Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re:Refit Coppelia 30 mrt 2022 14:26 #1380015

Niet alleen het paneel had zijn laatste renovatie gehad en was toe aan gehele vernieuwing, de helmstok was ook wel klaar.

Ooit voor mijn tijd was er eens een stuk in gezet op een niet zo slimme manier, waardoor effectief de helmstok half doorgezaagd was bij het beslag (zie 2e foto van de post hier onder), ook had de laatste renovatie die ik hem had gegeven ook zijn beste tijd gehad.

Dus bij de mooie fijnhouthandel in zwolle samen een mooi rechtgenerfd stuk essen uitgezocht. De beste man had hem voor mij al aan twee zijden taps gezaagd.




Dus even de cirkelzaag er langs om de derde zijde ook taps te zagen en daarna lekker schaven.


Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 16:58 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 30 mrt 2022 14:28 #1380016

(Post opgeknipt omdat het forum klaagt over te veel fotos ;) )

De laatste keer dat ik rondhout schaafde was ik 10 jaar om de mast en giek van mijn piraat te maken. Ik kan het nog! :laugh:





Op mijn oude helmhout zat een mooi blokje zodat ik de verlenger er scheef op kon klikken. De centrale pin van de stuurautomaat zat in de weg en zo kon ik de automaat én verlenger op het helmhout klikken. Nu met een schone lei direct de pin verplaatst zodat beide er netjes op gaan. Oude pin meetje aan gemorreld met een tang, wist niet hoe die er in zat. Na 2 rondjes ronddraaien en geen sjoege, maar even gegoogled en blijkt het een gewone pen zonder draad te zijn. Van de andere kant een gat geboord, drevel er in en een flinke tik en hij was er uit.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 17:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 30 mrt 2022 14:33 #1380019

En dan is er al snel wat fraais..





Nog even met de rasp er een fijne knobbel op en het is klaar voor een schuurpapiertje en een lakje





Ik twijfel nog tussen gekookte lijnolie of 2componenten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2022 14:37 #1380020

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Je kunt zo bij Zwaluw terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2022 16:11 #1380044

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Leuk werk! Ziet er netjes uit :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2022 17:40 #1380067

Mooi Bas. Is dankbaar werk, en fijne helmstok is erg belangrijk (vind ik)

Pasgeleden onze helmstok ook opgeknapt. Twijfelde over olie of lakken. Is toch 8 lagen ruwa jachtlak geworden...
Ook de spinlock verlenger gemonteerd. Wist niet goed wat de beste locatie was, maar ongeveer dezelfde plek gekozen als jij.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 30 mrt 2022 18:04 #1380070

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
boarderbas schreef : mooi heur, ik vind 'em chique.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 31 mrt 2022 10:24 #1380222

De boel is aangesloten en gecontroleerd. Vanmiddag de motor takelen. Benieuwd.


Ik had mooie nieuwe kabels laten maken, maar helaas was er een schoen netjes afgewerkt met krimpkous, maar de schoen zelf waren ze vergeten te krimpen. Die viel er dus af. :pinch:

Poging 2 en het zit weer lekker vers.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 31 mrt 2022 19:22 #1380386

Het was een koude, druilerige en onbevredigende dag.

Omdat de originele Yanmar steunen nergens meer voorradig waren zijn die uit Japan overgekomen, voor een bescheiden fortuin. De smoezelige, gescheurde en uitgezakte rubbers snel van het blok gehaald en de nieuwe steunen geplaatst.




Eind van de middag kon het blok er in. Na wat morrelen bleken de draadbouten niet de fundatie in te gaan. De 92mm steek van het origineel was bij de nieuwe steunen 100mm. Net niet genoeg afwijkend om nieuwe gaten in de fundatie te kunnen boren.

Gelukkig heeft mijn schroef wat ruimte ten opzichte van de uithouden, dus besloten elke stein aan één zijde het gat op de ruimen naar een sleufgat. Toch weer even een klusje. Motor omhoog met lange balken, steunen er onderuit prutsen. Eerst de voorste gedaan en dat paste mooi. Toen de achterste onder het blok uitwissen via de bakskist. Gloeiendegloeiende, stond de motor niet in lijn met de flens. Oude steunen nameten. Shit. Nieuwe steunen zijn een mm of 6 hoger. Dat stel je niet weg.

De dieselmonteur maakte al een plan om de motorsteunen door te slijpen en was al aan het aftekenen en aan het sleutelen. Mijn oog viel op de gore brokkelen oude motorsteun en er leek wat op te staan. Laag smeer er af en daar stond "paulstra". Snel even googelen en dat blijkt een merk industriesteunen te zijn. Met één dag levertijd te leveren via RS voor een derde van de prijs van die Yanmar krengen. Alles is nu nieuw, fris een goed. Voor die 120 piek extra ga ik liever niet hobbyen. Steunen zijn besteld en we gaan later verder...


Helaas kunnen de yanmar steunen dus niet meer terug...
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 19:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Refit Coppelia 31 mrt 2022 22:16 #1380435

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Daar is vast wel een ander voor te vinden die ze van je wil overnemen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 01 apr 2022 07:28 #1380472

Je heb het toch maar weer gefikst! En 120 euro voor steunen is niet gek veel geld. Ik heb ze bij de YSM ook wel eens vervangen, volgens mij ook voor ongeveer dat bedrag. Eén voor eén gedaan, met een autokrikje. Er zit zoveel beweging in de steunen dat de schroefas niet eens los hoefde. Dat komt omdat een YSM nogal "danst". Liggende, grote ééncilinder.
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 07:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:17 #1381668

Schatgraven in je eigen boot

Gisteren naar de boot geweest. Het doel was vaag. Gewoon een dagje lekker klooien. Iets met electra ofzo.

Hoewel ik me gekleed had op een druilerige dag, was de stevige wind even aan me voorbij gegaan in de voorspelling.

Karretje halen, zooi uit de auto in de kar, ladder, boot openmaken, zooi de boot in...inmiddels koud en nat.

Zit je daar in je boot, zonder kotorkist. Bergen met onderdelen die weer terug op de plek moeten als de motor er weer in staat.

Met goede moed de technische bank open en even wat mijmeren over wat aan te pakken. Na een half uurtje vind ik het wel weer welletjes, in een nat pak in een boot waar je je kont niet kan keren.

Ik plof even op de enige vrije bank en kijk wat rond. Het interieur van de Coppelia is redelijk heel. Weinig beschadigd, maar ziet er afgekloven uit. Ik heb vage plannen voor dit seizoen en heb al wat hulp gereserveerd bij de [url=http://www.debotenfluisteraar nl]botenfluisteraar[/url].

Ik neem zo de klus eens op en kom tot de conclusie dat er echt ooit wel een lakkwast door het interieur mag, maar dat de eerste aanblik eigenlijk komt door het lijstwerk. Daarvan is de lak doorgesleten en de kalender plekken zijn verweerd.



Ik besluit dat de zin om in mijn boot te klussen niet meer gaat komen en zet het laatste beetje zin in om alle lijsten los te schroeven. Zorgvuldig tel ik de messing schroeven en neem er twee mee voor de maat. Ik gooi het achter in de auto en scheur terug.

Hier in Zwolle hebben we een échte ijzerwarenhandel. Zoeen met 10.000 bakjes. Een smoes om er langs te gaan sla ik nooit af, dus op de terugweg pik ik nieuwe messing schroeven op, snuister wat door de blinddoek om wat gaten te dichten en voor je het weet moet je jezelf manen niet te veel "kleine klusjes" in je zakje te doen.

Het is een papadag en als de kleine monsters even op bed liggen snel ik mij naar het schuurpapier om de lijsten op te knappen.

Mijn interieur bestaat uit Bruynzeel garantplaat "mahonie" look. Ik heb de plaat laten beoordelen en volgens de fijnhouthandel is het waarschijnlijk iroko of zo fineer voor een mahonie look, maar waarschijnlijk geen echt mahonie.

Het interieur van de coppelia bestaat uit deze platen en wat, duidelijk geler, lichter, lijstwerk. Altijd gedacht dat het zo hoorde.

Tot ik de lijstjes aan de achterkant zag. Die waren roodbruin! Nu denk ik dat de lijstjes écht mahonie zijn, want dat verkleurt sterk.




De kleur van de lijstjes terughalen zou het interieur zeker fraaier maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:29 #1381672

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Mooi stukje terugschuren haalt de kleur weer prachtig op. Alternatief is Mahoniebeits van Epifanes. 1 of 2 laagjes van dit waterdunne goedje en daarna aflakken en het is weer prachtig. Ben wel bang dat je dan ook alles wat vergeeld is, moet doen. Anders heb je flink kleurverschil.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:36 #1381677

Lang leve van Rossum!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:36 #1381678


De achterkant van de latjes, wat een verschil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:41 #1381680

boarderbas schreef :

De achterkant van de latjes, wat een verschil!

Dat komt me bekend voor! Alle delen die ik gedaan heb, hebben ook die kleur terug gekregen. Boot lijkt er 15 jaar jonger door.

Leuke klusjes, lekker droog thuis…
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2022 11:41 #1381681

Dan dus de kleur terugschuren. De grootste uitdaging is strak werken. Je loopt anders de kans dat de strakke latten er niet meer strak uit zien. Voor de vlakken gebruik ik een schuurklosje. Voor de ronding zou ik een schuurhulp kunnen maken, maar ik heb ooit geleerd hoe je strakke radii kan vijlen op staal en heb best wel wat gevoel voor mooi rond schuren, gezien ik vanaf mijn 10e aan houten boten geklust heb. Ik probeer het dus eerst op het oog/gevoel.

Eenmaal aan het schuren worden de kleurverschillen moeilijker te zien. De latjes even nat maken geeft je goe inzicht of je ver genoeg bent en waar je nog dieper moet schuren.


Laatst bewerkt: 05 apr 2022 11:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 07:25 #1383701

De trap van de coppelia had het ook zwaar gehad. Kaalgesleten, de oude tredford antislip was er al half af of zat scheef en was deels vervangen door antisliptape.

Ook de treden hadden al een paar keer los gezeten. Altijd op een ongelukkig moment, waarop je er voor kiest de eerste de beste schroef uit de rommelbak er in te draaien om een functionerende trap te hebben.

De trap was een gatenkaas van schroeven en in het hout zaten de stompen van de originele, maar afgebroken messing schroeven. De bovenste trede liep een beetje af.

Dus de trap is weer op kleur geschuurd en de treden zijn geheel gedemonteerd, weer op de juiste plek terug gelijmd en voorzien van passende messing bouten ter versteviging. Een heel gepuzzel om de meeste oude gaten daar voor te gebruiken zodat het weer netjes oogt. De paar overgebleven gaten zijn gevuld met een mengsel van schuurstof en bootlak.




De bouten zijn na de eerste laklaag geplaatst. Er gaat nog een laklaag op waarna alles in de epifanes eiglans gaat. De laklaag over de bouten zorgen er hopelijk voor dat de moeren niet lostrillen, het is per slot van rekening ook de motorkist. Bijkomend voordeel is dat de bouten niet groen uitslaan. De trap is immers het "natte" stukje van het interieur.

(Voor de bling hebben de bouten een paar uurtjes in de azijn gestaan)
Laatst bewerkt: 13 apr 2022 09:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 08:25 #1383721

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Chique!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 08:57 #1383729

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Netjes hoor! Eer van je werk.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 10:36 #1383754

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Lekker bezig. Hoe ga je nu de antislip doen van de trap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 16:19 #1383816

Tape.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 apr 2022 16:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 21:13 #1383889

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De grens tussen 'regulier periodiek onderhoud' en 'het oog wil ook wat' is een grijs gebied. In dit soort gevallen komt het gewoon mooi samen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 apr 2022 21:30 #1383894

Ziet er weer super uit.

Toen ik het fotootje zag zonder de tekst had het even iets weg van een achtbaan karretje :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 apr 2022 18:57 #1383995

boarderbas schreef :
De trap was een gatenkaas van schroeven en in het hout zaten de stompen van de originele, maar afgebroken messing schroeven. De bovenste trede liep een beetje af.

:ohmy: :unsure: Onbegrijpelijk, mijn trap zou bij het eerste (en elk volgende) mankement direct mee naar huis gaan en daar de eerstvolgende vrije avond weer in originele staat gebracht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.834 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl