens: ik heb exact dezelfde tank als jij in de Aquila. Zit ingelamineerd. Ik heb hem ooit schoongemaakt van boven af, met een stokje en veel oude doeken. Daarna doorflushen met diesel, ging prima, is nu al weer een poos brandschoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 aug 2019 21:33 #1069432

Onze boord ICT-er stopt me steeds printjes toe.

De Copplia is een klokkenkermis..




...maar daar schijn je niks aan te hebben als het niet op je iPad verschijnt. Dus kreeg ik een RM04 printje van Ali. Dat lag tot grote frustratie een jaar in een vakje, tot de voorbereidingsdag van de 24 uurs vorig jaar. Met wat speakerkabels in de rs232 poort gefrot, vastgezet met tie raps, draadjes aan elkaar gemaakt met kroknstenen en het geheel in een lege bak van de Chinees gestopt. Daar lag de module een jaar prima werkend in de technische bakskist.

Er was wat met het eventueel eerder stoppen met laden van de lifepo4 accu en daar bleek Ali ook een print voor te hebben. Die ligt al weer een jaar met zijn ziel onder zijn arm in de bak "gestrande projecten".

Nu had ik even tijd de boel goed aan te pakken. Ze zitten beide in een mooi huisje en zijn klaar om ingebouwd te worden...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 aug 2019 18:27 #1070367

De technische bank. Daar is de afgelopen jaren nogal wat gebeurt. Veel wijzigingen ook. Ook soms een in allerhaast wat er aan geflanst spul. Het was best netjes aangesloten, maar sommige dingen waren aan definitieve bekabeling toe.

Eerst de LIFEPo4 aangepakt. Een goed aardpunt (nouja, min) gemaakt en vanaf de sprint nu fatsoenlijke bekabeling aangebracht.
Er liggen een hoop asymmetrische NMEA kabels. Daarvan hoop je dat ze allemaal een goede min hebben. Dat was geen probleem, maar een echte min vlakbij de accu en vlak bij de server zal de kans op storing veel kleiner maken.



De datakabeld waren "lekker lang" om naar hartelust te kunnen wijzigen. Ook maar gefatsoeneerd.




Nu nog even in een bundel met wat tie raps. De boormachine is niet mee en er moeten nog wat gaten gemaakt worden. Daarna komt er een nette kabelgoot. Die ligt thuis al klaar.
Laatst bewerkt: 08 aug 2019 18:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 aug 2019 20:41 #1070427

Die veelheid aan draden is me ook opgevallen op de tapas.
Daarom doe ik mijn BMS nu draadloos.
hoef ik per cel alleen maar plus en min aan te sluiten.
En geen draadlussen of te hoge spanningsverschillen in mijn 56 volt systeem.

De print zit netjes in een behuizing, zoals het hoort.
Blote printen in een boot krijg ik toch vlekken van in mijn nek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 aug 2019 20:50 #1070429

In deze kist zit niet allen de lifepo installatie. Er zit een NMEA naar wifi module, een Nexus NX2 server, een omvormer en 2 luidsprekers in. Voor de lipo zit er een lader en SBM in. De rest is standaard afzeker- en installatiemateriaal

Een behuizing staat op de wensenlijst. Het is erg lastig gebleken een geschikt model behuizing te vinden. Dat het printje daar zo hangt is pure armoede omdat ik even niks beter weet. Ik denk er aan er een plaat perspex voor te zetten. De afstanhouders daar voor zijn er al.

De printjes hebben (heel stom) geen montagegaten. Ik weet niet goed hoe je die in een metalen behuizing plaatst zonder risico van vonken. Ze kunnen niet in een plastic behuizing o.dat ze heet kunnen worden en de printjes moeten uitstekend geventileerd zijn.

Over de accu zelf komt nog een plaat perspex ter afscherming. Ook die ligt thuis al klaar. Dus over de balancerprintjes maak ik me weinig zorgen.
Laatst bewerkt: 08 aug 2019 20:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 aug 2019 21:57 #1070444

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Je hebt het over NMEA naar wifi. Welke module heb je aangeschaft?

Heb zelf ook een wifoloze miniplex, maar zou best wifi willen hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 08 aug 2019 22:28 #1070446

Zie 4 posts terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 aug 2019 08:07 #1070502

boarderbas schreef :

Een behuizing staat op de wensenlijst. Het is erg lastig gebleken een geschikt model behuizing te vinden. Dat het printje daar zo hangt is pure armoede omdat ik even niks beter weet. Ik denk er aan er een plaat perspex voor te zetten. De afstanhouders daar voor zijn er al.

Kijk eens naar de Hammind cases. Alu met plastic of alu uiteinden. Schuif je devprint (mits juiste maat) zo in.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 aug 2019 12:56 #1070614

Dank voor het meedenken. Hammond verkoopt niet de juiste maat. Ook vergelijkbare aanbieders heb ik daar nog niet op kunnen betrappen.

Print is 48x132mm
Laatst bewerkt: 09 aug 2019 13:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 aug 2019 13:29 #1071594

Mijn ouwelui kwamen een weekendje mij en mijn dochter op vakantie opzoeken. De ouwe heeft ook een boot op leeftijd en de Coppelia heeft na 6 seizoenen inmiddels een behoorlijk effectieve klusuitrusting aan boord, dus het mondde al snel uit in het aanpakken van verschillende zaken.

Nu is het spirailoog van de Coppelia sleets. Terwijl er er naast mij al werd losgegooid om te vertrekken zag ik dat de ouwe 2 rails en 4 ogen had. Gebruikt hij niet, dus snel heb ik die gekaaid! De originele slede laat ok nog even zitten voor het geval de nieuwe niet lekker werkt....


Mijn startaccu is 6AH. Er zit een kleine lekstroom ergens. Die kan ik niet vinden. Als ik vergeet de schakelaar om te zetten trekt de accu leeg. Zoals eerder gemeld heb ik een 400A relais gekocht. Deze laat ik schakelen via het contactslot. Nu heeft de yanmar versie geen extra contact over. Ook kan ik mijn boot met een willekeurige sleutel of schroevendraaier starten. Vervelend. Dus eerst maar eens een nieuw slot er in met 2 contacten...


Laatst bewerkt: 12 aug 2019 13:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 aug 2019 15:34 #1071651

boarderbas schreef :
Dank voor het meedenken. Hammond verkoopt niet de juiste maat. Ook vergelijkbare aanbieders heb ik daar nog niet op kunnen betrappen.

Print is 48x132mm
Ik kan wel een adaptertje in petg printen zodat ie in zo’n doosje past. Zou niet moeilijk moeten zijn en petg moet je wel een hele hete print krijgen wil het smelten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 aug 2019 21:34 #1073114

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Ik zie allemaal mooie verbeteringen, met als hoogtepunt het nieuwe schakelpaneel. Leuk om te zien, goed bezig Bas!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 apr 2020 10:09 #1151714

Ik ben wat laks geweest in het bijhouden van het draadje. Helaas ook een beetje met het bijhouden van de boot.


Een paar weken terug bij het eerste zonnetje heb ik dan eindelijk de ruiten uitgezaagd en met de bovenfrees van een mooi schuin kantje voorzien.







De zwarte primer heeft helaas wat coronavertraging.

Dit weekend samen met mijn dochtertje een dag gepriegeld met draad, soldeer en krimpkous om het paneel aan te sluiten. Superleuk om samen te doen. Zij knipte en stripte dr draadjes en krimpkousjes "op bestelling" en ik was druk aan het solderen en krimpen.




Ik heb heel lang nagedacht hoe ik de 12V distributie zou doen. De autistische manier is met 16mm2 naar de hoofdschakelaar op het bord, dan weer terug naar een klemenstrook, daar een verdeler en dan voor iedere groep een voedingsdraad naar de zekering/schakelaar.

Dat levert bossen met draden op en meer afgelegde weg.

Op mijn hudige paneeltje zit het ook op deze manier "doorgelust". Formeerl heeft de laatste schakelaar dan wel een stuk of 6 verbindingen.

Ik heb derhalve twee draden in een krimpschuifstekker gestoken en de boel vastgesoldeerd en voorzien van een goede krimpkous. Zo heeft iedere schakelaar een volmetaal verbinding naar de voeding. Met zulke korte lusjes maak ik mij geen zorgen om kabelbreuk door de soldeerverbinding.

En het werkt gelukkig allemaal... B)

Zojuist de laatste fasteners besteld, de stopcontacten besteld, mooie voetjes om de kabels op te bossen en een order bij Ali om de klemmenstrook achter het paneel te maken.
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 13:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 apr 2020 19:09 #1151883

De 7 segment displays voor de celspanning hadden op Ali al het commentaar dat ze niet al te zuiver waren. Ik heb ze even parallel gezet op een voeding en ...tja...



Gelukkig zijn ze voorzien van een calibratiemogelijkheid. Minuscule potmetertjes...

Rechtsonder de kleinste miniatuurschroevendraaier die ik heb :(



Na wat prutsen...vertrouwde ik de multimeter niet meer. Dus de zolder op. Ik heb een heel elctrolab in dozen staan....4 cijfers achter de komma moet voldoende zijn.




Na wat prutsen lopen ze in de pas


Laatst bewerkt: 26 apr 2020 19:49 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.695 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl