Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 26 apr 2020 19:15 #1151885

Bij het aanmaken van het paneel bij schaeffer met de gratis software plaats je alle gaten op een absoluut coordinatenstelsel. Een hoop hoofdrekenen dus en Ali is niet scheutig met precieze afmetingen.

Eerder poste ik al dat ik de schakelaars op de batterijmonitor vervangen had door hogere tasten. Helaas bleek bij de montage dat één van de gaten een mm afweek. Daardoor liep de toets vast. Rekenfoutje.

Met een hoop gepriegel de schakelaar losgesoldeerd en de pootjes verbogen. Een mm verplaatsen kon niet. Daar zat een messing busje in de weg. Dus de schakelaar scheef op de print gesoldeerd. Het hele ding is de grootte van en pakje lucifers..




Fraai is het niet, maar het werkt weer...
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 19:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 apr 2020 19:20 #1151887

Dat wordt een strak paneeltje! Erg mooi!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 apr 2020 19:42 #1151894

Mijn dank :)

Ook het Ali batterijmonitortje is tot leven


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 apr 2020 21:44 #1151971

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2429
boarderbas schreef :
Mijn dank :)
Ook het Ali batterijmonitortje is tot leven


Mooi werk, Bas.

Voor de bekabeling van die schakelaars/zekeringen had Quorning Boats wel een snugger systeem (hoewel aardig geimproviseerd), vond ik. Een grote "U" van massief 2.5 (3?) mm koperdraad, zo gebogen dat het precies langs alle +-pinnen van de zekeringen loopt. Die zitten daar aan vast gesoldeerd. Centraal op 1 uiteinde degelijk met een oog + ring vastgeschroefd aan de +pool van de hoofdschakelaar. Risico op lostrillen misschien, maar het zit vrij solide. Niet geisoleerd, dat is waarschijnlijk het grootste risico.

(Dat ze vervolgens de electra op 20 cm boven de bilge monteren vind ik dan weer minder snugger, maar goed ... allemaal groene zekeringhouders vervangen.)
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 21:47 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 05:10 #1152002

Dat ziet er gelikt uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 07:04 #1152024

redshift schreef :
Niet geisoleerd, dat is waarschijnlijk het grootste risico.

Daarom heb ik niet zo uitgevoerd. Ook vind ik het belangrijk snel een schakelaar te kunnen wisselen. Dat kan niet als het vast gesoldeerd zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 07:38 #1152039

redshift schreef :
boarderbas schreef :
Mijn dank :)
Ook het Ali batterijmonitortje is tot leven


Mooi werk, Bas.

Voor de bekabeling van die schakelaars/zekeringen had Quorning Boats wel een snugger systeem (hoewel aardig geimproviseerd), vond ik. Een grote "U" van massief 2.5 (3?) mm koperdraad, zo gebogen dat het precies langs alle +-pinnen van de zekeringen loopt. Die zitten daar aan vast gesoldeerd. Centraal op 1 uiteinde degelijk met een oog + ring vastgeschroefd aan de +pool van de hoofdschakelaar. Risico op lostrillen misschien, maar het zit vrij solide. Niet geisoleerd, dat is waarschijnlijk het grootste risico.

(Dat ze vervolgens de electra op 20 cm boven de bilge monteren vind ik dan weer minder snugger, maar goed ... allemaal groene zekeringhouders vervangen.)

Dat systeem had ik op mijn vorige boot ook. Door trillingen in de boot, knapten er regelmatig soldeersels..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 08:25 #1152057

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2429
Dat systeem had ik op mijn vorige boot ook. Door trillingen in de boot, knapten er regelmatig soldeersels..

Fingers crossed dan, nog geen problemen bij ons sinds de vervanging.

Bas, dat van die isolatie deel ik wel. Bij ons is het paneel van plexiglas, dat scheelt wat. Netjes opgelost met doorlussen. Ik had geen idee van de stromen per groep, dus dat massieve draad voelt wel veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 08:38 #1152061

Ik heb nog nooit meer dan 7 ampere gezien. De koelkast+stuurautomaat zijn de grootverbruikers.

Instrumentarium neemt totaal 0,7 ampere. Alle verlichting in de boot 0,35.

De omvormer zit rechtstreeks op de accu en word via de remote Port aangestuurd. De acculader via een relais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 09:52 #1152101

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1087
Mooi werk Bas.
Laat Pieter ook wat doen hahaha die verveelt zich toch.
Met de vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 10:03 #1152107

Re-Fresh schreef :
Mooi werk Bas.
Laat Pieter ook wat doen hahaha die verveelt zich toch.

Dagje romp poetsen...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 10:33 #1152130

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1087
Only Fools Rush in schreef :
Re-Fresh schreef :
Mooi werk Bas.
Laat Pieter ook wat doen hahaha die verveelt zich toch.

Dagje romp poetsen...

Ja hij mist de wedstrijden, en zeker nu hij zijn boot verkocht heeft.
Er komt wel een andere maar moet hij eerst nog een jaartje door sparen.
Gelukkig kan hij die van mijn nog gebruiken.
Met de vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 apr 2020 10:41 #1152137

Die van mij mag hij ook nemen. Weet hij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 apr 2020 19:17 #1152810

boarderbas schreef :
Twee weken terug voeren we naar de start van de WAR. We waren wat laat en hadden haast. We zagen een bemanning hevig naar ons wuiven. De bbm was er mee opgehouden en ze wilden een sleep om op tijd te zijn.

Vanzelfsprekend namen wij een lijn aan en strijdvaardig zette ik de diesel in bedrijf. Die draaide een paar dappere slagen en toen viel hij stil.

Ik kon wel door de kuipvloer zakken...

Al weken lag er een jerrycan diesel in de bakskist en ik had verzuimd die er ook in te stoppen.

Vergeefs werd de tank gevuld.

Zeil op en volle bak naar de startlijn.

Nu vaart Cave Canem mee. We zijn er inmiddels wel over uit dat die voor iedere wedstrijd pretpillen slikt. Als een wervelwind rukte hij de motorkist open en voor we iets konden zeggen was hij al aan het sleutelen om te ontluchten.

Na verdacht lang pompen kwam er geen diesel. Ontluchtschroef van de waterscheider open. Geen diesel. Overstag dan maar, ik wist niet precies hoe laag de tank zat..

Geen diesel..

Er zat wel rommel in het glaasje.

Na vergeefs om een stuk slang te hebben gevraagd tuitte Cave Canem zijn lippen als een prinses die een kikker moet kussen en blies op de dieselleiding. Een plop, gevolgd door wat geborreld in de tank. Het zat dus in de leiding. Snel alles aangesloten en ontlucht. En warempel het kwam tot leven. Kort.

Inmiddels was de gasfles ontdaan van de slang en werd het gehele dieselsysteem doorgeblazen. Het woei stevig door en we laveerden, dus het gereedschap vloog door de kajuit.

Daarna deed de diesel het weer, maar we voeren met samengeknepen billen de haven in....

Vandaag vrij. De eerstvolgende keer dat ik aan boord kom is dat om op vakantie te gaan met mijn dochtertje van 7. Dan moet het goed zijn.

Dus vol goede moed de tank zoeken...Ik wist dat hij ergens onder de kaartentafel zat, maar wat ik er aan zou treffen...






7 jaar terug was de tank al gereinigd geweest door de vorige eigenaar. De tanknwas origineel i gelamineerd, maar dat was allemaal doorgeslepen en de tank was voorzien van lippen en vastgebout. Alles was goed gangbaar en binnen een kwartier was er succes...






Ik had gerekend op een tegenvaller en om de tank mee naar huis te nemen. Ik besloot om te zien hoe ver ik in de haven kwam.

De tank werd voorzichtig afgetapt in een jerrycan en ging toen vergezeld van dasty en Andy mee naar het washok.





Daar is gloeiend heet water en daar verdween het toch wel hele kleine beetje troep in de gootsteen.
De zuigleiding zit echt in de bodem, dus vandaar dat het zo gevoelig is. Er is een tweede zuigleiding net boven de bodem. Dat smurf ik nog wel een keer om...

Met een brandschone tank terug naar de boot. Kachel aan en vulpijp in de opening van de gaskachel;







De tank werd zo heer dat ik hem maar net aan kon pakken en daarmee heel snel lekker droog...

De boel gemonteerd, ontlucht en toen broem!

Ik benoem de boot tot vakantieklaar... :woohoo:



Super! in mijn Aquila zat exact zo'n tank. Ik durfde hem alleen niet los te slijpen zoals jij gedaan hebt. Ik heb van bovenaf, eindeloos lopen pielen met een stokje en veel doekjes, en heb hem zo helemaal schoon gekregen. Rotwerkje... maar het werkte wel. Daarna nooit meer last gehad van vieze filters. En: wat een mooi schakelpaneel! Wordt een poepsjieke Rush!
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 19:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 mei 2020 21:50 #1157100

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13875
Wát een fraai schakelpaneel Bas! En dat tunen van die voltmetertjes, briljant!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.574 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl